بازدید 13763
محمود بهمنی در گفت‌وگو با «تابناک»؛

قطعاً در سال آینده درآمدهای نفتی کاهش پیدا خواهد/ نمی‌توان با افزایش مالیات به فکر افزایش درآمد بود

موضوع بودجه به کلاف سردرگمی بین نمایندگان مجلس و دولت تبدیل شده است؛ از یک‌ سو، تحریم‌های اعمال‌ شده به دولت باعث گشته تا درآمدهایش به‌ شدت کاهش پیدا کند و از سوی دیگر، نوع بودجه‌بندی که امسال صورت گرفته، باعث شده تا مفروضات زیادی در همین ابتدای کار ایجاد شود.
کد خبر: ۸۶۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 05 January 2019

موضوع بودجه به کلافی سردرگم بین نمایندگان مجلس و دولت تبدیل شده است؛ از یک‌ سو، تحریم‌های اعمال‌شده به دولت باعث شده تا درآمدهایش به‌ شدت کاهش پیدا کند و از سوی دیگر، نوع بودجه‌بندی که امسال صورت گرفته، باعث شده تا مفروضات زیادی در همین ابتدای کار ایجاد شود.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که بودجه امسال به‌ هیچ‌ عنوان واقعی بسته نشده و قطعاً دولت را با کسری بودجه مواجه خواهد کرد. به باور کارشناسان اقتصادی، این بودجه با یک خوش‌بینی خاص نوشته ‌شده و گویا دولت امید زیادی به بهبود اوضاع دارد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: متأسفانه بودجه امسال با مشکلات بسیاری همراه است که دیگر نمی‌شود برای آن کاری کرد، چون بودجه بسته ‌شده و مجلس هم نهایتا بتواند 5 درصد تغییرات در آن ایجاد نماید.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: هزینه‌ها قطعی شده و نمی شود برای افزایش حقوق‌ها کاری کرد. هزینه‌های عمرانی هم 62 هزار میلیارد است که به نظر من بسیار خوش‌بینانه نوشته ‌شده و باید بودجه محقق شود تا عمرانی اجرا گردد.
می‌خواهم بگویم بین منابع و مصارف، درآمدهای در نظر گرفته ‌شده بسیار خوش‌بینانه است و امکان تحقق آن بسیار کمتر از هزینه‌های قطعی است که این درنهایت به کسری بودجه منجر خواهد شد و دولت را در اواسط سال آینده به‌ زحمت خواهد انداخت و مشکلاتی برای آن ایجاد خواهد کرد.

وی ادامه داد: البته در بودجه برای جبران کسری بودجه فروش اوراق در نظر گرفته‌شده است و 45000 میلیارد تومان برای این کار در نظر گرفته ‌شده است؛ اما خود این موارد باعث می‌شود که نقدینگی در جامعه افزایش پیدا کند و باید گفت، حتی این میزان از فروش اوراق و تحقق این اهداف نیز خوش‌بینانه است.

وی در خصوص گفته‌های نوبخت در خصوص افزایش ریالی بودجه نیز گفت: قطعاً در سال آینده درآمدهای نفتی کشور کاهش پیدا خواهد کرد. در بودجه فروش نفت، حدود 1.5 میلیون بشکه در روز در نظر گرفته‌ شده که انشاءالله محقق شود و من فعلاً کاری با این قسمت ندارم.

اما همین پارسال میانگین فروش نفت ما حدود 71 دلار بود، ولی امسال 54 دلار در نظر گرفته شده و ما نمی‌دانیم سال آینده 54 دلار محقق می‌شود یا نه و احتمال بسیاری دارد که ما در اوایل سال با کاهش قیمت نفت مواجه شویم که در این صورت باز هم بودجه در نظر گرفته‌ شده کافی نخواهد بود.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حقیقت هم از نظر کمیت و هم از نظر قیمت نفت بودجه خوش‌بینانه بسته‌ شده و با اینکه قیمت دلار افزایش پیدا کرده است، باز هم به قیمت سال قبل نمی‌توانیم برسیم که البته دلایل گوناگونی نیز برای اثبات این ادعا وجود دارد.

وی در ادامه یادآور شد: در بودجه امسال، حدود 14 میلیارد دلار از درآمدها باید به قیمت 4200 تومان بین تجار توزیع شود و اگر این مبلغ را با میانگین آن چیزی که قرار است در بازار با قیمت 8000 تا 10000 تومان فروخته شود حساب کنیم، چیزی حدود 5700 تومان خواهد شد. این در حالی است که ما سال گذشته، دو میلیون و 700 بشکه نفت فروخته‌ایم؛ اما امسال این میزان به 1.5 میلیون کاهش پیداکرده است. پس اگر ما با ارز 5700 تومان 1.5 میلیون بشکه نفت بفروشیم، به همان اندازه، نسبت به گذشته کاهش درآمد خواهیم داشت، که این مقدار هم نمی‌تواند پوشش کسری بودجه را داشته باشد.

این نماینده در ادامه در پاسخ به این که در این شرایط راهکار چیست، گفت: باید بررسی و تعادل برقرار شود؛ البته چند راهکار حیاتی نیز وجود دارد. دولت باید درآمدهای خود را افزایش و یا اینکه هزینه‌ها را کاهش دهد؛ اما باید این را هم در نظر گرفت که نمی‌شود از طریق مالیات به مردم فشار آورد، چون اعمال فشار مضاعف، باعث آسیب به واحدهای تولیدی می‌شود و از سوی دیگر در شرایط فعلی، باید بیش از هر زمان دیگری مراقب واحدهای تولیدی بود، چون با افزایش مالیات ـ بدون توجه به درآمدهای آن‌ها ـ قطعاً این واحدها به مشکل برخورد خواهند کرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۹
انتشار یافته: ۲۰
خدا برکت بده به جیب ملت ! کاری نداره تامین می شه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
چرا از پزشکان مثل کشورهای اروپایی مالیات 60 تا 90 درصدی نمیگیرین.؟ تازه میزارین به راحتی با نصب نکردن کارتخوان از مالیات 10 درصدی هم فرار کنن.
قطعا با افزایش مالیات میتوان درآمدهای ریالی رو افزایش داد منتهی نه با مالیات بستن به تولید.به عنوان مثال گردش بخش سلامت در بیمارستانها و داروخانه ها و مطب ها و کلینیک های خصوصی به طور حتم از گردش پول دولتی در وزارت بهداشت بیشتر هست.چه ایرادی داره از بخش خصوصی که از یه حدی بیشتر درآمد دارند چند برابر مالیات بگیریم و این پول رو به وزارت بهداشت تزریق کنیم؟چرا سپرده های چند صد میلیاردی بانکها مالیات نمیدن؟آیا این مالیات گرفتن خودش راهی برای کاهش رشد نقدینگی نیست؟چرا افرادی که در خانه های چند صد میلیاردی زندگی میکنن مالیات خانه های ویلایی گران قیمت خودشون رو نمیدن؟مگه برای تامین امنیت این خونه ها حکومت نیاز به پول نداره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
احسنت کاملا درسته. در تمام کشور های پیشرفته از پزشکان مالیات 60 تا 90 درصدی میگیرن و از معلمان و کارمندان و کارگران مالیات نمیگیرن.
راه کارش بسیار ساده است یک منویات متعدد رئیس جمهوری که با فروش مستقلات بانک ها از جمله اینکه بجای 20 عدد بانک در یک خیابان بشود 2 بانک در هر خیابان و دیگر مستقلات که بشکل بنگاه داری بدست آورده را بفروشد و سایر سازمان ها هم اگر مستقلات بدرد نخور دارند بفروشند و به دولت بدهند تا مدیریت کند ؛ دوم فولادی ها و پتروشیمی ها و اتاق بازرگانی نزدیک به 40 سال از منافع بیشماری برخورد دار بوده اند حالا موقع کمک به دولت و ... است و همچنین اجرای منویات رهبری که ، بودجه را دوسالانه ای که بشدت روی معیشت مردم کار کند و تحریمی باشد. اما کسی اینکار را می کند ... بدرود
راهش ان است که انواع پاداش و مزایای کارمندان را حذف کرد و هرگونه پرداخت حقوق بالای پنج میلیون تومان ممنوع شود.تمام کارمندان مازاد اخراج شوند.تمام دانشگاهها و ادارات مازاد تعطیل شوند.تمام بودجه های فرهنگی و ...حذف شود.وگرنه سال اینده سال سقوط اقتصادی خواهد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
نه عزیز من راهش اینه که کارانه 700 میلیونی به یه پزشک ندن. راهش اینه که یه دندونپزشکی که ماهی 80 میلیون در میاره حدود 60 میلیون ازش مالیات بگیرن.
جیب ملت را بیخیال، کندن پوست ملت را ببین.
افزایش مالیات !؟؟؟؟
آیا کسانی در اتاق فکر دولت قصد به شورش کشاندن مردم را دارند ؟
دلار رو گرون می کنند، از جیب مردم درمیارند...
وقتی رییس سابق بانک مرکزی اقای بهمنی در مورد اقتصاد نظر میدهند. ادم خندش میگیره
یاد موسسات بدن مجوز و نظارت
یاد تورم
یاد 750 میلیارد دلار ورودی به خزانه
یاد بابک زنجانی
ارقام نجومی ، رانتخواری ،و اختلاس .و دزدیده شده را در طی این چهل سال به خزانه بازگردانند ،نه کسری بلکه بودجهٔ یک دوره پنج ساله را تامین میکنند ۱۴۸ میلیارد ،و ۲۶۷ میلیون دلار ، در حسابهای فرزندان مسئولان بلوکه شده در امریکا میباشد ؟،،
برادر بهمنی دوران ضیافت نفتی تمام شده که نفت را بفروشیم بخوریم و بخوابیم حتی اگر تحریم هم نباشد نفت دارد به اخر دوران عمر خود می رسد و الان زمان خوبی برای تمرین گزران امور در اقتصاد بدون نفت است هر مملکتی باید مصنوعات و تولیدات بخش خصوصی خود را صادر کند که لازمه ان هم فضای کسب و کار مناسب و غیر سوسیالیستی است.چاره کار هم ساده ولی دردناک است حذف بخش بزرگی از یارانه های 900 هزار میلیارد تومانی که عمدتا نا کارامد و رانتی است و سبب قاچاق کالا می شود،افزایش 10 ساله سن بازنشستگی برای کم کردن تعهدات صندوق های بیمه بلاخص با توجه به افزایش سن امید به زندگی ،عدم افزایش سطح دستمزدها و محدود کردن ان به حداکثر 2 درصد در سال ، حذف دلار رانتی 4200 تومانی،اصلاح ساختار و خصوصی سازی شرکت های زیان ده دولتی و خصولتی که به واسطه نیروی انسانی مازاد،تکنولوژی قدیمی و ارزان فروختن محصولات یارانه ای خود زیان ده هستند مانند شرکت پخش فراورده های نفتی،ادارات برق و آب و اخر الامر پس از انجام این کارها ملی کردن و ادغام موقت بانک ها و کاهش شدید سود بانکی باور کن راه دیگری وجود ندارد و اگر نمی توانید این کارها را بکنید استعفاء بدهید تا کسی بیاید و این کارها را انجام دهد وگرنه اقتصاد کشور منهدم خواهد شد.رفاهی را که وجود ندارد نمی شود به مردم داد پس برای روشن کردن صدها هزار کولر گازی در تابستان نمی شود برق مجانی داد و برای صدها هزار بخاری گازی گاز مجانی.30 سال قبل نه کولر گازی بود و نه مملکت گاز کشی بود کسی هم از گرما و سرما نمی مرد پس حالا که داریم نباید اسراف کنیم و با صادرات این نعمات خرج مملکت را در بیاوریم.
تنها با باز کردن دست تجارت و ازاذ عمل گذاشتن تولید و مراودات است نه قفل کردن تولید. به نظر شما وقتی دلار ارزان باشد ایا کسی دلار و ارز وارد میکند . ایا کسی صادر می کند ارز وارد میکند و... این تیم همتی واقعا نادان هستند و سر خود رازیر برف کرده اندو
اصلا کسری بودجه نخواهیم داشت. البته خواهیم داشت اما جیب مبارک ملت عزیز در خدمت دولت خواهد بود. اولا با این قیمتی که برای دلار در نظر گرفته اند قشنگ و به صورت خودکار رانت وجود خواهد داشت. چون سیستتم دقیق نظارتی وجود ندارد تجار عزیز بخشی از دلار خودشون رو به جای وارد کردن کالا در بازار خواهند فروخت و این باعث خواهد شد تا تجار سودهای نجومی و راحت بدست بیاورند و اینکه چون کالاها به اندازه لازم وارد نخواهد شد تورم و گرانی بوجود خواهد آمدو در نهایت اواسط سال همینطوری دلار گران خواهد شد و دولت بخشی از دلار خود را چندین برابر در بازار خواهد فروخت و به همین سادگی کسری بودجه تامین خواهد شد.
شما هم با حرف های منفی ازآب گل آلود ماهی بگیر .
دولتها تو ایران بلد. نیستند چطوری پول دربیارند لذا از قدرتشون استفاده میکنند و به همین خاطر هم پولشون مبنای درستی نداره و هم به دهنگان پول آسیب میزنند
سوریه زنده باد . مردم ایران کیلو چند .
تخصيص دلار ٤٢٠٠ تومانى براى باصطلاح كالاهاى اساسى هدر دادن منابع مالى دولت است و صرفا رانت خواران از اين حاتم بخشى منتفع ميشوند. امروز همه شاهد هستيم كه اگر هم جنسى با ارز ٤٢٠٠ تومان وارد كرده باشند ( اكثر دريافت كننده ها مستقيما ان را فروخته اند و يا با تشكيل شركت هاى صورى در كشورهاى همسايه ان را با قيمت هاى بالا وارد كرده اند) در بازار با همان نرخ ٨-٧ هزار تومان مي فروشند. پس بهتر است مسؤلين ارشد دولتى با حذف دلار ٤٢٠٠ تومانى و تلاش براى تك نرخى كردن ارز براى چندمين بار از اين سوراخ گزيده نشوند. با منابع مالى حاصله دولت ميتواند از طرق ديگر به افراد كم در امد كمك مالى بكند.
موضوع ديگر راه اندازى مجدد كارت بنزين با سهميه محدود است. بقيه بنزين توليدى بايد با نرخ بالا ( مثلا ١٠٪ كمتر از فوب خليج فارس) فروخته شود تا جلوى قاچاق گرفته شود. البته نگارنده از فساد بنزين سهميه اى اگاه است ولى ميزان فساد ان نسبت به شرايط فعلى بسيار كمتر ميباشد.
تمركز بر روى توليدات صنعتى / كشاورزى و جلوگيرى جدى و مقتدرانه از واردات اقلامى كه در داخل ساخته ميشود تا برطرف شدن محدوديت هاى ناشى از تحريمهاى غير قانونى و زورگويانه.
آقای بهمنی شما به عنوان نماینده طالقان بفرمایید. چرا راه ارتباطی هشتگرد به طالقان بعد از سی سال به بهره برداری نرسیده. است. بفرمایید چرا در طالقان یک بیمارستان حداقل پنجاه تحتخوابی وجود ندارد؟
حکومتی که مالیاتی باشد وخدمات نداشته باشد ضد مردم است ومحکوم به شکست اقای روحانی کجایی؟؟؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر