بازدید 9540
۵
مرور روزنامه‌های شنبه هشتم دی ماه؛

سرخوردگی براندازان از حوادث دی ماه سال گذشته/حرکت‌های مخفی در بودجه! /تبعات بیان برخی مطالب از تریبون نمازجمعه

رکوردشکنی دولت در واگذاری اموال، مبانی فتنه بزرگ، چراغ سبز بورس به سرمایه‌های سرگردان، رانت ۷۰ درصدی در توزیع کالا‌های اساسی، کرد‌های سوریه علیه ترکیه، جلیقه زرد‌های عاریه‌ای در راهند؟ چرا در بودجه ۹۸ وام ازدواج افزایش نیافت؟ رفع ابر چالش‌ها در انتخابات استانی؟، پرونده شکایت شوش در راه دادستانی، مسابقه بازگشت به دمشق، دو قدم تا پایان جولان «کمک آموزشی» ها، پیشنهاد دستمزد توافقی برای کارگران مناطق روستایی، صفر شدن ذخایر ارزی نتیجه حیف و میل ۱۸ میلیارد دلار از بیت‌المال و هشدار آیت الله احمد خاتمی به فتنه‌گران: حماسه ۹ دی قابل تکرار است، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۶۴۴۷۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۵ 29 December 2018

رکوردشکنی دولت در واگذاری اموال، مبانی فتنه بزرگ، چراغ سبز بورس به سرمایه‌های سرگردان، رانت ۷۰ درصدی در توزیع کالا‌های اساسی، کرد‌های سوریه علیه ترکیه، جلیقه زرد‌های عاریه‌ای در راهند؟ چرا در بودجه ۹۸ وام ازدواج افزایش نیافت؟ رفع ابر چالش‌ها در انتخابات استانی؟، پرونده شکایت شوش در راه دادستانی، مسابقه بازگشت به دمشق، دو قدم تا پایان جولان «کمک آموزشی» ها، پیشنهاد دستمزد توافقی برای کارگران مناطق روستایی، صفر شدن ذخایر ارزی نتیجه حیف و میل ۱۸ میلیارد دلار از بیت‌المال و هشدار آیت الله احمد خاتمی به فتنه‌گران: حماسه ۹ دی قابل تکرار است، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.


به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز شنبه هشتم دی‌ماه در حالی چاپ شدند و بر روی پیشخوان روزنامه فروشی‌های کشور قرار گرفت که آغاز بازگشت بعضی کشور‌های عربی به سفارتخانه هایشان در دمشق، شلیک مجدد کیهان به ظریف، قابلیت‌ها و تبعات استانی شدن انتخابات؟، برکناری عادل الجبیر و راز و رمز دلایل سفر مخفیانه ترامپ به عراق، از موضوعاتی است که در صفحات نخست آن‌ها برجسته شده است.

روزنامه کیهان اعتراف ترامپ به شکست در منطقه را با این گفته رئیس جمهور آمریکا «۷ تریلیون دلار خرج کردیم، حالا باید در تاریکی و مخفیانه به عراق سفر کنیم!» تیتر یک کرد و در گزارشی دیگر، بخشی از سخنان خطیب جمعه تهران آیت الله خاتمی با تیتر هشدار به فتنه‌گران /حماسه ۹ دی قابل تکرار است را در صفحه نخست خود برجسته کرد.

روزنامه ابتکار در گزارشی درباره قابلیت‌ها و پیامد‌های استانی شدن انتخابات نوشته و عنوان آن را رفع ابر چالش‌ها در انتخابات استانی؟ انتخاب کرده است. این روزنامه در سرمقاله امروز خود به قلم محمدعلی وکیلی با عنوان یک خروج و دو سناریوی محتمل درباره احتمالات سناریو‌های خروج آمریکا از عراق نوشته است.

روزنامه رسالت از بی‌توجهی به وضعیت کارتن‌خواب‌ها گزارشی تهیه کرده و تیتر آن زمستان برای کارتن‌خواب‌ها سردتر است را تیتر اصلی امروز خود قرار داده است. این روزنامه در گزارشی دیگر در گفت وگو‌هایی با نمایندگان مجلس سعی کرده با پاسخ این که چرا در بودجه ۹۸ وام ازدواج افزایش نیافت؟ برسد.

روزنامه ایران عبارت علیه مافیای کنکور را تیتر یک امروز خود کرده و از نامه وزیر آموزش و پرورش برای اضطراب زدایی از کودکان و مقابله با مؤسسات کنکور به رهبر انقلاب خبر داد. این روزنامه تیتر بازی مهره‌ها را نیز همراه با تصویری از پادشاه سعودی در کنار این خبر قرار داد که با برکناری وزیر خارجه و برخی مقامات دیگر، ترکیب حلقه اطراف ولیعهد تغییر یافت.

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

سرخوردگی براندازان از حوادث دی ماه سال گذشته
علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت طی یادداشتی در شماره امروز ایران که یادداشت‌هایی را با موضوعیت اعتراضات دی مال سال گذشته منتشر کرده، نوشت: گسترش سریع اعتراضات دی مـــاه ســال گذشته در شـــهر‌های مختلف، حـــاصل همراســـتایى بخشـــی از اصولگرایان و طیف‌های مختلف از براندازان در ضدیت با دولت از یک سو و انفعال اصلاح‌طلبان در حمایت از دولت از سویی دیگر بود.


اصولگرایانی که از ابتدا مخالف دولت بودند؛ با توجه به گسترش نارضایتی‌ها از دولت در بین مردم، فرصت را برای شکل دهی اعتراضات خیابانی مناسب تشخیص داده بودند و طیف برانداز که از اساس با نظام جمهوری اسلامی ضدیت داشت، فرصت را غنیمت شمرد و بر موج اعتراضات سوار شد.


‎از سوی دیگر اصلاح‌طلبان که در انتخابات هفت ماه قبل از روحانی حمایت کرده بودند نسبت به آنچه که بی توجهی وی به وعده‌های انتخاباتی خوانده شد منتقد شدند. در حقیقت سخنان و وعده‌های رئیس جمهوری در انتخابات موجی از امید ایجاد کرده بود که در برخورد با موانع سخت و به تعبیری کوتاهی دولت در حفظ آن انفعال‌هایی را در میان برخی حامیان ایجاد کرد.
سرخوردگی براندازان از حوادث دی ماه سال گذشته/حرکت‌های مخفی در بودجه! /تبعات بیان برخی مطالب از تریبون نمازجمعه
‎اعتراضات خیابانی که با شعار‌های معیشتی و علیه گرانى راه‌اندازی شده بود موجب همدلی گسترده مردم با آن و انفعال حامیان دولت از جمله اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل شد و این موضوع زمانی شدت گرفت که، شعار‌ها علیه این دو جناح نیز از دل تظاهرات شنیده شد و در فضای مجازی و رسانه‌های خارجی بازتاب گسترده یافت.
‎طیف‌های مختلف برانداز که از این رخداد ناگهانی به وجد آمده بودند، بسرعت سوار موج اعتراضات شدند و با اطمینان از تشدید تحریم‌ها - با اعلام خروج ترامپ از برجام - و بحران اقتصادی پیش روی کشور، وعده سقوط و فروپاشی نظام جمهوری اسلامی را به حامیان خود دادند.


‎طیف برانداز که در حاشیه امن اعتراضات اصولگرایانه به دولت، مجال حضور در اعتراضات را یافته بود، اگرچه از فرصت پیش آمده حداکثر بهره‌برداری را کرد، اما به‌دلیل فقدان درک روشن از جامعه و مردم به اعتراضات دامن زد و آن را به سمت خشونت سوق داد و با ذوق زدگى فراوان سقوط و فروپاشی نظام را در آینده نزدیک وعده داد.
‎با نپیوستن مردم به فرآیند خشونت و خالی شدن اطراف طیف برانداز که حالا میداندار اعتراضات شده بودند، آن حرکت‌ها و اعتراض‌ها بسرعت فرو نشست و مهار شد. این بار این حامیان طیف برانداز دل بسته به سقوط و فروپاشی نظام بودند که بسرعت سرخورده و مأیوس شدند. این سرخوردگی و ناامیدی پس از بی‌حاصلی فراخوان برای اعتراضات خیابانی مجدد در تیرماه به سرخوردگی بیشتر این طیف و انفعال آنان انجامید.


‎اینک برای همگان روشن شده است که طیف‌های برانداز اعم از سلطنت‌طلب، مجاهدین خلق و نیز دموکراسی خواهانی که چشم به حمایت و اقدام بیگانگان دوخته‌اند، هیچ افقی را پیش‌روی ملت نمی‌گشایند و قادر به ایجاد هیچگونه تحول معیشتی به نفع مردم نیستند و تنها راهی که پیش پای مردم است، همان راه اصلاحات است که اگر چه با موانع بسیار مواجه است، اما مسیر آن همچنان گشوده و قابل پیمودن است. تنها در این راه است که مردم یکدیگر را می‌یابند و به بودن در کنار یکدیگر دلگرم می‌شوند.


‎حوادث دی ماه سال گذشته به تجربه‌های تاریخی ملت ایران افزود و نشان داد که مردم اگرچه مطالبه‌گرند و اعتراضات جدی به نحوه اداره کشور دارند؛ اما کاملاً آگاه هستند که راه رسیدن به این مطالبات خشونت ورزی و رفتار انقلابی نیست.

حرکت‌های مخفی در بودجه!
روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله امروز خود با عنوان حرکت‌های مخفی در بودجه! نوشت: رئیس‌جمهور روحانی هنگام ارائه لایحه بودجه ۱۳۹۸ کل کشور به مجلس شورای اسلامی گفت: حرکت‌های مخفی در بودجه باید آشکار شود. وی بر ضرورت شفاف‌سازی در کشور تاکید کرد و گفت: برای مقابله با فساد و رانت، راهی جز شفافیت و تکمیل دولت الکترونیک نداریم.


هرچند پرسش اساسی در این موضوع متوجه خود رئیس‌جمهور است که چرا اجازه داده‌اید در بودجه کل کشور حرکت‌های مخفی وجود داشته باشد و چرا برای شفاف‌سازی خود شما پیشقدم نمی‌شوید؟ ولی از آنجا که بعضی امور از اختیار رئیس‌جمهور خارج است، انتظار چندانی از وی برای پاسخ دادن به این سوال‌ها نباید داشت. آنچه در این زمینه مهم است پرداختن به موارد باقیمانده است که در لایحه بودجه قابل مدیریت هستند به نحوی که با آنچه در اختیار دولت است، به‌گونه‌ای اقدام شود که مشکلات عامه، مسائل معیشتی و نیاز‌های فوری و ضروری حل و فصل و برطرف شوند و بخش قابل ملاحظه‌ای از بودجه صرف امور غیرضروری نشود و به مواردی اختصاص نیابد که نباید از بودجه عمومی ارتزاق کنند.
سرخوردگی براندازان از حوادث دی ماه سال گذشته/حرکت‌های مخفی در بودجه! /تبعات بیان برخی مطالب از تریبون نمازجمعه
یک نمونه، نهاد‌های پرتعدادی هستند که در حوزه‌های علمیه در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی سر برآورده‌اند و هرکدام یا ردیف دارند و یا زیرمجموعه ردیف‌های دیگر هستند. چه بسا وجود این نهاد‌های فرهنگی، آموزشی و پژوهشی لازم باشد، ولی نکته مهم اینست که حوزه‌های علمیه با تمام اجزاء و زیرمجموعه‌هایشان نباید به دولت وابسته باشند. تاکید مکرر امام خمینی و مراجع تقلید بر ضرورت استقلال حوزه‌های علمیه به همین نکته نظر دارد. تردیدی نیست که حوزه علمیه و نهاد‌های مرتبط با آن فقط در صورتی می‌توانند استقلال خود را حفظ کنند که با بودجه خودشان که داوطلبانه توسط مردم تامین می‌شود ارتزاق کنند و بودجه دولتی، آن‌ها را وابسته، تابع و قابل انعطاف و تغییر در برابر سیاست‌های دولت و حاکمیت بار می‌آورد و این خطر بزرگی برای رجال دین است.


خطر بزرگ‌تر این است که با وابسته شدن حوزه‌های علمیه به بودجه‌های دولتی، ارتباط مردم با حوزه‌ها به‌تدریج قطع می‌شود و روزی فرا خواهد رسید که مردم احساس می‌کنند ضرورتی ندارد به حوزه‌های علمیه و نهاد‌های دینی کمک مالی کنند. در چنان وضعیتی پشتوانه مردمی هزارساله حوزه‌های علمیه از بین می‌رود و نهاد مهمی که در طول قرون به دلیل رابطه تنگاتنگ با مردم توانست مستقل بماند و صراط مستقیم دین را طی کند و آن را به نسل‌های بعدی منتقل نماید و با تکیه بر استقلال خود توانست با قدرت‌های ظالم و حاکمیت‌های طاغی مقابله کند، فلسفه وجودی خود را از دست می‌دهد. هم‌اکنون هرچند ممکن است افراد و نهاد‌هایی در حوزه‌های علمیه از اینکه از پستان دولت و حاکمیت ارتزاق می‌کنند خشنود باشند، ولی اگر آینده‌نگر باشند و به پشتوانه هزارساله خود نگاه کنند، به این نتیجه خواهند رسید که راه درستی را در پیش نگرفته‌اند و هرچه این راه را بیشتر ادامه دهند بیشتر به خود و نهاد‌های دینی لطمه وارد خواهند کرد.


در خارج از حوزه‌های علمیه نیز مؤسسات و نهاد‌هایی وجود دارند که یا ضرورتی برای ادامه کار آن‌ها نیست و یا می‌توانند بودجه‌های فعلی را به نصف یا کمتر از نصف تقلیل دهند تا با این صرفه‌جویی‌ها مشکلات عمومی، مسائل معیشتی و نیاز‌های فوری و ضروری جامعه حل شود. حادثه آتش‌سوزی در یک مدرسه زاهدان و جان باختن چهار دانش‌آموز در آن حادثه، در آستانه ارائه بودجه کل کشور به مجلس این هشدار را باید با خود داشته باشد که دولت و نمایندگان مجلس قبول کنند که اختصاص بودجه به بسیاری از موارد غیرضروری در شرایطی که بسیاری از دبستان‌ها فاقد امکانات اولیه هستند و حتی در بسیاری از نقاط محروم مدرسه و کلاس وجود ندارد، یک گناه نابخشودنی است.


نمایندگان مجلس، از فرصتی که دارند برای جلوگیری از حرکت‌های مخفی در بودجه استفاده کنند و گام اول را برای شفاف‌سازی بردارند و ثابت کنند که نمایندگان واقعی مردم هستند.

تبعات بیان برخی مطالب از تریبون نمازجمعه


سید حسین موسوی تبریزی طی یادداشتی که روزنامه آرمان امروز در شماره امروز چاپ کرده، نوشت: اگر برخی دنبال آن باشند که از فرمایشات مقام معظم رهبری برای منافع گروهی و جناحی خود استفاده و توجیه کنند، در مرحله اول به کشور ضرر وارد خواهند کرد. قطعا فرمایشات ایشان آنگونه نیست که تنها گروه خاصی را مدنظر داشته باشد. مقام معظم رهبری مسلما از اخبار و اطلاعاتی برخوردار است که به مسئولان هشدار می‌دهند. فرمایشات رهبری همیشه در راستای مصلحت و منافع کشور بوده است و تمام کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در زمان امام راحل هم برخی از فرمایشات ایشان بهره‌برداری می‌کردند و این موضوع برای کشور مضر بود. آنچه که در فرمایشات رهبری مهم است آن است که همیشه تمام مردم را در نظر دارند و نصایح‌شان همیشه به صورت عام است و اخباری هم که به ایشان می‌رسد با توجه به آنکه اخبار ویژه‌ای می‌رسد، مربوط به همگی است.
سرخوردگی براندازان از حوادث دی ماه سال گذشته/حرکت‌های مخفی در بودجه! /تبعات بیان برخی مطالب از تریبون نمازجمعه
با توجه به وضعیت کشور اگر افراد از فرمایشات مقام معظم رهبری به جهت منافع گروهی خود استفاده کنند، در جهت ضربه زدن گام برمی‌دارند. امروزه تکه‌تکه کردن مردم به نفع هیچ‌کس نیست. برخی در نماز‌های جمعه به طرح مسائل سیاسی می‌پردازند، این موضوع همانگونه که در روزنامه‌ها مطرح می‌شود، می‌تواند بدون هیچ جنجالی در تریبون نماز جمعه مورد توجه قرار گرفته و مطرح شود، اما هنگامی که هنوز هیچ تصمیمی برای موضوعی گرفته نشده و متولیان خاص همچنان به دنبال بررسی موضوع هستند، برخی در تریبون نماز جمعه به آن موضوع می‌پردازند و آن را زیر سؤال می‌برند. اگر فردی از تریبون نماز جمعه به بیان برخی از مسائل از نگاه جناحی و یا کارشناسی نشده می‌پردازد با این ضرر مواجه می‌شود که افراد شرکت کننده که سخنانی را می‌شنوند، در ابتدا به خطیب جمعه بی‌اعتماد می‌شوند. مسلما در این موقعیت اگر براساس قانون حرکت شود، حتما در جهت منافع کشور گام برداشته شده است؛ به آن معنا که به هر اندازه که مسئولان در نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف قانونی حرکت کنند، مناسب است. زمانی هست که برخی نظر خودشان را به عنوان پیشنهاد مطرح می‌کنند، اما اگر اعلام شود که در صورت عدم انجام فلان اقدام فلان فرد توطئه‌چین است، مسلما به جامعه ضرر و آسیب می‌زند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
تخصص که نباشد کار درست نمی شود . وقتی کسی بخواهد راجع به اقتصاد و جامعه و سیاست و روابط بین الملل و صنعت و بهداشت و اخلاق و دین و تاریخ وفرهنگ و.....صحبت کند و ادعای من بهتر میدانم داشته باشد وضع بهتر از این نخواهد شد . البته تقصیر متوجه زعمای دستگاه های مختلف اداره مملکت است که اجازه چنین رفتاری را میدهند و از این شرایط جهت تقویت و تضعیف جناح های مختلف سیاسی استفاده میکنند
پاسخ ها
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
آقای شکوری راد خواسته گند و افتضاح فتنه گری مداوم اصلاح طلبان طی 20 سال گذشته رو با متهم کردن اصولگرایان پاک کنه و بگه ببینید اونا هم مثل ما هستند
اما شما در اعتراضات بحق مردم که در دی 96 وجود داشت شما هیچ نشانی از اصولگرایان نمی بینید
شما رو بخدا ببینید استدلالشون اینه که از مشهد شروع شد
چقدر این اصلاح طلبان مردم رو... فرض کردند
با سلام در کشورهایی که خدمات دولتی مانند (اب.برق . گاز . تلفن . سوخت ) با یارانه به مردم واگذار می شود . اکثریت انها برای ایجاد عدالت اجتماعی تلاش می کنند این امکانات را با کد ملی واگذار کنند .تا مشخص شود که هر کد ملی چند تا انشعاب برق . گاز . اب و چند تا تلفن و .کارت سوخت دارد و چقدر از یارانه دولت در ماه استفاه می کند . و چقدر از بابت استفاده از این خدمات به خزانه می پردازد .و در صورت عدم پرداخت از طریق کدملی قابل پیگیری باشد . یکی از مهمترین مشکل ادارات لاوصولی است .
علی شکوری راد، دبیر کل حزب اتحاد ملت طی یادداشتی در شماره امروز ایران که یادداشت‌هایی را با موضوعیت اعتراضات دی مال سال گذشته منتشر کرده، نوشت: گسترش سریع اعتراضات دی مـــاه ســال گذشته در شـــهر‌های مختلف، حـــاصل همراســـتایى بخشـــی از اصولگرایان و طیف‌های مختلف از براندازان در ضدیت با دولت از یک سو _______________ تااینجای حرف آقای شکوری صحیح است بعضی از مدعیان اصولگرایی به هرقیمتی میخواهند دولت را زمین گیر کنند شر پارسال هم ازمدعیان اصولگرایی مشهد آغاز شد ومتاسفانه برای سال آینده هم علم غیب افاضه فرمودند شما اگر مومن باشید وشوهرموقت فامیل دسته چندم خودرا به صدارت ومدیریت نرسانید مردم مگه مریضند که امنیت کشور را بهم بزنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
یعنی میخواهید بگوئید که دولت سایه با براندازان مانند سلطنت طلبان و شاید مجاهدین می خواستند دولت تایید شده نظام را بر اندازند!؟
یا من اشتباه برداشت کردم،لطفا توضیع دهید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر