بازدید 42495

‌حرمت ابدی زن و شوهر جوان به دلیل جهل به احکام

کد خبر: ۸۶۷۷۴۰
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۶ 08 January 2019

جهل به یک حکم شرعی در خصوص شرایط و آداب رضاع (شیردادن) موجب حرمت ابدی یک زن و شوهر جوان شد.

‌به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، چندی پیش‌ زوج جوانی که کمتر از 5 سال از زندگی مشترکشان گذشته بود و تنها 3 ماه از تولد اولین فرزندشان می گذشت، عازم سفر حج می شوند و نوزاد سه ماهه خود را به مادربزرگ می سپارند تا زمان بازگشت مادر و پدر از نوه خود مراقبت کند.

مادربزرگ که خود او نیز صاحب فرزند نوزادی بوده است، با کمال میل، مراقبت از نوه خود را می پذیرد، زیرا از آنجا که خود فرزند نوزادی داشته است، به گمان خود می تواند همزمان به نوه اش شیر دهد.

حدود بیش از یک ماه، این فرزند نزد مادربزرگِ مادری خویش مراقبت شده و از شیر او استفاده می کند؛ پس از بازگشت پدر و مادر این نوزاد، فرزند نزد مادر خود بازگردانده می شود؛ مدتی بعد مادر بزرگ که در جلسه ی روضه‌ای شرکت کرده بود، پس از سخنرانی خطیب آن جلسه، از احکام شیر دادن به فرزند اطلاع پیدا می کند و آنجاست که تمام دنیا را در مقابل خود تیره و تار می بیند.

خطیب آن جلسه در رابطه با احکام شیر دادن به فرزند، گفته بود: «در صورتی که مادربزرگی به فرزند دختر خود شیر دهد، مادر و پدر آن نوزاد بر یکدیگر حرام ابدی می شوند و باید از هم جدا شوند و به هیچ عنوان امکان بازگشت و ازدواج مجدد آن زوج وجود ندارد.»

مادربزرگ پس از این جلسه، از تمامی مراجع برای حکم شرعی و فقهی این مسئله‌ تحقیق می کند و متوجه می شود که مراجع عظام دررساله ها و توضیح المسائل خود در رابطه با این مسئله، حکم به "حرمت ابدی" این زوج می دهند و هیچ راه حلی برای رفع این مشکل وجود ندارد.

‌در فقه اسلام، ‌حرام اَبدی یا حرمت مؤبد، به حرام بودن ازدواج مرد و زنی برای همیشه گفته می شود؛ به این معنا، هنگامی که مرد و زنی به یکدیگر حرام ابدی می شوند تحت هیچ شرایطی نمی توانند با هم ازدواج کنند.

در فقه شیعه، زنای محصنه، لعان، خواندن صیغه عقد در زمان عده و احرام، لواط با پسر، پدر و برادر زن و طلاق همسر پس از مرتبه نهم از جمله مسائلی است که موجب حرام شدن ازدواج زن و مرد برای همیشه می‌شود؛ شیر دادن مادر به فرزند دختر خود (نوه دختری) نیز از جمله همین امور است.

البته باید توجه داشت که شیر دادن به نوزاد و احکامی که پس از آن متوجه این امر می شود، شرایط خاص خود را دارد که به طور مفصل در توضیح المسائل مراجع آمده است و به این شکل نیست که هر خانمی که به نوزادی شیر دهد، چنین احکامی بر او مرتب شود.

از نظر مذهب شیعه امامیه (ع) شیر دادنی که علت محرم شدن است، چند شرط برای آن در نظر گرفته شده است که در اینجا، به 4 مورد آن اشاره می شود:

1- به بچه شیرخوار شیر ‌مادری را بنوشد که دارای بچه بوده ‌و همسر داشته باشد.

2- بچه به واسطه مرض، شیر را برنگرداند و اگر برگرداند، بنابر احتیاط واجب، کسانی که به واسطه شیر خوردن، به آن بچه محرم می شوند، باید با او ازدواج نکنند و نگاه محرمانه هم به او نکنند.

3 - بچه شیر را از پستان زن بمکد نه این که با وسیله ای شیر را در کام بچه بریزند.

4- شیر خالص بوده و با چیز دیگری مثل غذا، مخلوط نباشد.

‌در مسئله حرمت ابدی زن و شوهری که مادرزن به نوه شیر داده است، بین اکثر قریب به اتفاق علما، توافق نظر وجود دارد، اما نکته قابل توجه این است که آیت الله مکارم شیرازی در حکم این مسئله با دیگر مراجع، نظر متفاوتی دارد.

بخش پاسخگویی سوالات شرعی دفتر مقام معظم رهبری در پاسخ به حکم حرمت ابدی زن و شوهری که مادر آن زن به فرزند دختر خود شیر داده است، به خبرنگار ایسنا منطقه قم، گفت: اگر این مادر به طوری به نوه دختری خود شیر دهد که باعث محرمیت شود(یعنی شرایطی که بخشی از آن ذکر شد) رعایت شده باشد، این مسئله موجب می شود که زن و شوهر به یکدیگر حرام ابدی شوند.

هم چنین در پایگاه اطلاع رسانی امام خمینی‌(ره) ( پرتال امام خمینی(ره)) نیز به سوالی در همین خصوص، پاسخ داده شده است: طبق مسأله 2472 توضیح المسائل جناب عالی، «اگر زنی بچه دختر خود را شیر‎ ‌‏دهد، آن دختر به شوهر خود حرام می شود». اگر بر اثر بی اطلاعی از مسأله، تقریباً 20‌‎ ‌‏بار شیر داده و بعد از اطلاع، نداده باشد چه حکمی دارد؟ ‏

‌‏بسمه تعالی، حرام می شود؛ مگر آن که شرایط معتبره در شیردادن ـ که در‎ ‌‏رساله هست ـ موجود نباشد. ‏

بنابراین گاهی جهل به یک حکم شرعی و ندانستن احکامی که اطلاع از آن لازمه زندگی یک مسلمان و شیعه است، به همین آسانی‌ یک زندگی را دچار مشکل می کند.

بدیهی است، از آنجا که دین اسلام، کامل ترین دین میان ادیان بوده و هست، بنابراین احکام اسلامی جهت محدود کردن زندگی انسان، وضع نشده بلکه در ورای هر حکم شرعی، علت متقن و منطقی نهفته است که با پیشرفت علم، برخی از این دلایل برای انسان مشخص شده است.

‌ما آنچه که مهم و جای تامل است، اینکه طبق وظیفه شرعی برهرمسلمانی واجب است که به احکام دین خود آگاه باشد و در جزئیات احکام زندگی خود، به مرجع تقلیدی که سال ها تحصیل دین کرده است، رجوع کند، همانطور که انسان، به محض بروز یک بیماری کوچک به متخصص این امر مراجعه می کند.

البته لازم است مبتلایان به این مشکل به توضیح المسائل و یا دفتر استفتائات مرجع تقلید خود مراجعه و با پرسش سوال به وظیفه دینی خود آگاه گردد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۴۶
بچه شیر مادربزرگ خورده به پدر و مادرش چه ربطی داره؟
زن و مرد از شیر مادر بزرگ استفاده نکردند عقد انها چرا باطل شود؟! فرزند انها استفاده کرد این محرمیت و قوانین رضاعی در مورد فرزند جاری خواهد بود نه پدر و مادر

به نظر می رسد کار جای اشکال دارد و نیاز هست مجددا انز نظر فقهی و علمی بررسی و بعد از صحت موضوع و تایید رهبری با رای دادگاه عقد باطل شود
عجب مادر بزرگ دو به هم زنی؟!
چقدر این حکم عجیبه !
چرا حرام می شه ؟؟
خیلی خنده داره ....
حالا اگه بچه از گشنگی در حد مرگ باشه و خانوادش نباشن و مادربزرگ بخواد به بچه شیر بده که نمیره حکم چیه ..
خخخخخخ
به نظر این مساله رو به صورت یک مقاله علمی معتبر منتشر کنید که بقیه مردم جهان هم استفاده کنند
این الان مصداق "گنه کرد دربلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری" هست!
عجب
به واقع باید خون گریست
به نظرتون خنده دار نیست و باعث مسخره شدن دین عزیز نمیشه این حکم ؟؟؟؟؟؟
عجب
سلام جالبه.
راه توبه باز هست.
مهم مهم مهم شیر دادن کودک توسط مادر زن ایت الله مکارم شیرازی مهم مهم مهم مهم

سؤال: زن و شوهرى به مسافرت رفته، و فرزند شیرخوار خود را به مادر آن زن مى سپارند. او از شیر خود یک ماه تمام به آن بچّه شیر مى دهد. با توجّه به این که تمام شرایط نشر حرمت حاصل شده، طبق فتاواى موجود، دامادش بر دخترش، نامحرم است، و باید از یکدیگر جدا شوند. لطفاً بفرمایید:

اوّلا: اگر مادر زن به کلّى نسبت به این حکم جاهل بوده، چه صورتى دارد؟

ثانیاً: در فرض ایجاد حرمت، اگر دختر با شوهرش همبستر شود و فرزندى منعقد گردد، چه حکمى دارد؟

جواب: طبق فتواى اخیر ما این زن به شوهرش حرام نمى شود. هر چند خالى از کراهت نیست.
قرن 21 دست بردارید زندگی مردم را خراب نکنید
حالا بیا و درستش کن...............
بهتر الان مرده میتونه با خیالب راحت یه زن دیگه بگیره خیلی این احکام رو دوست دارم .
توضیح بدهید گناه مرده چیست دختر و علت این حکم و فلسفه اش چیست
گنه کرد در بلخ آهنگری
به شوشتر زدن گردن مسگری!


مادر زن به یه نوه اش شیر داده اونخت زن و مرد به هم حرام میشن!
خوب الان نقش این زن و شوهر در این اتفاق چیست!
راستی راه خوبیه برای طلاق گرفتنا! دخترم ، طلاقت نمی ده ، بچه ات رو بده من شیر بدم بهش ، به خدا اگه دخترم رو اذیت کنی ، به بچه ات شیر میدم! اصلا باید خونه ات رو به نام من کنی و یک میلیارد بهم پول بدین وگرنه در یک حمله انتهاری به بچه تون شیر میدم!
یعنی این خانواده باید از هم بپاشه و بچه بدون پدر بزرگ بشه؟ منطقیه؟ معقوله؟
حالا خیلی طلاق کم بود، برای کسانی که با هم مشکل ندارن هم یه نسخه اینطوری بپیچیم
کلماحکم به الشرع حکم به العقل .دراین مساله هیچ دلیل عقلی ونقلی بر حرمت عنوان نشده که باکدام حکم اولیه اسلام منطبق است.از سایت وزین تابناک انتظاربرروشنگری است .ظاهر مساله حکایت از این دارد که یک آدم جاهل کاری کرده که به دلیلی که بر مقلد معلوم نیست باید مجازات شود و قطعا فقهای شیعه باید رفع مشکل کنند.
واقعا حكم عجيبي است . دليلش چيست ؟
در همين حين كه اين زوج به گفته عالمان ما به هم حرام شدند در كشورهاي ديگر به شكل فزاينده اي علم و اقتصاد پيشرفت كرد!!!!!!!
یه خورده ناجور نوشتیدا......
حرام ابدی میشوند درست نیست.... محرم ابدی میشوند... یعنی خواهر برادر میشوند....برن با هم حال کنند... دیگه ....فقط زناشویی ندارند... که اون هم الان خیلی از زن و شوهرهای عاشق و دلباخته زمان ازدواج، دچارش هستن.... و اپیدمی داره... حتی تو همه دنیا......
یعنی یه روزی نمیتونستن 1 ساعت هم از هم جدا باشن... الان یک ماه دو ماهه خبری از ... نیست....!!!!!!!!
تازه 2 تا بنفیت دیگه هم داره:
1) یه خواهر برادر جدید پیدا کردن دختر پسره: یعنی پسرشون
2) 2 تا عروسی هم افتادن فامیل: عروس و داماد قدیم و خواهر برادر جدید
هههههههههههههههههههههههههههههههه!!!!!!!!!!!!
نویسنده بالا خواسته است که یک تراژدی درست کند. طبق حکم آیت الله مکارم شیرازی و چند مرجع تقلید دیگر، شیر دادن نوه دختری باعث حرمت زن و شوهر نمیشود. بنابراین زوج بالا میتوانند به آیت الله مکارم شیرازی و یا چند مرجع تقلید مشابه دیگر اقتدا کرده و مشکلشان حل شود.
وای
به لحاط عقلی درست نیست حرمت این زن و شوهر
اما به لحاط علمی و دینی نمی دونم
تعجب میکنم...
این مسئله از موارد خاص رساله هست و خیلی ها نمیدون این مسئله...
لذا جهل به این موضوع جهل قصوری نبوده و جهل قاصری است....
در این مورد وفق قاعده درا جهل رافع مقتضیات حکم اصلی و شرعی بوده و اثری ندارد
همین جوری که نمیشه. خب علتش رو هم علما بفرمایند.
با سلام با توجه به فتاوی برخی از فقها از جمله آیت الله صانعی در رساله توضیح المسائل ایشان در بحث شیردادن در مسئله 2495 و همچنین تعلیقه بر تحریر الوسیله امام خمینی چ 2 کتاب نکاح ص 271 در مساله فوق حرام موبد نمی گردند. و امکان ادامه زندگی وجود دارد لطفا اطلاع رسانی شود تا این بندگان خدا مشکلی پیدا نکنند
همچنین در شرح رساله آیت الله بروجردی که توسط آیت الله غروی حاشیه زده شده خوردن شیر از مادربزرگ مادری موجب انقطاع زوجیت نیست.
شیر یه غذاست. ژنتیک بچه که عوض نمیشه. هیچوقت این کشور پیشرفت نمیکنه.
چه حکمی ! دیگری اشتباه می کند اما آسیبش را کسانی دیگر می بینند !
من نفهميدم.اگر مادر بزرگ به نوه دختري خود شير دهد كي به كي محرم ميشود؟اينها كه همشون با هم از قبل محرم هستند!اگر همين اتفاق براي نوه پسري بود حكمش چيست؟اگر حالا به دلايلي كه نميدانم محرم شدند چرا پدر و مادر بايد طلاق ابدي بگيرند؟اي كاش توضيحات كاملتري ارائه ميكرديد چون خيلي مبهم است ضمن اينكه اين مساله فراگير است و دانستن آن براي خانواده ها مهم است.ممنون
سر پیری یچه دار شدن این مسایل رو هم داره دیگه!!!!!!!!!!
پاسخ ها
مجتبي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
خواستي يه چيزي گفته باشي نه؟اگر ساكت باشي كسي نميگه لاله!ببخشيد
اين حكم اگر در قران نيست نبايد به آن اهميت داد.
این زن و شوهر سابق الان مانند برادر و خواهر هستند
محرم هم هستند اما دیگر حلال هم دیگر نیستند.
پاسخ ها
مجتبي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
احسنت!پاسخم را يافتم.اما عقلاني نيست و بايد راهي داشته باشد ضمن اينكه سهوي است
خیلی دلم می خواهد نظر چند پزشک محقق و البته متخصص در دانش متافیزیک رو هم در این باره می دانستیم تا بدانیم آیا واقعا ادامه این ازدواج می تواند برای این خانواده وجامعه مخرب باشد؟؟؟

خیلی موضوع جالبی بود اگر پاسخ این معما را می دانستیم!!!
متوجه نشدم وقتی زنی به فرزند دختر خود شیر می دهد خوب حداکثر می شود گفت ان بچه خواهر یا برادر مادر خود می شود این چه ربطی به پدر و مادر بچه دارد ؟!!
چرا ؟ ريشه ي اين حكم در چيست ؟ آيا فقط مربوط به شيعيان است يا تمام مسلمانان ؟ دليل عقلاني اين حكم چيست ؟ آيا در قرآن آمده ؟
اگر در قرآن نيامده بايد ريشه اش را پيدا كرد كه چه كسي براي اولين بار چنين حكمي داده است و شايد براي مفسده اي حكم كرده باشد
کاش یک نفر بود دلیلش هم میگفت. آخه چرا؟؟؟
مگر نوه به مادر بزرگ نامحرم است که با شیر دادن محرم شود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مبنای این جکم چیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
درقران گفته شده است اگر به خلاف بودن امری اگاهی نداشتید .می توات از ان خطا گذشت ..بعضی از احکام را میگوید اگر به ان اگاهی ناشتید برشما گناهی نیست
دلیل باطل شدن ازدواج این زن و شوهر آن است که در فرض مذکور، شوهر، پدر کودک‌ شیرخوار است و زن هم، دخترِ زنِ شیردهنده(مادربزرگ مادری) است. و یکی از کسانی که مرد نمی‌تواند با او ازدواج کند، دختر زنی است که فرزند آن مرد را شیر داده است. و در این‌جا همسر مرد می‌شود دختر زنی که آن زن فرزند این مرد را شیر داده است.
طبق فتواي آيت الله مكارم شيرازي شير دادن مادر بزرگ به فرزند دختري موجب كراهت هست اما باعث حرمت پدر مادر بچه به همديگر نمي باشد. لطفا اطلاع رساني كنيد تا مشكل اين عزيزان حل شود.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار