بازدید 14777
بهانه‌ای جدید برای دلالان خودروهای خارجی جهت افزایش قیمت‌ها؛

زور وزیر صنعت و هیأت دولت به رئیس بانک مرکزی نرسید!/ وقت ورود جدی قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی است

به نظر می‌آید، باید مشخص شود چه رانتی در توقف واردات خودرو‌های خارجی بوده و چه کسانی از این موضوع نفع برده اند، حالا چه رانت احتمالی در آزادسازی این خودرو‌ها وجود دارد. وقت آن است که دستگاه قضایی و نهاد‌های نظارتی کشف کنند که واقعیت این ماجرا چیست؟ چرا، چگونه و چه کسانی یک شبه بازار را به هم ریختند و سرآغازی بر افزایش قیمت‌ها در سایر حوزه‌ها بودند، منافع احتمالی چه کسانی در میان بوده و چرا این افراد اینقدر قدرتمند هستند که می‌توانند باعث جلوگیری یا آزادسازی واردات بشوند؟!
کد خبر: ۸۷۱۵۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۰ 20 January 2019

به رغم اینکه هیأت وزیران در مصوبه‌ اخیر خود اجازه داده بود، ۱۳ هزار خودروی دپو شده در گمرک ترخیص شود و اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروها را نیز داده بود، این مسأله با مخالفت و واکنش درست و منطقی رئیس کل بانک مرکزی و عدم امکان ثبت سفارش برخی از این خودروها مواجه شد و در نهایت عملیات ترخیص خودرو از گمرک کماکان منتفی ماند تا فعلا منطق برنامه ریز و ناظر سیاست های ارزی بر زور وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیأت دولت بچربد.

به گزارش «تابناک»؛ چند صباحی پس از اعمال دوباره تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان به دنبال خروج یکجانبه آنها از برجام، دولت و برخی سیاستگذاران تصمیم گرفتند به منظور تنظیم بازار ارز و جلوگیری از خروج بیهوده آن از کشور، جلوی برخی واردات غیرضروری را بگیرند که از جمله این کالاها می توان به ممانعت از واردات خودروهای خارجی اشاره کرد؛ بنابراین، اوایل تیرماه بود که دستور توقف ثبت سفارش و واردات خودرو صادر شد.

زور وزیر صنعت و هیات دولت به رئیس بانک مرکزی نرسید!/ وقت ورود جدی قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی است

پس از تصمیم برای بستن سامانه ثبت سفارش خودروی خارجی از آن تاریخ تاکنون، بیش از 13 هزار خودرو در گمرکات کشور دپو شده اند و اجازه واردات نیافته اند. بسیاری از واردکنندگان این خودروها، همین مسأله را بهانه ای برای انجام ندادن تعهداتشان در قبال مشتریان عنوان می کنند و اعلام می دارند این خودروها پیش فروش شده و شرکت های واردکننده ناچارند تا زمان ترخیص از عمل به تعهداتشان در قبال مشتریان سر باز بزنند.

پس از طرح این مسائل و ثبات نسبی که در قیمت ارز در پی اتخاذ سیاست های ارزی جدید توسط «عبدالناصر همتی» رئیس کل جدید بانک مرکزی ایجاد شد و همچنین تثبیت وزیر جدید در وزارت صنعت معدن تجارت، دولت درصدد رفع این مشکل و تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک های کشور برآمد و بنابراین تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ 9 دی ماه 97 هیأت وزیران در خصوص ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری، طی نامه شماره 137161در شانزدهم دی ماه 97 توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

بر اساس این تصمیم، هیأت وزیران در مصوبه ای برای ترخیص ۱۳ هزار دستگاه خودروی دپو شده در گمرکات آن را از تصویب گذراند. در بند یک این مصوبه، اجازه ثبت سفارش بدون انتقال ارز این خودروهای وارداتی داده شده است. موضوعی که به واسطه آن ممنوعیت ثبت سفارش خودروهای وارد شده به گمرکات و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی لغو می شود.

در بند یک این مصوبه آمده بود: ثبت سفارش برای واردات خودروهای سواری بدون رعایت سال ساخت ـ که تا تاریخ ابلاغ این تصویب نامه دارای قبض انبار اماکن گمرکی، مناطق آزاد تجاری-صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی هستند ـ بدون انتقال ارز و از محل ارز متقاضی با اظهار منشأ ارز به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بلامانع است. همچنین کلیه ثبت سفارش های قبلی خودرو (اعم از بانکی و غیربانکی) لغو می شود. 

زور وزیر صنعت و هیات دولت به رئیس بانک مرکزی نرسید!/ وقت ورود جدی قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی است

زور وزیر صنعت و هیات دولت به رئیس بانک مرکزی نرسید!/ وقت ورود جدی قوه قضائیه و دستگاه‌های نظارتی است

اما به رغم صدور چنین مصوبه ای از سوی هیأت وزیران، چند روز پیش بود که برخی رسانه ها از مخالفت «عبدالناصر همتی»، برای واردات خودروها بدون انتقال ارز خبر دادند؛ اقدامی که رئیس کل بانک مرکزی شرط کرده در صورتی آن را می پذیرد که واردکنندگان خودروهای مذکور مابه التفاوت ارزی که برای انجام چنین وارداتی گرفته اند را پس بدهند. سخن منطقی که احتمالا در راستای جلوگیری از وارد شدن لطمه به سیاست های ارزی است که باعث ثبات بازار در ماه های اخیر شده است.

اما رئیس کل بانک مرکزی با ترخیص خودروهای وارداتی که دارای قبض انبار هستند، مخالفت کرده و گفته است: دولت اجازه ورود بدون انتقال ارز خودروهای وارد شده به گمرکات از این تاریخ به بعد را نخواهد داد.

برخی کارشناسان این موضوع را بهانه ای برای دلالان بازار خودروهای خارجی به منظور گرانی دوباره ارزیابی می کنند و اعتقاد دارند این موضوع می تواند سرانجام واردات خودروهای در گمرک مانده را تحت الشعاع قرار دهد.

هرچند دبیر انجمن خودروسازان از انتظار کاهش 25 درصدی قیمت خودروهای وارداتی همزمان با واردات خودروهای دپو شده در بازار خبر داده بود، پاسخ منطقی که می توان به چنین اظهاراتی داد، این است، حالا که بازار ثبات پیدا کرده و قیمت ارز از کانال 19 هزار تومان به 10 هزار تومان رسیده، حداقل انتظار این است که بدون هیچ گونه واردات جدیدی بیش از این کاهش قیمت در بازار را شاهد باشیم.

هرچند «رضا رحمانی»، وزیر صنعت معدن و تجارت درخصوص بخشنامه اخیر هیأت دولت درباره ثبت سفارش‌های خودرو در گمرک گفت:‌ با این بخشنامه ثبت سفارش خودرو رسما قدغن شده است.

وی افزود: در این بخشنامه هم نوشته شده که ثبت سفارش خودرو ممنوع بوده و ثبت سفارش‌های قبلی هم "کن لم یکن" شده است.

وزیر صنعت درباره تکلیف خودروهایی که در گمرک مانده‌ اظهار داشت: به خودروهایی که در گمرک بودند اجازه ترخیص داده می‌شود؛ اما ثبت جدیدی صورت نخواهد گرفت. پرونده وارد کنندگان متخلف نیز در قوه قضاییه مفتوح است و در اسرع وقت به آنها رسیدگی می‌شود.

این موضوع فعلا با مخالفت رئیس بانک مرکزی و عدم امکان ثبت سفارش برخی از این خودروها مواجه شده و در نهایت عملیات ترخیص خودرو از گمرک کماکان منتفی مانده است تا منطق او در اجرای سیاست های ارزی و ایجاد ثبات در این زمینه به زور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مصوبه هیأت دولت بچربد؛ موضوعی که نشان می دهد، اکنون وقت ورود قوه قضائیه به دستگاه های نظارتی به مسأله خودروهای خارجی و تخلف احتمالی شرکت های وارد کننده در عدم احقاق حق مشتریانشان است.

به نظر می آید باید مشخص شود، چه رانتی در توقف واردات خودروهای خارجی بوده و چه کسانی از این موضوع نفع برده اند؛ حالا چه رانت احتمالی در آزادسازی این خودروها وجود دارد. وقت آن است که دستگاه قضایی و نهادهای نظارتی کشف کنند، واقعیت این ماجرا چیست؟ چرا، چگونه و چه کسانی یک شبه بازار را به هم ریختند و سرآغازی بر افزایش قیمت ها در سایر حوزه ها بودند، منافع احتمالی چه کسانی در میان بوده و چرا این افراد اینقدر قدرتمند هستند که می توانند باعث جلوگیری یا آزادسازی واردات بشوند؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۴
اینها همان باز مانده زمان شاهدند که در همه جا نفوذ کرده اند.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
کم کم حوصله نوشتن را از دست میدهم!
عزیزان سانسور بهتر از تغیر کلمات ویا حذف آنها است..
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
تابناک نکن این کارهاراتوصدای ملتی نه سانسورچی ،میترسیدمگه مجبوریدکارپرخطرخبرنگاری راانتخاب کردید
وزیر صنعت فروشگاه خودروفروشی با تایید دولت است بر مردم بیچاره
هیچ شفافیتی و احقاق حقی رخ نخواهد داد.
گر حکم کنند که ........... در شهر .......... گیرند.
این هم از تجربیات ماهست.
رئیس جمهور و وزرای که نتوانند به نیروی خودشان بفهمانند کار اجرای را انحام دهد و کشور قانون دارد وزیر دارد هیت دولت دارد نه اتش به اختیار .باید این دولت کنار برود
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
اتفاقا دوست عزیز مملکت خیلی دولت و وزیر و... دارد اما اما عمل به قانون ندارد. بنک مرکزی درست می‌گوید. در تمام کشورهایی که شما حسرتش را می‌خورید، کالایی که ممنوع لورود باشد، به هر بهایی و هر چه که باشد، یا مرجوع و یا منهدم می‌شود،
امکان ندارد خودرو ارزان شود.
کلا اجناس در ایران ارزان نمیشود و تازه گران نشود مجددا باید برویم خدا را شکر کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
،روحانی: مردم باید شاکر باشن
وگرنه مامورا رو کم میکنم
سلام و با عرض پوزش اما مجبورم واقعیتی که چه سانسور کنید چه نکنید خدمتتون عرض کنم مطمئن باشید که مردم یقین دارند در این آزاد کردن و این غدغن کردن خروج خودروها و خیلی اقلام دیگر منافع عده ای مطرح است.در این سالها باعث شده مردم دیگه به هیچ چیز اعتماد نداشته باشند.
ماشین ها با دلارهای چندی ثبت سفارش شده اند؟
این ویزای ویزیتوری کانادا برای ایرانیان، در حال چپاول دارایی های مردم ایران که دارای وضعیت مرفع و متوسط در ایران است.
در نظر داشته باشید که اداره مهاجرت کانادا توسط وکلای یهودی می چرخد و نوع ویزا ها که برای مردم خاورمیانه طراحی شده (خصوصا ایرانی ها ) با منظور سرکیسه کردن مردم است. شرکت های مهاجرتی هم برای سود خود با سرعت بسیار زیادی شروع به تبلیغ ان کرده اند و تقریبا این فشار بیش از حد را به کل کشور ایران می اورند و تقریبا خانواده ای نیست که دم از رفتن به کانادا در سودای زندگی بهتر نداشته باشد.


این ویزا این حس را در ایرانی ها بوجود می اورد که مثلا با داشتن ویزای 5ویزیتوری ساله و مسافرت 10 تا 5 دفعه به کانادا و انجام این کار و ان کار نهایتا به مهاجرت دایم منجر می شود بیخبر از اینکه دولت کانادا طوری تنظیم کرده که این کار براحتی میسر نباشد و به جرات می توان گفت که در حال سرکیسه کردن قشر با درامد بالا و متوسط جامعه ایران است.

برای مثال هزینه یک خانواده 4 نفره ایرانی که با ویزای 5 ساله به کانادا امده است بیش از 7 هزار دلار در ماه است به اضافه هزینه های جانبی فراوان. در ضمن فراموش نکنید که این افراد نمی توانند در کانادا کار کنند و فقط در حال مصرف پول هستند. حتی اگر کار زیر میزی هم بخواهند بکنند و کارفرماها اولا یا قبول نمی کنند یا اینکه انقدر کم می دهند که هزینه انجام کار از درامدش بیشتر است.

سرعت چاپیدن کانادایی ها از ایرانی ها خیلی زیاد است . این چاپیدن وقتی 10 یا 15 هزار تومان را به یک دلار می فروشی مشخص تر می شود.
برای مثال یک خانواده ایرانی حدودا 100 میلیون تومان خرج می کند برای هر ماه در کانادا بودن. این کمترین مقدار هزینه است.
شما خودتان تصور کنید که سالانه پولی معادل 1.2 میلیارد تومان طرف باید از ایران بفرستد تا بتواند زن و یک یا دو بجه اش در کانادا زندگی کنند بلکه بتوانند در کانادا اقامت دایم را بعد از 5 سال بگیرند. بیاید یک حساب سر انگشتی بکنیم:
5 سال ضربدر 12 ماه می شود 60 ماه
60 ضربدر 100 میلیون توما می شود 6 میلیارد تومان حداقل
به اضافه هزینه های 10 تا 15 مسافرت متوالی برای 4 نفر
که اگر هزینه هر بار مسافرت را حساب کنیم می شود
10 ضربدر 4 می شود 40 مسافرت
40 ضربدر 3000 دلار هر مسافرت می شود 120 هزار دلار
120000 ضربدار 10000 تومان می شود یک میلیارد 200 میلیون تومان که اگر به ان 6 میلیارد اضافه کنیم می شود 7.2 میلیارد
با هزینه های جانبی که اگر به تومان ان را 1 میلیارد در نظر بگیریم می شود 8.2 میلیارد تومان
تقریبا کانادا پر شده از این افراد که بیشتر خانواده های دست اندر کاران و کسانی که دارای پست و مقام و بانکی و رییس ادارات که دست دزدی دارند و دکتر ها هستند
اگر تعداد این خانواده ها را در کانادا 20 هزار نفر در نظر بگیریم می شود
20000 ضربدر 8200000000 کنیم می شود
164000000000000
به زبان فارسی می شود صد و شصت و چهار هزار میلیارد تومان که می شود معادل
16 میلیارد و 400 میلیون دلار
با این پول می شود بیش از 200 کارخانه را در ایرا ن ساخت و اگر از این پول درحالت سرمایه گذاری می شد استفاده کرد می توانستیم تا سقف 100 میلیارد دلار از بانکها جهانی وام گرفت. یعنی تا مرز 1000 کارخانه را در ایران می توانستیم راه اندازی کنیم و اگر هر کارخانه بطور متوسط 100 نفر را مشغول کند می شود 100 هزار نفر را در سطح بالای جامعه و برای هر نفر از ضربدار 10 کنید تا مرز 1 میلیون نفر ایرانی را می توانستیم با این پول دارای زندگی قابل قبول در سطح بین المللی کنیم.
کارگرهای شکنجه شده خواستار دادگاهی علنی شده اند.
رئیس کل بانک مرکزی باید مقاومت کنه و مقامات کشور هم از او حمایت کنند. این خواست اکثریت مردم است.
پاسخ ها
دکترای اقتصاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
دقیقاً. آقای همتی استدلال کاملاً درستی دارد و در برابر رانتخواری ایستاده. باید از طرف دولت و ملت حمایت شود.
باید این خودروها‌ دوباره صادر‌ بشوند چون از اول نباید وارد می‌شدند. اگر پیش فروش هم شده اند مابه التفاوت ارزی به نرخ‌ روز ارز به خریدار به صورت ریالی‌ داده شود. چون باید دقت می کرد وقتی ثبت سفارش ممنوع است و همه جا هم اعلام‌ شده کار‌ خلاف نکند. ارز حاصل از این صادرات به کشور برگردد. رانت خورها از کار خلاف حمایت می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
هزاران آفرین
علی001
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
باید همشون نابود بشن متاسفانه جرایم بازدارنده نیست و نخلفات مکرر تکرار میشه
کار منه
اخه تابناک تو چرا شدی خبرگزاری پولداری ها این خودرو ها که همه باالای صدمیلیون هستند
جواب مشخصه شخص رئیس جمهور و گروه اقتصادی ایشان باعث بروز این همه بدبختی در کشور هستند
ریاست کل بانک مرکزی فقط یک وظیفه دارد وآن صیانت از ارزش پول ملی وحتی ارتقاء آن لذا نبایست تحت امر هیچ فرد سیاسی باشد والا همین میشود که تا کنون دیده ایم / ریاست کل بانک مرکزی مادامیکه در کار خود موفق باشد و ارزش پول ملی را حفظ نماید با آمد ورفت دولتها نبایست تغییر نموده و میباید به کار خود ادامه دهد آنچنانکه در دنیا مرسوم است
آقا به درک که قیمت خودروهای خارجی رفت بالا ... من فقیر زندگیم با کوچکترین افزایش قیمت دلار بدتر میشه ... لطفا تخصیص ارز ندید . شما هم نمیخواد ابزار دست مافیای واردات خودرو بشید که دست چند نفره
1- از کدام ثبات در بازار ارز صحبت میکنید وقتی همه تقاضا برای ارز بسته شود که معنای ثبات نمی دهد
2- هیچ وقت وارد کنندگان خودرو از ارز دولتی برای واردات استفاده نمیکردند مگر برهه ای کوتاه که با اشتباه دولت در تک نرخی کردن ( 4200 تومان ) آنها مکلف به تامین ارز از تنها راه ممکن شدند و در سنوات قبل همیشه ارز از محل ارز متقاضی که آنهم از وجوه ثبت نام کنندگان و تهیه از بازار آزاد تهیه میشده ، انجام شده است
3- اگر وارد کننده خطایی را مرتکب شده به همراه عاملین دولتی موضوع باید در مراجع ذیصلاح بررسی و رای متناسب تخلف صادر گردد ولی این موضوع ایجاد خسارت برای هزاران شاکی خصوصی را که بسیاری با پس اندازهای سالیان تقاضای استفاده از یک خودروی با کیفیت را داشته اند نمی شود .
4- آقای رییس بانک مرکزی چگونه و با چه مجوز قانونی میتواند به بهانه کنترل بازار ارز موجب خسارت مادی و معنوی به هزاران ثبت نام کننده حقیقی شود و بر خلاف مصلحتی که هیات دولت برای حل و فصل هزاران پرونده قضایی و عدم خسارت بیشتر به آنان شود بایستد .
5- آیا رییس بانک مرکزی حاضر است خسارت همه اشخاص حقیقی که با اعتماد به قوانین تجارت از سازمان های دارای مجوز در انواع طرح های پیش فروش خرید کرده اند ، را از محل دارایی های نزد بانک مرکزی ، شیبه آنچه برای موسسه های اعتباری غیر مجاز انجام شد ، جبران نماید .
6- جای تعجب است که تابناک هم یکی به نعل زده و یکی به میخ ، چرا خسران هزاران اعتماد کننده به سیستم اقتصادی کشور که در شرایط آزاد بودن ثبت سفارش اقدام به خرید کرده اند را ندیده ولی صحت اقدام رییس ! بانک مرکزی در محترم نشمردن مالکیت و قوانین تجارت را ستوده !
7 - در آخر موضوع تخلف احتمالی چند وارد کننده با موضوع خسارت هزاران ثبت نام کننده قانونی دارای تفاوت محتوایی است و عدم احترام به قوانین کشور و عطف به ماسبق کردن قوانین به بهانه های مختلف تهایتا باعث سلب اعتماد عمومی میشود که خسرانی بس بزرگتر است
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
ماشاالله، چه انشای خوبی داری!؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
ضمنا کسانی که مانند شما از مردمی که به اصطلاح خودرو پیش خرید نموده و حالا برای ترخیص مواجه با مشکل شده اند، برای اثبات درستی سخنانش لطف نموده و نمونه قراردادهای با شرکت‌ها را منتشر کنند، در تمام این قراردادها به وضوح و مستند به مواد قانونی قید شده که ممکن است در ترخیص خودرو مشکلاتی بوجود آمده و در این صورت مسئولیت متوجه شرکت‌ها نیست، یعنی تمام پیش خرید کنندگان (چه صوری و چه واقعی) از ریسک کار مطلع بوده اما به امید فشار به دولت وارد این معرکه شده و حالا طلب کار هم هستند.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
وظایف ریاست بانک مرکزی تعریف شده و باید با هدف جلوگیری از بی ثباتی و حیف و میل و استفاده نابجا از منابع ارزی کشور اقدام کند. خریداران خودرو باید با مراجعه به دستگاههای قضایی و نظارتی حقوق تضییع شده خود را از اموال مافیای واردات خودرو بازپس بگیرند، نه از جیب ملت و بیت المال.
علی001
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
نکنه شما هم جز وارد کنندگان ماشین هستی که با رانت وقتی ورود ماشین ممنوع بوده ثبت سفارش کردی و حالا میخوای ماشینت بیاری به قیمت به سختی افتادن هزاران نفر تو این کمبود ارز سود چندین برابری به جیب بزنی
اکنون که مدیریت برنامه ریز و آگاه در بانک مرکزی به رانتخواران دولتی و غیردولتی بی توجهی داشته و نظر به رعایت مقررات و استقرار قانون به جای باندبازی و رانتخواری را داشته است سره از ناسره در بین این دولت مردان و به اصطلاح ژنرال های دوران جدا می شود.ان شاءا...
سلام، جناب آقاي دكتر همتي، بزرگمرد همانگونه كه در سنگرهاي مختلف سربلند بوده ايد، و اثرات خوبي بجاي گذاشته ايد ، همچنان انتظار از جنابعالي و تيم همراه شما در بين مردم بالاست، جناب دكتر همتي از صداقت شما ممنونيم از هر كسي در اين مسير تمام تجربه و داشته ها و دانسته هاي خود را در طبق اخلاص قرار داده ، معاونت محترم و شايسته ارزي جنابعالي جناب أقاي پناهي و ديگر عزيزاني كه با شما همراه هستند، آقاي دكتر ارزش پول ملي را اعاده فرماييد، بانكداري يك صنعت در اقتصاد تلقي ميشود و بسياري افراد نامربوط در بانكها و موسسات كه كمترين تجربه و تخصص را ندارند ، استدعا داريم در اين زمينه نيز با وسواس خاص دستور بررسي بفرماييد، وهر چند شخصيت وارسته جنابعالي اجاره ورود و تحميل خواسته هاي غير كارشناسي را نميدهد ولي همچنان اشخاصي كه با تصميمات نسنجيده خود در مسائل اقتصادي و حتي بانكي مشكلات عديده اي براي مردم ايجاد كرده اند و هر از گاهي با موفقيت شما عزيزان موج سواري ميكنند، مترصد تكرار همان اشتباهات هستند، لطفا اجازه دخالت ندهيد و انچه به صلاح كشور و مردم و عزت نظام و ارتقاء ارزش پول و سرمايه ملي است عمل بفرماييد، جناب آقاي دكتر حرفهايت به دل مردم نشسته، و اعتماد از دست رفته را قدري ترميم كرديد، در پناه حق سلامت و سرافراز باشيد،
اگر از همان دهها سال پیش، کالاهای ممنوعه که بر خلاف مقررات وارد گمرکات شده اند (به جز مواد غذایی اصلی) موظف به خروج و یا امحا و نابودی در ملا عام می‌شدند (مثل خیلی از کشورها)، این همه مشکلات و رانت ایجاد نمیشد.
داستان خودرو در ایران برای گردانندگان این. صنعت ومسعولین دولتی همراه آنان بازیگوش درزندگی بازی مرگ وذلت برای مردم است
سلام، جناب وزير محترم ، انتظار ميرفت كه با ورود جنابعالي مشكلات اين بخش رفع شود ولي متاسفانه نه تنها شاهد ترميم نارساييها نيستيم بلكه هر از چند گاهي خبر هاي ناگواري از تصميمات انفعالي و بخشي نگري را ميشنويم كه ساير بخشهاي در حال ترميم را هدف قرار ميدهد ، در زماني كه بازار خودرو نياز به آرامش دارد، به يكباره و بصورت افسار گسيخته قيمتهاي خودرو افزايش هفتگي پيدا ميكند و كسي پاسخگو نيست، اين امر بر روي بقيه اقلام بازار نيز اثرات نا مطلوب دارد، موضوع واردات خودرو و آزاد سازي انها و يا ثبت سفارش آنها نياز به كارشناسي دقيق داشته و ميتواند اثراتي بر روي سياستهاي ارزي و واردات و صادرات و تراز پرداختها داشته باشد كه بايد همه جوانب ديده شود، و همچنين موضوع انتصابات انجام شده در ان وزارتخانه كه با فشار افكار عمومي اصلاح شد، و از اين دست كارهاي انفعالي كه بيشتر نشانه راضي كردن اشخاص خاصي ميباشد ميتواند به جايگاه و شخصيت جنابعالي و اعتماد مردم لطمه شديدي وارد كند، لطفا بيشتر دقت فرماييد كه عملكرد خوبي از خود بجاي گزاريد،
وقتی نوبخت می گوید ما از اول سال تاکنون فقط 2 مليون و 800 هزار بشکه نفت فروختیم باید این پول خرج واردات ماشین خارجی بشه؟
یا برای مواد غذایی باشه
بالاخره این اتومبیل ها با هزینه مردم خریداری شده است و باید ترخیص شوند و به مالکان آنها تحویل داده شود. و بطور قطع هم وقتی جنس در بازار زیاد شود قیمت آن هم کاسته خواهد شد. در غیر این صورت قیمت ها نجومی بالا خواهد رفت.
مگر می شود رییس بانک مرکزی بتواند بر خلاف مصوبه دولت عمل کند ،رییس بانک مرکزی تحت نظارت ریاست جمهوری فعالیت می کند ، من فکر می کنم که شاید از تصویب این مصوبه پشیمان باشند و یا بخواهند پول بیشتری از مردم مطالبه کنند و یا منت بر مردم بگذارند که ما اجازه ترخیص خودروها را دادیم ، چرا دولت زیاده خواهی می کند ؟؟!!! کسی که یکسال نیم پیش از داتیس خودرو خودروی ولوو ثبت نام کرده و این شرکت خودرو را وارد نکرده و به تعهداتش عمل نکرده ، پس تکلیف مشتری چه می شود ؟؟!!! چرا می خواهید تعرفه بالاتر و سود بازرگانی و مابه التفاوت ارزی بگیرید ، مگر یک کارمند چقدر درآمدش افزایش داشته که پس از مدتها پس انداز بتواند یک خودروی وارداتی با کیفیت بخرد و نتواند بخرد !!!!! افسوس از اینگونه مملکت داری و مردم داری ....به کجا خواهیم رسید ......از مسولان انتظار بیشتری داشتم....
اقا یه عده با دلار 4200 و وقتی سایت بسته بوده ماشین وارد کردن حالا هم تو دولت نفوذ دارن میخوان ماشین ها رو بیارن داخل با ارز الان سود نجومی به جیب بزنن بازم دم همتی گرم جلوشون وایساد. این دولت روحانی و اعضاش با این مصوبتون.
پاسخ ها
آفرین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۱
موافقم . واقعا اقای همتی نشون داد که وقتی یک مدیر ناکارامد مثل سیف بر سر بانک مرکزی بود چه خیانتها به این کشور شد. همان گماردن خاوری به ریاست بانک ملی با توصیه سیف بود . متاسفانه فقط بانک مرکزی نیست در صنعت هم همین رویه را دنبال می کنند .. حتی خدا هم از این اخلاق زراندوزی به خشم می آید و خشم خود را پنهان نمی کند ! !
دولت که اصلا به تنام معنا وجود نداره.دستگاه های نظارتی هم اصلا انگار وظیفشون را فراموش کردند و مردم بیچاره هم طعمه دلالان نامرد شدند.دولت بیدار شو دولت کجایی؟
هر چی مکشین حقتونه. مواد غذای . در کشاورزی صنعت بیمارستانها در هزینهای زندگیتون لیاقتتون همینه. این کشور تروتمند دست مسئولان نالایق باشه حقتونه.
اونایی که میگن ترخیص فقط به فکر خریداران خودروی خارجی هستن اما با اینکار کل ملت فشار ناشی از خروج ارز رو تحمل می‌کنند . لطفاً به همه جمعیت ایران فکر کنید نه به تعداد قلیلی ثروتمند
شخص رييس جمهور ناکارامد هستش كه اين اتفاقات ميفته !چه اشتباهی كرديم راي داديم به شما
با هزار گونه قرض و وام و فروش ماشين زير پام يك خودرو ميتسوبيشي در ارديبهشت ماه به صورت قطعي يك ماهه در چهارچوب قوانين رسمي كشور خريدم الان ٩ ماه گذشته. همه جوره ضرر كردم دارم خسارت ميدم بخاطر بي مسئوليتي وزرا و مسولان اقتصادي كه هر روز يك بخشنامه و يك تبصره يك بازي جديد درست ميكنن. اون روز كه من اين ماشين خريدم دلار ٥٠٠٠ تومان بود الان دلار چنده ؟ ضرر من و مثل من آقاي همتي ميده!؟ يا فقط ضرر موسسات مالي نزول خور از جيب ماها دادان.
لطفا نگين تو ماشين گرون خريدي حقته نبايد ميخريدي
شايد اين مبلغ تمام سرمايه يك نَفَر باشه كه قرض هم داشته باشه. در ضمن حفظ جان و مال مسلمين از واجبترين مسائله.
الان به راحتي دارن با مال و روح روان ما بازي ميكنن
دستهاي وجود دارد كه به عمد قصد ايجاد نارضايتي عمومي دارن.
حضور آقای همتی بسیار مثبت بوده و بازار ارز و سکه باثبات تر شده است .... پس مورد حمایت مردم است و خار چشم برخی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار