بازدید 11350

دورنمای ترسناک دستمزد سال ۹۸ با توقف اعلام نرخ تورم!

به رغم آنکه بسیاری از قشرهای آسیب پذیر، چشم انتظار اقدام دولتمردان برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران در ماه‌های اخیر بودند و جز نومیدی نصیبی نیافتند، شواهد حکایت از آن دارد که این افزایش برای سال آتی نیز خرسند کننده نخواهد بود.
کد خبر: ۸۶۵۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۵ 01 January 2019
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
به رغم آنکه بسیاری از قشرهای آسیب پذیر، چشم انتظار اقدام دولتمردان برای افزایش حقوق و دستمزد کارگران در ماه‌های اخیر بودند و جز نومیدی نصیبی نیافتند، شواهد حکایت از آن دارد که این افزایش برای سال آتی نیز خرسند کننده نخواهد بود.

به گزارش «تابناک»، به فاصله کمتر از هشتاد روز تا پایان سال ۹۷ و در شرایطی که نرخ تورم در سال جاری به شدت افزایش یافته و مسائلی مانند بحران ارزی و بازگشت تحریم‌ها، تلاطم‌های شدیدی در معیشت بسیاری از خانوار‌های ایرانی پدید آورده، برای بسیاری از مردم، پایان سال حکم پنجره‌ای را دارد که می‌توان به آن امید بست.

امیدواری‌ از جنس افزایش حقوق و دستمزد‌ها که اگر با ثبات قیمت‌ها همراه شود، می‌تواند اندکی شرایط اقتصادی خانواده‌ها را بهبود بخشیده و تا حدی، آب رفته را به جوی بازگرداند؛ اتفاقی که بر اساس قانون، از یک مسیر مشخص می‌گذرد و یک مبنای ویژه دارد: نرخ تورم.

نرخی که هرچند به باور عموم مردم، بسیار بالا رفته و این میزان را می‌شود با بیان مثال‌های ساده نیز نشانش داد، اما دولتمردان با استفاده از متر و معیار‌هایی ویژه و گاه عجیب محاسبه و اعلامش می‌کنند و در نتیجه، همیشه ابهام آفرین و حتی شائبه برانگیز است.

صحبت درباره شائبه‌هایی است که گاه در مقاطعی، برخی مسئولان بر آن‌ها صحه گذارده‌اند؛ مسئولانی که وقتی قرار می‌شود درباره چرایی افزایش فقر یا کاهش سطح درآمد خانوار‌ها یا هر مسأله مرتبط با حقوق و دستمزد ناکافی سخن بگویند، از اشتباهات صورت گرفته در تعیین دستمزد سالانه در ادوار مختلف سخن می‌گویند و طرح‌هایی برای جبران آن ارائه می‌دهند، اما به خودشان که می‌رسد، مبنایی غیر از نرخ تورم رسمی لحاظ نمی‌کنند.

وضعیتی که برای تعیین حقوق و دستمزد سال آتی وخیم‌تر هم شده است، چراکه از یک سو در لایحه بودجه، میزان افزایش حقوق کارمندان برای سال آتی ۲۰ درصد تعیین شده و از سوی دیگر، بانک مرکزی در اقدامی سؤال برانگیز، اعلام نرخ تورم را تا اطلاع ثانوی متوقف کرده است.

اقدامی که مسئولان بانک مرکزی آن را ناشی از اختلافاتی دانسته‌اند که میان نرخ تورم اعلامی توسط این مرجع و نرخ تورم مرکز آمار وجود دارد و باید درباره آن تصمیم گیری شود. اختلافی که البته قدمتی طولانی دارد و از این روی، رسیدگی به آن، آن هم به فاصله کوتاهی تا پایان سال، عجیب و حتی نگران کننده به نظر می‌رسد.

از این روی می‌گوییم نگران کننده که می‌دانیم حقوق و دستمزد کارگران برای سال بعد در جلساتی تعیین می‌شود که پیش از پایان سال آغاز می‌شوند و معمولا روند تعیین دستمزد در آن، بسیار پرچالش و زمان بر است، تا جایی که برای نمونه می‌شود به تعیین دستمزد سال ۹۷ اشاره کرد که در سال ۹۶ به نتیجه کامل نرسید و در اتفاقی نادر، به بعد از نوروز ۹۷ موکول شد.

مشکلاتی که فارغ از پنهان شدن نرخ تورم از عموم، بی شک در سال جاری افزایش یافته و در نتیجه روند تعیین میزان افزایش دستمزد برای سال ۹۸، بغرنج‌تر از هر زمانی خواهد بود. اوضاعی که اگر توقف اعلام نرخ تورم را هم به آن اضافه کنیم، می‌تواند بحرانی جلوه کند و حتی مخالفت‌هایی را سبب ساز شود.

مخالفت‌هایی برگرفته از عدم شفافیت در روند تعیین میزان افزایش دستمزد سالانه که برخی دولتمردان تلویحا وعده اجرایی شدنش را داده بودند، اما حالا با مخفی شدن نرخ تورم، گامی بزرگ در جهت عکس آن برداشته شده و در کمال ناباوری، با سکوت همگان روبه رو شده است؛ سکوتی که باید امیدوار بود آرامش پیش از توفان نباشد.

سلسله اتفاقاتی که برخی بر این باورند احتمالا به افزایش جزئی حقوق و دستمزد کارگران برای سال آتی گره خواهد خورد؛ افزایشی که برخی انتظار داشتند با توجه به مشکلات اقتصادی اخیر و پیرو آن، پدید آوردن مشکلات وسیع معیشتی برای مردم، به صورت اضطراری در نیمه سال جاری هم رقم بخورد اما ظاهرا برای پایان سال هم خبری از آن نخواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
ما بازنشستگان بدبخت شده ایم مرگ بر این زندگی که برای ما ایجاد کرده اند مرگ مرگ
زندگی کارمندان و بدبختر از انها بازنشستگان
کدوم ۲۰ درصد؟ امسال به ما ۶ درصد دادن چون حقوقمون ۱۰۰ هزار تومن از ۵ میلیون بیشتر بود. اونم بعد از ۱۵ سال کار کردن توو گرمای عسلویه.
کار فقط ازاد و بازاری تا وسایل گرون میرسه دستش اونم گرون میفروشه یا خدمات میده حقوق بگیر بیچارس
بانک مرکزی هم دیگه از دروغ گفتن خسته شده از بس که طی این سالها تورم رو دروغین اعلام کردند حالا ترفند جدید دولت برای خالی کردن جیب کارمندان و کارگران است
خلایق هر چه لایق
آقای دکتر همتی ، سابقه عملکرد خوبت رو با مخفی کاری خراب نکن . با مردم رو راست باش حتی به قیمت از دست دادن پست
مطمئن باش زیان نمی کنی
تورم رو هرآنچه هست به صورت رسمی به اطلاع عموم برسان . مردم تورم را با تمام وجود میدانند و چیزی که باید مشخص شود رو راستی شماست
افزایش دستمزد سال بعد ۲۰ درصد است که اگر خرد اقتصادی وجود داشت دولت باید تا ۵ سال دیگر هیچ افزایش دستمزدی نمی داد چون دقیقا اثر معکوس در بهبود قدرت خرید مردم دارد و این پول زیادی بی پشتوانه توسط ثرو تمندان از دست فقرا جمع خواهد شد و ایشان پولدارتر می شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
برو کشکتو بساب
بر خلاف همه شعارهادر این 30 سال بعد از پایان جنگ همه جهت گیری ها وسیاست ها برای فقیرتر شدن فقرا وثروتمندتر شدن ثروتمندان است.ایران بهشت دلالان.رانت خواران.زمین خواران.اختلاسیون.نجوم بگیران.سرمایه داران.محتکران...وجهنم برای کارگران.کشاورزان.معلمان.کارمندان جز.دامداران و در کل ضعفا.
اینا همش ترفند اصلاح طلب و اصولگراست. ۴ سال دوم رو خراب میکنن که ملت بیان رای بدن به گروه رقیب و این دور بچرخه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
این دفعه دیگه کسی رای نمیده.
تا حالا دقت کردین امسال صفهای جلوی واکسی ها برای وصله و پینه کیف و کفش توسط افراد یانتی مانتالی که قبلا نمیدانستند واکسی کجاست چند برابر شده و سمساریها خلوت شده اند چون کسی دیگر دست دوم نمیفروشد و بنابراین تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
دولت یا بانک مرکزی فرقی ندارن همشون با همند و بیسواد ها فکر میکنند با پنهون کاری کارشون رو پیش ببرن.هرچن این دولت دنبال ایجاد اشوب هست.
فقط یک سوال ایران خودرو محصولاتش را صددر صد گران کرده دستمزد کارمندان 20 درصد بنازم به بزرگان اینجا ایرانه
مسوولین ظاهرا ریاضی رو تو مدرسه تک ماده کردن واسه همینم هست اوضاع مملکت اینجوریه
مستمری بگیران تامین اجتماعی را بگو تقریبا امکان زندگی ندارند.
دولت تا 200 هزار تومن داد توی بوق و کرنا کرد و از بالا بردن حقوق ها شانه خالی کرده نمیدونم چرا مجلس جلوی این کج روی ها را نمیگیرد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
از تهرانیهای عزیز بپرس که تمام نماینده هاشون را وکیل الدوله انتخاب کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
باحال گفتی :))))))
کیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
آقا دلتون خوشه ها
پیامد افزایش 20 درصدی دستمزد 1- تعدیل نیرو و بیکاری 2 - تعطیلی برخی بنگاههای اقتصادی 3- تورم و افزایش قیمت اجناس بعلت افزایش هزینه دستمزد و ...
اشتباههای تکراری دولتها تمومی نداره
تا سر صدا ملت در رابطه با گرانی وزندگی فلاکت بار شنیده شد دولتمردان فورا بفکر جبران بدبختی زندگی ملت افتادند
اگر غیر از این بود باید تعجب میکردی.
والله ما هم 200 تومان هم که اینها گفتند نگرفتیم حالا کی گرفته خدا می داند
چرا.مرگ چرا ناامیدی زندگی ای هموطن عزیز زندگی زیباست
اگر ما آگاه بودیم و آگاه شویم اگر با عقل و اندیشه و تفکر در تمام امور عمل کنیم ما مردم ایران دمدمی مزاج و هیجانی و احساسی در تمام امور زندگی هستیم و اهل تفکر نیستیم .
این مردم لیاقتشون بدتر از اینهاست
من یه کارگرم که با تحصیلات عالیه حدود سی سال بالاترین حق بیمه را پرداخت کردم و حقوق بازنشستکی بالا بگیرم حالا تواین چند سال دولت بی تدبیر و ناامید حقوق ما را 6 تا 10 درصد افزایش دادن وحالا کم کم داره با یه نفر که فقط 10 سال سابقه کار وپرداخت حق بیمه داشته یک یمیشه چرا این بی عدالتی داره صورت میگیره
خدا را شکر 20درصد از فقر جلو زدیم
حداقل حقوق که صنعت خانگی و تولید را از رکود خلرح کند باید حدود ۳و نیم میلیون تومان باشد
آب نیست برق نیست از جان ما چه میخواهید ای مرگ بیا که زندگی ما را کشت
نابودی قشر کارمند و کارگر و ضعیف ایران را به جامعه عدالت خواه جهان تسلیت می گوییم ، جواب این همه ظلم و جفا در روز قیامت؟
من با مدرک فوق لیسانس تو اموزش و پرورش ۱۲۰۰میگیرم مثلا معلم فرزندان این جامعه هستم زیر خط فقرم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر