بازدید 7741
۵
گزارش تحلیلی؛

خروج آمریکا از سوریه چگونه به آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب منجر می‌شود؟

به نظر می رسد ترکیه به زودی عملیات پیشروی به سمت شرق فرات و حملا به کردهای ی.پ.گ را آغاز خواهد کرد. به همین جهت، می توان گفت، نخستین پیامد اعلان خروج نیروهای آمریکا از سوریه احتمالا پیشروی نظامی ارتش ترکیه به سمت شرق فرات باشد. پیامد بعدی نیز احتمالا به عملیات ادلب مربوط خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۳۴۲۴
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴ 24 December 2018

پیش از اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه ـ که منجر به غافلگیری بسیاری از بازیگران و از جمله کردهای تحت حمایت واشنگتن شد ـ اردوغان از لزوم حمله به شرق فرات سخن گفته بود.

به گزارش «تابناک»؛ پس از اعلام خروج نیروهای آمریکا از سوریه، فعالیت های نظامی ترکیه در شمال سوریه تشدید شده و حمله ترکیه به شرق فرات قریب الوقوع به نظر می رسد.

با وجود این، تصمیم ترکیه برای به تعویق انداختن عملیات نظامی در شرق فرات، احتمالاً به این دلیل است که ابتدا ترامپ ظرف مدت کوتاهی به وعده خود برای خروج نظامیان آمریکایی از سوریه جامه عمل بپوشاند. با خروج نیروهای آمریکا، اگر فرانسه و دیگر قدرت‌های اروپایی نتوانند در عمل از کردهای سوریه در برابر اقدام نظامی ترکیه پشتیبانی کنند، آنگاه ترکیه در صورت دریافت چراغ سبز روسیه به بهانه مقابله با داعش هم که شده، به عملیات نظامی در شرق فرات مبادرت خواهد ورزید.

در همین زمینه، دولت باغچلی، رهبر حزب حرکت ملی و متحد اردوغان در مورد خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه گفت: وقت آن نیست که در مورد خروج آمریکا از سوریه صحبت و در مورد این مسأله بحث کنیم که آیا این یک تاکتیک است یا نه؟ مهم این است که در شرایط فعلی ببینیم ملت چه می‌گوید.

وی افزود: ملت با تمام قوا خواستار آن است که هر چه زودتر به شرق فرات حمله کنیم.

رهبر حزب حرکت ملی با بیان اینکه ارتش ترکیه باید به گونه‌ای حمله کند که زمین و آسمان بلرزد، گفت: این عملیات برای بقای ملی و امنیت ملی ما مسأله حیات و ممات است. آنجا به لانه‌ مار و لانه‌ یزید و فرعون تبدیل شده است. به همین خاطر تا زمانی که شرق فرات پاکسازی نشود، ما آرامش و امنیت نخواهیم داشت.

لذا به نظر می رسد ترکیه به زودی عملیات پیشروی به سمت شرق فرات و حملا به کردهای ی.پ.گ را آغاز خواهد کرد. به همین جهت، می توان گفت، نخستین پیامد اعلان خروج نیروهای آمریکا از سوریه احتمالا پیشروی نظامی ارتش ترکیه به سمت شرق فرات باشد. پیامد بعدی نیز احتمالا به عملیات ادلب مربوط خواهد شد.

خروج آمریکا از سوریه چگونه منجر به آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب می شود؟

پیامد بعدی نیز احتمالا به عملیات ادلب مربوط خواهد شد؛ جایی که ارتش سوریه به همراه ایران و روسیه احتمالا از فرصت پیشروی ارتش ترکیه به سمت شرق فرات، برای حمله گسترده به ادلب بهره خواهند گرفت. در واقع با توجه به تمرکز نظامی آنکارا به شرق فرات، ارتش سوریه فرصت را مغتنم شمارد و عملیات خود در ادلب را آغاز کند.

باید توجه داشت که عملیات ارتش ترکیه در شرق فرات بدون در نظر گرفتن ملاحظات ایران، روسیه و دولت سوریه و همچنین آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب می تواند منجر به شکاف در روند آستانه شود.

با این حال، یک توافق سیاسی میان بازیگران محور آستانه برای هماهنگی عملیاتی در محورهای نامبرده، دور از ذهن نخواهد بود.

در نهایت اینکه، خروج آمریکا از سوریه می تواند دو پیامد عملیاتی به همراه داشته باشد: نخست، حمله ترکیه به کردهای ی.پ.گ در شرق فرات و دوم، آغاز عملیات ارتش سوریه در ادلب.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵
ظاهرا اینجور که از خبرها امده غربیها بخصوص فرانسه منطقه شرق فرات واسمان کوردهای سوریه دموکراتیک را منطقه پرواز ممنوع اعلام کردن اگه این خبر درست باشد اردوغان در زمین حرفی برا گفتن ندارد واین احتمال میرود که علاوه بر این که شکست سنگینی متحمل می شود مناطق دیگری همچون اعزاز وطاربلس وعفرین را هم از دست بدهند
پاسخ ها
ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۳
حمله یار دیروزی داعش اردوغان به کوردها که جهان مدیون فداکاری اونهاس محکوم است
کاش نیروهای ایرانی و روسی اجازه ندهند ادلب به دست اردوغان بیفتد.نباید فراموش کرد که اردوغان حامی داعشی ها بود ولی ایران و روسیه داعش را نابود کردند
ایا با حوادث اخرالزمانی ارتباط دارد
محض اطلاع،فرانسه هم از منبج خارج شد!چقدر ساده باید بود که فکر کرد فرانسه و امریکا و ترکیه که همگی از اعضاء اصلی ناتو هستند بدون هماهنگی این سناریو را اجرا خواهند کرد!فقط این وسط کسانی که دل به غرب و شرق بسته اند،ضرر میکنند!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار