بازدید 5035

ابوترابی‌فرد: این چه نظام مالیاتی است که داریم؟

کد خبر: ۸۶۸۷۷۱
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۳ 11 January 2019
خطیب موقت نماز جمعه این هفته تهران گفت: ملاک تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نباید رای باشد بلکه باید در تصمیمات منافع بلندمدت ملت ایران، کاهش تورم با تولید حداکثری، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد حسن ابوترابی فرد، در خطبه اول نماز جمعه تهران ضمن دعوت بندگان به تقوا بیان کرد: امیدوارم در پرتو نور علم و مشعل پرفروغ وحی به تقوای الهی آراسته شویم و همه ابعاد هستی فردی و اجتماعی ما نماد ارزش های متعالی قرآن و عترت باشد.

وی در ادامه بیان کرد: کسانی که در مدرسه قرآن و وحی زانو زدن و در پرتو انوار نورانی وحیانی حرکت می‌کنند و آموزه های وحیانی و فرامین رسول اسلام و پیشوایان معصوم دین باید نقشه راه ما باشد. ثمره این سلوک رسیدن به حیات است که این حیات معرفتی و علمی خواهد بود.

وی افزود: انسانی که سخن خدا را استماع می‌کند و به مبدا و معاد ایمان دارد یک انسان زنده است. کسانی تحت انظار پیامبر قرار می گیرند که حیات علمی و معنوی دارند. اگر این حیات را نداشتند هرگز نور وحی قلب آنان را نورانی نمی‌کرد. کسانی با تذکرات پیامبر زنده می شوند که مرتبه ای از علم و معرفت را دارند.

وی در ادامه تصریح کرد: بعد از آنکه به مدرسه معرفت دست یافتند به قله های حیات دست می یابند. این حیات قله های رفیع علم است. خداوند اولین انسان را در قله علم و معرفت قرار داد. ارزش ملائکه نیز به علم است. انسان کامل انسان عالم است. انسان دارای حیات وحیانی یک انسان عالم است.

ابوترابی فرد در ادامه گفت: اگر جامعه در مدرسه قرآن باشد به مدارج عالی علم و معرفت دست پیدا خواهد کرد. عمل صالح راه را برای تعالی معرفتی و ایمانی انسان و قرب به کمال بی‌نهایت هموار می کند. انسان صالح که از نگاه قرآن کلمه طیبه است به سوی کمال مطلق حرکت می‌کند و به علم و قدرت نامحدود نزدیک می‌شود. انسان سالک که دعوت خدا و رسول را اجابت کند و جامعه‌ای که در مسیر قرآن باشد این افق را پیش رو دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: عمل صالح در انسان و جامعه انقلاب خلق می‌کند. نظام جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت دنیای استکبار را به حیرت فرو برده و در انفعال قطعی قرار داده است، این دستاورد عمل صالح است. این عمل صالح دستاورد معرفت خدا و اطاعت از پیامبر و تسلیم شدن در برابر وحی است که انسان و جامعه را متحول کرده و جبهه مقاومت را خلق می‌کند. نور ایمان در قلب زینب کبری ایشان را در جایگاه رفیع قرار داده و ایشان نماد علم، استقامت و تمام ارزش‌های والای انسانی است.

وی افزود: این نور وحی است که در جان مدافعین حرم زینب کبری نمایان شده است. در جان شهید مدرس و نواب صفوی نور وحی و ایمان است که می درخشد. جامعه ای که به نور وحی نورانی می‌شود به نور علم و معرفت نورانی است و در همه عرصه‌ها عالمانه و با هدف گام برمی‌دارد. پیشرفت و توسعه در جامعه وحیانی تربیت انسان کاملی است که به ارزش های والای انسانی آراسته است و به تمام نیاز های فطری پاسخ می‌دهد نه تنها غریزه جنسی. اقتصاد در جامعه اسلامی هدف نیست بلکه ابزاری است برای تکامل انسان و رسیدن به ارزش‌های والای انسانی و رسیدن به علم و معرفت الهی است.

وی در ادامه اظهار کرد: ما بایستی برای تعالی جامعه و استحکام و اقتدار جامعه انسانی و اسلامی به اقتصاد توجه ویژه‌ای داشته باشیم. خداوند می‌فرماید قوام و قیام جامعه به اقتصاد درست است. باید با اقتصاد سالم و مولد و دانش بنیان بر پای خود بایستیم. نباید به اقتصاد متکی بر نفت و هزینه تکیه زد. باید در آستانه بودجه مجلس به این حقیقت چشم بدوزیم.

حجت‌الاسلام ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران با اشاره به دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی به گوشه‌ای از پیام رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت رهبر معظم انقلاب فرمودند:《 او نمونه کم نظیری از نسل اول مبارزان ضد ستم شاهی و از رنج دیدگان این راه پر خطر و پر افتخار بود. سال ها زندان و تحمل شکنجه های ساواک و مقاومت در برابر این همه رنج و آن‌گاه مسئولیت‌های خطیر در دوران دفاع مقدس و ریاست مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان برگ‌های درخشان زندگی پر فراز و نشیب این مبارز قدیمی است. با فقدان هاشمی اینجانب هیچ شخصیت دیگری را نمی شناسم که تجربه ای مشترک و چنین درازمدت را با او در نشیب و فراز های این دوران تاریخ ساز به یاد داشته باشم.》
برای آن عالم مجاهد که سال‌ها در این سنگر و در خدمت نظام اسلامی تلاش کرد از خدای متعال غفران و رحمت و برای رهبر عالی‌قدر انقلاب طول عمر همراه با عزت و اقتدار مسئلت داریم.

وی در ادامه اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در حال رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده کشور است. لایحه بودجه تبیین کننده نقشه راه کشور در طول یک سال است. بعضی از تحلیلگران اقتصادی و سیاسی می‌گویند به ما بودجه سالانه کشور را ارائه دهید تا ما تحلیل خود را از حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کشور ارائه کنیم. نقش بودجه تعیین کننده است.
وی در ادامه با خطاب قرار دادن دولت توصیه‌هایی در خصوص لایحه بودجه ارائه کرد و گفت: ارزیابی بسیاری از صاحب نظران و مرکز پژوهش‌های مجلس بر آن است که تفاوت معناداری بین لایحه بودجه ۹۸ با سال های گذشته غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی شود. البته اقدامات شفاف سازی شکل گرفته است و قدم‌هایی کوتاه برای کاهش بعضی از هزینه ها برداشته شده است اما این اقدامات متناسب با تحول و تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.

وی افزود: ما سخت نیازمند به تحول در این حوزه هستیم. باید نگاه در نظام بودجه ریزی در کوتاه مدت تغییر کند و نکاتی که رهبر عالی‌قدر در خصوص بودجه اشاره کردند بیانگر ضرورت بر این تحول است. باید در سه حوزه شاهد تحول جدی باشیم. سیاست‌های مالی و سیاست‌های پولی و نظام بانکی کشور باید تغییر کند. اگر سیاست‌های مالی اصلاحات ساختاری نداشته باشد در سال‌های پیش رو با مشکل جدی روبه رو می شویم.
وی در ادامه اظهار کرد: اگر سیاست های پولی اصلاح نشود پدیده تورم از جامعه رخت برنخواهد بست. اگر نطام بانکی اصلاح نشود رشد نقدینگی زاییده از بی انضباطی نطام بانکی برای کشور چالش ها جدی اقتصادی ایجاد خواهد کرد. در حوزه اصلاح سیاست‌های مالی باید شاهد تغییر در ساختار مالیاتی کشور باشیم. ساختار مالیاتی کشور ساختار قابل قبولی نیست. امروز صاحب نظران اظهار می‌کنند بین ۴۰ تا ۵۰ درصد فرار مالیاتی داریم. یعنی حدود ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان یا بیش از آن فرار مالیاتی داریم. این عدد بزرگی است. اصلاح نظام مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست. جامعه در حال رشد و در حال رکود می‌تواند پرداخت‌های مالیاتی داشته باشد.

ابوترابی فرد در ادامه اظهار کرد: امروز در تعریف حکمرانی خوب یکی از شاخص‌ها نظام مالیاتی فراگیر، جامع و عادلانه است که ما با آن فاصله زیادی داریم. دریافت مالیات باید متناسب با سود باشد. اگر فردی سال گذشته ۲۰۰ تومان سود داشته متناسب با آن باید مالیات دهد و اگر امسال ۱۰۰ تومان سود داشته باشد باید متناسب با سود امسال مالیات دهد. نرخ مالیاتی نباید افزایش یابد اما فرار مالیاتی یعنی ستم به کسانی که مالیات پرداخت می‌کنند.

وی در ادامه گفت: زمانی که یک بنگاه اقتصادی از مالیات فرار می‌کند و بنگاهی دیگر به وظایف قانونی خود عمل می‌کند و مالیات می پردازد به قدرت رقابت در جامعه آسیب وارد می‌شود. فساد اقتصادی با این کار در جامعه تولید می‌شود. از سوی دیگر پایه‌های مالیاتی باید افزایش یابد. کشورهایی که خود را از تورم نجات دادند نگاه ویژه‌ای به پایه‌های مالیاتی داشتند. ما از بسیاری از حوزه‌ها مالیات دریافت نمی‌کنیم. بعضی از افرادی که دستگاه قضایی آن ها را به عنوان انسان متخلف در نظام اقتصادی محاکمه کرد ده‌ها حساب بانکی داشتند و منابع کلانی جابه‌جا کرده بودند اما یک ریال پرداخت مالیاتی نداشتند. این چه نظام مالیاتی و اقتصادی است. دستگاه مالیاتی برای دریافت عادلانه مالیات نیاز به اطلاعات دارد. همه دستگاه‌ها باید طبق قانون، اطلاعات را در اختیار دستگاه مالیاتی قرار دهند.

ابوترابی‌فرد در ادامه خاطر نشان کرد: در بعصی از کشور ها اگر کسی می‌خواهد حساب بانکی باز کند باید دستگاه مالیاتی آن را تایید کند تا مورد رصد قرار گیرد. در کشوری که نظام استکبار این تنگناها را خلق کرده باید اصلاح ساختار نظام مالیاتی دستور اول کشور باشد. نمایندگان مجلس باید به این حوزه به طور جدی ورود پیدا کنند. مراقب باشید که یک ریال از برادر و خواهر مسلمان نباید بیشتر گرفته شود که حرام است. یکی از حوزه‌های مهم برای اصلاح سیاست‌های مالی اصلاح ساختار مالیاتی است.

ابوترابی فرد در ادامه با بیان گام دوم در اصلاح سیاست‌های مالی به کاهش هزینه‌ها اشاره کرد و گفت: در کنار افزایش درآمدهای واقعی باید هزینه‌ها کاهش یابد. نمی‌توان بدون کاهش هزینه‌ها قدمی برداشت. کشور همسایه ما در آغاز اصلاحات اقتصادی متوسط تورم ۵۰ درصد را تجربه کرد اما با مدیریت هزینه‌ها قدم‌های اساسی برداشت. افزایش حقوق ها باید متناسب با منابع واقعی بودجه تعریف شود. افزایش حقوق با دست‌اندازی به منابع بانک مرکزی یعنی کاهش ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم و نوعی خیانت به مردم ایران است.

وی در ادامه تصریح کرد: این‌ها واقعیت‌های اقتصادی است. ما در ظاهر پیام می‌دهیم ۲۰ درصد حقوق شما را افزایش دادیم اما به دنبال آن ۳۰ درصد ارزش پول مردم پایین می‌آید. کاهش هزینه‌های عمومی باید جزو مسائل اصلی باشد. اعتبارات هزینه‌ای و اختصاصی یک نهاد در سال ۹۳، ۷۵ میلیارد تومان مصوب مجلس است اما میزان تخصیص داده شده ۹۷ میلیارد تومان است یعنی ۲۸ درصد رشد داشته است. این چه ضابطه‌ای است. مدیران کشور این‌گونه کشور اداره نمی‌شود. نهادی که می‌خواهد برای نظام خلق قدرت داشته باشد باید مصالح و منافع ملت ایران را ببیند.

ابوترابی فرد تاکید کرد: همین نهاد در سال ۹۴ ، ۱۱۹ میلیارد تومان بودجه مصوب داشته یعنی بر اساس ۹۷ میلیارد تخصیص داده شده بودجه آن رشد کرده و بودجه این نهاد از ۷۵ میلیارد به ۱۱۹ میلیارد رسیده است در حالی که کشور با مشکلات اقتصادی روبه رو است و در نهایت در سال ۹۴ بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان بودجه به آن تخصیص داده شده است. کدام قانون این اجازه را می‌دهد و کدام ضابطه این مسئله را اقتضا می‌کند. در سال ۹۵ بودجه مصوب این نهاد ۱۴۵ میلیارد تومان و تخصیص داده شده بیش از ۱۶۰ میلیارد تومان است. نهایتا این نهاد از سال ۹۳تا ۹۸ اعتبارات هزینه‌ای و اختصاصی‌اش ۲۲۵ درصد رشد دارد.

وی در ادامه با خطاب قرار دادن مدیران کشوری بیان کرد: شما دغدغه خانواده و فرزندان خود را دارید. فرزندان شما و خانواده شما در صورتی می‌توانند آینده مطمئن داشته باشند که هزینه های کشور مدیریت شود. در برابر افزایش هزینه‌ها باید بایستیم. افزایش هزینه راه را هموار نمی‌کند.

وی در ادامه با اشاره الزاماتی دیگر در اصلاح سیاست‌های مالی اظهار کرد: از سوی دیگر بدهی‌های دولت باید کاهش یابد.باید هزینه‌های دولت کاهش یابد تا بدهی‌ها نیز کاهش یابد. باید درآمد های مشروع مالیاتی افزایش یابد تا بدهی‌ها کاهش یابد. ما در این چند سال شاهد رشد بدهی‌های دولت هستیم در بودجه سال جاری برای استقراض، فروش اسناد مالی و اسناد خزانه ۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. یعنی ۵۰ هزار میلیارد تومان منابع بودجه از فروش اسناد مالی بدست می‌آید. این می‌تواند برای رشد کشور و اقتصاد منشاء اثر باشد. اگر با نسبت صحیح نسبت به تولید ناخالص داخلی استقراض شود و در حوزه هایی که خلق ثروت می‌کند هزینه شود.

ابوترابی فرد در ادامه بیان کرد: از این ۵۰ هزار میلیارد تومان استقراض متاسفانه ۳۳ هزار میلیارد تومان را بابت پرداخت اصل و سود بدهی هایی که در سال ۱۳۹۸ سر رسید می شود اختصاص دهند. این در سال۹۸ نیز افزایش می یابد.

وی در ادامه اظهار کرد: نباید فاصله بین استقراض با تولید ناخالص داخلی به کمتر از ۴۰ درصد افزایش یابد. کم‌تر از ۴۰ درصد خود در موضع آسیب جدی است. این روال منجر به کاهش این فاصله می شود. در قانون برنامه پیش‌بینی شده است تا پایان برنامه نباید این فاصله کم‌تر از ۴۰ درصد باشد. باید بدهی‌های دولت را کاهش داد و با کاهش هزینه‌ها در این مسیر گام برداشت.

ابوترابی‌فرد در ادامه با اشاره به موضوع اصلاح نظام بانکی بیان کرد: استقلال بانک مرکزی امروز مطالبه جدی مقام معظم رهبری است. افزایش نطارت قانونمند و سیستمی بانک مرکزی بر بانک‌های دولتی و خصوصی ضرورت اصلی و کلیدی انقلاب و نظام است. تجدید ساختار مالی و عملیاتی بانک‌ها امروز مطالبه جدی نمازگزاران جمعه است. بحث درآمد های اختصاصی بحث مهمی است. نمایندگان در مجلس در مسیر واریز در آمدهای اختصاصی به خزانه و تخصیص مجدد آن قدم بردارند. پیشنهاد مرکز پژوهش‌های مجلس مبنی بر اینکه تمام درآمد های حاصل از نفت به صندوق توسعه واریز شود درست است و اگر دولت نیاز دارد ۱۴ میلیارد دلار برای کالاهای ضروری را از صندوق توسعه دریافت کند و اگر هزینه ها با منابع تطبیق نکرد مجددا از صندوق توسعه به صورت شفاف از آن منابع استفاده کند. اما به دنیا پیام دهیم شما در اندیشه کاهش فروش نفت هستید و ما در اندیشه قطع رابطه هزینه‌های جاری با منابع نفتی هستیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس آینده را ببینند. خدا را شاهد می گیرم اگر منافع بلند مدت ملت را ببینید خداوند در دنیا و آخرت همراه شما است و در حوزه‌های انتخابیه هم آبرومند خواهید بود حتی اگر رای نیاورید. ملاک تصمیم شما نباید رای باشد بلکه ملاک تصمیم شما باید منافع بلند مدت ملت ایران، کاهش تورم با تولید حداکثری، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌ها باشد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر