بازدید 8960
پیمانه اقتصادی؛

پیش بینی مودیز از قیمت نفت و گاز در سال جاری/ پول آمریکایی سال ۲۰۱۹ را با سقوط آغاز کرد/ واکنش وزارت صنعت به خبر توقف تولید خودرو در سال آینده/ افزایش صادرات نفت عراق به آمریکا

این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش کل معاملات بورس به بیش از ۳۷۰۵ میلیارد تومان رسید، خواب زمستانی معاملات «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن، چند درصد ایرانیان جویای کار هستند؟، قیمت طلا در معاملات روز جمعه چند دلار بود؟، بلاک چین یک تریلیون دلاری می‌شود و توئیت دردسر ساز کارمند 'هواوی' با گوشی 'آیفون' را در بر دارد.
کد خبر: ۸۶۶۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 05 January 2019
پیش بیتی مودیز از قیمت نفت و گاز در سال ۲۰۱۹/ پول آمریکایی سال ۲۰۱۹ را با سقوط آغاز کرد/ واکنش وزارت صنعت به خبر توقف تولید خودرو در سال آینده/ افزایش صادرات نفت عراق به آمریکاپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند. 
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون ارزش کل معاملات بورس به بیش از ۳۷۰۵ میلیارد تومان رسید، خواب زمستانی معاملات «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن، چند درصد ایرانیان جویای کار هستند؟، قیمت طلا در معاملات روز جمعه چند دلار بود؟، بلاک چین یک تریلیون دلاری می‌شود و توئیت دردسر ساز کارمند 'هواوی' با گوشی 'آیفون' را در بر دارد.
 
ارزش کل معاملات بورس به بیش از ۳۷۰۵ میلیارد تومان رسید

در پنج روز کاری هفته گذشته، ارزش کل معاملات بورس تهران به بیش از ۳۷۰۵ میلیارد تومان افزایش یافت که رشد ۹ درصدی را نسبت به هفته قبل ثبت کرده و از ابتدای سال تاکنون نیز ارزش معاملات ۱۲۲ هزار و ۸۲۴ میلیارد تومان بوده است. حجم کل معاملات نیز ۱۶ میلیون و ۲۲ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله بوده که رشد ۴۳ درصدی نسبت به هفته نخست دی ماه داشته و از آغاز سال تا پایان چهارشنبه بیش از ۴۰۰ میلیون و ۱۰۱ هزار سهم در بورس تهران معامله شده و تعداد معاملات نیز با رشد ۳۰ درصدی ۸۳۵ هزار و ۵۱۴ نوبت گزارش شده است.

خواب زمستانی معاملات «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

دنیای اقتصاد نوشت: بهای اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی هفته قبل ۵/ ۳ درصد رشد کرد و به قیمت ۵۶ هزار و ۱۷۲ تومان رسید. رکود حاکم بر بازار مسکن از رونق تسه‌ها کاسته و بهای آن‌ها فاصله معناداری با اوج خود دارد. افزایش چشمگیر قیمت‌ها طی ماه‌های قبل بسیاری از متقاضیان مسکن را از خرید پشیمان کرد و به این ترتیب تعداد معاملات مسکن شیب نزولی به خود گرفت، به ‌طوری ‌که در ۹ ماه ابتدای سال تعداد معاملات واحد مسکونی در شهر تهران نسبت به سال گذشته ۶/ ۲۵ درصد کاهش یافته است. در این شرایط عده‌ای از مالکان از بازار خارج شده‌اند تا در ماه‌های آتی ملک خود را به بالاترین قیمت بفروشند، عده دیگری هم که در بازار حضور دارند همچنان بر افزایش قیمت پیشنهادی خود اصرار می‌ورزند. کاهش همزمان متقاضیان و عرضه‌کنندگان می‌تواند خواب سنگین بازار مسکن و تسه‌ها را سنگین‌تر کند.

سهام چین جهش کرد

روز جمعه پس از این که هشدار بی‌سابقه اپل در مورد کاهش درآمد، وحشت از کند شدن اقتصاد جهان را برانگیخت، سهام ژاپن و استرالیا سقوط کرد، ولی سهام چین با امید به مذاکرات تجاری و داده‌های اقتصادی قدرتمند جدید، جهش کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن توانست ۰.۴ درصد رشد کند، اما هفته پرتنش خود را با سقوط ۱.۸ درصدی به پایان رساند. با بازگشایی بازار‌های سهام ژاپن، به دنبال تعطیلی ۲ روزه چهارشنبه و پنجشنبه، شاخص نیکی ۲.۶۸ درصد سقوط کرد و شاخص تاپیکس، ۱.۹ درصد از ارزش خود را از دست داد. بازار‌های چین که در ابتدای معاملات امروز افت کرده بودند، با قدرت بازگشتند. کامپوزیت شانگ‌های ۱.۸۱ درصد جهش کرد. کامپوزیت شن‌زن با جهش بزرگ ۲.۲۴ درصدی روبرو شد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۱.۳ درصد بالا آمد. حرکت مثبت بازار‌های چین پس از آن انجام شد که وزارت تجارت چین اعلام کرد که در ۷-۸ ژانویه، مذاکرات تجاری با آمریکا در سطح معاونان وزیران، برگزار می‌شود. تاثیر مثبت تحولات تجاری، با انتشار گزارش کایچین در مورد شاخص مدیران خرید شرکت‌های خدماتی چین که نشان می‌داد این شاخص در ماه دسامبر، به بالاترین سطح ۶ ماهه ۵۳.۹ واحد جهش کرده است، تقویت شد. ۵۳.۹ واحد فاصله قابل‌توجهی با رقم ۵۰ واحد، که رشد را از انقباض جدا می‌کند، دارد.

چند درصد ایرانیان جویای کار هستند؟

رئیس مرکز آمار ایران با بیان این‌که ۴۰.۵ درصد ایرانیان جویای کار هستند، گفت: نرخ بیکاری استان همدان نسبت به متوسط کشوری کمتر است. امیدعلی پارسا در گفت وگو با ایسنا، افزود: در استان همدان نرخ بیکاری ۷.۲ درصد است که با احتساب خطای نسبی ۲۵ درصد، همین عدد کمتر یا بیشتر می‌شود. وی خاطرنشان کرد: در کشور ۶ دهم درصد افزایش نرخ مشارکت اقتصادی داشتیم که مشارکت استان همدان نسبت به پیش از این کمتر بوده، اما نرخ میانگین کشوری ۱۱.۷ و استان همدان ۷.۲ درصد بوده است. رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: ۴۰.۵درصد مردم در کشور جویای کار هستند که این میزان در همدان ۴۰.۲ است. وی افزود: آمار سال گذشته همدان ۴۰.۸ بوده که امسال به ۴۰.۲ کاهش پیدا کرده و این نشان می‌دهد، نیم درصد نرخ مشارکت اقتصادی مردم کاهش یافته است. پارسا اظهار کرد: نرخ بیکاری یک برآورد نقطه‌ای است که می‌سنجیم این میزان از ۵.۳ تا ۹.۲ متغیر خواهد بود که این میزان به‌ صورت نمونه از جامعه هدف است.

پیش بینی مودیز از قیمت نفت و گاز در سال ۲۰۱۹

مؤسسه رتبه‌بندی مودیز طی گزارش اخیر خود اعلام کرد: قیمت نفت و گاز در بازار جهانی طی سال ۲۰۱۹ نوسان خواهد داشت، اما می‌توان برای آن یک بازه قیمتی تعیین کرد. این مؤسسه بازه قیمتی برای نفت آمریکا را ۵۰ تا ۷۰ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرد. در این گزارش آمده است، اعلام اوپک و روسیه برای کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای عرضه نفت به بازار جهانی که در ماه دسامبر اعلام شد، به کاهش نگرانی‌ها نسبت به شکل گرفتن بازاری با مازاد عرضه که عامل اصلی کاهش ۴۰ درصدی قیمت در سه ماهه گذشته بوده است، کمک کرد. مودیز معتقد است: بازار همچنان انتظار افزایش ۱.۴ میلیون بشکه‌ای روزانه تقاضای نفت را دارد و این در حالی است که عواملی نظیر کاهش رشد اقتصادی جهانی در سایه افزایش ارزش دلار و جنگ تعرفه که آمریکا علیه برخی کشور‌ها به راه انداخته است همچنان پایدار است. مؤسسه مودیز همچنین قیمت گاز آمریکای شمالی را بین ۲.۵ تا ۳.۵ دلار به ازای هر یک میلیون واحد حرارتی انگلیسی پیش‌بینی کرد. این مؤسسه قیمت میعانات گاز طبیعی را نیز ۴۵ درصد قیمت نفت آمریکا پیش‌بینی کرده و بازه قیمتی آن را ۲۲ تا ۳۲ دلار عنوان کرده است.

قیمت طلا در معاملات روز جمعه چند دلار بود؟

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تأثیر آمار ضعیف آمریکا که به نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد اقتصاد جهانی دامن زد و نوسان بازار‌های سهام که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند را تقویت کرد، به بالاترین حد در بیش از شش ماه و نیم گذشته صعود کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جمعه بازار سنگاپور با ۰.۲ درصد افزایش، به ۱۲۹۶.۳۵ دلار رسید، در حالی که اوایل معاملات تا مرز ۱۲۹۸.۴۲ دلار پیش رفته بود. بهای معاملات این بازار از ابتدای هفته جاری تاکنون بیش از یک درصد افزایش داشته است. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در فوریه حدود ۰.۴ درصد افزایش یافت و به ۱۲۹۹.۵۰ دلار رسید.

کاهش شدید صادرات نفت اوپک به آمریکا/ افزایش صادرات نفت عراق به آمریکا

محموله‌های نفتی که از سوی اوپک به آمریکا صادر می‌شود در دسامبر به پایین ترین میزان در پنج سال اخیر رسید. آمار نشان داد، محموله‌های نفت از سوی کشور‌های عضو اوپک به آمریکا ماه میلادی گذشته به ۱.۶۳ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۱.۸۹ میلیون بشکه در روز در نوامبر و ۱.۷۸ میلیون بشکه در روز در اکتبر، کاهش پیدا کرد. به گفته تحلیلگران، عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت جهان است و اعضای دیگر اوپک در مواجهه با رشد فزاینده تولید و ذخایر آمریکا، عرضه به این کشور را محدود کردند. تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از جمله روسیه با هدف تقویت قیمتها، ماه میلادی گذشته موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند. طبق نظرسنجی رویترز، اوپک در دسامبر ۳۲.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر کاهش داشت و نشان داد برخی از اعضای این گروه زودتر از موعد توافق، به محدود کردن عرضه خود اقدام کردند.

رید ایانسون، اقتصاددان انرژی در شرکت کپلر در این باره گفت: معمولا عربستان سعودی از جریان صادرات به آمریکا به عنوان روشی برای نشان دادن نیات خود استفاده می‌کند. طبق آمار شرکت کپلر، نفتکش‌ها در دسامبر حدود ۵۳۴ هزار بشکه در روز نفت از عربستان سعودی به آمریکا حمل کردند که در مقایسه با ۶۳۲ هزار بشکه در روز در نوامبر کاهش داشت. الجزایر در دسامبر ۱۰ هزار بشکه در روز نفت به آمریکا صادر کرد که ۹۴ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن کاهش داشت و صادرات نیجریه با ۴۸ هزار بشکه در روز کاهش، به ۱۰۳ هزار بشکه در روز رسید. تنها استثنا در این میان عراق بود که طی مدت مذکور ۲۹۵ هزار بشکه در روز نفت به آمریکا صادر کرد که ۱۴۰ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر افزایش داشت. صادرات ونزوئلا نیز ۲۲ هزار و ۳۷۸ بشکه در روز بالاتر بود.

پول آمریکایی سال ۲۰۱۹ را با سقوط آغاز کرد

شرکت اپل، روز پنج‌شنبه دست به اقدامی کم‌سابقه در خصوص چشم‌انداز فروش محصولات خود زد؛ این شرکت نسبت به کاهش درآمد خود هشداری داد که همسو با نگرانی‌های دیگر در فضای بازار‌های جهانی به‌ ویژه چشم‌انداز کاهشی رشد اقتصادی جهان منجر به نوسانات و تحولات زیادی در سراسر بازار‌های جهانی شد. بازار سهام آمریکا ریزش بین ۲ تا ۳ درصدی را در همه شاخص‌ها تجربه کرد، سهام آسیایی نزولی شد و مهم‌تر از همه تغییر ناگهانی در بازار جهانی ارز بود. در بازار ارز، دلار با شکست سنگینی از سوی ین ژاپن مواجه شد؛ اولین مورد وقوع پدیده «سقوط برق‌آسا» (Flash Crash) در سال نومیلادی به نام دلار ثبت شد که ظرف تنها ۸ دقیقه بیش از ۳ درصد در برابر ین ژاپن تضعیف شده بود. به نقل از دنیای اقتصاد، اصطلاح سقوط برق‌آسا معمولا توصیف‌کننده نوسان شدید در زمان کوتاه با تغییر قیمت قابل توجه برای یک جفت ارزی به‌کار می‌رود؛ اما ین تنها بر دلار آمریکا مسلط نشده بود، دلار استرالیا و برخی از ارز‌های بازار‌های نوظهور نیز زیر سایه سنگین ارز ژاپنی ارتفاع کم کردند.

بلاک چین یک تریلیون دلاری می‌شود

بر اساس تازه‌ترین پیش‌بینی‌های صورت گرفته توسط کارشناسان و تحلیلگران فعال در موسسه گارتنر، مجموع ارزش کل کسب و کار‌های مبتنی بر فناوری بلاک‌چین تا سال ۲۰۲۶ میلادی به عددی بیش از ۳۶۰ میلیارد دلار می‌رسد و تا پایان سال ۲۰۳۰ میلادی یعنی یک دهه آینده نیز به رقمی معادل ۱.۳ تریلیون دلار خواهد رسید. بر اساس گزارش وب سایت coindesk، نتایج پژوهش‌های مؤسسه تحقیقاتی اکسنچر (Accenture) نشان می‌دهد که سال ۲۰۱۵ سال شکوفایی و به اوج رسیدن فناوری بلاک‌چین و سرمایه‌گذاری دولت و شرکت‌های مختلف بوده است و به همین دلیل توجه سرمایه گذاران و مؤسسات فراوانی در سال‌های بعد از آن یعنی ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی به سمت و سوی بلاک چین سوق داده شد.

واکنش وزارت صنعت به خبر توقف تولید خودرو در سال آینده

وزارت صنعت، معدن و تجارت در اطلاعیه ای، اخبار منتشره به نقل از مدیر کل صنایع خودرو درخصوص توقف تولید به دلیل مشکلات ناشی از تحریم را تکذیب کرد. این مرکز در این اطلاعیه اعلام کرد: به رغم تلاش استکبار جهانی برای توقف صنعت خودروی کشور، با توجه به نقش مهم و اساسی این صنعت در تولید ناخالص ملی و همچنین اشتغال کشور، وزارت صنعت با برنامه ریزی صورت گرفته با خودروسازان در زمینه تأمین قطعات و اجزای مورد نیاز برای تولید انواع خودرو به ویژه خودرو‌های پر تیراژ اقدام کرده است. در ادامه این اطلاعیه آمده است: سال آینده شاهد افزایش تولید نسبت به امسال برای انجام تعهدات مربوط به پیش فروش خودرو از سوی خودروسازان خواهیم بود و تاکید می‌شود هیچ گونه خللی در تولید این خودرو‌ها در سال آینده اتفاق نخواهد افتاد. این اطلاعیه یادآور می‌شود خبر نقل شده از سوی مدیر کل صنایع خودرو مربوط به تعهدات خودروسازان در ارتباط با محصولاتی که به دلایل تحریم و عدم همکاری شرکای خارجی قابلیت تامین نخواهند داشت، بوده است و مشکلی برای تولید خودرو‌های پرتیراژ ایجاد نخواهد شد.

توئیت دردسر ساز کارمند «هواوی» با گوشی «آیفون»

رسانه‌های چین اعلام کردند، دو کارمند شرکت مخابراتی 'هواوی' چین به دلیل انتشار پیام تبریک سال نو میلادی در حساب رسمی این شرکت با استفاده از گوشی 'آیفون' تنبیه شدند. این دو کارمند شرکت هواوی، که با شرکت اپل سازنده گوشی‌های هوشمند رقابت سختی دارد با استفاده از گوشی آیفون در حساب رسمی شرکت هواوی در شنژن، پیام تبریک هواوی به مناسبت «سال نو میلادی ۲۰۱۹» را در توئیتر منتشر کرده بودند. هرچند شرکت هواوی این پیام را سریع حذف و پیامی دیگر را جایگزین آن کرد، اسکرین شاتی که از این پیام گرفته شده بود، به سرعت در فضای مجازی چین دست به دست شد و برای دو کارمند مسئول این کار دردسر آفرید. در گوشه پایین سمت راست این پیام توئیتری، دکمه «توئیتر برای آیفون» درج شده بود که موجب شد، شرکت هواوی حقوق و دستمزد این دو کارمند را کاهش دهد. این حادثه فقط چند روز پس از آن روی داد که هوآوی اعلام کرد ۲۰۰ میلیون گوشی هوشمند در سال ۲۰۱۸ میلادی فروخته است. شرکت چینی هواوی در یک دوره چهار ماهه منتهی به پایان ماه آوریل سال ۲۰۱۸ نیز بیشتر از پیش بینی، نسبت به شرکت اپل گوشی فروخته بود. سهام اپل هفته گذشته به دلیل کاهش فروش آیفون در چین ۱۰ درصد کاهش یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
دلیل کم شدن معاملات مسکن خیلی واضحه معاملات کم شده چون کسی فروشنده نیست چون همه منتظرموج بعدی افزایش قیمت مسکن هستند چون تقاضاروزبه روزبیشترمیشه واز ساخت وساز وعرضه مسکن خبری نیست چون بازار بورس وبانک وارزوطلا افت کرده اندوسرمایه هادرحال انتقال به بازارامن وهمیشه سودده مسکن هستند
بازم بگم؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Romania |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
دلیل کم شدن معاملات مسکن، گران فروشی عده ای دلال است. بازار کشش خرید همین قیمت ها رو نداره
وضعیت فعلی بورس دقیقا مشابه وضعیت ان درسال ۹۲ است در ان سال هم بخاطرسه برابرشدن قیمت ارز شاخص بورس بصورت عمودی رشد کردوچندین هفته متمادی رکورد زد وبه قله ۹۰ هزارواحدی رسید اما ازدیماه ۹۲ روندنزولی بورس اغازشد وبیش از ۳۰ هزارواحد ریزش کرد وبعدازان به مدت ۴-۵ سال نوسان ناچیزداشت وعملا درجازد درحالیکه درمدت مشابه سایربازارهای رقیب ازجمله مسکن رشدچشمگیری داشتند.درسال ۹۷ نیز
درحالیکه قیمت ارز وطلا حدود۳۰۰ درصد ومسکن بیش از۱۰۰درصدرشد داشته اند بازار بورس نتوانست بیشتراز ۶۰ درصدرشد کندکه انهم درحال کاهش است !!!
توهم سقوط آمریکا در خواب
توهم سقوط دلار در عالم پس از مصرف ....
ریال ما و شما قبل از دلار به اعماق پوچی و بی ارزشی سقوط کرده. اول به خودمان نگاه کنیم. عیب و ایراد دیگران به خودشان مربوطه . شما نگران دیگران نشید لطفا
چی شد ؟
شما که میگفتید خودروی ملی یعنی تحریم ها هیچ !!!!!
کم نیارید. بازم دروغ میتونید بگید
موشک میسازید و جزو ۵ کشور موشکی هستید ولی خودرو نمیتونید بسازید !
عجیب تر از علم ؟؟؟!!!!
دهه هاست سقوط ریال را نمی بینید ولی چند دقیقه پایین آمدن ارزش دلار را در بوق و کرنا میکنید ؟!!
بنده چندین ساله با حقوق کارمندی پولهایم را پس انداز میکنم تا با اخذ وام مسکن خونه ای بخرم ولی متاسفانه بدلیل عدم نظارت دولت ومجلس قیمتها روبه افزایش است وقشر حقوق بگیر اعم از کارگر وکارمند هر روز ضعیفتر میشوند .
دولتمردان ومجلسیان با حقوقهای نجومی ودرآمدهای انچنانی که اکثرا ساختمان سازی هم انجام میدهند دردورنج قشر ضعیف را لمس نمیکنند. چرا حقوق بگیران قبل از دریافت حقوقشان مالیات میدهند ولی هنوز قانون مالیات بر خانه های خالی اجرا نمیشود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
افرادی را سراغ دارم که با استفاده از وامهای مسکن مهر چندین آپارتمان خالی را بنامهای نزدیکان خود در شهرهای دیگر زده اند و برای خود نیز 3-4 واحد خالی دارند که به اجاره واگذار کرده اند .
ما 300 درصدی رکورد میزنیم، دلار سوسول آمریکا فقط 3 درصد!!!!!
لایک چی شد
من نمیدونم ولله ؛ کامران نجف زاده از یکسو و اخبار داخلی از سوی دیگر ، آمریکا را چنان توصیف میکنند انگار همین فردا پس فردا نابود میشه .

ولی آنچه ما می بینیم و آنچه حقیقت است قدرت روزافزون آمریکا و آمریکایی هاست .

خجالت نمیکشید از این همه دروغ و لاف زدن ؟!!!!!!!!!!
آمار ایران را هم منتشر کنید البته بدون سانسور و دروغ
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل