بازدید 2670

سهم مبارزه با مواد‌مخدر از سرمایه‌های کشور

کد خبر: ۸۶۹۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۰ 13 January 2019

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور گفت: در حوزه مواد مخدر بحث پیشگیری هیچ منافاتی با اقدامات مبارزه‌ای ندارد، ما چهار هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر داده‌ایم و اگر این مبارزه نبود الان مواد مخدر هم مانند سیگار و قلیان شده بود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، اسکندر مومنی گفت: حدود یک هشتم تولید ناخالص ملی ما صرف موضوع مواد مخدر می‌شود، این برای کشوری مثل ایران بسیار زیاد است. علاوه بر این بخش زیادی از طلاق‌ها و ۷۰ درصد زندانیان به صورت مستقیم و غیرمستقیم به مواد مخدر مرتبط می‌شوند.

وی از هزینه‌های مواد مخدر برای کشور گفت و تصریح کرد: مواد مخدر در اولویت اول آسیب‌های اجتماعی قرار دارد به همین دلیل به عنوان یک موضوع کاملا بین بخشی و تعاملی مطرح می‌شود که به همکاری همه دستگاه‌ها نیاز دارد.

مومنی با اشاره به اولویت‌های تعیین شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: از نظر زمانی اولویت اول بر مبنای جمع‌آوری، نگهداری، درمان و رسیدگی به معتادین متجاهر تنظیم شده است، اما از نظر موضوعی اولویت اول پیشگیری و صیانت اجتماعی است تا کسی به سمت مواد مخدر نرود.

وی در ادامه با تأکید بر اهمیت جمع‌آوری معتادان متجاهر خاطرنشان کرد: حدود ۱۵۰۰ معتاد متجاهر در استان البرز وجود دارد. برای حل این موضوع در کوتاه‌ مدت باید تلاش شود؛ چرا که باورپذیری اقدمات صورت گرفته برای مردم با مشاهده حتی یک معتاد متجاهر و یا یک خرده‌فروش، خدشه دار می‌شود.

مومنی با بیان اینکه مواد مخدر در کنار قاچاق اسلحه و انسان جزو چهار تجارت اول دنیاست، اعلام کرد: همه با این موضوع درگیر هستند، ما باید در کنار هم و با همدلی برای این موضوع تصمیم‌گیری کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در استان البرز اظهار کرد: یک زمین برای احداث کمپ ماده ۱۶ در البرز مد نظر است، اعتبار لازم برای احداث کمپ به میزان ۵۰۰ میلیون تومان تا قبل از پایان سال و مابقی در سال بعد داده می‌شود تا در نیمه اول سال ۹۸ شاهد راه‌اندازی کمپ ماده ۱۶ در استان البرز باشیم.

مومنی به اهمیت پیشگیری برای مقابله با مواد مخدر هم اشاره و اعلام کرد: بحث پیشگیری هیچ منافاتی با اقدامات مبارزه‌ای ندارد، ما چهار هزار شهید در راه مبارزه با مواد مخدر داده‌ایم و اگر این مبارزه نبود الان مواد مخدر هم مانند سیگار و قلیان شده بود.

وی افزود: پیشگیری از جهت آگاه‌سازی مهم است؛ چون براساس یک پژوهش ۷۰ درصد جوانان و نوجوانان به خصوص دانش‌آموزان، علت اعتیاد خود را بی‌ضرر دانستن مواد، رودربایستی و ناتوانی در نه گفتن اعلام کرده‌اند. برای پیشگیری ظرفیت‌های زیادی هم در حوزه ملی و هم در حوزه محلی وجود دارد.

دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در پایان با اشاره به ظرفیت‌های استان البرز خاطرنشان کرد: البرز همانطور که ظرفیت‌های زیادی دارد، بسترهای آسیب زیادی هم دارد. موضوعات این استان از تهران جدا نیست و هر اتفاقی که در تهران رخ می‌دهد به سرعت در البرز منعکس می‌شود و برعکس.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر