بازدید 9444

روایت شمخانی از درخواست آمریکایی‌ها برای مذاکره

کد خبر: ۸۶۷۴۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۲ 07 January 2019

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در سفرم به افغانستان دو نماینده آمریکا با مراجعه به من از آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگو با ایران سخن گفتند، ولی ما با آنها مذاکره نخواهیم کرد.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز (دوشنبه) 17 دی ماه طی سخنانی در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا در دانشگاه دفاع ملی به تشریح سه سیاست ثابت جمهوری اسلامی پرداخت و افزود: جمهوری اسلامی ایران سه سیاست ثابت در جهت ثبات سازی در منطقه داشته است.

وی پیش از بیان این سه سیاست، به برخی مفاهیم و استعاره‌هایی که برداشت ما و دشمنان با یکدیگر از آنها متفاوت است اشاره و اضافه کرد: دشمنان اقدامات خود را توسعه حوزه نفوذ می‌گویند، وقتی ملت‌های منطقه اقدامی در جهت همبستگی انجام می‌دهند به آن جاه طلبی منطقه‌ای می‌گویند.

شمخانی افزود: آنها می‌گویند اشاعه ارزش‌های لیبرال دموکراسی، وقتی به ما می‌رسند می‌گویند صدور انقلاب، آنها می‌گویند کمک‌های بشردوستانه و انساندوستانه وقتی به ما می‌رسد می‌گویند هدر دادن سرمایه‌های ملی؛ هفت تریلیون دلار هزینه می‌کنند و می‌گویند کمک‌های بشردوستانه؛ کسر ناچیزی از این میزان را ملت‌های منطقه در جهت دفاع از یک حکومت مشروع هزینه می‌کنند، می‌گویند هدر دادن منابع ملی.

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: می‌گویند مسئولیت پذیری و پاسخگویی در اداره وضعیت داخلی، وقتی به دیگران می‌رسند می‌گویند نقض آزادی‌های مدنی. وقتی در مسائل داخلی خودشان دخالت می‌کنند می‌گویند توانمندسازی جامعه مدنی، وقتی می‌خواهند دیگران را تحلیل کنند می‌گویند دخالت در امور داخلی.

وی با تأکید بر اینکه دست اندرکاران، تحلیلگران و استراتژیست‌ها باید به دقت این استعاره‌سازی‌ها را مخصوصا در فضای مجازی مطمح نظر داشته باشند، عنوان کرد: امروز اقداماتی که دیگران سال‌هاست به آن دست می‌یازند، اگر ملت آزاده‌ای عین همان اقدامات را انجام دهد با واژگانی مواجه می‌شود که بار منفی دارد.

*سه سیاست ثابت جمهوری اسلامی در منطقه

به گزارش فارس، شمخانی ادامه داد: سه سیاست ثابت جمهوری اسلامی همیشه این بوده است، امنیت دسته جمعی توسط دولت‌های منطقه، راه‌حل اساسی و پایدار تولید امنیت در منطقه است.

وی مخالفت با تغییر مرزها و تجزیه کشورها را رکن دوم این سیاست برشمرد و گفت: مخالفت جدی با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه رکن سوم این سیاست را تشکیل می‌دهد.

شمخانی اضافه کرد: اینکه بگویم چگونه می‌توان امروز در این مقطع امنیت منطقه‌ای را تقویت کرد، به اضافه این سیاست می‌توانم بگویم مبارزه جدی با هر نوع تروریسم، تبادل نظر و اشتراک دسته جمعی با کشورها، تبادل و ارتقای توان فرهنگی و اقتصادی منطقه به منظور خشکاندن ریشه‌های تروریسم در منطقه است.

وی همچنین در بخشی از اظهاراتش با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی درباره مذاکره با ایران، خاطرنشان کرد: امروز آمریکایی‌‌ها از مذاکره سخن می‌گویند، در سفر به افغانستان دو نماینده آمریکا به بنده مراجعه کردند و گفتند آمریکا می‌خواهد با شما مذاکره کند؛ اما مشخص است که ایران با آنها مذاکره نخواهد کرد؛ چراکه آمریکا عهدشکن و غیر قابل اعتماد است و مذاکره با آن معنایی ندارد.

به گزارش فارس، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: امروز جان بولتون بر مبنای بولتن‌های منافقین تصمیم گیری می‌کند و این برای یک حکومت که ادعا دارد زشت است بولتن‌هایی که برای جلوگیری از ریزش نیرو توسط منافقین تهیه می‌شود را مبنای تصمیم گیری راهبردی علیه ایران قرار دهد.

وی اضافه کرد:‌در مورد رژیم صهیونیستی هم وضع به همین صورت است و آنها بر مبنای بولتن‌های غلط تصمیم گیری‌های راهبردی در مورد اسرائیل انجام می‌دهند.

شمخانی به جان بولتون توصیه کرد که لااقل واژه‌های بولتن منافقین را عوض کنید و عین همان جملات را در سند امنیت ملی خود وارد نکنید.

وی همچنین عنوان کرد:‌مردم ما در سال ۲۰۱۸ در سایه راهبرد سیاست ثبات سازی که رهبر انقلاب شکل داده است با اقتدار ایستاده است و امروز از سوریه تا دریای سرخ و مدیترانه محل حضور ملت‌های آزاده منطقه شده است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی یادآور شد: سال جاری میلادی خروج اجباری آمریکا از منطقه ما کلید می‌خورد و در آینده آنها مجبور می‌شوند مسیر خروج خود از خلیج فارس را هم آغاز کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان