بازدید 3522

میانکاله هر سال آب می‌رود

کد خبر: ۸۷۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶ 22 January 2019
درحالی از تالاب میانکاله به عنوان بهشت پرندگان مهاجر یاد می‌شود که خشکی، روزگار این تالاب را برزخی کرده است.
 
به گزارش «تابناک» به نقل از مهر در سال‌های اخیر شاهد شتاب گرفتگی خشکی تالاب میانکاله به علت‌های مختلف بوده‌ایم؛ دغدغه‌ای که این روز‌ها نه تنها برای مردم بلکه برای جانداران و زیستمندان این منطقه هم به یک مشکل تبدیل شده و کاهش پرندگان در تالاب بیانگر این ادعاست.

میانکاله شامل پناهگاه حیات‌وحش و تالاب، یکی از مهمترین مناطق حفاظت شده شمال ایران است که تنها تالاب آن متشکل از سه تیپ زیستگاهی آبی بوده و هر ساله در اوایل پاییز میزبان صد‌ها هزار پرنده از عرض‌های شمالی دریای خزر بوده و این روند تا اواخر زمستان ادامه دارد

غنای این زیستگاه برای تغذیه بیش از ۲۶۰ گونه پرنده اعم از مهاجر و بومی موجب شده میانکاله را بهشت پرندگان خاورمیانه بنامند، این تنوع گونه‌ای موجب بازدید هزاران نفر از سراسر ایران و حتی کشور‌های اروپایی به این منطقه می‌شود.

تالاب میانکاله یکی از زادگاه‌های اصلی و مهم ماهی‌های استخوانی و غضروفی دریای خزر است که براساس آنچه توسط کارشناسان و اطلاعات آماری برداشت می‌شود؛ در کمتر از یک و نیم قرن گذشته این مکان، محلی امن برای غرش ببر هیرکانی بوده است.

این روزها، اما حال ناخوش این تالاب از خشکی‌های پی در پی، کاهش تعداد پرندگان و حتی پرواز فلامینگو‌ها از تالاب میانکاله به سمت آشوراده کاملاً محسوس است، پروازی که اگر چه در حوزه استحفاظی شبه جزیره بزرگ میانکاله قرار دارد و خلیج گرگان و آشوراده هم جزئی از این شبه جزیره هستند، اما نبود فلامینگو‌های گذشته در تالاب میانکاله بهشهر، زنگ خطری برای ناامن بودن زندگی در این منطقه و خشکی فزاینده است.

برگزاری جشنواره میانکاله تلنگری برای حفظ بیشتر داشته‌هایمان در حوزه محیط‌زیست است. داشته‌هایی که اگر تلاش نشود به زودی شاهد از بین رفتن آن و نابودی محیط‌زیست خواهیم بود و دوستداران طبیعت، محیط‌زیست و سمن‌های مردم نهاد مشکلات زیست‌محیطی استان مازندران را هشدار دهند.

هشدار‌هایی که توسط مسعود مولانا عضو تشکل‌های مردم نهاد استان مازندران و داریوش عبادی دبیر سمن‌های منابع طبیعی و زیست‌محیطی استان مازندران در بخش‌های مختلف انتقال آب دریای خزر، خشکی تالاب، آتش سوزی‌های پی در پی در میانکاله و جنگل‌ها، از بین رفتن جنگل‌های هیرکانی و حفاظت از میانکاله و کنترل گردشگری این زیستگاه بیان شد.

کنترل نشدن ورود گردشگران معضلی برای میانکاله

دبیر سمن‌های منابع طبیعی و زیست‌محیطی استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مهر با ابراز نگرانی از کنترل نشدن ورود گردشگران به میانکاله گفت: اینکه هر گردشگری بدون کنترل وارد حوزه میانکاله شود برای این زیستگاه مشکل آفرین است و باید کنترل مناسب انجام شود.

داریوش عبادی افزود: مازندران ظرفیت خوبی در بخش اکوپارک و توسعه گردشگری دارد و در این بخش نیازمند حمایت‌های همه‌جانبه مسئولان هستیم.

وی وضعیت فعلی میانکاله را در حال حاضر مناسب و مثبتی ندانست و گفت: روند فعلی میانکاله مثبت نیست و علاوه بر کنترل نشدن ورود گردشگران برخی معضلات دیگر هم وجود دارد که باید مدیریت و چاره اندیشی شود و همچنان که مقرر شده بود منطقه امن برای میانکاله ایجاد شود.

تخصیص بودجه دولتی برای انتقال آب خزر به سمنان چرا و به چه علت

عضو تشکل‌های مردم نهاد استان مازندران هم با اعتراض به تخصیص بودجه از سوی دولت برای انتقال آب خزر به سمنان گفت: انتقال آب خزر به سمنان نه تنها برای خزر و استان‌های حاشیه بلکه برای سمنان هم خطرآفرین است و انتقال آب خزر به سمنان نگران کننده است.

مسعود مولانا افزود: مشکل آب سمنان در گرو صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف آب کشاورزی است و لازم نیست هزینه‌های گزاف برای انتقال آب انجام شود و با صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی، مشکل آب شرب سمنان حل می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به تخریب جنگل‌ها، آب و خاک در مازندران یادآور شد: متاسفانه توسعه نامتوازن و تهاجمی در مازندران موجب از بین رفتن این عناصر مهم شده، در پی این اتفاق تنها یک سوم از جنگل‌های بزرگ هیرکانی مازندران باقی مانده است.

مولانا بیان داشت: تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر به خوبی ملموس است و همه باید برای نجات محیط‌زیست و اقلیم تلاش کنیم و اهمیت مسائل زیست‌محیطی به همگان گوشزد شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تنفس جنگل گفت: این طرح، طرحی بسیار مفید برای حفظ جنگل بود، اما باید تلاش شود تا اعتبارات مناسب و بودجه اختصاص یابد و جنگل‌های شمال نجات یابد.

سید علی برهانی شهردار رستمکلا نیز گفت: خشک شدن تالاب زیبای میانکاله را می‌توان از هشدار‌های مهمی دانست که باید بیش از گذشته به آن پرداخته شود و با تلاش همه مردم، مسئولان و سمن‌های زیست‌محیطی، این تالاب نجات یابد.

ارتقای آگاهی اقشار مختلف جامعه برای حفظ محیط‌زیست و نگهداشت آنچه از محیط‌زیست داریم با برگزاری همایش‌ها، جشنواره‌ها و نشست‌های تخصصی بررسی مشکلات و معضلات، از وظایف همگانی است که برای توسعه محیط‌زیست باید انجام شود و در بخش تالاب میانکاله هم باید این فرهنگ‌سازی ایجاد و برای نجات آن با کمک همگان تلاش شود تا شاهد خشک شدن کامل تالاب بین‌المللی میانکاله نباشیم.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر