بازدید 11729
نمایندگان در گفت‌وگو با «تابناک»؛

کجای این کشور کالا با ارز 4200 تومانی می‌دهند؟/ بازار را به حال خود رها کرده ایم/ نمایندگان نباید در بحث معیشت موضع سکوت بگیرند

چند روزی است، بار دیگر بازارهای ارز و طلا به تلاطم دچار شده است؛ هرچند این اتفاق دیگر برای مردم ایران عادی شده است، این نگرانی وجود دارد که با کوچک‌ترین جهش در این بازارها، بار دیگر قیمت کالاها در بازار تحت تأثیر قرار بگیرد و در شرایطی که انتظار کاهش قیمت‌ها وجود دارد، فروشندگان بر قیمت‌های موجود اصرار کنند.
کد خبر: ۸۶۴۱۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶ 27 December 2018

چند روزی است، بار دیگر بازارهای ارز و طلا به تلاطم دچار شده است؛ هرچند این اتفاق دیگر برای مردم ایران عادی شده است، این نگرانی وجود دارد که با کوچک‌ترین جهش در این بازارها، بار دیگر قیمت کالاها در بازار تحت تأثیر قرار بگیرد و در شرایطی که انتظار کاهش قیمت‌ها وجود دارد، فروشندگان بر قیمت‌های موجود اصرار کنند.

با این‌ حال این تلاطم دوام چندانی نداشته و امروز بار دیگر اوضاع به حالت سابق خود بازگشته است؛ اما همچنان مطالبات مردم برای کاهش قیمت‌ها وجود دارد و مردم انتظار دارند، همان‌گونه که با بالا رفتن قیمت ارز یک‌باره قیمت کالاها گران شد، به همان نسبت نیز در زمان کاهش قیمت ارز قیمت‌ها کاهش داشته باشد.

محمدعلی پورمختار در گفت‌وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: در شرایط موجود، بیشترین آسیب را کسانی می‌بینند که درآمدهای ثابت دارند، همه کالاها در بازار به هر میزان که افزایش قیمت داشته باشد، به همان نسبت نیز برای فروشنده سود دارد؛ بنابراین، سود و زیان این افراد از این طریق حاصل می‌شود.

وی گفت: اما قشرهای کارمند و کارگر درآمدشان با افزایش یا کاهش قیمت کالاها تغییر نمی‌کند و به همین دلیل، این افراد در زمان افزایش قیمت‌ها، بیشترین آسیب را می‌بینند.

وی در پاسخ به این که چگونه می‌توان این موضوع را کنترل کرد، گفت: چند روش برای این کار وجود دارد؛ نخست اینکه دولت نسبت به میزان تورمی که در بازار وجود دارد، باید نسبت به افزایش حقوق اقدام کند. این می‌تواند حتی در وسط سال هم رخ دهد، قوانین لازم برای این کار هم وجود دارد و مجلس نیز چنین اجازه ای به دولت داده است.
دولت باید بازار ارز و طلا را کنترل کند، چه بخواهیم و چه نخواهیم بازارهای ما متأثر از قیمت ارز است، همه نیز به این نکته اذعان دارند و جلسات مختلفی برای این موضوع در وزارت صنعت، اقتصاد و کمیسیون‌های مختلف مجلس به این منظور تشکیل ‌شده است.

این نماینده مجلس در ادامه گفت: ما در مجلس آمادگی این را داریم که به دولت در کنترل قیمت‌ها کمک کنیم و تلاش همه ما این است که جلو تورم و اثربخشی تحریم‌ها گرفته شود. بودجه امسال نیز با نگاه بر این موضوع باید بسته شود و از طرف دیگر باید به قشرهای کم درآمد کمک شود و یک نگاه ویژه نیز باید به این سمت باشد.

همچنین امیر خجسته در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: ‌امروز شاهد رها شدن بازار و قیمت‌های نجومی در رابطه با اقلام و اجناس هستیم. ما در میان مردم حضور داریم و سخنان مردم و نارضایتی که در بین آنان دیده می‌شود، در زمینهٔ اقلام و اجناس و خو راکی‌هاست. چرا بازار به حال خود رها شده است؟ چرا کسی قیمت‌ها را کنترل نمی‌کند؟ امروز هم سکوت کرده‌اند و واکنشی نسبت به بالا رفتن قیمت اقلام و اجناس نشان نمی‌دهند.

وی در ادامه گفت:‌ ما امروز می‌بینیم قیمت گوشت تا 85 هزار تومان افزایش‌یافته و کسی نیز قیمت آن را کنترل نمی‌کند. در زمینه سایر اقلام نیز همین گونه است. وقتی یک نفر به مغازه مراجعه می‌کند، می‌گویند قیمت دلار و متناسب با قیمت دلار، قیمت کالا نیز افزایش یافته است؛ آیا امروز واقعا دلار ۴۲۰۰ تومان در بازار وجود دارد یا دلار 12000 در حال معامله است؟

نماینده مردم همدان در مجلس افزود:‌ امروز نارضایتی در میان مردم دیده می‌شود که ناشی از بالا رفتن سرسام‌آور قیمت اجناس است. مجلس می‌خواهد بگوید در این زمینه چه کار کرده است. تیم اقتصادی دولت و دستگاه‌های نظارتی و تعزیرات باید بگویند در کدام بخش قیمت گذاری انجام داده‌اند و پاسخگو باشند و چرا به داد مردم نمی رسند؟ امروز هر صنف و مجموعه‌ای خودش قیمتگذاری می‌کند و کسی به فکر مردم نیست.

خجسته افزود: اگر قیمت‌هایی که امروز در بازار دیده می شود، کنترل نشوند و برنامه ریزی دقیقی در این زمینه صورت نگیرد و نظارت مجلس وجود نداشته باشد، آینده خوبی را رقم نخواهد زد. نباید اجازه داد که بیشتر از این به مردم فشار وارد شود. با بالا رفتن قیمت دلار و بی ارزش شدن پول ملی ارزش حقوق دو میلیون تومان به یک میلیون تومان تبدیل شده و فشار تورم بر دوش مردم است. امروز مردم منتظر اقدام از سوی دولت و مجلس هستند.

وی تصریح کرد: امروز مشکل مهم جامعه ما و آمریکای داخلی، گرانی‌های موجود در بازار است. ما از آمریکا و اسرائیل آسیب ‌ نخواهیم ندید؛ اما نارضایتی‌هایی که مسبب آن هستیم و همه نسبت به آن سکوت کرده‌اند به ما آسیب خواهد زد. از دولت و مجلس می‌خواهم به طور اضطراری قیمت‌ها را کنترل و متناسب با درآمد مردم، آن را تنظیم کند. باید برای معیشت مردم و کنترل بازار جلسه‌ای اضطراری تشکیل شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۳
انتشار یافته: ۱۳
هیچ کنترلی روی بازار نیست صادرات عامل بسیاری از گرانی هاست
دقیقا الان کالا با ارز ۴۲۰۰ کجاست ؟ با ارزش ۸۰۰۰ هم نیست چه برسه ۴۲۰۰ . دلار آزاد محاسبه میشه و متاسفانه هیچکسم پاسخگو نیست
کدام نماینده؟؟؟؟؟؟ نماینده رای از مردم می گیرند بعد دولتی میشوند واز وکالت مردمی خود فراموش میشوند
وقتی قیمت دلار در حال پایین آمدن هست، بانکها آن را به قیمت بالاتری می خرند دیگر باید انتظار این را هم داشت که همین خود باعث موج تازه ای از بالا رفتن یکباره ی قیمت دلار شود، چرا در این مورد سنجیده عمل نمی شود؟
خیلی وقت است که افراد منتقد و دلسوز به این نکته تاکید داشته اند که با این روش مسولان ما نیاز به دشمن نداریم چون اینها با عملکرد خودشان کشور را به سوی اشوب می برند الان مدتی است که در گوشه و کنار کشور صدای نارضایتی مردم فعلا به خاطر عدم پرداخت حقوق از طرف کار فرمایان معترض هستند که خودتان می بینید که به جای پاسخگویی با معترضان بر خورد می کنند بعد از اینهم نوبت به مردمیکه حقوق ناچیز می گیرند و با کاهش پول سردرگم شده اند اعتراض خواهند کرد اگر این روال ادامه داشته باشد کشور با اشوب روبرو خواهد شد ولی متاسفانه مسولان اصلا به روی خود نمی اورند که کشور در چه اوضاعی به سر می برد کشور الان اتش زیر خاکستر است اگر مسولان به خود نیایند تر و خشک با هم خواهد سوخت
آقای مختار نمی خواهد دنبال کجا بکردی اگر باندازه سر سوزن جرات داری دنبال آنهای بگرد که این دلارها را گرفتند وفقط یک نفرشان را معرفی کن ما ببینیم که الکی حرف نزدی
خواهشا به مردم بگین وظیفه اداره کل عریض و طویل تعزیرات در کنار سایر سازمانهای مشابه و موازی چیه؟ منحل بشه هیچ اتفاقی نمی افته.شک نکنید.
اینهم یک کار احساساتی بدون مطالعه بود که فقط منافع عده ای خاص را شامل گردید و طبق معمول از جیب مردم چندین میلیارد دلار با رانت عالی نصیب عده ای نور چشمی ژن خوب گردید و دیگر هیچ .
بلبشو نتیجه ی کار شماست همه تان دیگری را مقصر معرفی می کنید
نمایندگان بی مسیولیت وخواب زده و بی درد وقتی از خواب بیدار میشند که دیر شده
زمانی که هیچ کالایی با ارز 4200 به مردم تحویل داده نمی شود برای چه دولت به وارد کنندگان ارز4200 میدهد؟ آین موضوع یک رانت آشکار است. کالاها هر روز گرانتر میشود و کاهش قیمت نداریم . کدام ارز 4200 تومنی ؟ چرا سودش را دیگران ببرند و منتش را سر مردم میگذارید؟ چرا اسامی کالاها و برندها و شرکتهایی که ارز 4200 گرفته اند به مردم معرفی نمی شود تا مردم مطالبه کنند ؟ این حقوق مردم است که در غالب 4200 به شرکتها میدهید و مردم حق دارند که بدانند .
تعذیرات حتماً اداره ای است که ماموریتش عذر خواهی از مردم است و برای همین هم باید بودجه ای کلان به آن تعلیق گیرد۰
آقا من میگم یکبار برای همیشه مشکل دلار را حل کنید. بیاید واحد پول مملکت رو به دلار تغییر بدهید و خلاص....دیگه ریالی نیست که بخواد هی بالا پایین بشه . نیروی انتظامی میره دنبال وظیفه اصلیش که ارشاده....قوه قضاییه میره دنبال کار اصلیش که ....بانک مرکزی هم بی خیال دلار و ریال فقط سکه هاشو میفروشه.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر