بازدید 6589
۱
بدتر شدن اوضاع محیط کسب و کار در پاییز ۹۷؛

محیط کسب و کار در ۳۰ استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدتر شده است

به تازگی اتاق بازرگانی ایران، گزارش پایش محیط کسب و کار در فصل پاییز سال جاری را منتشر نموده است. این گزارش نشان می دهد که وضعیت محیط کسب و کار به روند نامناسب خود ادامه داده و در پاییز 97 شاخص ملی محیط کسب و کار به 6.49 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) رسیده است. به مانند چهار فصل گذشته نامساعدترین مولفه در محیط کسب و کار از دیدگاه فعالان اقتصادی غيرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قيمت مواد اوليه و محصولات بوده است.
کد خبر: ۸۷۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ 19 January 2019

محیط کسب و کار در ۳۰ استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدتر شده استبه تازگی اتاق بازرگانی ایران، گزارش پایش محیط کسب و کار در فصل پاییز سال جاری را منتشر نموده است. این گزارش نشان می دهد که وضعیت محیط کسب و کار به روند نامناسب خود ادامه داده و در پاییز 97 شاخص ملی محیط کسب و کار به 6.49 (نمره بدترین ارزیابی 10 است) رسیده است. به مانند چهار فصل گذشته نامساعدترین مولفه در محیط کسب و کار از دیدگاه فعالان اقتصادی غيرقابل پیش بینی بودن و تغییرات قيمت مواد اوليه و محصولات بوده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، اتاق بازرگانی ایران با همکاری مرکز آمار ایران در راستای اجرای ماده 4 قانون بهبود محیط کسب و کار مصوب 1390 مجلس شورای اسلامی طرح ملی پایش شاخص های ملی محیط کسب و کار کشور را در پاییز سال جاری اجرا نمود و نتایج این پایش به صورت یک گزارش به تازگی منتشر گردید.

این گزارش نوعی نظرسنجی از فعالان اقتصادی زیرمجموعه اتاق ‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، تعاون ایران و اصناف ایران در سراسر کشور می باشد و این فعالان اقتصادی پیرامون 28 مولفه نظرات خود را به شکل عددی بین صفر (بهترین ارزیابی از مولفه) تا ده (بدترین ارزیابی از مولفه) ارائه می دهند و نتایج این نظرسنجی، شاخص ملی محیط کسب و کار ایران در هر فصل را نشان می دهد.

نمودار زیر روند محیط کسب و کار در 8 فصل اخیر را نشان می دهد. همان گونه که ملاحظه می شود در پاییز 97، شاخص ملی محیط کسب و کار 6.49 اعلام شده است. این عدد بالاترین نمره در 8 فصل اخیر است و نسبت به فصل گذشته 1.4 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 10.94 درصد افزایش یافته است. یعنی محیط کسب و کار ایران در پاییز 97 نسبت به هفت فصل گذشته از دید فعالان اقتصادی نامساعدتر و موانع بر سر راه کسب و کارها بیشتر شده است. نامساعدتر شدن محیط کسب و کار موجب می شود که رفته رفته بنگاه های کوچکتر که یارای مقابله با موانع پیش روی خود را ندارند اعلام ورشکستگی نمایند و یا به بخش غیررسمی اقتصاد برای ادامه حیات خود منتقل شوند که هر دو مورد عواقب منفی را برای اقتصاد به همراه خواهد داشت. البته آنچه نمودار نشان می دهد و جای بسی خوشحالی است این است که در پاییز 97 در مقایسه با دو فصل قبلی (بهار و تابستان 97) اندکی از شیب نمودار کاسته شده است و این نشان دهنده کمتر شدن سرعت نامساعدتر شدن محیط کسب و کار است. شاید همین نکته باعث شود روند نامساعدتر شدن محیط کسب و کار در فصل های آینده متوقف گردد.

محیط کسب و کار در ۳۰ استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدتر شده است

در پاییز 1397، فعالان اقتصادی مشارکت‌ کننده در این پایش، به ترتیب سه مؤلفه "غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات"، "بی ‌ثباتی سیاست ‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌ های اجرایی ناظر بر کسب ‌و کار" و "دشواری تأمین مالی از بانک‌ ها" را نامناسب ‌ترین مؤلفه ‌های محیط کسب ‌و کار کشور نسبت به سایر مؤلفه ‌ها ارزیابی کرده ‌اند. شایان ذکر است که در 4 دوره نخست اجرای طرح پایش محیط کسب و کار، دشواری تامین مالی از بانک ها به عنوان نامناسب ترین مولفه کسب و کار ارزیابی شده است اما در 5 دوره اخیر یعنی از پاییز 1396 تا پاییز 1397، غیرقابل ‌پیش ‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات از دیدگاه فعالان اقتصادی نامناسب ترین مولفه کسب و کار عنوان شده است.

بر اساس این گزارش، در فصل پاییز سه استان  خراسان شمالی (6.66)، ایلام (6.6) و کرمانشاه (6.59) به ترتیب دارای بدترین وضعیت محیط کسب و کار و سه استان گیلان (5.8)، آذربایجان غربی (5.91) و زنجان (5.97) به ترتیب دارای بهترین وضعیت کسب و کار نسبت به سایر استان ها بوده اند. بررسی ها نشان می دهد محیط کسب و کار 21 استان در پاییز 97 در مقایسه با فصل قبل مساعدتر شده است. همچنین محیط کسب و کار 30 استان در مقایسه با فصل مشابه سال قبل نامساعدتر شده است و تنها محیط کسب و کار استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به فصل پاییز سال گذشته مساعدتر شده است.

محیط کسب و کار در ۳۰ استان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل بدتر شده است

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
مسولان از خواب بیدار شوند شرکت های زیادی به علت نوسان قیمت ها به ورشستگی کشیده شدند و بسیاری از کارمندان خود را اخراج کردند
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی