بازدید 10219

کشف سکه درپی کاوش‌ در بازار حضرتی

کد خبر: ۸۶۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۶ 09 January 2019

معاون میراث فرهنگی استان تهران گفت: به تازگی اعلام کر‌ده‌اند که یک سکه طی کاوش‌ باستان شناسان در بازار حضرتی کشف شده است.

به گزارش «تابناک»، محسن شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با فارس، در خصوص آخرین وضعیت باستان‌شناسی در بازار حضرتی گفت: کاوش‌ها همچنان ادامه دارد و هر روز یک شیء فرهنگی در آنجا پیدا می‌شود و آثار معماری که در بازار حضرتی کشف شده یقیناً آثار باروی شهر تهران و بقایای اتاقک استقرار و نگهبانی است.

وی با بیان اینکه یافته‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که آثار معماری مربوط به دوره صفویه است، گفت: احتمال اینکه بقایای بارویه صفویه در این منطقه باشد، تقریباً متقن است. ضمن اینکه سفالینه‌هایی تا دوره پیش از تاریخ هم کشف شده که نشانه‌های استقرار و حیات در دوره پیش از تاریخ است.

معاون میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: اینکه یک شهر یا چیزی شبیه به آن در دوره صفویه در زیر این بافت تاریخی وجود داشته باشد، محتمل است اما یافته‌های باستان‌شناسی نیاز به تحلیل دارد.

شیخ‌الاسلامی گفت: به تازگی اعلام کردند که یک سکه هم در این کاوش‌ها پیدا شده اما باید صحبت‌هایی که می‌کنیم با پشتوانه علمی و مستند باشد.

وی در پاسخ به این سوال که سرنوشت صاحب ملک در پی این کاوش‌ها چه می‌شود گفت: با شهرداری صحبت کرده‌ایم و قرار شده یک پوئن‌هایی به صاحب مغازه داده شود این گمانه وجود دارد به شکلی روی محل را بپوشانیم که هم دیده شود و هم صاحب مغازه بتواند به کارش ادامه دهد.

معاون میراث فرهنگی در پاسخ به این سوال که آیا منظور شما این است که می‌خواهید این محل را به سایت موزه تبدیل کنید،‌گفت: شاید چیزی شبیه به این باشد، به هر حال مردم تهران دوست دارند ببینند در این منطقه چه خبر شده، کار پژوهشی ظرف سه روز آینده تمام می‌شود البته قطعاً‌ تمهیدات امنیتی در این باره اتخاذ خواهد شد.

وی گفت: بسیاری از مردم گمان می‌کنند که در این محل سکه‌های طلا و یا میراث گرانبهایی وجود دارد، از لحاظ تصور عمومی خبری نیست اما از لحاظ باستان‌شناسی و یافته‌های علمی خبرهای زیادی در این بخش از بازار حضرتی وجود دارد.

حدود یک ماه پیش بود که مالک یک مغازه در راسته بازار حضرتی تهران، در زمان گودبرداری بخشی از مغازه‌ خود برای ایجاد زیرزمین، با تکه‌های سفال مواجه می‌شود.

شهرداری هر چند در زمان آغاز کار از میراث‌فرهنگی استعلام نمی‌کند اما با کشف یافته‌هایی مانند سفال‌های رنگی و حتی چند تکه استخوان پای باستان‌شناسان اداره میراث‌فرهنگی استان تهران به مغازه باز می‌شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان