بازدید 12051
مرور روزنامه‌های دوشنبه یکم بهمن ماه؛

دولت و مجلس چه نقشه‌ای برای بنزین کشیده اند؟ /مسئولان یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنند، مشکل گرانی حل می‌شود/تفویض اختیار به استاندار، کشور را به سمت توسعه پیش می‌برد

مجلس در آزمون مردمی ماندن، صعود یوز‌ها با دست‌های مطمئن، انتقادات مستندساز روحانی از او در رسالت، روایت آرمین از مجادله اش با اکبر گنجی، برگزاری دهمین تظاهرات جلیقه‌زرد‌ها در میان آتش و دود و خون، دیوار ترامپ به دیوار خورد، CFT یک لایحه آواره، سهم هر ایرانی از یارانه ۱۱ میلیون تومان، اَبَربودجه شرکت‌های دولتی در مسیر شفافیت، مجلس بالاخره خاک را ممنوع‌الخروج کرد، سایپا؛ برکناری مکرر گرانی مکرر، شایعه سازی علیه روحانی و انتقاد‌های حناچی از واگذاری‌های سربار، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۷۱۵۷۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۳:۱۳ 21 January 2019

مجلس در آزمون مردمی ماندن، صعود یوز‌ها با دست‌های مطمئن، انتقادات مستندساز روحانی از او در رسالت، روایت آرمین از مجادله اش با اکبر گنجی، برگزاری دهمین تظاهرات جلیقه‌زرد‌ها در میان آتش و دود و خون، دیوار ترامپ به دیوار خورد، CFT یک لایحه آواره، سهم هر ایرانی از یارانه ۱۱ میلیون تومان، اَبَربودجه شرکت‌های دولتی در مسیر شفافیت، مجلس بالاخره خاک را ممنوع‌الخروج کرد، سایپا؛ برکناری مکرر گرانی مکرر، شایعه سازی علیه روحانی و انتقاد‌های حناچی از واگذاری‌های سربار، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.


به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز دوشنبه یکم بهمن ماه در حالی چاپ و منتشر شدند که صعود تیم ملی ایران با برد شیرین در مقابل عمان و سرنوشت لایحه CFT در دستان مجمع تشخیص مصلحت از مهمترین عناوین صفحات نخست آن‌ها شده است. روزنامه‌های امروز همچنین ناکامی ترفند ترامپ در تعطیل کردن دولت، تصویب ممنوع الخروجی خاک از ایران در مجلس، تفویض اختیارات به استانداران و استانی شدن یا نشدن انتخابات را در صفحات نخست خود در گزارش‌ها و تحلیل‌هایی برجسته کرده اند.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

دولت و مجلس چه نقشه‌ای برای بنزین کشیده اند؟
حیدر مستخدمین حسینی در یادداشتی که روزنامه آرمان امروز در شماره امروز خود منتشر کرده نوشت: مجددا دیروز طرح سهمیه بندی بنزین در مجلس اعلام وصول شد. حال این سوال مطرح است که اساسا چرا یک بار سهمیه بندی بنزین اعمال شد سپس حذف شد و اکنون دوباره قرار است سهمیه بندی اعمال شود؟


واقعیت این است که عدم ثبات اقتصادی در اینگونه تصمیم گیری‌ها مشهود است. این عدم ثبات هم به عملکرد‌های دولت و مجلس مربوط میشود. یعنی جایی مثل مجلس که قانونگذار اســت و باید اگر دولت تصمیمی می‌گیرد که به هر دلیلی ثبات را تضعیف می‌کند، این مجلس است که باید از این بی ثباتی‌ها جلوگیری کند. اما متاسفانه شاهدیم که دولت و مجلس هر دو برای بی ثبات کردن اقتصاد، در رقابت هســتند! نکته این مساله در این است که اگر دولت در این باره احساس کند که با کمبود‌هایی مواجه و برای عرضه و توزیع بنزین در کشور با مشکل روبه رو است، باید با مردم در میان بگذارد.
دولت و مجلس چه نقشه‌ای درباره بنزین کشیده اند؟ /مسئولان یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنند مشکل گرانی حل می‌شود/تفویض اختیار به استاندار کشور را به سمت توسعه پیش می‌برد

از سال گذشته زمزمه‌هایی مبنی بر سهمیه بندی مجدد بنزین مطرح شــد و دولت زیر بار این موضوع نرفت، اما یکباره برای صاحبان خودرو مهلت تعیین شد که برای کارت‌های سوخت خود ثبت نام کرده و مدارک خود را تکمیل کنند. این به مردم یک آمادگی ذهنی داد که احتمال سهمیه بندی وجود دارد. شرایط تحریم با شرایط عادی تفاوت دارد، اما نحوه برخورد با جامعه است که موجب نگرانی و آزار مردم می‌شود که شایعات اثر منفی روی افراد می‌گذارد که برای مثال نکند دولت و مجلس برای مردم نقشه‌ای دارند! اما در نهایت این طرح عملی خواهد شد. مردم جلوتــر از دولت عمل می‌کنند و در مواقعی هم به قول معروف دســت دولــت را می‌خوانند. نتیجه چنین تصمیماتی جــز عدم ثبات اقتصادی نیســت. چارچوب یک برنامه صحیح و رو به پیشرفت هر کشوری این است که مسئولان مردم را امین خود بدانند و مسائل حوزه‌های اقتصادی و یا معضلات دیگر را با جامعه طرح کنند که در آن صورت به یقین مردم همراه با دولت خواهند بود تا به رفع مشکلات کمک کنند. در واقع امین دانستن مردم، در تمامی حوزه‌ها می‌تواند به دولت و سایر نهاد‌ها کمک شایانی کند و همراهی مردم با حاکمیت در تمامی حوزه‌ها ونه تنها بحث بنزین و مصرف سوخت جاری و ساری می شود. اینکه چطور شده که مجلس در چنین شــرایطی که در حال بررسی بودجه کامال انقباضی ۹۸ است، چنین طرحی را پیشنهاد داده است؛ در حالی که هنوز جهت گیری مشخصی درباره بودجه ۹۸ از کمیسیون تلفیق مشاهده نشده، باید منتظر ماند و دید ســاز و کار‌های بودجه‌ای ۹۸ به چه شکل خواهد بود تا هدف واقعی مجلس از طرح سهمیه بندی مجدد بنزین برای جامعه روشن شود.


اما اینکه گفته می شود سهمیه بندی برای جلوگیری از قاچاق سوخت است، به نظر بهانه‌ای بیش نیست، زیرا دولت فعلی کارت سوخت را با کنایه و تعریض کنار گذاشت و عنوان داشت که اکنون کشور در شرایطی است که می‌تواند بحث سهمیه بندی، کوپن و یا توزیع دولتی را کنار بگذارد و بر همین اساس کارت سوخت را بلا استفاده کرد. مردم به روش فعلی توزیع و فروش بنزین عادت کرده اند و اگر دولت یا مجلس بخواهد به لحاظ کسری بودجه که به نظر رقم بالایی برای سال آینده خواهد بود و کسب درآمد و یا جلوگیری از قاچاق، برنامه ریزی خاص انجام دهند، باید با مردم در میان بگذارند تا جامعه در یک عمل انجام شده قرار نگیرد و باعث عمیقتر شدن حس بی اعتمادی نشود.

مسئولان یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنند مشکل گرانی حل می‌شود
روزنامه کیهان گزارش تحلیلی امروز خود را به مطلبی با عنوان مسئولان یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنند، مشکل گرانی حل می‌شود، اختصاص داد و نوشت: در حالی که مردم بخصوص اقشار ضعیف جامعه با دیو گرانی دست و پنجه نرم می‌کنند، تلقی عمومی شکاف میان زندگی مردم و مسئولان است و به‌نظر می‌رسد یکی از دلایل تعلل و دیده نشدن جوش و خروش کافی میان مسئولان برای سامان دادن به این وضعیت، عدم درک و تجربه مستقیم و شخصی آنان از فشار سنگین مشکلات معیشتی است.
کافی است سری به بازار بزنید و ببینید که قیمت اقلام هر روز گران‌تر از روز قبل می‌شود و برای این که جنسی را ارزان‌تر بخری باید امروز بخری که فردا دیر است! مردم از خود می‌پرسند آیا مسئولین دولت نسبت به این مشکلات آگاهی ندارند؟ آیا مسئولین برای خرید مایحتاج خود به بازار و مغازه نمی‌روند؟! آیا برای آنان طعام‌های بهشتی نازل می‌شود؟!
دولت و مجلس چه نقشه‌ای درباره بنزین کشیده اند؟ /مسئولان یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنند مشکل گرانی حل می‌شود/تفویض اختیار به استاندار کشور را به سمت توسعه پیش می‌برد
بی شک یکی از مشکلات اصلی این جاست که حقوق دریافتی مدیران با آن چه که توده‌های مردم دریافت می‌کنند و با آن زندگی خود را می‌گذرانند متفاوت است و از این رو مشکلات را درک نمی‌کنند، مشکل جای دیگری نیز هست و آن این که بخش قابل توجهی از جوانان بیکار هستند و از حقوق حداقلی جز آن چه که به عنوان یارانه در سر هر ماه دریافت می‌کنند نیز بی نصیب هستند، موضوعی که نوبخت معاون رئیس جمهور در سفر به کرمان از آن پرده برداشته و گفت: تازه فهمیده است برخی مردم تنها با یارانه زندگی می‌کنند!


چاره کار روشن و واضح است، مسئولین دولتی اگر یک ماه –فقط یک ماه- با حقوق کارگری زندگی کنند و از اندوخته‌ای که من حیث یحتسب و لایحتسب به دستشان می‌رسد و خواهد رسید برخوردار نباشند بی شک مشکل را درک کرده و برای حل آن جدی و شبانه روزی خواهند کوشید، چون زندگی شیرین است و حداقل برای نجات خود، فکرشان را به کار خواهند انداخت تا بدانند که چه باید کرد؟! زندگی سخت مفروض و پیش فرض نیست که اگر این گونه بود مدیران دولتی نیز در سختی زندگی می‌کردند، پس راه وجود دارد، ولی متاسفانه برخی مدیران این راه‌ها را برای زندگی خود به کار می‌بندند و، چون از زندگی دیگران خبری در دست ندارند نیازی هم نمی‌بینند که به حل این «مشکلات مردم» همت بگمارند.


یکی از دلایل جهل مسئولین نسبت به مشکلات مردم زندگی اشرافی برخی از مدیران است، یک مدیر اشرافی که در حصار محافظین و در خودروی آخرین مدل طی طریق می‌کند و محل گذر او نیز خیابان‌های شمال شهر بوده و به ندرت به مرکز شهر می‌آید و در این حضور –با عبور از خط ویژه- نیز مردم را به مدد حضور محافظین نمی‌بیند از مشکلات توده‌های مردم نیز خبردار نخواهد بود. زندگی اشرافی برخی مسئولین، آن‌ها را از مشکلات مردم بی‌خبر کرده و نسبت به تامل در اطراف حل این مشکلات نیز بی نیاز می‌سازد.


پنجشنبه هفته گذشته محمدباقر نوبخت، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه در سفر یک روزه به جنوب کرمان از طرح‌های اقتصاد مقاومتی قلعه گنج بازدید و طرح آبرسانی به این شهر را افتتاح کرد. سفری که البته تنها محدود به افتتاح چند پروژه نشد و به گفته نوبخت، شناختی دقیق‌تر از مشکلات مردم را به دنبال داشت شناختی که دیر و با فاصله حدود ۶ ساله از آغاز به کار دولت کنونی روی داده است!


نوبخت در جنوب کرمان گفته است: این سفر باعث شد مسائلی را که در برنامه‌ها ندیده بودیم ببینیم و اکنون از نزدیک با مشکلات مردم آشنا شدیم. وی حتی از برج نشینی خود انتقاد کرده و گفته است: این سوال برای من بوده که چگونه می‌توانم در طبقه دهم ساختمانی در تهران بنشینم و برای مردم کپرنشین مناطق محروم کشور برنامه‌ریزی کنم!

تفویض اختیار به استاندار کشور را به سمت توسعه پیش می‌برد
عبدالله رضیان عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن در بخشی از یادداشتی که در روزنامه قانون چاپ شده نوشت: با تفویض اختیارات دولتی به استانداران، زمینه برای بوروکراسی‌های اداری از بین می‌رود و هر گونه رانت و لابی‌گری نیز از کار‌های اداری حذف خواهد شد. زیرا در حال حاضر بوروکراسی‌های اداری فضا را برای انجام کار‌ها سخت کرده است و برخی با ایجاد بن‌بست، موانع جدی برای فعالیت‌های مردم ایجاد کرده‌اند که باید هر چه زودتر این موانع حذف شوند. یکی دیگر از مزایایی که با تفویض اختیارات به استانداران به وجود می‌آید، این است که به دلیل اینکه استاندار شناخت بیشتری از مشکلات استان خود دارد، با داشتن اختیار بیشتر قادر خواهد بود تا آن موانع را از بین ببرد، زیرا در حال حاضر به دلیل اینکه افراد به خوبی از مسائل استان‌ها آگاه نیستند، نمی‌توانند در حل مشکلات آن‌ها اقدام کارسازی انجام دهند. هر چند دولت و نماینده در کنار استاندار تلاش می‌کنند تا مشکلات آن استان حل شود، اما هر چه اختیار بیشتری به استاندار داده شود، خروجی بهتری به دست خواهد آمد، زیرا استاندار به جزییات آگاهی بیشتری دارد.
دولت و مجلس چه نقشه‌ای درباره بنزین کشیده اند؟ /مسئولان یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنند مشکل گرانی حل می‌شود/تفویض اختیار به استاندار کشور را به سمت توسعه پیش می‌برد
در آخر دوباره تأکید و یادآوری می‌کنم با تفویض اختیارات به استانداران بروکراسی از بدنه ملی حذف می‌شود و سازوکار بهتری برای حل مشکلات اتخاذ می‌شود. حتی لابی‌گری‌ها نیز در بانک‌ها و سایر نهاد‌های دولتی از بین می‌رود. در حال حاضر برخی از پروژه‌ها نیاز به همکاری بخش خصوصی دارد و متاسفانه در فضای رانتی کشور این پروژه‌ها به جایی نمی‌رسند. اما اگر اختیار استاندار افزایش یابد، همه این مشکلات حل می‌شود. فراموش نکنیم که استانداران ما در حال حاضر از نبوغ خوبی برخوردار هستند و در میان آن‌ها جوان‌هایی وجود دارد که اگر اختیارات بیشتری داشته باشند، بی‌شک به نتیجه خوبی می‌رسند، زیرا ابتکار عمل خوبی دارند بنابراین در صورت انجام این تفویض اختیارات، فضای کشور به سمت مثبت و توسعه پیش می‌رود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۴
البته برخی مسئولین کلاً کنار بروند ، مشکلات خیلی زودتر حل خواهد شد .
پاسخ ها
شهرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
احسنت
به نظرم در صورتی که اینکار توسط دولت و یا مجلس انجام بشه سهمیه بندی بنزین به صورت نااگاهانه ! مردم دیگه تحمل بیشتر از این دست تو جیب کردن رو نخواهند داشت
نقشه های بنزینی دولت با نقشه های نفتی محمود یکی است
همانطور که نفت محمود هرگز به سفره های ما نیامد بنزین روحانی هم از سفره ها خواهد رفت.

.
همتن بدبختی که در زمینه ارز و مسکن و طلا و.... بوجود آوردند !!!! در زمینه بنزین هم همان مصیبت را بر سر مردم میاورند. خداوند ما را در مدت زمان باقی مانده این دولت ناامیدی از بلایای این دولت حفظ کند.ببین این دولت توانایی حتی ساماندهی به خودرو را دارد؟؟؟!!! که حالا میخواهد با کمک مجلس ناکارامد به سراغ بنزین برود.!!! دوباره به یاد وعده های دولت نهم افتادیم که زمانیکه داشت سوبسید را حذف و یارانه را جایگزین میکرد وای به آن دولت را که با این کار خاک بر سر ما مردم پاشید!!!حالا هم اینها دارند شعار بنزین هر نفر ایرانی را سر میدهند باز گول زدن ما مردم و در نهایت افزایش نجومی قیمت بنزینی و به طبع آن گرانی خانماسوز!!!؟؟؟
تمام این مشکلات اقتصادی کشور مانند سهمیه بندی بنزین ، تفاوت قیمت ارز بازار با ارز دولتی ، قاچاق کالا از کشور و... ناشی از واقعی نبودن حقوق ، حقوق بگیران ثابت می باشد ، لذا اگر دولت حقوق پرداختی خود را واقعی کند. و در کنار آن قیمت کالاها در بازار رقابتی باشد نه دستوری ، بنظر می رسد که بسیاری از مشکلات اقتصادی مرتفع گردد.
مي توانم اينابار با انصاف بگويم دم كيهان گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
واقعأ دم کیهان گرم . ایندفعه را خوب اومد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
خود مدیر مسئول کیهان مگه مثل بقیه افراد عادی جامعه زندگی میکنه؟ کسی که تو اتاق کارش در دفتر از کامپیوتر 20 میلیونی استفاده میکنه مطمئنا در بخش های غیررسانه ایی زندگیش اوضاع بهتری داره. عادت شده که به بقیه گیر بدن تا به خودشون گیر ندن
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
سلام شما که از کیهان تعریف میکنید میشه به ایشان بفرمایید بجای استفاده از کامپیوتر 19 میلیونی یه مانیتور ایرانی استفاده کنه اینها همش شعاره برای سرگرمی ما
mrv
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
کیهان یدونه به نعل میزنه
یکی به میخ
مسئولان
دولت ومجلس گویا از درد مردم با اطلاع نیستند ،!!!!!!خودشون میبرن ،خودشون میدوزن ،مردم هم این وسط ویلون،مسولین فقط دنبال منافع خودشونن،
بنده با طرح یک لیتر در هر روز به هر کارت ملی ایرانی موافقم . زیرا بنزین لیتری هزار تومان با این قیمت ارز کاملا مشخص است که رانتی است . یعنی دولت دارد روی بنزین سوبسید می دهد حالا چرا نباید این سوبسید به جیب همه برود وفقط باید ماشین دارها از ان منتفع شوند من سی لیتر دارم یک روستایی هم سی لیتر دارد او می فروشد و من می خرم ! یعنی او از سوبسید دولت روی بنزین منتفع می شود . بنده یک طرحی را به بانک مرکزی دادم که به جای اینکه دلارها را به حلقوم صرافها بریزد که سیری هم ندارند انرا به همه مردم بدهند . یعنی مثلا هر نفر در هر سال هزار دلار بتواند در بانک سپرده گذاری کند ریال بدهد دلار بخرد ولی باید انرا به مدت یکساله تا پنجساله سپرده گذاری کند و در طی این مدت نمی تواند انرا بردارد ولی سود این دلارها را به دلار به مردم بدهد . انوقت مردم خودشان دلار حاصل از سودشان را فروشنده هستند ! اگر قیمتها بالا برود مردم سود می کنند . اگر کسی یکساله گذاشت یک هزار دلار و اگر کسی 5 ساله سپرده گذاری کرد 5 هزار دلار و یا حالا مقدارش را خودش تعیین کند ولی الگو این باشد . خوب نمی کنند که این کار را ؟ چون قرار نیست به همه مردم یکسان منفعت برسد باید یک عده خاص منفعت ببرند حالا بیا ببین چون قرار است این کار بنزین نفعش به مردم عادی برسد اگر قیمتش به صورت نجومی بالا رفت ! بیا تف کن تو صورت من ! چرا ؟ چون دراینجا دلال و غیره نیستند که سود می کنند مردم هستند که سود می کنند ! مردم عادی !
مسئولان یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنند مشکل گرانی حل می‌شود
سلام
این بهترین پیشنهادی بود تا به حال از کیهان دیدم لذا پیشنهاد میکنم جناب شریعتمداری به عنوان داوطلب فیش حقوق خود را اعلام و تفاوت حقوقش را به کمیته امداد و با باقی مانده یک سال زندگی کند .
مسئولان یک ماه با حقوق کارگری زندگی کنند مشکل گرانی حل می‌شود

واقعا چرا نميايم اين كار رو بكنيم ؟؟؟؟ همه مسولین حقوق يه كارگر پايه رو براي يك سال بديم .ولي مرد باشيم دقيقا عمل كنيم تا ببينيم چه ميكنه يا بقيه حضرات که شعار میدهند .
دوسنبه اول بهمن
تنهاباگذشت نیم ساعت ازشروع به کارتالاربورس شاخص کل بیش از۲۲۰۰ واحدسقوط کرد
مثل کشورهای اروپای هر کی حقوق بیشتر میگیره مالیات بیشتر هم باید بده (۴۰ درصد حقوق). با توجه به اینکه تامین اجتماعی تا ۸۰ درصد مجانی کنند. و هر کی مالیات بیشتر هم میده طبیعتا بازنشستگی بیشتری هم میگیره.فقط قرطی بازی هاشون یاد نگیریم. کارهای خوب بسیار دارن
اینکه میگید یک ماه مسولین با حقوق کارگران زندگی بکنند زیاده.
این مسولین دولت روحانی اگه توانستن با حقوق یک ماه کارگران یک روز زندگی کردند . قطعا روزی 1200روزانه خرج دارند و خبر از دل کارگر نخواهند داشت تعجب نکنید..
.ملت هم چون از رهبر عزیز اطاعت میکنند فعلا سکوت اختیار کردند .
من از دولت روحانی میخام یک برآورد قیمتی اول دولتش در سال 92و امروز نسبت به تمام کالاها داشته باشه و بعد بگه من چکار کردم و نکردم.


این دولت باید برود . .
در راستای پیشنهاد کیهان
مجلس یک قانون بزاره و بگه حقوق مدیران دولتی و شبه دولتی بهمن ماه پرداخت نشه و اصلا جزء مطالبات اونها هم تلقی نشه انگار فی سبیل الله یک ماه کار کردن
مسئو لی که حقوق نجومی میگیرد چطور رنج گرانی را میفهمد؟ افرین برکیهان
مسئولين كشور امكان زندگي با حقوق كارمندي ندارد هيچ اصراري نفرماييد
طرح هر ایرانی یک لیتر بنزین در روز ، یعنی اینکه کسی که مصرف ندارد ، بنزینش را بفروشد به کسی که نیاز دارد
اما باچه قیمتی ؟ پاسخ ساده است با قیمتی که برای قاچاق سوخت بصرفد
با این کار ظاهرا قیمت بنزین افزایش نیافته ولی عملا قیمت افزایش یافته است و فشار گرانی بدوش ملت درهمه طبقات تحمیل خواهد شد
گفته شده که می خواهند برای هر ایرانی با کارت ملی در هر روز یک لیتر بنزین در نظر بگیرند و کسانیکه نیاز ندارند به دیگران بفر شند واقعا من تعجب می کنم از این همه خلاقیت هشتاد میلیون ایرانی را با این طرح به معاملات بنزین کشیدن چه توجیه عقلایی دارد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر