بازدید 15799

اگر دولت بخواهد، قیمت ارز را به 8 هزار تومان کاهش می‌دهد/ دولت تصمیم می‌گیرد که دلار 9 هزار تومان و یا 16 هزار تومان شود

سال گذشته، تقریباً همین موقع ها بود که یک بار قیمت ارز شروع به قد کشیدن کرد و اواسط سال جاری به بیشترین حد خود، یعنی حدود 19 هزار تومان نیز رسید؛ اما در اوایل آذر ماه دولت با تغییراتی در کابینه و عزل سیف از مدیر کلی بانک مرکزی، توانست اوضاع را قدری آرام کند و قیمت ارز به حدود 10000 تومان نزدیک شد.
کد خبر: ۸۷۰۳۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰ 16 January 2019

سال گذشته، تقریباً همین موقع ها بود که یک بار قیمت ارز شروع به قد کشیدن کرد و اواسط سال جاری به بیشترین حد خود، یعنی حدود 19 هزار تومان نیز رسید؛ اما در اوایل آذر ماه، دولت با تغییراتی در کابینه و عزل سیف از مدیر کلی بانک مرکزی، توانست اوضاع را قدری آرام کند و قیمت ارز به حدود 10000 تومان نزدیک شد.

اما در هفته‌های گذشته و تقریباً همزمان با سالگرد شروع افزایش قیمت‌ها در بازار ارز، بار دیگر نوسانات این بازار شدت گرفت و قیمت‌ها به 12 هزار تومان نزدیک شد. عده‌ای این افزایش قیمت‌ها را ناشی از تأثیر تعطیلات آخر سال میلادی دانستند و عده‌ای دیگر اعتقاد داشتند که این نوسانات گذراست و چند روز دیگر شدت آن کاهش پیدا خواهد کرد.

از سوی دیگر، اما برخی‌ها از جمله بعضی نمایندگان اقتصادی مجلس اعتقاد دارند که دولت خود بازی‌گردان صحنه بازار ارز است و هر زمان که اراده کند، قیمت‌ها را بالا و هر زمان که بخواهد، می‌تواند قیمت ارز را کاهش دهد. این نمایندگان ابر این باورند که بازار ارز در ایران نیز همچون سایر بازارها، انحصاری است و یگانه صاحب ارز کشور دولت است؛ بنابراین دولت می‌تواند آن را حتی اگر بخواهد به زیر 8000 تومان نیز برساند.

در همین زمینه، محمد حسن نژاد، با اشاره به نوسانات نرخ ارز در یک هفته اخیر گفت: نوسانات نرخ ارز نشان می دهد که قیمت ارز در ایران قابل پیش بینی نیست، چراکه در بازاری می توان از اقتصادسنجی و سری های زمانی(داده های آماری) استفاده و یک متغیر را پیش بینی کرد که این بازار، در درجه نخست قابل رقابت کامل بوده و در درجه دوم، مؤلفه های تأثیرگذار بر این بازار در دسترس باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار ارز ایران یک بازار 100 درصد انحصاری است، افزود: دلیل انحصاری بودن بازار ارز در ایران این بوده که خریدار و فروشنده اصلی دولت است و در این بازار باید انحصارگر قیمت را تعیین می کند، لذا شخص دولت تصمیم می گیرد دلار 9 هزار تومان و یا 16 هزار تومان شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت هر زمانی که اراده کند، می تواند قیمت ارز را با هر رقمی تعیین کند، ادامه داد: کاهش قیمت ارز در بازار زمانی رخ داد که دیگر کشش قیمتی در بازار ارز وجود نداشت، لذا دولت به بازار ورود کرد.

نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه بازار ارز کشش قیمت بالای 14 هزار تومان را نداشت، تأکید کرد: در این شرایط در بازار ارز حساسیت سنجی رخ داد و دولت متوجه شد که حجم مسافرت و واردات صفر و تورم افسارگسیخته در جامعه ایجاد شده است، لذا قیمت دلار را به ارقامی پایین تر بازگرداند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه نرخ ارز در سامانه نیما که دولت با آن کالا وارد می کند، حدود 8 هزار تومان است، تصریح کرد: میانگین موزون قیمت ارز در بازار زیر 10 هزار تومان است و فقط مقدار محدودی دلار برای مسافران حدود 11 هزار تومان محاسبه می شود.

وی افزود: شاید دولت بخواهد قیمت ارز را به 8 هزار تومان کاهش دهد، البته دولت هم اکنون در حوزه تعیین قیمت ارز زیر 10 هزار تومان بازی می کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۱۸
برو بابا نظرات گرانمایه تو واسه خودت نیگه دار هیچ توجیه علمی و اقتصادی نداره این قیمت دلار بجز بگیر و ببند تو این ماجرا دولت باخته چون کلی ارز باید تهییه کنه تا کشش قیمتی تقاضا و تقاضا برای نگهداری پول و بیاره پایین استاد عزیز
کاملا معلومه که میتونه، بالا رفتنش همزیر سر خودشون بود
شما هم که تابناک جان منتشر نکن عزیزم
با سلام .حذف چهار صفر بهترین فرصت طلایی را در تاریخ ایران در اختیاز بانک مرکزی قرار داده است . که مانند کشور سوئد و غیره اسکناسهای موجود در دست مردم را در خزانه بانک مرکزی نگه دارد و امکانات فراهم بیاورد که بالای 90% تراکنش مالی و گردش مالی با کارت بانکی باشد . تا برای همیشه پدیده زشت رشوه . اختلاس . دزدی . شرارت از جامعه ایران پاک شود. ایا بانک مرکزی می تواند ؟
اگر می تونه ارز را به 8000 تومان برسانه چرا این کار را انجام نمی دهد مردم دارند زیر بار گرانی له می شوند .مثل اینکه دولت دوست ندارند مردم رفاه نسبی کسب نمایند .مردم بیرون به ما می گویند دولت دارد سیاست پادشهان قدیم را اجرا می کند که می گفتند برای حکومت بر ایرانی باید او رافقیر نگه داشته باشی.
به نظر من دولت وقتی ارز را ارزون می کند کالاها پایین نمی آید وزورش به تجار وبازاریها وتولید کنند گان نمی رسد لذا به مردم فشار می اورد ضمن اینکه نیم نگاهی به همان شعار پادشهان قدیم ایران دارد که ایرانی را باید فقیر نگه داری
من خواب هام دقیقا درست از آب در میان. دیشب خواب دیدم ارز 7800 شده. بازم میگم صد در صد مطمئن باشید که خوابای اقتصادیم دقیقا همونجوری که دیدم اتفاق می افتن
بازی با زندگی مردم صورت خوشی برای شما نخواهد داشت......
بنظر بنده که این همه تجربه و مطالعات داشته و دارم اگر دولت اداره بکند حتی می تواند دلار را به 1500 تومان هم برساند و قیمت خودرو را از قرار پراید 120 میلیون تومان به پراید 2میلیون تومانی برساند مانند آنچه در کشور عراق و سوریه پراید 2 میلیون تومان است. پس می تواند دولت
دولت تصميم برا خودش ميگيرد بازار راه خودش را ميرود و دولت توان مهار بازار افسارگسيخته را ندارد اين قانون طبيعت هست براي كشورهاي در شرف فروپاشي اقتصادي و درنتيجه سياسي و حكومتي الان ما در شرايطي قرار داريم كه تير فروپاشي به دست خودمان از كمان رها شده هيچ كس قادر نيست كاري بكند البته بايد گفت جز خدا ولي من اين جمله را نميگم چون اقايون ميرن پستش پنهان ميشن .
جریانات اخیرنشان داد که افزایش دلار یک ترفند مصنوعی وساختگی ازطرف کسانی است که دولت حمایت میکنه.! چرا باکاهش نرخ ارز وثبات نرخ همچنان شاهد افزایش قیمت ها هستیم.؟!
نتیجه می گیریم : دولت تصمیم گرفت رانت خواران را فربه تر و مردم عادی و حقوق بگیر را ضعیفتر از قبل کند.
در اواخر سال96 تمام پولهای بانکها با دلار 3800 تومانی از کشور خارج شد و بانکها خالی شدند از طرفی بانکها باید جواب سپرده گزاران رو بدهند در نتیجه دلار 4 برابر شد و ارزش پول یک چهارم شد حالا یک سپرده 100 میلیونی ارزشش تبدیل به 25 میلیون شد و بازپرداختش برای بانک راحت تر شد.این بود بلایی که بانک مرکزی سر همه آورد
سیف عزل نشد دوران ریاستش تموم شد
از ماست که بر ماست .
دولت محترم با این بی تدبیری خود ملت را به خاک سیاه نشاند. طوریکه قشر ثروتمند ثروتشان چندین برابر شد وفقرا در فلاکت مطلق قرار گرفتند
دست از سر بازار بردارید.
این کاهش های دستوری و برگشتهای وحشتناک قیمت جز نابودی اقتصادی و سردرگمی فعالین افتصادی چیزی ندارد.
اقای همتی کاری کرده که صرافی بانک ملی هم دیگر قیمتهاش اعتباری ندارد.
فعالین بازرگانی برای رفتن به خارج دلار نمی توانند تهیه کنند و اقای همتی فکر کرده با ۵۰۰ دلار ۵۰۰ دلار دادن اقتصاد راه میافتد و تمام بازارها خوابیده.
وقتی اقای روحانی با اطمینان میگویند ۱۴ میلیارد دلار برای مواد ضروری کنار گذاشته ایم این سیگنال وحشتناکی برای اقتصاد میدهد و مگر کشور نیازهای تجاری ندارد که فقط از نیازهای کالاهای اساسی حرف میزنند.
اقای همتی این قدر مصاحبه خبری و اینستاگرام کاری می کنند که رکورد اقای بهمنی را در زمان تحریم های زمان۱۳۹۱ جابجا می کند.
قیمت گوشت در بازار چگونه دلارش ۴۲۰۰ میشود؟
از ارز نیمایی هم رد شده .
حالا میفرمایند قاچاق میشود گوشت پس حبوبات چی ؟قیمت ان هم گران شده.
خبرهای دلاری قیمت ارز را از فروردین ۹۷ تا الان هر روز دارند سایتهای مختلف به ان می پردازند منتهی در عمل مردم در کف بازار عملا دارند لمس می کنند قیمت واقعی ارز را.
لپ تاپ یک نفر میخواست تهیه کند ۵.۵ تا ۶ میلیون بود شب عید پارسال منتهی رییس اتحادیه رایانه توصیه نابخردانه به مردم کرد که نخرید لپ تاپ و فرودرین ارزان میشود منتهی در عمل نه تنها ارزان نشد بلکه همان لپ تاپ الان ۱۸ میلیون شده.
خودرو خارجی در کدام نمایشگاه ماشینی ارزان شد؟
خودروسدزان وطنی هم گران کردند.
باز بگم؟؟؟؟؟؟بگم؟؟؟؟
ما اولش هم همین راگفتیم ولی یک عده ای ساده لوح در کشورمان ان را به ترامپ و امریکا ربط می دادند و دولت هم به ریش این ها و همه ما می خندید و بهره برداری خودش را می کرد
ای مردم اگاه باشید با تورم های دورقمی حتی بالای ۶ درصد ، نرخ ارز هم باید با یک درصدی کمتر از تورم سالانه افزایش یابد
ختم کلام
هرچه که مردم می کشند از دست این دولت بی تدبیر است
کشش ۱۴ هزار تومان نداشت و رفت تا ۲۰۰۰۰؟؟؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر