بازدید 5284

اعلام حکم قطعی چند محکوم پرونده‌های اقتصادی

کد خبر: ۸۶۷۱۴۷
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴ 06 January 2019
اژه‌ای جزئیات رای پرونده افرادی که در دادگاه‌های ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی حکمشان مشخص شده است، تشریح کرد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای در ابتدای صد و سی و پنجمین نشست خبری خود اسامی افرادی که حکمشان مشخص شده است را اعلام کرد که به این ترتیب است:

حمیدرضا جان‌قربان محکوم به ٢٠ سال حبس و جریمه مالی ١٢٠٠ میلیارد ریال در دادگاه اصفهان و همسر وی آزاده جاوید محکوم به ١٠ سال حبس در همان استان

شاپور هیبتی به جرم استفاده از سند مجعول به ١٠ سال حبس و به اتهام جعل سند محکوم به ٤ سال حبس

امین سجادیان به جرم جعل سند رسمی به ٣ سال حبس و به جرم استفاده از سند مجعول به ٧ سال حبس

محمدجواد خسروی به جرم استفاده از سند مجعول به ٣ سال حبس و به جرم فروش مال غیر محکوم به ٧ سال حبس و رد مال ٣ میلیارد و ٨٧٠ میلیون ریال

محمدکاظم احمدزاده به جرم جعل سند به ٣ سال حبس و به جرم استفاده از سند مجعول به ٧ سال حبس

هیبت‌الله علوی‌خواه محکوم به ٣سال حبس

بهرام رضایی محکوم به ٣ سال حبس

محمدحسین نجم‌زاده کارمند بانک شهر شیراز به جرم خیانت در امانت محکوم به ٢ سال و ١١ ماه و ١٥ روز حبس و به جرم جعل سند به ٤ سال حبس

این متهمان به جز دو نفر اول مربوط به شیراز هستند.

احمد پاسدار به جرم اخلال از طریق گران فروشی محکوم به ١٢ سال حبس و ١٣٩ میلیارد و ٤٨٣ ملیون و ٨٥٦ هزار ریال جریمه مالی و دوسال محرومیت از دریافت ارز دولتی و کارت بازرگانی

مهران طیاری به جرم قاچاق سوخت محکوم به ٤ سال حبس و ٨٠ میلیون ریال جزای نقدی و به جرم جعل سند محکوم به ٤ سال حبس

ناصر محمدی‌نژاد متهم به قاچاق سوخت محکوم به ٢ سال حبس و مبلغ ٥٨٣ میلیون ریال جزای نقدی

عباس تارملاپور متهم به قاحاق سوخت محموم به ٢ سال حبس و مبلغ ٥٨٣ میلیون ریال جزای نقدی

بنیامین گلشن زاده متهم به قاچاق سوخت و محکوم به ٢ سال حبس و مبلغ ٥٨٣ میلیون ریال جزای نقدی

عبالرزاق قربانی متهم به قاچاق سوخت محکوم به ٢ سال حبس و مبلغ ٥٨٣ ملیون ریال جزای نقدی

سیهل آذرپور متهم به قاچاق سوخت محکوم به ٢ سال حبس و مبلغ ٥٨٣ ملیون ریال جزای نقدی

عبدالکریم عبدلی‌پور متهم به قاچاق سوخت محکوم به ٢ سال حبس و ضبط لنج سوخت

اردلان زینل‌زاده شهردار گچساران محکوم به ٥ سال حبس و ٧٤ ضربه شلاق که ٤ سال حبس ٥٠ ضربه شلاق تعلیق شده است و ٢ سال انفصال از دولت

میثم نارکی معاون شهردار محکوم به ٥ سال حبس و ٧٤ ضربه شلاق

علیرضا پناه‌پور معاون شهردار محکوم به ٥ سال حبس و ٧٤ ضربه شلاق

نعمت‌الله متولی امامزاده ٧٤ ضربه شلاق

جعفر گوهرکانی متهم به تصرف غیرقانونی در اموال دولتی محکوم به ١١٠ ضربه شلاق

حمزه سیسختی‌نژاد محکوم به١١٠ ضربه

الیاس تاج الدینی محکوم به ٧٤ ضربه شلاق

همچنین در مورد برخی دلال‌ها که در نوسانات ارز اثر داشتند ١٥ نفر محکوم شدند و محکومیتشان ٦ ماه حبس و رد مال نامشروع هستند.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا قیمت برخی از اجناس بعد از پایان آمدن دلار بالاست؟ آیا قوه قضائیه ورود خواهد کرد، گفت: حقیقتا کسانی که از این فرجه استفاده می‌کنند علیه مردم اقدام می‌کنند و برخی‌ از این موارد هم ربطی به دلار ندارد و این موارد وجود داشته است.

وی ادامه داد: بله، با این افراد برخورد می‌شود، همان‌طور که می‌دانید برخورد با دولت است اما باتوجه به شرایط کشور مدعی العموم وارد شده است و اجازه داده شده که دادستان‌ها ورود پیدا کنند.

اژه‌ای گفت: اقدام دیگر این است که دادستان‌های شهرهای بزرگ از مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی و وزرات صمت و کشاورزی دعوت کردند که موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

وی تاکید کرد: امیدواریم که نیازی به دستگیری نباشد اما اگر کسی به هشدارها گوش نکند، دستگیر خواهد شد.

معاون رئیس قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص رسیدگی به پرونده حقوق‌های نجومی، اظهار داشت: بارها گفته‌ام این حقوق‌ها چند دسته‌اند ، مثلا برخی از افراد پاداش‌هایی را بر اساس قانون گرفته‌اند که مجروم نیستند و باید بازگردانند از این موارد مبلغ کل ۲۳ میلیارد بوده است.

سخنگوی قوه قضا ادامه داد: دسته دوم کسانی هستند که با یک صحنه‌سازی و صورت‌سازی نشان می‌دهند بانک و موسسه‌ای سود ده هستند و پاداش می‌گیرند، که پرونده این اشخاص بررسی شده است. کسانی که زیر بار رفتند تحت تعقیب نیستند اما کسانی که نپذیرفتند تعقیب خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: بخشنامه‌ای را دولت ابلاغ کرد که وزرا و مدیران دولتی ۱۰ میلیون تا زیر ۲۰ میلیون باید دریافت کنند.

اژه‌ای درباره اینکه صفحاتی در شبکه‌های اجتماعی دارید یا خیر، گفت: چند روز پیش یکی از خود شماها (خبرنگارها) در این مورد پیامکی را به من زد، من در این شبکه‌ها هیچ صفحه و کانالی ندارم و حتما جعلی است. حالا مشغله است یا تنبلی خیلی فرصت جستجو ندارم.

وی درباره سرنوشت بازداشت‌های محیط زیستی، عنوان کرد: پرونده‌شان دادگاه رفته اما تعیین وقت نشده است. از شعبه ۱۵ دادگاه پرسیدم گفتند تعیین وقت نشده چون وکلا نیامدند پرونده را بخوانند.

اژه‌ای گفت: چون می‌دانید که اگر پرونده‌ای منجر به سلب حیات شود، دادگاه باید وکیل بگیرد. اما خب چون این‌ها تا الان وکیل نخواستند باید زودتر خود را معرفی کنند. حکم بعضی از این‌ها افساد فی الارض است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پرونده حسین فریدون در چه مرحله ای است، گفت: در حال پیگیری است و این که گفته شده مختومه شده است را تکذیب می‌کنم.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص حساب‌های بی‌هویت در شبکه بانکی و سوءاستفاده از این حساب‌ها و ورود مدعی‌العموم گفت: این را باید از آقای همتی بپرسید. چنانچه بانک تخلفی کرده باشد باید وزارت اقتصاد ورود کند و چنانچه موارد مشکوک را اعلام کند، قوه قضاییه ورود می‌کند. در حد حرف دادستانی ورود نمی‌کند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده عیسی شریفی نیز گفت: پرونده ایشان هنوز به کیفرخواست نرسیده و در مراحل تحقیقات است و من از بیان جزئیات معذور هستم.

معاون اول قوه قضاییه در خصوص آخرین روند حکم اعدام شیخ استخاره گفت: این پرونده در دادگاه ویژه روحانیت است و بنده هیچ خبری ندارم.

محسنی اژه‌ای در خصوص اطهارات و تهدید وزیر امور خارجه انگلیس نیز گفت: اگر تهدید کرده غلط کرده است و حق دخالت را ندارد. آزادی یا عدم آزادی افراد هیچ ربطی به ایشان ندارد.

وی در پاسخ به سوال ایلنا در خصوص اظهارات اسماعیل بخشی نیز گفت: شنیده‌ام نامه‌ای به وزارت اطلاعات نوشته‌اند و اگر کسی تخلف کرده باشد آنها پیگیری خواهند کرد. علی‌القاعده وزارت اطلاعات پیگیری می‌کند و اگر ایشان به دستگاه قضا مراجعه کند قوه قضاییه ورود می‌کند. تا امروز اطلاع ندارم که مدعی‌العموم ورود کرده باشد.

اژه‌ای در پاسخ به سوالی در خصوص اعدام مظلومین و روند ٤٧ روزه این پرونده و و عدم رسیدگی به پرونده عراقچی گفت: ما از یک طرف دوست داریم پرونده زود به سرانجام برسد اما گاهی برای تحصیل دلیل و ارزیابی و کارشناسی و دستیابی به اصل مدارک، زمان لازم داریم. گاهی برخی از این افراد مسائل دیگری نیز پیدا کرده‌اند اگر روی پرونده کار نکنند، خلاف است اما اگر کار می‌کنند جزو لوازم پرونده‌های پیچیده است. این دادگاه هنوز آغاز نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده بابک زنجانی گفت: مرتبا به ما نامه نوشتند که می‌خواهند بدهی را پرداخت کنند و شرکای خارجی ایشان هم این کار را خواهند کرد. به کشورهای مختلف سفر شده اما حاصلی نداشت.

وی ادامه داد: چند روز پیش یکی از نمایندگان مطرح کرد که این‌ها می‌خواهند بدهی را پرداخت کنند وزارت نفت موافقت نمی‌کند، یک بار دیگر فرصت دهید، ما هم گفتیم ده بار دیگر امتحان می‌شود ، ۱۱ دی ماه یک جلسه با مسئولان وزارت اطلاعات ، نمایندگان و قوه قضائیه داشتیم یک قراردادی نوشته شد و تعهد هم دادند که پرداخت کنند و باز قرار شد هیأتی هفته بعد به یک کشوری سفر کند.

وی ادامه داد: بخشی از اموال بابک زنجانی خارج است و به نام دیگران است که یک بحث دیگر است.

اژه‌ای درباره احتمال عفو وی گفت: این بحث بعدی است و مطلبی دیگر است و ارفاق قانونی محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: تاکنون چندین بار وقت داده شده است نظرم این است که تعیین زمان کنند برای وی، این‌ها اگر در ادعا صادق هستند، بدهی‌شان را پرداخت کنند.

سخنگوی قوه قضاییه همچنین، از رسیدگی مقدماتی به پرونده برخی مقام‌های استانی از جمله شهردار سابق استان البرز که در مرحله مقدماتی است خبر داد و گفت: برخی از افراد وزارتخانه‌ها هم همراه آنها هستند.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پرونده تخلفات انتخاباتی سال گذشته گفت: برخی استانداران و کارمندان فرمانداری در دادگاه بدوی محکوم شدند اما از ادامه پرونده اطلاعی ندارم.

محسنی اژه‌ای در خصوص انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی گفت: امروز جرایم متعددی از طریق فضای مجازی صورت می‌پذیرد که بخشی مربوط به همان انتشار اخبار دروغ است. قوه قضاییه دنبال این است که علاوه بر استفاده درست مردم جرائم این فضا را پیگیری نماید. این مساله به تنهایی از دست قوه قضاییه ساخته نیست و باید در بخش فنی نهادهای دیگر ورود کنند و امیدواریم کمک کنند و قطعا اگر جایی ناگزیر شویم ورود می‌کنیم و کانال یا شبکه‌ای را فیلتر می‌کند و این بصورت موردی دنبال می‌شود.

محسنی اژه‌ای در خصوص آخرین وضعیت پرونده اتوبوس دانشگاه علوم تحقیقات و آخرین نتیجه پزشکی قانونی گفت: من باید شخصا تاسف خودم را اعلام کنم و به بازماندگان عرض تسلیت داشته باشم. این اتفاقات از دو جهت حائز اهمیت است یکی به جهت حادثه و مرگ دانشجویان و دوم اینکه در یک محیط علمی وقتی چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد، تاثیر بیشتری دارد. چند نکته وجود دارد که از روز اول چند نهاد همزمان دنبال کرده‌اند. یک بخش مساله بحث کارشناسی است و قوه قضاییه نمی‌تواند اظهارنظر کند. اوایل شایع شد راننده سکته قلبی کرده است و این را پزشکی قانونی بررسی کرد. از جنبه‌های فنی و مسائل ماشین و شرکتی که این ماشین را به کار گرفته، محل دانشگاه، مسیر اتوبوس و غیره کارشناس باید نظر بدهد به گزارش اولیه اعتراض شد و الان یک گروه ٧ نفره مسئول بررسی شده است و دادستان نیز بعد از حضور در دانشگاه جلسه‌ای برگزار کردند و هرکسی محکوم شود رسیدگی خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال دارد شما رئیس قوه قضائیه شوید گفت: خیر قطعا چنین نیست و نسبت به این که رئیس بعدی کیست هنگامی که مقام معظم رهبری معرفی کنند ما و شما او را خواهیم شناخت.

اژه‌ای ادامه داد: رئیس محترم قوه قضائیه با قدرت کار خود را ادامه می‌دهد و این حکم مجمع خللی در کار ایشان ایجاد نکرده است.

وی درباره شکایت سید محمد خاتمی از روزنامه کیهان گفت: پرونده هنوز به نتیجه نرسیده است، خودم از آقای شریعتمداری پرسیدم گفتند آماده هستیم .

معاون اول قوه قضاییه در پاسخ به بخش دیگر سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین وضعیت کارگران بازداشتی فولاد اهواز گفت: از کارگران هفت تپه کسی در بازداشت نیست، اما از فولاد اهواز یک عده زندانی بودند اما نمی‌دانم چند نفر آزاد شده‌اند و چه نفر در بازداشت هستند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل