بازدید 60137
۷
دانستنی های حقوقی؛

آشنایی با راهکار قانونی جهت مواجهه با همسایه ای که شارژ ساختمان پرداخت نمی کند!

مالکيت حقي است که قانون به رسميت شناخته و مالک حق استفاده مطلق، دائمي و انحصاري از ملک خود را دارد، ولي در کلیه مجموعه های ساختمانی اعم از مسکونی و تجاری، چگونگی تصرف مالک باید به گونه ای باشد که به حقوق همسایگان آسيبي نرساند. با هدف جلوگیری از بروز مسائل فوق در روابط آپارتمان‌نشيني، تمهیداتی با وضع قانون تملك آپارتمان‌ها اتخاذ شده
کد خبر: ۸۶۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 06 January 2019
ابوالفضل محبی ـ مالکيت حقي است که قانون به رسميت شناخته و مالک حق استفاده مطلق، دائمي و انحصاري از ملک خود را دارد، ولي در کلیه مجموعه های ساختمانی اعم از مسکونی و تجاری، چگونگی تصرف مالک باید به گونه ای باشد که به حقوق همسایگان آسيبي نرساند. با هدف جلوگیری از بروز مسائل فوق در روابط آپارتمان‌نشيني، تمهیداتی با وضع قانون تملك آپارتمان‌ها اتخاذ شده، اما كاهش مشكلات جاری به چيزي بيش از رعايت قانون نياز دارد؛ بنابراین بايد فرهنگ و اخلاق آپارتمان‌نشيني در جامعه امروزی نهادينه شود.
 
به گزارش «تابناک» راهکارهای قانونی برخورد با امتناع کنندگان از پرداخت شارژ ساختمان این است که، در صورت خودداری مالک یا مستأجر یا استفاده کننده از پرداخت سهم خود از هزینه های مشترک، مدیر ساختمان مراتب را از طریق ثبت اظهارنامه در دفاتر خدمات قضایی، به وی ابلاغ می کند و اگر ظرف ده روز از تاریخ ابلاغ اظهارنامه، وی سهم بدهی اش را پرداخت نکند مدیر ساختمان می تواند از دادن خدمات مشترک از قبیل شوفاژ، تهویه مطبوع، آب گرم، برق، گاز و غیره خودداری کند.(ماده 10 مکرر قانون تملک آپارتمان ها مصوب 1343/12/16 با اصلاحات و الحاقات بعدی)

لازم به گوشزد می باشد که منظور، فقط خدمات مشترک است، بنابراین اگر برق یا آب اختصاصی مالک امتناع کننده از هزینه شارژ باشد، مدیر نمی تواند آن را قطع کند. زیرا این عمل خود قابل تعقیب بوده و از نظر کیفری مدیر به عنوان ممانعت از حق، به مجازات حبس محکوم خواهد شد.

اگر با قطع خدمات مشترک، بازهم هزینه را پرداخت نشود، چه اقدامی از سوی مدیر باید انجام شود؟
 
اگر مالک یا مستأجر علیرغم قطع خدمات مشترک بازهم از پرداخت بدهی اش امتناع کرد، مدیر ساختمان به اداره ثبت محل وقوع آپارتمان مراجعه و اداره ثبت بر مبنای اظهارنامه ابلاغ شده علیه شخص امتناع کننده، اجراییه صادر خواهد کرد. لازم به ذکر است که عملیات اجرائی وفق مقررات اجرای اسناد رسمی صورت خواهد گرفت و در هر حال مدیر یا هیئت مدیران موظف می باشند که به محض وصول وجوه مورد مطالبه یا ارائه دستور موقت دادگاه نسبت به برقراری مجدد خدمات مشترک فوراً اقدام نمایند.
 
آیا راه دیگری هم برای الزام فرد ممتنع وجود دارد؟
 
در صورتی که قطع خدمات مشترک ممکن یا مؤثر نباشد، علاوه بر آنچه گفته شد مدیر ساختمان می تواند به دادگاه حقوقی دادخواست بدهد. دادگاه به این گونه دعاوی خارج از نوبت رسیدگی می کند و واحد بدهکار را از دریافت خدمات دولتی که به مجموعه ارائه می شود محروم می کند و تا دو برابر مبلغ بدهی او را به نفع مجموعه، جریمه خواهد کرد.

چنانچه مالک یا مستأجر به نظر مدیر ساختمان معترض باشد، چه باید کند؟
 
 نظر مدیر ساختمان ظرف ده روز پس از ابلاغ اظهارنامه به مالک در دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع آپارتمان قابل اعتراض است و دادگاه به این اعتراض خارج از نوبت و بدون رعایت تشریفات آئین دادرسی مدنی به موضوع رسیدگی و رأی می دهد که این رأی قطعی است. و در مواردی که خدمات مشترک قطع می شود و رسیدگی سریع به اعتراض مالک یا مستأجر ممکن نباشد، چنانچه دلایل معترض قوی باشد دادگاه دستور متوقف ماندن تصمیم قطع خدمات مشترک را صادر خواهد کرد.
 
مستأجران چه وظایفی در ارتباط با شارژ ساختمان دارند؟
 
این امر بستگی به قرارداد بین مستأجر و صاحب‌خانه دارد، که اگر توافق شده که صاحب‌ خانه پرداخت کند و پرداخت نشد، در این صورت مستأجر می‌تواند میزان شارژ ساختمان را از اجاره‌ بها کم کند. اما چنانچه قرار بر این باشد که مستأجر شارژ را پرداخت کند و نپردازد، مدیر می‌تواند به مالک رجوع کند، سپس مالک هزینه را از وی خواهد گرفت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۷
دوست عزیز اداره ثبت به این راحتی که شما نوشتی اجرائیه صادر نمیکنه تا اطمینان حاصل نکنه که ملک تفکیک شده و در اختیار مالک است و موارد دیگه بهتربن راه شورای حل اختلاف است که براحتی و بدون اینکه اصلا تسلطی هم به قوانین داشته باشند اگر حتی یک برگه چند تا امضا خودت پاش بندازی که مدیر ساختمونی نه سند میخواد نه بنچاق و صرف ادعا رای صادر میکنه در حالیکه ثبت بنچاق رو هم میخواد
درنبود قوانین موثر مهد زندگی کلاهبرداران
آن آقایی که این قانون را نوشته خبر نداشت که شانزده میلیون پرونده در دفاتر قضایی انباشته شده است
پاسخ ها
زنبورک
| United States of America |
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
تکبیر...
اگه از اون اول کنتر آب و گاز و برای هر واحد جداگانه نسب میکردید اینقدر مردم و به جون هم نمینداختید.
کم نیستند همسایگانی که شارژ پرداخت نمیکنند نمونه اش ساختمان خود ما .حرفم اینه که قانون گذار باید در این موارد که خیلی کاربردی است قانون رو تسهیل کنه وگرنه تو یک مجتمع 10 واحدی با این همه مشغله که به ضرب و زور و خواهش یکنفر مدیریت رو قبول میکنه کی حوصله داره از این اداره به اون اداره و از این دادگاه به اون دادگاه بره آخرشم طرف 500 تومن بدهکاره میاد 100 تومن میده میگه اینو داشته باش تا حقوقم رو که 6 ماهه ندادن بگیرم چشم میدم. میبینی یکهفته از کار و زندگی افتادی و اعصابت داغون شده و کلی هم پول کرایه و دفتر خونه و حل اختلاف دادی سر آخر واسه خودتم دشمن درست کردی .
بنظرم هیچکدوم از این کارها فایده نداره . بکنید همون کاری رو که من کردم. از 10 واحد 2 واحد شارژ نمیدادن به بهانه های مختلف و مسخره . من هم پول گاز و آب رو ندادم . برادران زحمتکش هم اومدن زحمت قطع کردنشو کشیدن و جماعت هم اومدن هوار سر من که چرا قبض هارو پرداخت نکردی و من هم حوالشون دادم به این دو همسایه و داد و دعوا و تهدید . همون شب مثل بچه آدم اومدن شارژشونو دادن و خلاص. نه شیر شتر نه دیدار عرب.
ای بابا چه دل خوشی دارین شده لات خونه فقط خدا رحم کنه و از این همسایه ها گیر کسی نیوفته چون اگر بیوفته هیچ کاری نمیشه کرد. اگر بخواهی شکایت کنی هم برای خودت مزاحمت ایجاد میکنه هم برای خانوادت، هم رو ماشینت خط می اندازه و انواع و اقسام بلاها رو سرتون می یاره و الحمدلله دادگاه و دادسرا و کلانتری هم از اونها حساب می برن و در نتیجه خود ساکنین مجبور میشن شارژ طرف رو بدهند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر