بازدید 3185

شمار قربانیان سونامی اندونزی از ۲۸۰ تن گذشت

کد خبر: ۸۶۳۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۸ 24 December 2018

دولت اندونزی اعلام کرد که شمار کشته شدگان سونامی بامداد یکشنبه در این کشور از 280 تن گذشته و تعداد زخمی ها به بیش از یکهزار نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، «سوتوپو پورو نوگروهو» رئیس سازمان بلایای اندونزی اعلام کرد که شمار کشته شدگان سونامی در این کشور به بیش 281 تن رسیده است.

سونامی بامداد یکشنبه در تنگه سوندا که سواحل غربی جاوا و سواحل جنوبی سوماترا دو جزیره تشکیل دهنده اندونزی را در نوردید، همچنین به گفته نوگروهو تاکنون 1016 زخمی برجاگذاشته است.

هنوز از سرنوشت دست کم 57 نفر خبری نیست و گروه های امداد و نجات به دنبال اجساد قربانیان این سونامی هستند که بدون هیچ هشدار قبلی روی داد.

همچنین منابع خبری گزارش دادند که اندونزی درپی هشدار زمین شناسان ، دو روز پس از وقوع سونامی هولناک تنگه 'سوندا 'درسواحل غربی، میان جزایر سوماترا و جاوه ، برای مقابله احتمالی با سونامی سهمگین دیگری درهمین مکان به حالت آماده باش درآمده است.

امواج سونامی در تنگه سوماترا روز شنبه به علت فعالیت کوه آتشفشانی آناک کراکاتائو Anak Krakatau بوقوع پیوست و به علت این که این فعالیت تداوم یافته و بیشتر شده کارشناسان زیست محیطی هشدار دادند که احتمالا سونامی دیگری دراین منطقه بزودی رخ می دهد.

براین اساس بیشترین خسارات و تلفات در استان کوچک بانتن واقع در جزیره جاوه در غرب تنگه سوندا رخ داده که گروههای امدادگر در حال فعالیت شبانه روزی در این منطقه هستند. تنگه سوندا میان دو جزیره جاوه و سوماترا در شرق و غرب اندونزی و محل تلاقی جاوه در اقیانوس آرام به اقیانوس هند است.

'دیوید رورتی' از دانشگاه اوپن انگلیس دراین زمینه گفت که به نظر می رسد امواج سهمگین سونامی دراثر فروپاشی بخشی هایی از کوه آتشفشان کراکاتائو و لغزش زمین در زیر آب های اقیانوس ایجاد شده است.

آناک کراکاتوا جزیره جدیدی است که دراثر فعالیت آتشفشانی کوهی به همین نام در نزدیکی تنگه سوماترا در آبهای اقیانوسی این محل در سال 1928 پدیدار شد.

آخرین فعالیت ها و فوران های گسترده این آتشفشان در سالا 1883 دستکم 36 هزار نفر از بومیان منطقه را قربانی کرد.
این آتشفشان از اواسط ماه ژوئن سال جاری (خرداد) نیمه فعال شده و از آن زمان تاکنون کارشناسان در مورد فعالیت کامل این کوه و خسارات و تلفات گسترده آن هشدار داده بودند.

سونامی تنگه سوندا، سومین سونامی خطرناک و گسترده در سواحل اندونزی درنیمه دوم سال جاری میلادی بوده است.

این سونامی درحالی بوقوع پیوسته که سواحل و جزایر مختلف این کشور در آستانه تعطیلات به مناسبت سال نو میلادی شاهد حضور صدها هزار گردشگر داخلی و خارجی است.

اندونزی 127 کوه آتشفشان فعال دارد که همه انها بر روی گسل ها و در یک حلقه آتش در خط ساحلی اقیانوس آرام قرار گرفته اند و هر نوع فعالیت آنها که عمدتا با زلزله و یا سونامی نیز همراه می شود، خسارات و تلفات گسترده ای را در جزایر این کشور به همراه دارد.

کوه کراکاتوا از کوههای آتشفشان در تنگه سوندا میان دو منطقه پرجمعیت جزایر سوماترا و جاوه در غرب اندونزی واقع شده است.

'ریچارد تئو' زمین شناس و استاد دانشگاه پورتسموث انگلستان در گفت وگو با رسانه های اندونزی هشدار داد که فعالیت این کوه بسیار شدید است و امواج سونامی حاصل از آن کاملا کشنده و مخرب است.

تاکنون مالزی، اندونزی و سنگاپور سه کشور همسایه اندونزی برای ارسال کمک های انساندوستانه و اولیه برای سانحه دیدگان در آستانه سال نو میلادی اعلام آمادگی کرده اند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر