بازدید 10011
۷
درباره فرآیندی سهل و ممتنع؛

چگونه اسامی در فایل اکسل ممنوع‌التصویری تلویزیون می‌رود و خارج می‌شود؟

حواشی فردی که علنی شدنِ آنها صداوسیما را بابت انتخاب مجری یا مهمان برنامه زیر سؤال می‌برد، می‌تواند دلیل ممنوع التصویری باشد. رفتارهای خارج از استاندارد صداوسیما به ویژه بیان مطالبی یا انجام رفتاری خارج از عرف مرسوم در تلویزیون نیز می‌تواند منتهی به ممنوع التصویری شود.
کد خبر: ۸۶۹۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۸ 12 January 2019

چگونه اسامی در فایل اکسل ممنوع‌التصویری تلویزیون می‌رود و خارج می‌شود؟با طرح دوباره موضوع ممنوع التصویری یکی از روحانیان که با تأیید و تکذیب‌هایی همراه بود، این پرسش مطرح شد که اساساً یک شخص با چه فرآیندی در صداوسیما ممنوع‌التصویر می‌شود و این ممنوعیت چه زمان و با چه سازوکاری رفع می‌شود؟ پرسشی که پاسخش احتمالاً برای برخی از آنهایی که از گزند این حواشی در امان نبوده‌اند، قابل توجه است و از این منظر «تابناک» اطلاعاتی تازه در این خصوص منتشر می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ پس از سخنان حجت الاسلام و المسلمین زائری درباره مجلس شورای اسلامی در برنامه فرمول یک، بحث ممنوع التصویری این روحانی مجدداً مطرح شد و هرچند با تکذیب از سوی مسئولان صداوسیما همراه بود، در مقابل برخی نمایندگان مجلس تأکید کردند که رئیس سازمان صداوسیما در دیدار با نمایندگان، ممنوع‌التصویری زائری را تأیید کرده است. به گفته کاتب، عضو هیأت رئیس مجلس «نمایندگان مجلس تنها از آقای علی عسگری خواسته بود تا جلوی توهین‌ها به قوه مقننه گرفته شود» و در همین راستا «زائری به طور کلی ممنوع‌التصویر نیست و فقط از این پس در برنامه‌های زنده نمی‌تواند شرکت کند.»

پس از این اتفاق، پرسش‌هایی درباره فرآیند ممنوع‌التصویری چهره‌ها در صداوسیما مطرح شد که اساساً اشخاص با چه سازوکاری ممنوع‌التصویر می‌شوند و چگونه این ممنوعیت برای برخی اشخاص رفع می‌شود؟ بر اساس اطلاعات «تابناک»، با توجه به آنکه برخی ممنوع التصویرها، برای ورود به صداوسیما ممنوع الورود نیز می‌شوند و این فرآیندها به حراست صداوسیما مربوط می‌شود، شواهد نشان می‌دهد مأموریت اجرای این امور نیز به حراست صداوسیما واگذار شده است.

چگونه اسامی در فایل اکسل ممنوع‌التصویری تلویزیون می‌رود و خارج می‌شود؟

اعضای خانواده کوثری و بنی‌اعتماد هریک به تنهایی تجربه ممنوع التصویری را داشته‌اند

هرچند سیاست رسمی صداوسیما همواره رد هرگونه ممنوع التصویری بوده، به هر حال این واقعیتی است که بارها رخ داده و مبتلایان به آن اذعان داشته‌اند. شنیده‌های «تابناک» حکایت از آن دارد که یک فایل اکسل وجود دارد که در آن نام چهره‌های ممنوع التصویر افزوده و کاسته می‌شود. حواشی فردی که علنی شدنِ آنها صداوسیما را بابت انتخاب مجری یا مهمان برنامه زیر سؤال می‌برد، می‌تواند دلیل ممنوع‌التصویری باشد. رفتارهای خارج از استاندارد صداوسیما به خصوص بیان مطالبی یا انجام رفتاری خارج از عرف مرسوم در تلویزیون نیز می‌تواند منتهی به ممنوع التصویری شود.

همچنین ممکن است مجری یا بازیگری بنا بر اعلام دستگاه‌های نظارتی شخصی فاقد صلاحیت برای اجرای زنده تشخیص داده و بدین ترتیب ممنوع التصویر شود. گفته می‌شود، پس از ورود نام چهره ممنوع‌التصویر به لیست، صرفاً با پیگیری یک مقام مسئول این اسم از لیست خارج می‌شود و سررسیدی برای خروج اتوماتیک نام ممنوع التصویرها از لیست وجود ندارد. البته ممکن است عامل خروج اسامی، پیگیری بازیگران نیز باشد، ولی معمولاً همین پیگیری نیز با واسطه یک مسئول انجام می‌شود و به سرانجام می‌رسد.

البته با توجه به آنکه اساساً تعبیر ممنوع‌التصویر هیچ گاه از سوی مدیران به رسمیت شناخته نشده، اینکه درباره علل و پشت پرده ممنوع التصویری‌ها به صورت متقن سخن گفت، تا حدودی دشوار است؛ برای نمونه برخی مجریان ممنوع التصویر بعضاً در گفت‌وگوهای خصوصی علت ممنوع التصویری‌شان را برجسته‌شدنِ بیش از حد قلمداد کردند اما به مرور مشخص شد، مسائل دیگری باعث شده آنها آنتن را از دست بدهند که یا برخی ادبیات و رفتارشان در یک برنامه بوده و یا به حواشی شخصی‌شان بازمی‌گشته است.

هرچند ممنوع التصویری راهکار مورد قبول برای هیچ ناظری نیست، نمی‌توان این فضا را نادیده گرفت که وقتی یک مجری یا بازیگر سریال‌های تلویزیونی با رفتار نامتعارف یا با کشف حجاب حضور می‌یابد، انگشت اتهام به سمت صداوسیما می‌رود و گروهی که از قضا در چند سال اخیر در تلویزیون قدرت نیز گرفته‌اند، مدیران ارشد رسانه ملی را متهم می‌کردند که چرا بدون انگیزاسیون پرسنل جذب کرده‌اند و آنها بعداً رفتاری خلاف رویه مرسوم صداوسیما انجام داده‌اند! قاعدتاً وقتی چنین فشاری به مدیران صداوسیما وارد می‌شود، ممنوع التصویری واکنش طبیعی است که برای کاهش حواشی در پی گرفته می‌شود.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
زیبا کلام را ببین که چه جور روشنفکری نما دارد که گفته دوچرخه نداریم
اخر هنوز در تفکرات سیاسی چند دهه گذشته سیر می کند و خبر ندارد ایران کارخانه دوچرخه سازی در دیگر کشورها ساخته
این حاج اقایی که با یک کلیپ کلیه ایران را زیر سوال می برد و یا می گوید اگر همه مردم یک طرف باشند من هم ان طرف ،ایا می شود روی این افرادظاهر بین حساب کرد
صدا و سیمای میلی انچنان مقبولیت خود را از دست داده که اگر کسی در سیما مورد غضب واقع شود در میان مردم محبوبیت پیدا میکند
فایل اکسل ؟!

یعنی سازمانی با بودجه ۱۸۰۰ میلیاری تومانی و کلی هزینه تبلیغات هنوز نمی داند که نرم افزارهای دیتابیس (بانک های اطلاعاتی) هم برای انجام این کار وجود دارد ؟!
معمولا به دو علت، مجری یا بازیگر یا کارشناس، ممنوع التصویر میشود: 1- به دلایل مشکلات رفتاری
2- به دلیل سیاسی.
در ممنوع التصویری به دلایل مشکلات اخلاقی، کار صدا و سیما صد در صد اشتباه و مردود است. البته ممنوع التصویر کردن اشتباه نیست و کاملا درست است و کسی که مشکل اخلاقی دارد حتما باید ممنوع التصویر شود. اشتباه صدا و سیما در این است که بعد از مدتی این افراد را از ممنوع التصویری خارج میکند. این کار صدا و سیما متاسفانه در جامعه تاثیر اخلاقی منفی میگذارد چراکه معنی این عمل ناشیانه ی صدا و سیما دقیقا این است: هر کار خلاف اخلاق و هر فسادی که می خواهید انجام دهید؛ گذشت زمان قبح آنرا از بین خواهد برد و دوباره بخشیده خواهیده شد.
به راحتی. این که سوال نداره
صدا وسیما رانتی و فامیلی آخرش میشه همین ...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر