بازدید 5132
۹
از دیدگاه فعالان اقتصادی در بهار ۹۷؛

اعمال نفوذ و تبانی، امنیت سرمایه را بیشتر از تحریم‌های خارجی تهدید کرده است!

در اردیبهشت سال جاری که آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت تحریم های ایران در مدت 90 روزه و 180روزه را داد، بسیاری از مردم معتقد بودند که بازگشت تحریم های خارجی می تواند امنیت سرمایه گذاری را به خطر بیندازد؛ اما فعالان اقتصادی در یک پایش ملی، نشان دادند، آنچه بسیار تأثیرگذارتر از تحریم های خارجی بر امنیت سرمایه گذاری است، اعمال نفوذ و تبانی در معاملات اداری است.
کد خبر: ۸۶۲۷۴۲
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۰ 22 December 2018

اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات، امنیت سرمایه را بیشتر از تحریم‌های خارجی تهدید کرددر اردیبهشت سال جاری که آمریکا از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت تحریم های ایران در مدت 90 روزه و 180روزه را داد، بسیاری از مردم معتقد بودند که بازگشت تحریم های خارجی می تواند امنیت سرمایه گذاری را به خطر بیندازد؛ اما فعالان اقتصادی در یک پایش ملی، نشان دادند، آنچه بسیار تأثیرگذارتر از تحریم های خارجی بر امنیت سرمایه گذاری است، اعمال نفوذ و تبانی در معاملات اداری است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در هجدهم اردیبهشت 1397 آمریکا یک جانبه از برجام خارج شد و رئیس جمهور این کشور وعده داد که تحریم های ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه بازخواهند گشت. بعد از این وعده رئیس جمهور آمریکا و نزدیک شدن به موعد اجرایی شدن تحریم ها، اوضاع بازارها و کسب و کارها بر هم ریخت و همگان این موضوع را اصلی ترین عامل در تهدید سرمایه گذاری و خروج سرمایه از کشور می دانستند.

اینکه اعمال تحریم ها بر خروج سرمایه از کشور بی تاثیر نبوده است بر هیچکس پوشیده نیست اما باید گفت که نباید دلیل خروج سرمایه از کشور را تنها به تحریم های خارجی مربوط دانست، چرا که عوامل و مولفه های دیگری نیز وجود دارند که می توانند بر امنیت سرمایه گذاری تاثیرگذار باشند.

اعمال نفوذ و تبانی،امنیت سرمایه را بیشتر از تحریم‌های خارجی تهدید کرده است!

مرکز پژوهش ها بیست مؤلفه دیگر را در کنار میزان اختلال ایجاد شده در اثر تحریم های خارجی قرار داده و از فعالان اقتصادی در بهار 1397 خواسته است تا به این 21 مؤلفه و میزان تأثیرگذاری آن ها بر امنیت سرمایه گذاری از صفر تا ده نمره ای بدهند. در این نظرسنجی صفر به معنای تأثیرگذاری کمتر آن مؤلفه بر امنیت سرمایه گذاری و ده به معنای تأثیرگذاری بیشتر آن مؤلفه بر امنیت سرمایه گذاری بوده است.

شایان ذکر است که این دومین پایش امنیت سرمایه گذاری است که مرکز پژوهش های مجلس اقدام به تهیه و انتشار آن نموده است. تا قبل از این پایش، مرکز پژوهش ها یک بار دیگر در زمستان 96 این کار را انجام داده بود.

در این گزارش مقصود از امنیت سرمایه گذاری، شرایطی است که در آن متغیرهای کلان اقتصادی با ثبات یا قابل پیش بینی و حاکمیت قانون برقرار باشد و اعمال شود، قوانین و مقررات، تصمیم های مسئولان و رویه های اجرایی کشور، باثبات باشند و به طور سهل و موثری اجرا شوند و در صورت ضرورت تغییر در هر یک از آن ها، تغییرات از قبل به اطلاع ذی نفعان برسد. همچنین اطلاعات موثر بر فعالیت های اقتصادی به طور شفاف و برابر در دسترس همه شهروندان باشد و نهادهای قضایی و انتظامی چنان مجهز و سالم و کارآمد باشند که هر گونه نقض حقوق مالکیت شهروندان، یا استفاده بدون اجازه از دارایی فیزیکی یا معنوی دیگران، برای هیچ کس اعم از شخص حقیقی و حقوقی از جمله مسئولان کشور، مقرون به صرفه نباشد و شهروندان مالباخته بتوانند با مراجعه به نهادهای ذی صلاح، در کمترین زمان، مال از دست رفته خود را به همراه خسارت مربوطه، دریافت کنند.

نتایج به دست آمده از پایش امنیت سرمایه گذاری در بهار 97 را در تصویر زیر مشاهده می کنید. برخلاف تصور عام، از 21 مؤلفه تاثیرگذار بر امنیت سرمایه گذاری که مورد نظرسنجی واقع شده است، تاثیر تحریم های خارجی بر امنیت سرمایه گذاری آخرین گزینه مورد نظر فعالان اقتصادی بوده و کمترین تأثیر را بر امنیت سرمایه گذاری داشته و نمره داده شده به این مؤلفه 3.76 از ده (بدترین ارزیابی) است.

در عوض سه گزینه ای که در بهار 97 بیشترین تأثیرگذاری را بر امنیت سرمایه گذاری داشته اند به ترتیب عبارت بوده اند از: اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات، عمل مسئولان ملی به وعده های داده شده و عمل مسئولان استانی و محلی به وعده های اقتصادی داده شده.

گفتنی است که اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات در پایش امنیت سرمایه گذاری در زمستان 96 در جایگاه سوم قرار داشته که این مؤلفه در بهار 97 به رتبه اول نقل مکان نموده است.

اعمال نفوذ و تبانی در معاملات ادارات، امنیت سرمایه را بیشتر از تحریم‌های خارجی تهدید کرد

این موضوع نشان می دهد، برای حفظ سرمایه گذاران و تأمین امنیت سرمایه گذاری، مسئولان و سیاستگذاران باید اندکی دیدگاه خود را تغییر دهند و در خارج از ایران به دنبال حل معضلات اقتصاد ایران نباشند، بلکه این مشکلات را در درون مرزهای ایران جستجو کنند؛ نکته ای که رهبر انقلاب بارها به آن اشاره داشته اند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
دقیقا مشکل سنگ های فراوانی است که جلوی پای کارآفرینی انداخته شده و می شود. ایران مملکت کارمند و دلال پرور است.
اگر از اول برجامی در کار نبود در خیلی از کارها جلو بودیم ولی الان باید دوباره از نو شروع کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
الان که فقط یکی از برجام بیرون رفته وضع این شده اونوقت شما چه جوری به این استدلال رسیدی
مهدی
| Germany |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
برجام تقریبا هیچوقت اجرا نشد در نتیجه بدون برجام هم همینجا بودیم که هستیم شاید هم کمی عقبتر!
مسئله اینجاست که کشور باید هدف گذاری روشن اقتصادی داشته باشد و بر مبنای آن تمام سیاستها ، ارزش گذاری در روابط بین الملل ، خطوط قرمز ، تعاملات با سایر ملتها و بسیاری فاکتورهای دیگر به نحوی قانونمند و واضح شود ( برای مدت طولانی ) که هیچ دولت ، جناح ، گروه فشار ، مافیا و اشخاص صاحب پول و مقام نتوانند آنرا جابجا کنند .

خواب و خیال خوبی بود تو این کشور مافیا شهردار و مسئول و نماینده و .. و... ... هم رو باهم میخره میفروشه ، برنامه چیه چه کشکی چه ماستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
کاملا درسته قانون مدون و محکم که سرمایه گزار تکلیفش معین باشه نه اینکه امروز تقدیر بخاطر کارافرینی فردا برچسب مرفه بی درد و ....
هر سه این مؤلفه ها در یک کلمه خلاصه میشود ،و آن ،، دزدی اموال عمومی ،ایست ؟ که در اختیار مسولین میباشد ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۱
حرف زدن راحته اما ثابت کردن مشکل خدا کنه حق کسی بابت حرفهای ما بگردنمون نیفته که تهمت زدن خیلی خطرناکه مخصوصا که در حرفامون کل مسئولان را مشمول می کنیم
امان از اعمال نفوذ که خانه خرابم کرد!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل