بازدید 3388
۳

تردید‌ها درباره تغییرات کنکور جدی‌تر شد

با شروع ثبت نام بدون کنکور داوطلبان ورود به دانشگاه، تردید‌ها درباره این روش جدید بیش از پیش پررنگ شده تا جایی که گفتگو با داوطلبان به سوالاتی منجر می‌شود که هنوز بی پاسخ مانده‌اند؛ سوالاتی بسیار ابتدایی، اما حیاتی و مهم.
کد خبر: ۸۷۱۵۱۵
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹ 20 January 2019
با شروع ثبت نام بدون کنکور داوطلبان ورود به دانشگاه، تردید‌ها درباره این روش جدید بیش از پیش پررنگ شده تا جایی که گفتگو با داوطلبان به سوالاتی منجر می‌شود که هنوز بی پاسخ مانده‌اند؛ سوالاتی بسیار ابتدایی، اما حیاتی و مهم.

به گزارش «تابناک»، شاید بتوان «سرگردانی داوطلبان» را مهم‌ترین نتیجه تغییر کنکور تا به امروز خواند، سرگردانی داوطلبانی که می‌بینند ثبت نام بدون کنکور برای نیمسال دوم در دانشگاه آزاد و پیام نور آغاز شده، اما نمی‌دانند دقیقا قرار است چه اتفاقی بیفتد و نحوه پذیرش آن‌ها در دانشگاه‌ها در سال ۹۸ چگونه خواهد بود.

داوطلبانی که برخلاف اغلب مردم که واکنش لحظه‌ای و آنی شان به تغییرات کنکور مثبت و خوشایند بود، با تردید‌هایی مواجه شدند که هنوز بسیاری‌شان پاسخ نگرفته‌اند. تردید‌ها و نگرانی‌هایی که حالا پررنگ‌تر هم شده است چراکه می‌بینند تغییرات کنکور تنها برای دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و پردیس دانشگاه شریف در کیش اعمال شده است و اثری از دانشگاه‌های دولتی در آن به چشم نمی‌خورد.

نگرانی‌هایی که به این موارد محدود نمی‌ماند و با انبوه سوالات دیگر گره خورده است. سوالاتی که همشهری در گزارشی به برخی از آن‌ها اشاره کرده و گستردگی شان به نوعی نگران کننده و حتی مایوس کننده است؛ مایوس کننده از این رو که می‌بینیم متولیان تغییر کنکور حتی تلاشی برای پاسخ دادن به این سوالات و ابهامات از خود نشان نداده‌اند.
 
تردید‌ها درباره تغییرات کنکور جدی‌تر شد

ابهاماتی که در پاسخ به این سوال مشترک از شماری از داوطلبان ورود به دانشگاه در برخی نقاط کشورمان بروز و نمود یافته‌اند: «آیا بعد از معرفی شدن رشته‌های بدون کنکور در بهمن‌ماه امسال، برای ثبت نام در دانشگاه‌ها اقدام می‌کنند یا باز هم کنکور را ترجیح می‌دهند؟»

سوالی که سپهر ایمانی، دانش‌آموز رشته ریاضی در سال دوازدهم متوسطه از مدرسه مطهر تهران که معدل پایه یازدهمش ۲۰/۱۹ است، در پاسخ به آن می‌گوید: «حذف سایه کنکور از سر ۸۵ درصد رشته‌ها اتفاق خوبی است و من و خیلی از دوستانم از آن استقبال می‌کنیم. چون آن دسته از بچه‌هایی که علاقه‌ای به رقابت و مسابقه ندارند، اما درسشان خوب است، به‌دنبال آینده‌شان در رشته‌های خوب و متوسط می‌روند، آن دسته هم که اصولا به درس خواندن اعتقادی ندارند و نقش سیاهی لشکر را در کنکور‌ها بازی می‌کنند هم حذف می‌شوند و در رشته‌های پایین‌تر یا دانشگاه‌های غیردولتی ادامه تحصیل می‌دهند و گروه سوم که خواهان تحصیل در رشته و دانشگاه‌های خیلی خوب هستند هم در کنکور شرکت کرده و وارد رقابت می‌شوند.»

توضیحاتی که این داوطلب با ارائه شان، به روایت یک دغدغه و نگرانی بزرگ می‌رسد و می‌گوید: «سازمان سنجش اعلام کرده که پذیرش برخی کد محل‌رشته‌ها براساس معدل امتحانات نهایی است، نگرانی همه بچه‌ها دقیقا روی همین نکته است، اینکه امتحانات نهایی استاندارد نیست و همچنان موضوع لو رفتن سؤال‌ها در برخی مناطق به‌شدت نگران‌کننده است، واقعا سال‌های پیش در حق بسیاری از دانش‌آموزان اجحاف شد، حتی در امتحانات دی‌ماه امسال هم این اتفاق در یکی دو تا از دروس و در برخی مناطق تکرار شد. این موضوع روی فکر و ذهن ما تأثیر خیلی زیادی گذاشته و این ترس وجود دارد که در پذیرش رشته‌های بدون کنکور براساس معدل حق کسی پایمال شود.»

دغدغه‌های که ذهن سپیده روحانی‌نژاد، دانش‌آموز پایه دوازدهم رشته علوم انسانی دبیرستان نور اصفهان را هم به خود مشغول کرده و در توضیحشان می‌گوید: «الان بزرگ‌ترین سؤال ما این است که دانشگاه‌ها چطور می‌خواهند براساس یک سری معدل مشترک یا نزدیک به هم دانشجو پذیرش کنند؟ مثلا اگر دانشگاه اصفهان در رشته ادبیات بدون کنکور دانشجو می‌گیرد، اگر ۵۰۰ نفر با معدل نهایی حدود ۱۸ ثبت نام کنند، چطور می‌خواهند ۳۰ نفر پذیرش کنند که حق کسی پایمال نشود؟ ما واقعا استرس این موضوعات را داریم.»

او که معدل سال یازدهمش ۷۸/۱۹ بوده و جزو دانش‌آموزان ممتاز در سال دوازدهم هم هست، درباره اینکه آیا در کنکور شرکت می‌کند یا به رشته‌های بدون کنکور می‌رود گفت: «من خودم در هر دو نحوه پذیرش دانشجو شرکت می‌کنم و آنطور که از کلاس ۳۴ نفره‌مان خبر دارم، فقط دو نفر هستند که می‌گویند در کنکور شرکت نمی‌کنند. حتی بچه‌ها با معدل ۱۶ هم می‌روند دفترچه کنکور را پر می‌کنند. چون معلمان‌مان می‌گویند که دقیقا مشخص نیست که امسال به‌عنوان سال اول چه اتفاقی می‌افتد، پس ترجیحا در هر دو روش ثبت نام کنید و بعدا رشته بهتر را بروید.»

اما وحید سلحشوری، داوطلب رشته ریاضی فیزیک در شهرستان سپیدان استان فارس که یک سال پشت کنکور مانده و معدل امتحانات نهایی‌اش در سال گذشته ۱۷ بوده هم معتقد است که داوطلبان امسال قربانی آزمون‌های سعی و خطای کمیته حذف کنکور خواهند شد: «من هم موافق حذف کنکورم، اما در خبر‌ها و اطلاعیه‌هایی که در سایت سازمان سنجش و رسانه‌ها آمده، نکات مبهم زیادی وجود دارد. مثلا مشخص نشده که در پذیرش رشته‌های بدون کنکور، سهمیه دانش‌آموزان مناطق محروم اصلا محاسبه می‌شود یا نه؟ اگر این سهمیه برداشته شود بسیاری از ما داوطلبان در روستا‌ها و شهر‌های کمتر برخوردار متضرر می‌شویم.»

ابهامی که در تشریح آن می‌افزاید: «قطعا معدل دانش‌آموزان در شهر‌های بزرگ و برخوردار که در مدارس خوب و طراز اول با معلمان مجرب درس خوانده‌اند از من که در یک شهرستان درس می‌خوانم بیشتر خواهد شد، در روش قبلی کنکور، سهمیه مناطق کمتر برخوردار وجود داشت که ما را تقریبا هم‌طراز می‌کرد. حالا نگرانی من و امثال من در سپیدان و خیلی از شهرستان‌های دیگر این است که امسال چه می‌شود؟»

سؤالات و ابهامات داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها بسیار زیاد است. از ابهام درباره رشته‌هایی مانند مدیریت و زبان که بین سه رشته نظری مشترک است تا تعداد و ظرفیت رشته‌هایی که قرار است از کنکور خارج شوند و...، اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش و سازمان سنجش پاسخ به این سؤالات را موکول کرده‌اند به یک‌ماه دیگر که رشته‌های بدون کنکور تعیین تکلیف خواهند شد.

در این میان فقط عبدالرسول عمادی، رئیس سازمان سنجش وزارت آموزش و پرورش است که کوشیده در گفتگو با ایسنا برخی نکات را شفاف کند: «امتحانات نهایی الکترونیکی شده و یک سال است که ارسال سؤالات بدون هیچ واسطه‌ای مستقیما به حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود و شرایط ایمنی بالایی دارد. فرایند تصحیح الکترونیکی هم دو سه دوره است پایلوت شده و به‌زودی تکمیل می‌شود. به این ترتیب دخالت عامل انسانی که از دقت کار می‌کاهد بسیار کاهش می‌یابد.»
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
تجربه نشان داده هر تغییری که بدون بررسی دقیق و فقط برای خوشایند عده ای صورت گرفته به زیان مردم پایین دستی انجامیده....سواد مردمان قدیم که 5 کلاس سواد داشتند به مراتب بیشتر از دیپلم الانه...پس به روند تحصیلات بیشتر از این دخالت نکنید مگر اینکه بخواهید مشگل اقا زاده ها رو حل کنید تا با این بی سوادیشون داخل کشور مونده و تحصیل کنند
افرادی بدون بررسی صحیح در جهت نابودی علمی کشور را برداشتن بدون بررسی کنکور پیش می روند و چند سال دیگر یک بدبختی دیگر بر سر کشور می آورند
بیشتر از نود و پنج درصد پشت کنکوریا از قشر متوسط به پایین هستند که خلاف اقازاده ها در مدارس خاص تحصیل نکرده اند و اکثرا از مدارس دولتی هستند که اموزش مناسب ندیده اند و تازه بعد پایان دوران دبیرستان باید در رقابت کنکور خودشان را بالا بکشند و برای قبولی در رشته محل های روزانه وخاص دو تا سه سال پشت کنکور بمانند حالا همان امکان هم دارید سلب میکنید و میگویید هر کس 98 نتوانست قبول شود برود جدید بخواند که هزینه ی وفق دادن با نظام جدید دو تا سه میلیون تومان است یعنی حقوق دو ماه کارگر اگر عدالت اموزشی رعایت نمیشود لااقل در این مورد عدالت اموزشی را رعایت کنید و سال 99 نیز سوال از منابع قدیم طرح شود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار