بازدید 8012
کریم حسین زاده در گفت‌وگو با «تابناک»؛

به‌ جایی رسیده‌ایم که دیگر اعداد و ارقام در بودجه بی‌اهمیت شده است/ تحقق بودجه عمرانی محال است

بر اساس منحنی تدوین مالیات‌ها، مالیات باید تا جایی دریافت شود که بر تولید اثر منفی نگذارد؛ بنابراین، منابع بودجه باید در جاهایی سرمایه‌گذاری شود که اتمام پروژه‌ها بتواند منابع درآمدی جدیدی برای کشور ایجاد کند که اگر فروش نفت ما کاهش پیدا کرد، بتوانیم با فعال شدن این پروژه‌ها، بخشی از منابع مورد نیاز خود را تأمین و برخی از کمبودهای خود را نیز جبران کنیم.
کد خبر: ۸۶۸۵۲۸
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰ 12 January 2019

تقریباً همه اقتصاددان‌ها کشور روی این موضوع که امسال دولت با کمبود بودجه مواجه خواهد شد و قطعاً بسیاری از اعتبارات موردنیاز برای پروژه‌های عمرانی تحقق پیدا نخواهد کرد اتفاق‌نظر دارند و حتی برخی نمایندگان مجلس بر این اعتقاد هستند که اعداد و ارقام نوشته شده در بودجه صوری است و این اعداد دیگر جنبه واقعی ندارند.

سال 97 سال بسیار سختی برای دولت و مردم بود؛ امسال به دلیل برخی سیاست‌های ارزی غلط دولت، قیمت ارز به‌شدت افزایش پیدا کرد و تورم افسارگسیخته‌، کل جامعه را در برگرفت، البته در روزهای گذشته اوضاع قدری کنترل ‌شد، ولی هرگز به زمان قبل بازنگشته است.

با این ‌حال، پیش‌بینی‌ها از اوضاع سال 98 هم خیلی امیدوارکننده نیست و این را می‌توان از بودجه‌ای که دولت برای تصویب به مجلس فرستاده است دریافت. اعداد و ارقامی که در بودجه امسال وجود دارد، با میزان دخل‌وخرج کشور به ‌هیچ‌ عنوان همخوانی ندارد و به همین دلیل، امکان دارد که سال پیش روی نیز سال سختی برای کشور باشد.

کریم حسین زاده، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: موضوع تحقق پذیری بودجه سنواتی موضوع دیروز و امروز نیست و همیشه ما در این فصل از سال با این مشکل مواجه بوده و هستیم.

این نماینده مجلس گفت: اگر ما درصد تخصیص پذیری کل بودجه‌های سال‌های بعد از انقلاب را حساب کنیم، خواهیم دید که اصلاً قابل‌توجه نبوده و ما همیشه مشکلاتی در این زمینه‌ها داشته‌ایم، اما امسال واقعیت این است که این ماجرا بیشتر هم شده و ما مشکلات زیادی داریم و تصور می‌کنم چه از نظر عملیاتی و چه از نظر درصد تخصیص بودجه امسال با شرایط بدتری موجه است.

وی ادامه داد: درصد تخصیص بودجه عمرانی به نظر می‌رسد که امسال نسبت به سال‌های گذشته کمتر هم خواهد بود. الآن وضعیت به‌ گونه‌ای شده که دیگر اعداد و ارقام مهم نیستند و شما هر عددی برای بودجه عمرانی می‌توانی در نظر بگیری اما در واقعیت وقتی میزان تحقق‌پذیری آن را حساب می‌کنید اعداد اصلاً با هم نمی‌خوانند.

این نماینده مجلس گفت: رئیس کمیسیون تلفیق نیز چند روز پیش در خصوص این موضوع صحبت کردند و گفتند که بودجه امسال انقباضی بسته‌ شده و به دلیل کاهش فروش نفت با کاهش شدید درآمدی مواجه هستیم. از سوی دیگر، بیش از این نیز نمی‌شود از طریق مالیات درآمدهای دولت را اضافه کرد.

حسین زاده در ادامه یادآور شد: بر اساس منحنی تدوین مالیات‌ها، مالیات باید تا جایی دریافت شود که بر تولید اثر منفی نگذارد، اگر ما تمام درآمدهای کشور را از محل مالیات‌ها در نظر بگیریم، نتیجه عکس و کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید تعطیل خواهد شد.

وی گفت: بنابراین ما سال 98 نیز مانند امسال، با کسری تخصیص اعتبارات مواجه خواهیم شد و لازم است که امسال بودجه کامل هدفمند شود و بودجه‌ها باید درجاهایی سرمایه‌گذاری شوند که مقیاس پروژه‌ها ملی است و درصد عملیاتی شدن آن بالاست.
همچنین باید درجاهایی سرمایه‌گذاری شود که اتمام پروژه‌ها بتواند منابع درآمدی جدید برای کشور ایجاد کند که اگر درصد فروش نفت ما کاهش پیدا کرد، با فعال شدن این پروژه‌ها، بتوانیم بخشی از منابع موردنیاز خود را تأمین و از برخی از کمبودهای خود را جبران کنیم.

وی در پایان اظهار داشت: امسال مهم‌تر از این اعداد و ارقام این است که بودجه هدفمند هزینه شوند و بتوانند منابع درآمدی جدید برای کشور ایجاد کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۰
در همه جای کشور باید سرمایه گذاری شود تا همه جا آباد شود. کشور و جمهوری یعنی تمام نقاط کشور. مردم یک جا جمع نکنید. برای امنیت کشور خوب نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
با کدام سرمایه؟
بودجه هم که مختص نظامی گری و تبلیغات اسلامی میشود مثل اینک مردم ایران ژاپونی هستند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
با همون سرمایه که میره تو جیب ژن ها ی خوب در اروپا
با سلام . در اکثرا کشورها برای اینکه از کارگران خود در برابر سرمایه گذاران خارجی حمایت بکنند . تلاش می کنند که حداکثرا 49% سهام ما انها باشد . اما در سالهای اخیر چین اجازه داد که %سهام خارجی مال خودشان باشد و با اصلاح قانون کار توانست از کارگران در مقابل سرمایه خارجی بخوبی دفاع کند .والان دومین کشور صنعتی جهان است . مهمترین اصلاح قانون کار . الف= تصمیم گرفت که کشور را با مالیات اداره کند و معافیت های مالیاتی را حذف کرد ب = قانون مدیریت خدمات کشوری را با قانون کار وزارت کار ادعغام و یک قانون کار در کشور بوجود اورد . ج= تمامی صندوق های بازنشستگی را در صندوق تامین اجتماعی تجمیع کرد د= تمامی بیمه های درمانی در یک بیمه تجمیع گردید .و غیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
پیشنهاد می کنم برای عشایر و روستاییان بخصوص چوپانان عزیز بخاطر گوشت و سایر ملزومات خیلی توجه شود. بیمه اجباری شوند افرادی که در روستا هستند باید کاملا مورد توجه باشند تا کشور گرسنه نماند. برایشان برنامه بسازند. انسان گرسنه مسلح در برابر انسان سیر تسلیم است. برای کارگران عزیز در سطوح پایین و چوپانان علاوه بر یارانه پس اندازی مثل کارکنان دولت در نظر گرفته شود مشروط به ماندن در روستا. قید شود. بازنشسته هایی در روستا هستند حقوق شان بیشتر باشد تا شهری . تشویق شوند و جمعیت شهری و حاشیه نشینی کمتر می شود. نباید زندگی شهری تبلیغ شود زیاد. کشور باید با خورد و خوراک آباد می شود . دانشمند باید بهترین غذا را بخورد تا کله اش کار کند. ادارات کشاورزی باید مردمی شود .مهندسان باید به روستاها و کشاورزان سر بزنند و گشت باشد. البته مقداری اجام می دهند اما کمتر است. الان خواهر زاده من 200 راس گوسفند دارد زنش می گه منو ببر شهر و تهران. اختلاف دارند. .
درعراق و سوریه و یمن و سودان و لبنان و سومالی کشور ضد امپریالیست بورکینا فاسو و امثالهم سرمایه گذاری کنید . خیلی عالی جواب میدهد
همه اينها را گفتي و درست هم گفتي اما در هر شرايطي محاله وام هاي كلان و رانت خواري و لابي گري و باند بازي و موافقت اصولي خواص و 1000 تا فساد ديگر قطع بشه و اتفاقا براي زالو صفتان شرايط بهتر هم ميشه
برای رفع این مشکل دو پیشنهاد است : 1- مصرف نمک ید دار تا کمی بجای سرتکان دادن جلومدیران به این امر بینجامد که فکر مدیران تکان بخورد و راه کاری ارائه دهند و 2- برداشتن تمامی صفر های پول ایران تا ارزش پول ایران به اوج قدرت خود یعنی اول انقلاب اسلامی ایران که دلار 7 تومان بود برسد ؟ متشکر ازمطایبه ای بیش نبود.... و تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل ....
باید از دادن و اختصاص بودجه به نهادها و سازمان های بی خاصیت و کم خاصیت پرهیز کرد.
نظام چه بدهی به مسئولین و روسای این نهادها داره که باید مادام العمر پول به پاشون بریزه.
سلام، ایا درامد بودجه کشور فقط فروش نفت است؟ ایا صادرات گاز ومیعانات گازی وپتروشیمی ومعادن ومحصولات کشاورزی ودرامد واردات کالا ودرامد حاصل از املاک وقفی کشور وخارج از کشور،درامد املاک دولتی ونیمه دولتی،درامد نقل وانقالات منقول وغیرمنقول،فروش برق واب به سایر کشورها،درامدی برای کشور ندارند؟ درتلفیق بودجه مجلس به گونه ای رفتار میکند که انگار مردم در خواب هستند،وفقط انان هستند که میتوانند خط مصیبت برای مردم ترسیم کنند!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار