بازدید 6882

جزئیاتی از داستان سریال های سلمان فارسی، حضرت موسی و ماه شب چهارده

فیلمنامه مجموعه «سلمان فارسی» به قلم مشترک داود میرباقری و امرالله احمد جو و با همکاری گروه نویسندگان در 40 قسمت طراحی شده است. داستان این سریال نیز از زمان تولد روزبه (سلمان فارسی) در زمان پاشاهی قباد ساسانی آغاز می‌شود زمانی که بودخشان پدر روزبه فرماندار تیسفون است و ما به تناوب مراحل مختلف زندگی او را در ایران و سپس گرویدنش به آیین اسلام و همراهی و هم جواری پیامبر اکرم (ص) در این سریال به نمایش گذاشته می‌شود.
کد خبر: ۸۷۱۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵ 21 January 2019

سیمافیلم تولید سه سریال الف‌ویژه «سلمان فارسی»، «حضرت موسی(ع)» و «ماه شب چهارده» را در دستور کار دارد که این روزها در مرحله تکمیل فیلمنامه هستند.

به گزارش مهر، ساخت سریال‌های فاخر در مجموعه معاونت سیمای جمهوری اسلامی و تحت مدیریت مرکز سیمافیلم در حالی مجدد از سرگرفته و جدی شده است که بخش قابل ملاحظه‌ای از فیلمنامه این آثار تا کنون آماده و پلان کلی طراحی فازهای مختلفِ تولید آن‌ها بر اساس متون شکل گرفته، مشخص شده است. به گونه‌ای که مجموعه «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی» به طور رسمی وارد مرحله پیش تولید شده‌اند.

در ادامه روند شکل‌گیری فیلمنامه و جزییاتی از داستان این سه سریال الف ویژه تلویزیون یعنی سریال‌های «حضرت موسی(ع)»، «سلمان فارسی» و «خواجه نصیرالدین طوسی» را مرور می‌کنیم.

 

حضرت موسی (ع)؛ فرار از دربار

قصه سریال «حضرت موسی (ع)» به قلم حجت‌الاسلام محمدسعید بهمن‌پور از پیش از تولد این پیامبر اولوالعزم آغاز می‌شود و مراحل مختلف زندگی او را از بدو تولد، دوران کودکی و جوانی در دربار فرعون، رقابت برادرخوانده‌ها بر سر جانشینی پادشاه، مبعوث شدن به پیامبری و... را در بر می‌گیرد.

مضاف بر اینکه به طور همزمان ما شاهد تشریح شرایط سیاسی، اجتماعی مصر باستان و وضعیت قوم بنی‌اسرائیل در قالب داستانی پرکشش خواهیم بود که به طور مشخص دو فصل ماجرای پرفراز و نشیب تولد حضرت موسی(ع) و همچنین ورود او به صحرای سینا به دنبال فرار از دربار فرعون 2 بخشِ دراماتیک این سناریو است.

یکی از ویژگی‌های شاخص فیلمنامه این مجموعه قصه‌گو بودن روند روایت است. سناریو علاوه‌بر یک داستان محوری با شخصیت‌های اصلی، مجموعه قابل توجهی از داستانک‌ها را در تلفیق با بستر اصلی روایت می‌کند در نتیجه ما با تعداد زیادی از پرسوناژهای فرعی مواجهیم که هریک دارای شناسنامه کامل، قصه برجسته و مقدمه و موخره است.

تصویرسازی‌های زیبا و بدیع از آیات شریف قرآن، فضاسازی قصر فرعون، شهر گوشن و صحرای سینا از دیگر فاکتورهای فیلمنامه سریال تلویزیونی «حضرت موسی(ع)» به کارگردانی جمال شورجه و تهیه کنندگی سید احمد میرعلایی است.

مجموعه تلویزیونی «حضرت موسی(ع)» که نخست قرار بود توسط زنده یاد فرج‌الله سلحشور ساخته شود در 52 قسمت طراحی شده که تاکنون 46 قسمت از فیلمنامه این اثر به طور کامل آماده شده است.

 

سلمان فارسی؛ جستجو و سلوک

فیلمنامه مجموعه «سلمان فارسی» به قلم مشترک داود میرباقری و امرالله احمد جو و با همکاری گروه نویسندگان در 40 قسمت طراحی شده است.

داستان این سریال نیز از زمان تولد روزبه (سلمان فارسی) در زمان پاشاهی قباد ساسانی آغاز می‌شود زمانی که بودخشان پدر روزبه فرماندار تیسفون است و ما به تناوب مراحل مختلف زندگی او را در ایران و سپس گرویدنش به آیین اسلام و همراهی و هم جواری پیامبر اکرم (ص) در این سریال به نمایش گذاشته می‌شود.

یکی از شاخصه‌های اصلی قصه سلمان فارسی ترسیم روح جستجوگرانه و سلوک این شخصیت ایرانی در یافتن حقیقت است. همچنین جنس دیالوگ‌های اثر و شیوه روایت کاملا به زبان پارسی اصیل است و برای نخستین بار تصویر جامعی از ایران باستان، روابط اجتماعی و شیوه زیست مردمان جامعه و گسترش آیین مزدک را در آن دوره ارائه می‌دهد.

فیلمنامه 30 قسمت از  «سلمان فارسی» به طور کامل به سیما فیلم ارائه شده است.

فیلمنامه اولیه هر دو مجموعه «حضرت موسی(ع)» و «سلمان فارسی» در سال‌های قبل تکمیل و ارائه شده اما با توجه به لزوم تقویت تحقیقات تاریخی مرتبط، بخش‌هایی از آن‌ها بازنویسی و قسمت‌های فعلی ارائه شده تقریبا به نسخه نهایی رسیده‌اند.

 

ماه شب چهارده؛ شکفتن و برآمدن

مجموعه خواجه نصیرالدین طوسی که فیلمنامه آن تحت عنوان «ماه شب چهارده» به نگارش درآمده است به زندگی و حیات علمی و سیاسی یکی از برجسته‌ترین دانشمندان و منجمین قرن هفتم هجری اختصاص دارد که تاکنون سناریوی دو فصل نوجوانی و ابتدای جوانی به نام‌های شکفتن و برآمدن به قلم عبدالرسول و محمد گلبن حقیقی و همکاری شورای نویسندگان در 22 قسمت آماده و ارائه شده است.

در این قصه به فضای ملتهب کشور در زمان حکومت خوارزمشاهیان و سپس ایلخانیان، تقابل دو فرقه اسماعیلیه و امامیه در کنار روایت زندگی خواجه نصیر پرداخته شده است و در ترسیم ابعاد زندگی این دانشمند و متکلم شناخته شده تلاش شده است تا شیوه تلمذ او در حضور استادان مختلف و مباحث دشوار علمی با زبانی قابل فهم برای مخاطب امروز به مدد تصویرسازی روایت شود که از آن جمله می توان به دیدگاه نصیرالدین طوسی سرآمد فلسفه مشاء به محیط و اشیاء اطرافش به شکل اشکال و صور فلکی اشاره کرد.

بنا به گفته‌ سازندگان این مجموعه‌های فاخر، سعی بر این است که فیلمنامه هر سه مجموعه فوق‌الذکر که سال‌ها، وقت صرف تحقیق و نگارش این آثار شده است با در نظر گرفتن نیاز و نگاه مخاطب امروز تلویزیون به مرحله تولید برسد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان