بازدید 2505

تشکیل مراکز خدمات دانشجویی تا سال ۹۸

کد خبر: ۸۷۰۳۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷ 16 January 2019

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ضمن اشاره به تشکیل مراکز خدمات دانشجویی تا سال ۹۸، گفت: حادثه دانشگاه آزاد تلنگری به همه دانشگاه‌ها بود؛ پس از آن اتفاق یک بخش‌نامه توسط وزیر علوم به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شد؛ بر این اساس در چارچوب امکانات موجود باید حفظ ضوابط ایمنی اولویت اصلی همه ما باشد.

به گزارش ایسنا، مجتبی صدیقی در نشست معاونان و مدیران دانشجویی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در حال توسعه سراسر کشور که امروز چهارشنبه ۲۶ دی ماه در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: وظیفه اصلی دانشگاه آموزش، پژوهش و تربیت نیروی خلاق برای جامعه است و برای رسیدن به این هدف ما باید از دانشجو پشتیبانی کنیم، بدون اینکه کمبودها ما را تحت تأثیر قرار دهد.

صدیقی افزود: پس از چندین سال تجربه کاری، حال که دانشگاه‌ها به بلوغ رسیده‌اند، در گام اول و برای رسیدن به اهداف مورد نظر فکر کردیم که عرصه دانشجویی می‌تواند در شکل جدیدی دنبال شود.

وی خاطرنشان کرد: تجربه جهانی در اداره دانشگاه‌ها نشان می‌دهد که بخش دانشجویی به عنوان بخش اصلی و نه دغدغه اصلی است یعنی در همه دانشگاه‌ها حوزه دانشجویی وزن خود را دارد؛ اما دغدغه اصلی نیست.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: در گام اول فکر کردیم تجربه سازمان دانشجویان که از سال ۹۰ آغاز شد، می‌تواند با اختیارات بیشتری و با ترکیبی از مدیریت دولتی و غیردولتی به دانشگاه‌ها تسری پیدا کند، در همین راستا کار از دانشگاه‎‌های بزرگ آغاز شد و در ادامه دانشگاه‌های کوچکتر هم در صورت آمادگی می‌توانند به این چارچوب بپیوندند.

صدیقی تصریح کرد: در گام دوم قصد داریم تا سال آینده در دانشگاه‌ها مراکز خدمات دانشجویی را تشکیل دهیم، در همین بخش ۲۰۰ خوابگاه برای ارتقاء انتخاب شد تا در سال ۹۸ دیگر خوابگاه سطح چهار نداشته باشیم و به همه دانشگاه‌ها هم اعلام شده برای این منظور از تعطیلات نوروز استفاده کنند تا در سال ۹۸ تمرکز ما بر ارتقای خوابگاه‌های رتبه سه باشد.

وی اعلام کرد: ساخت خوابگاه جدید هم دنبال شده و امیدواریم این حرکت که شروع شده ما را به ۷۵ هزار ظرفیت جدید برساند تا بعد از برنامه ششم مشکل ظرفیت نداشته باشیم و فقط نگهداری خوابگاه‌ها و موضوع خوابگاه متأهلی دغدغه ما باشد.

معاون دانشجویی وزیر علوم نظارت بر خوابگاه‌های خصوصی و خودگردان را هم مورد تأکید قرار داد و گفت: در این بخش با مشارکت دانشگاه‌های مادر وضعیت خوب شده است، در هر حال نظارت بر خوابگاه‌های خصوصی از جمله وظایف ماست و باید نظارت بیشتری بر آن داشته باشیم.

وی در ادامه به بحث تغذیه دانشجویی هم اشاره و اعلام کرد: در برنامه‌ها ارتقای سطح آشپزخانه‌ها دنبال می‌شود و امیدواریم تا سال آینده شاهد آشپزخانه سنتی در دانشگاه‌ها نباشیم تا هم وضعیت بهداشتی و هم کیفیت غذا بهبود پیدا کند.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: ما امسال در تغذیه دانشجویی با کمبود مواد اولیه مواجه بودیم اما توانستیم اقلام اساسی را به دانشگاه‌ها برسانیم و با بحران مواجه نشویم.

صدیقی اعلام کرد: این در شرایطی بود که امسال به دلیل مشکلات اقتصادی مراجعه دانشجویان به رستوران‌های دانشگاه بین ۲۰ و ۳۰ و حتی تا ۴۰ درصد افزایش داشته است، اما با کمک به موقع سازمان هدفمندی یارانه‌ها کسری‌ها در تغذیه جبران شد.

وی ادامه داد: در این شرایط تاکید بر رستوران‌های مکمل هم هست، در این بحث فقط موضوع اقتصادی مطرح نیست و مهم این است که دانشجویان تنوع غذایی بیشتر و کیفیت بهتری داشته باشند.

رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم ادامه داد: ما در حوزه مشاوره هم سه طرح سیمای اجتماعی زندگی دانشجویی را دنبال کردیم و الان می‌توانیم بگوییم که دانشجویان چه شرایطی دارند و آسیب‌هایی که درحوزه دانشجویی وجود دارد، چیست.

صدیقی خاطرنشان کرد: در حوزه تربیت بدنی هم خوشبختانه رویدادهای خوبی داشته‌ایم، المپیاد به خوبی دنبال شد؛ حضور در سطح جهانی و منطقه ای هم خوب بود، بر همین اساس تربیت بدنی باید به عنوان یک امر استراتژیک دنبال شود نه فرعی که در این راستا امسال ۲۵ زمین چمن مصنوعی در دانشگاه‌ها ایجاد شد و سال بعد هم دنبال می‌شود، ضمن اینکه اتاق‌های تندرستی خوابگاه‌ها به نقطه مطلوبی رسیده است.

وی افزود: توسعه دوچرخه سواری داخل دانشگاه‌ها هم به منظور حذف بخشی از سرویس‌های دانشگاه و کمک به ورزش دانشجویان در حال پیگیری است.

صدیقی گفت: در بخش شوراهای انضباطی هم تاکید بر رعایت دقیق آیین‌نامه است؛ بر این اساس هم باید مواظب باشیم تخلفی در دانشگاه تسری پیدا نکند و هم دادرسی عادلانه باشد، تاکید بر حفظ حرمت‌ها هم جدی و عدم دخالت در حریم خصوصی دانشجو مهم است.

وی در پایان به حادثه اتوبوس دانشجویان علوم‌وتحقیقات دانشگاه آزاد اشاره و اعلام کرد: حادثه دانشگاه آزاد تلنگری به همه دانشگاه‌ها بود که خیلی باید مواظبت شود، پس از آن اتفاق یک بخش‌نامه توسط وزیر علوم به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شد، بر این اساس در چارچوب امکانات موجود باید حفظ ضوابط ایمنی اولویت اصلی همه ما باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر