بازدید 10530

ماه نشین چین تصویر پانوراما به زمین ارسال کرد

کد خبر: ۸۶۸۷۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 11 January 2019

مقامات اداره ملی هوا فضای چین از ارسال نخستین تصویر پانوراما و 360 درجه ای توسط ماه نشین' چانگ ئه 4' از نیمه پنهان ماه خبر دادند.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، اداره ملی هوا فضای چین روز جمعه گزارش کرد تا ساعت 8 امروز (جمعه) 11 ژانویه به وقت محلی، وضعیت ماه نشین 'چانگ ئه 4'، ماه نورد 'یوتو 2' و ماهواره ارتباطی تقویتی چوئه چیائو (پل زاغی) با ثبات بوده و کارها براساس برنامه در حال جریان است.

بر اساس این گزارش دوربین توپوگرافی نصب شده در ماه نشین تصویربرداری 360 درجه ای را انجام داده است.

گزارش می افزاید: کارمندان فنی با استفاده از اطلاعات ارسال شده از طریق ماهواره ارتباطی تقویتی چوئه چیائو (پل زاغی)، تصاویر 30 درجه ای را تنظیم کرده و بر اساس تصاویر فرستاده شده از دوربین نصب شده در ماه نشین، تحلیل اولیه توپوگرافی و ژئومورفولوژی اطراف محل فرود در ماه را به اتمام رسانده اند.

بر اساس این گزارش، ساعت صفر روز گذشته (پنجشنبه)، ماه نورد یوتو2 با خروج از زمان ظهر ماه، کار خود را از سر گرفت.

کاوشگر 'چانگ e-4' که چین بعدها از طریق یک نظر سنجی بین المللی، نام 'یوتو2' را بر آن نهاد 17 آذر امسال در مرکز پرتاب ماهواره شهر 'شی چانگ' چین به فضا پرتاب شد و سفر خود به کره ماه را آغاز کرد.

این کاوشگر 13 دی ماه با موفقیت در طول جغرافیایی 177.6 درجه و عرض جغرافیایی 45.5 درجه جنوبی در سمت چپ ماه فرود آمد.

پرتاب این ماه پیما یکی از مهمترین اقدامات علمی و فضایی چین محسوب می شود تا بتواند بخش های ناشناخته تر از کره ماه را که در دید نیست، مورد بررسی های علمی قرار دهد و کاوش های تازه ای داشته باشد و نهایتا برنامه فضایی این کشور را هم تکمیل کند.

نقطه دور که بخش تاریک ماه نیز نامیده می شود از زمین دور است برای همین دید کافی برای مشاهده آن وجود ندارد و نسبتا برای بشر ناشناخته است این بخش برخلاف بخش دیگر آن که فرودهایی روی آن انجام شده است، می تواند حاوی اطلاعات مهمی برای برنامه های فضایی آینده باشد.

این کاوشگر برای آزمایش های علمی فضایی چین در آینده کاربرد فراوانی خواهد داشت.

چین در حال تکمیل برنامه راه ابریشم نوین است و پرتاب های فضایی از این دست به همراه ماهواره هایی که در مدار زمین قرار گرفته است باعث خواهد شد تا کشورهای این حوزه بتوانند از خدمات سامانه موقعیت سنجی 'بیدو' چین در آینده بهره مند شوند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر