بازدید 5772

دو حزب اصلی کرد عراق برای تشکیل دولت تشکیل جلسه می‌دهند

رهبران دو حزب اصلی کرد یعنی اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان نشستی برای بررسی مساله تشکیل دولت جدید در اقلیم برگزار کردند، در این نشست حزب دموکرات بر ادامه گفت‌وگوها میان فراکسیون‌های پیروز جهت توافق درباره ساختار این دولت تاکید کرد.
کد خبر: ۸۶۷۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۲ 07 January 2019

رهبران دو حزب اصلی کرد یعنی اتحادیه میهنی کردستان و حزب دموکرات کردستان نشستی برای بررسی مساله تشکیل دولت جدید در اقلیم برگزار کردند، در این نشست حزب دموکرات بر ادامه گفت‌وگوها میان فراکسیون‌های پیروز جهت توافق درباره ساختار این دولت تاکید کرد.

به گزارش ایسنا، برخی منابع آگاه به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة اظهار کردند: نشست بزرگی میان رهبران دو حزب اصلی کرد در شهر سلیمانیه طی فردا (سه‌شنبه) برگزار خواهد شد و هدف از این نشست بررسی مساله تشکیل دولت مطابق با اصول جدیدی است که ضامن تمامی حقوق دیگران و مانع تحریک مردم علیه گروه دیگر و مورد توافق هر دو طرف باشد.

این منابع گفتند: نشست در پی بازداشت اعضایی از دو حزب برگزار می‌شود و رهبران دو حزب تصمیم دارند درباره این دو اتفاق توضیحاتی ارائه کرده و علاوه بر این به مساله تشکیل دولت مطابق با امتیازهای به دست آمده در انتخابات پایان دهند.

منابع مذکور افزودند: کردها کشمکش‌ها و درگیری‌های پنهان دو حزب را دوست ندارند و این امر تسریع در مذاکرات تشکیل دولت جهت اعلام ساختار نهایی آن و براساس توافق‌های به دست آمده از این نشست را می‌طلبد.

فاضل میرانی، مسؤول دفتر سیاسی حزب دموکرات کردستان در دیدار با کنسول آمریکا در اقلیم کردستان عراق به ادامه همکاری‌های این حزب با دیگر گروه‌های کرد برای تشکیل دولتی جدید و قدرتمند برای خدمت به ساکنان اقلیم پرداخت و ابراز امیدواری کرد، روابط آمریکا و اقلیم شاهد رشدی پایدار باشد.

میرانی با اشاره به اینکه شرایط کرکوک اهمیت بسیاری برای اربیل دارد، گفت: در راستای تشکیل دولتی جدید و قدرتمند، بحث‌ها و گفت‌وگوها برای دستیابی به توافقی مناسب ادامه خواهند داشت.

این مسؤول حزب دموکرات کردستان افزود: پس از اعلام نتایج نهایی انتخابات پارلمان کردستان که حرکت دموکراتیک موفقی توصیف شد، حزب دموکرات رتبه اول را به دست آورد اما این حزب باور دارد که منافع عالی اقلیم، حمایت از آن و ثبات و امنیت اقلیم بر هر پست و جایگاه و دستاوردی بالاتر است،‌ شایستگی انتخاباتی برای حزب دموکراتیک اهمیت دارد اما رقابت با اتحادیه میهنی کردستان به عنوان تجربه سال‌های گذشته ثابت کرد که این ساختار موفق نبوده است اما حزب دموکرات سابقه و جایگاه اتحادیه میهنی کردستان را در نظر خواهد گرفت.

کنسول آمریکا در اربیل نیز ابراز امیدواری کرد دولت اربیل در اسرع وقت برای خدمات‌دهی به کردها تشکیل شود.

او افزود: آمریکا به کمک‌ها و هماهنگی‌های خود با اربیل به طور ویژه و در کل با عراق ادامه خواهد داد.

نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق پیشتر ضمن ابراز ناخرسندی شدید از بازداشت غیرقانونی اعضای دو حزب، دستور آزادی فوری آنها را داد.

بارزانی به شدت نسبت به این بازداشت که بدون حکم دادگاه و به شکل غیرقانونی انجام شد، واکنش نشان داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر