بازدید 6283

روحانی: بار اصلی امنیت بر دوش کشاورزان است

کد خبر: ۸۶۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ 07 January 2019

رئیس جمهور گفت: باید از کشاورزان کشورمان سپاس‌گذاری کنیم و در برابر کار و تلاش و دست‌های پینه بسته‌ آنها تعظیم کنیم، در واقع بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورزان است.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز در جمع وزیر و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی گفت: قبل از هرچیز باید از کشاورزان کشورمان سپاس‌گذاری کنیم و در برابر کار و تلاش و دست‌های پینه بسته‌ آنها تعظیم کنیم، در واقع بار اصلی امنیت کشور بر دوش کشاورزان است.

وی ادامه داد: وقتی کلمه امنیت را به کار می‌بریم بیشتر ذهن ما به سراغ قدرت‌ها و نیروهای نظامی و انتظامی می‌رود اما یک بخش بزرگ از تأمین امنیت جامعه به دست کشاورزان عزیز است.

رئیس جمهور تأکید کرد: شما در نظر بگیرید صبح از خواب بلند شوند و برای نان صبحانه فرزندش و غذای ضروری خود و خانواده‌اش دچار دغدغه فکری باشد، دیگر امنیتی باقی نمی‌ماند. چطور طرف می‌تواند امنیت داشته باشد؟ بخش بزرگی از آرامش و امنیت بشر در سایه تأمین مواد ضروری غذایی خودش است.

روحانی با اشاره به اینکه برخی حیوانات نیز مانند انسان آذوقه خود را انبار می‌کنند، خاطرنشان کرد: این قریضه انسان و بشر است که غذای خود را انبار کند. در گذشته هر فرد برای خود احساس مسئولیت می‌کرد و دستگاه جمعی و وزارتخانه و مرکزیتی نبود که به فکر نان و گندم مردم باشد.

این بار امنیتی که قبلاً تک تک افراد برای خود خانواده‌شان بر دوش داشتند امروز با شرایط جدید دنیا، تمدن و مسئولیت‌های جدید در یک نقطه متمرکز شده است که به نام وزارت جهاد کشاورزی است. این مسئولیت بسیار سخت و سنگینی است یعنی دولت و وزیر جهاد کشاورزی از همان موقع برداشت گندم باید حواسش جمع باشد که گندم به اندازه کافی تولید شده یا نه. چقدر برداشت شده و چه مقدار می‌تواند بخرد و در کدام سیلو آن را انبار کند و چگونه و با چه قیمتی توزیع شود، این مثال نان است، بقیه مسائل مثل لبنیات، گوشت، حبوبات هم همینطور است. قبلاً مردم در خانه‌شان مرغ داشتند و از تخم مرغ آن استفاده می‌کردند و از گوسفندان گله استفاده می‌کردند و هرکسی در مجموع مسئول تأمین مواد غذایی خودش بود و بار امنیت بر دوش خودش بود.

روحانی تصریح کرد: در مسائل دفاعی هم همینطور بود، تفنگ در خانه بود و دور ده قلعه درست می‌کردند و شب‌ها نگهبانی می‌گذاشتند، مثل الان نبود که بگوییم نیروی انتظامی، ارتش و نیروهای مسلح بوده است.

وی با تأکید بر اینکه در گذشته بارهای مسئولیت به صورت تقسیم شده بوده و امروز این مسئولیت‌ها تجمیع و تقسیم شده است، خاطرنشان کرد: کشاورزان عزیز ما و همه آنها که امروز مواد غذایی و نیازمندی‌های ضروری و حیات ما را تأمین می‌کنند بزرگترین امنیت را برای کشور می‌آفرینند کما اینکه وزارتخانه‌های دیگر هم بخشی از امنیت را می‌آفرینند. اگر بنزین و گازوئیل و گاز نباشد همه چیز متوقف می‌شود لذا همه اینها به هم وصل است و هرکدام بخشی را برای تأمین امنیت مردم بر عهده دارند، امنیت در اینجا به معنی آرامش و آسودگی خاطر مردم است تا راحت زندگی کنند.

رئیس جمهور بیان داشت: یک قشری که ما الان اسمش را کشاورز می‌گذاریم و بار مسئولیت بسیار سنگین را بر عهده دارد، وظیفه داریم اول امنیت خود را تأمین کنیم، کشاورزی که می‌خواهد امنیت کشور را تأمین کند، مواد غذایی جامعه را تأمین کند اگر خودش امنیت نداشته باشد چگونه می‌خواهد امنیت را برای جامعه به ارمغان بیاورد، اگر کشاورز از اول دچار دغدغه فکری باشد که زندگی خودش چگونه تأمین می‌شود، محصولش چه می‌شود و محصول آن چقدر مقاوم است؟

وی اضافه کرد: ما نسبت به طبیعت کمتر دغدغه داریم، درب اتاقمان بسته است و شوفاژ و بخاری هم روشن است حالا می‌خواهد بیرون باد بیاید یا سرد و گرم شود. برای ما فرقی نمی‌کند که یک نسیم دلنواز یا یک تندباد است اما کشاورز مداوم به فکر هوا است. از غرش آسمان امید می‌گیرد، از بارش باران روحیه می‌گیرد و احساس امنیت می‌کند که الحمدلله امسال زندگی تأمین است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه خدا را شاکریم که امسال نعمتش را تا امروز بر ما ارزانی داشته، گفت: الحمدلله امسال شرایط ما نسبت به پارسال و بلند مدت شرایط خوبی است، جز چند استان که یک مقداری وضعشان متفاوت است، دیشب که آمار را نگاه می‌کردم دیدم که جز یک استان نسبت به پارسال بارش کمتری دارد همه استان‌ها از پارسال بهتر است اما ۵-۴ استان وضع خیلی خوبی ندارند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر