بازدید 22565
دوئل چند ماهه رحیم‌پور ازغدی با حوزویان؛

چطور باب انتقاد از حوزه و روحانیت باز شد؟!/ انتقادات صریح علیه حوزه از فیضیه تا نماز جمعه تهران و پاسخ‌های مراجع

وی ادامه داد: «تمایل به اشراف گرایی، خیانت به روحانیت شیعه است. عده ای معدود به جای کل حوزه و روحانیت پاسخ پرسش ها و شبهات را می دهند. نماز جمعه باید قلب تپنده جامعه باشد که به مردم امید دهد و دشمنان مردم را ناامید کند، مغز بیدار جامعه باشد و برای مشکلات مادی، معنوی، اخلاقی و عملی مردم مدام راه حل بدهد.» چهل سال از انقلاب می‌گذرد، شما که نباید حرف‌های چهل سال پیش را به ما تحویل دهید، چهل سال قبل همین بهانه‌ها را می‌آوردید.
کد خبر: ۸۶۲۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵ 20 December 2018

همه چیز از پنجشنبه ۲۵ مرداد در مدرسه فیضیه قم شروع شد که عده ای از طلاب و غیر طلاب در آنجا تجمع کردند و پلاکارد به دست، هجمه‎های زیادی علیه دولت انجام دادند. این مراسم البته سخنرانی به نام «حسن رحیم پور ازغدی» داشت، که نقدهای جدی به حوزه وارد کرد. پس از انتشار تصاویر مربوط به این مراسم و برخی پلاکاردهایی که حاوی نوشته های قابل توجه بود، بسیاری از مقامات و سیاسیون و حتی چهره های برجسته حوزه، انتقادات زیادی به این مسأله کردند؛ هرچند برخی مراجع و بزرگان حوزه بیشتر از موضوع اول به سخنان سخنران این مراسم معترض شده و از آن انتقاد کردند.

به گزارش «تابناک»؛ حسن رحیم‌پورازغدی در این مراسم، کنایه های جدی به درس‌های خارج فقه حوزه زد و گفت: «فقه بی‌ربط با زندگی، زندگی بی‌ربط با فقه، درس خارج‌هایی که به جای تئوریزه حکومت و تمدن دینی، عملا فقه سکولار می‌سازند، فقه فردی، عبادی طهارت و نجاست. اما درباره اقتصاد، سیاست، بانک و روابط بین‌الملل حرفی ندارند. سکولاریسم یعنی همین است...»

انتقادات تند از حوزه و ریشه سکولارسیم

او عنوان کرده بود: «همه می‌گویند سکولاریسم در دانشگاه است، بگذارید بگویم ریشه سکولاریسم در حوزه است. سکولاریسم یعنی تفکیک دین از حکومت، دولت و تمدن. تفکیک نظری وقتی است که حرفی ندارید. ۵ درس خارج از فقه نه، یک درس خارج فقه در قم، مشهد، نجف و اصفهان دارید که پرسش‌هایش را از بیرون بگیرد و همین الان در مسائل حکومتی بیاید بر اساس آنها ادله را پیدا و بحث کند. یعنی از ذهن نیاید به عین، از عین بیاید به ذهن. چند تا هستند؟»

رحیم پور ازغدی در ادامه انتقادات جدی اش از شیوه مرسوم در حوزه ها، یادآوری کرده بود که: «هنر نیست هی طهارت، نجاست و طواف بگویند، هزار بار گفته شده و برای هزار و یکم هم می‌گویند. به قول مطهری که می‌گوید:اجتهاد تکرار حرف‌های مکرر نیست. جواب مسائل حل شده نیست؛ اجتهاد یعنی جواب مسائل حل نشده. مسائل حل نشده را جواب بده، مسائل حل شده را که همه بلدند جواب بدهند. شنیدم ۷۰۰-۸۰۰ رساله می‌خواهند در قم بدهند، ما اصلا ۷۰۰ تا مرجع می‌خواهیم؟ این جور که کارخانه انبوه تولید مرجع تقلید شروع شده کاری نیست. کسی ۴ شرح و حاشیه بخواند و همان را بگوید مرجع می‌شود؟ حساسیت سر مسائل جزیی درجه ۶، عدم حساسیت درباره مسائل درجه یک.»

چطور باب انتقاد از حوزه و روحانیت باز شد؟!/ انتقادات صریح علیه حوزه از فیضیه تا نماز جمعه تهران و پاسخ‌های مراجع

سخنران مراسم 25 مرداد ماه مدرسه فیضیه گفته بود که «۴ سؤال جدی در حوزه فقه اداری، فقه حکومتی، فقه روابط بین‌الملل، فقه اقتصادی، فقه بانکی مطرح می‌شود، اغلب این‌هایی که می‌خواهند رساله بدهند هیچی برای گفتن ندارند. یک علت این که بگویند جمهوری اسلامی ناکارآمد است، سیستمش درست نیست برای این بی‌سوادی‌هاست. سوادهای به‌درد نخور. بی‌سوادی حوزه. الان ۱۰۰ مسأله مطرح می‌کنم در یک درس خارج فقه به این‌ها نمی‌پردازند، در حالی که ۸۰ مسأله از ۱۰۰ مسأله جزء مسائل اصلی جامعه ماست. علت آن است که اکثر اینها اصلا جواب ندارند. اصلا نمی‌دانند مظان پاسخ‌گویی به این مسائل در کدام بخش قرآن و حدیث است.»

پاسخ آیات مکارم و نوری همدانی به انتقاد از حوزه

پس از این سخنان صریح و تند رحیم پور ازغدی در حوزه و درباره شیوه حوزه، آیت‌الله «ناصر مکارم‌ شیرازی» واکنش تندی به طرح این موضوعات نشان داد و با صدور بیانیه‌ای عنوان کرد: «متأسفانه جمعی از طلاب و اساتید محترم را به آنجا دعوت کرده بودند، تا دربارۀ مسائل اقتصادی مردم صحبت کنند. سپس ورق برگشت. گوینده‌ای را که هیچ اطلاعی از وضع حوزه‌های علمیۀ شیعه نداشت، دعوت کرده و بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد و پلاکاردی را در دست گرفتند که رئیس جمهور محترم را تهدید به مرگ می‌کرد و اعتراف ضمنی به مطالب دیگری داشت. آیا صحیح است در کانون حوزه علمیه این‌گونه سخنان گفته شود؟ ...»

آیت‌الله «حسین نوری‌ همدانی» نیز در باب سخنرانی تند رحیم پور ازغدی، لب به انتقاد گشود و ضمن اظهار تاسف از بعضی مطالب و شعارهای تجمع طلاب در مدرسه فیضیه گفت: «در شرایط فعلی، کشور نیاز به تفکر و کمک برای حل مشکلات مردم دارد و این تجمع هم ظاهرا برای همین موضوع بود اما چطور می‌شود کسی بیاید سخن بگوید و حوزه علمیه و خدمات علماء و مراجع را زیر سؤال ببرد؟ حوزه علمیه که در طول تاریخ در مقابل ظلم ماند استکبارستیز بود؛ حال این گونه قضاوت بی‌انصافی است. حوزه هیچ‌گاه سکولار نبود و نیست و نخواهد بود. چرا باید کسی را به حوزه بیاورند که از حوزه بی‌اطلاع باشد.»

اعتراضات زیادی از سوی روحانیون و اساتید حوزه‌های علمیه نسبت به اجتماع مدرسه فیضیه و سخنان سخنران آن صورت گرفت تا جایی که جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بیانیه ای نوشت: «تحرکات ناشایست، ناآگاهانه و بعضا مغرضانه برخی در حاشیه‌ٔ تجمع طلاب و روحانیون که در راستای مطالبات اقتصادی مردم در مدرسه مبارکه فیضیه قم برگزار شده بود، دانسته یا ندانسته، ضربه و خدشه‌ای بر حوزه و روحانیت وارد ساخت که منجر به واکنش مراجع معظم تقلید و دیگر بزرگان حوزه شده است. همگان می‌دانند حوزه‌های علمیه، مراجع و بزرگان حوزه عمیقا و صمیمانه هم‌درد مردم و در کنار آنها بوده و تاکنون خدمات گوناگونی در عرصه‌های مختلف برای مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند، بنابراین نباید گذاشت با برخی بی‌توجهی‌ها و بی‌حرمتی‌ها این خدمات ارزشمند توسط برخی مورد بی‌مهری قرار گیرد.»

رحیم‌پور: امام و رهبری، بزرگترین نقادان حوزه و روحانیت هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به موضع گیری مراجع تقلید در قبال سخنانش در مدرسه فیضیه قم اظهار کرده: «سکولاریسم در حوزه را رهبری دو یا سه بار مطرح می‌کنند. اصلا مخاطب بنده آیات نوری همدانی، مکارم و این‌ها نبودند، کسان دیگری بودند، ولی یک عده با شیطنت خود و انتقال نادرست مطالب به آقایان طوری رفتار کردند که انگار ما به این‌ها داریم می‌گوییم.»

حسن رحیم‌پور ازغدی در دوره معرفت رضوی دانشگاه آزاد اسلامی در جمع دانشجویان تأکید کرد: «من احتمال قوی می‌دهم تمام سخنانی که بنده در مدرسه فیضیه داشتم مطالعه نشده و تمام فیلم سخنرانی را ندیدند. چون آنچه به عنوان پاسخ داده شد، اصلا چیز‌هایی نبود که ربطی به آنچه من گفتم داشته باشد. سکولاریسم در حوزه را رهبری مطرح کردند. امام حرف‌هایی را زده که من اصلا جرأت نمی‌کنم بگویم. امام می‌گوید افعی‌های خوش خط و خال حوزه! چه کسی جرأت می‌کند این حرف‌ها را بزند؟ خوب شد من این حرف را نزدم، وگرنه می‌گفتند فلانی گفته در حوزه افعی داریم.»

اما این پایان ماجرای حسن رحیم پور ازغدی و حوزه و واکنش مراجع و اساتید روحانی نبود، چون به فاصله سه، چهار ماه پس از جدال لفظی قبلی بار دیگر نقد و انتقاد بین رحیم پور و حوزیان بالا گرفت؛ چراکه او در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه هفته گذشته تهران، سخنانی بر زبان جاری ساخت که باز موجب اعتراض برخی حوزیان و مراجع از جمله آیت الله مکارم شیرازی شد.

رحیم پور گفته بود: «در نماز جمعه به جای پاسخگویی، ناهیان از منکر، صاحبان حق، مظلومان و مستضعفان را متهم به تشویش اذهان عمومی، تضعیف نظام و ضد انقلابی گرایی نکنند و رهبری را پاسخگوی کارکرد چند میلیون کارمند و کارگزار حکومت در سه قوه نکنیم.» وی با اشاره به قرائت بی خطر از نماز جمعه، گفت: نماز جمعه ای که دهه به دهه مخاطبانش را نتواند کمی و کیفی تجدید کند و با جامعه نتواند جوان شود، نماز جمعه ای است که در متن مشکلات، مطالبات و بدهی های اجتماعی مانده است، نماز جمعه ها نباید تبدیل شوند به تریبون تکرار و مکررات و کلی گویی بی فایده یا کم فاید، برخی نماز جمعه های ما این طور هستند و برخی نیستند.

رحیم پور ازغدی افزود: بین دو قرائت از دو نماز جمعه مراقب باشیم سراغ کدام طرف می رویم، نماز جمعه محل طرح مشکلات اجتماعی آن هم با راه حل اسلامی و انقلابی است. نباید بگذاریم کارگر بی کاری که قربانی اقتصاد است، بی جواب بماند. بلکه باید پناهگاهش نماز جمعه باشد. وی ادامه داد: خدمات و اشکالات مدیریت های حکومتی، حوزه و دانشگاه، باید در نماز جمعه شفاف، منطقی و اخلاقی، مطرح شود. حوزه، دانشگاه و مدیریت ها باید شجاع و مسئولیت پذیر باشند و قصور خود را بپذیرند، باید حکومت شفاف باشد، رهبری در یکی از مباحث درسی اخیر خود اعلام کردند تابع منطق امیرالمونین هستیم. تمام نهادهای حکومت در سه قوه و تمام نهادهایی که به طور خاص منصوب رهبری هستند، باید به لحاظ اقتصادی و مدیریت کاملا شفاف و مسئولیت پذیر باشند.

وی گفت: اینکه چقدر پول، قدرت و اختیارات در دست شما بوده و چه مسئولیت هایی برای شما تعریف شده و چه کرده اید، یکی از این نهادها هم شورای عالی انقلاب فرهنگی است و این شورا هم باید پاسخگو باشد که در رأس آن رئیس شورا که همیشه رئیس جمهوری است، باید پاسخگو باشد. دبیرخانه و اعضای حقوقی شورا پاسخگوی مسئولیت و اختیاراتی که دارند و اعضای حقیقی نیز باید پاسخگوی مواضعی که گرفتند و مواضعی که باید می گرفتند و نگرفتند، باشند.

او تأکید کرد: همه باید جواب دهند که آیا در دوره مسئولیت به خودتان رسیدند یا به مردم و محرومان، رهبری هم باید پاسخگوی اختیارات خودش باشد که هست، نباید رهبری پاسخگوی کوتاهی های ما در نهادها در رسانه ها، رسانه ملی، نماز جمعه و سایر نهاهای حکومتی باشد. از جمله کوتاهی ها و قصورهایی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به خصوص از سوی سران سه قوه و کسانی که مسئولیت حقوقی دارند، صورت می گیرد. این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نماز جمعه انقلاب اسلامی، نماز جمعه امیرالمومنین است که خانمی به نام «سوده» از شهرستان خود می آید سر نماز جمعه، جلوی امیرالمومنین، زانو می زند و قبل از شروع نماز می گوید، یا امیرالمومنین اول به سوال من جواب بده و بعد نماز بخوان، مسئول شما در شهر ما آدم خشن و بی ادبی است و حق الناس را رعایت نکرده و پاسخگو نیست، امیرالمومنین قبل از خواندن نماز و گرفتن توضیح از مسئولان، وقتی از سخن این زن مطمئن می شود، نامه عزل آن مسئول را به آن زن می دهد و می گوید این نامه را به فلانی بده و بگو از پشت میزت بلند شو، این نماز و مدیریت علوی است.

نماز جمعه و لزوم پاسخگویی حوزه؛ شروع دوباره ماجرا

به نظر می رسد این بخش از سخنان این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی که به حوزه و حوزیان بازمی گردد، موجب اعتراض و انتقاد دوباره در قبال حرف هایی است که او می زند، چون سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه گفته که: «نماز جمعه محلی برای پاسخگو کردن حوزه هاست، مدیریت حوزه های علمیه، مدرسان، تا مراجع تقلید همه باید پاسخگوی مسئولیت های معرفتی خود باشند. دوره کلیات و مکررات گذشته است. باید عبور کنیم از این عصر و باید در متن جامعه باشیم؛ جامعه رفت و شما جا مانده اید، دوران استثنایی تشیع است و شما در دنیا و آخرت مسئول هستید که چرا از دشمنان ملت عقب ماندید، بسیاری از سنگرهای فقهی و معرفتی خالی مانده است.»

رحیم پور ازغدی تأکید کرده بود که «فیضیه مظلوم باید پرچمدار آگاهی، عدالت و فقاهت زنده باشد، به گفته امام راحل (ره) باید مراقب خطر نفوذ در حوزه تا حد مرجع سازی باشیم. امام این صحبت را هم در وصیت نامه خود کرده اند و هم بارها قبل از آن از نجف تا قم و قم تا نجف گفته اند، مرجع پاپ نیست، مرجعیت نمایشی و ارثی نیست حوزه محافظه کار و روحانیت بی درد، روحانیت شیعه علوی نیست. تمایل به اشراف گرایی خیانت به روحانیت شیعه است، عده ای معدود به جای کل حوزه و روحانیت پاسخ سئوالات و شبهات را می دهند. نماز جمعه باید قلب تپنده جامعه باشد که به مردم امید دهد و دشمنان مردم را مایوس کند، مغز بیدار جامعه باشد برای مشکلات مادی، معنوی، اخلاقی و عملی مردم مدام راه حل بدهد.»

رحیم‌پور ازغدی با بیان اینکه حمایت از نظریه‌پردازی و مناظره در حوزه و دانشگاه یکی از طرح‌هایی است که بنده از پیشنهاددهندگان اصلی آن بوده‌ام، اظهار داشت: از شورای مدیریت حوزه‌ها جواب بخواهید که با این مصوبات چکار کردید؟ مدیریت حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها پاسخ بدهند، ده‌ها هزار طلبه با استعداد در اختیار مدیریت‌ حوزه‌های علمیه و مدرسین حوزه‌هاست، چهل سال از انقلاب می‌گذرد، شما که نباید حرف‌های چهل سال پیش را به ما تحویل دهید، چهل سال قبل همین بهانه‌ها را می‌آوردید.

رحیم پور ازغدی گفته بود که «امام جمعه باید در کنار کارگر محرومی که قربانی اقتصاد یا قربانی خصوصی سازی های بی حساب و کتاب و بی نظارت شده است، بایستد. هیچ امام جمعه ای نباید به کارگری که بیکار شده و خانواده اش گرسنه مانده، آن هم به دلیل نظارت غلط در مسأله خصوصی سازی، بگوید اینها به نماز جمعه چه ربطی دارد، بروید حرف هایتان را در جای دیگر بزنید. تشریفات در نماز جمعه حرام است، در صف اول نماز جمعه جلوی دوربین نشستن فضیلت نیست. امنیت 99 درصد مسئولان در خطر نیست و احتیاج به محافظ و تشریفات ندارند، امنیت اسلام در خطر است. پاویون و وی آی پی نشین ها در سراسر کشور مضر به حال جمهوری اسلامی هستند.»

آیت‌الله مکارم: کسانی که ضد حوزه حرف می‌زنند، دروغ می‌گویند

در پی بیان این سخنان حسن رحیم پور ازغدی در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه هفته گذشته تهران، آیت الله مکارم شیرازی به طرح این موضوعات واکنش نشان داد و در پایان درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم خاطرنشان کرد: از مردم نظرخواهی کرده بودند و گفتند ۶۲ درصد مردم آمریکا معتقدند رئیس جمهورشان دروغ می گوید. به عنوان نمونه، ما ایرانی ها در صف اول مبارزه با تروریست ها و تکفیری ها بودیم اما به دروغ گفتند ایرانی ها طرفدار تروریستها هستند و چه دروغی بزرگتر از این؟

این مرجع تقلید در باب مسائل روز به سخنرانی پیش از خطبه های هفته گذشته نمازجمعه تهران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه تهران، ضد حوزه های علمیه صحبت کردند، عجیب است نمازجمعه ای که ائمه جمعه فرزندان حوزه هستند، پایگاهی ضد حوزه شود! چطور می شود شما به فردی اجازه دهید ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگوید؟

او خطاب به طلاب حاضر در درس عنوان کرد: شما می دانید که در دروس حوزه، مرتب حرف های تازه و مطابق نیازهای روز زده می شود،اما این فرد عنوان می کند ۴۰ سال است حرف های تازه در حوزه زده نشده است، اینجا برخی گمان پیدا کردند که درون نظام هم افرادی بر ضد حوزه هستند. آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تاسیس اولین حوزه علمیه توسط شیخ طوسی و فراز و نشیب های آن در هزار سال گفت: حوزه نباشد هیچ چیزی نیست؛ اما بدانید خدا و امام زمان حافظ حوزه هستند.

او در ادامه توجه حوزویان را به سه نکته جلب کرد و ادامه داد: نکته اول اینکه حوزویان دست اتحاد به یکدیگر داده و متحد شوند؛ نغمه خلافی در حوزه نباشد. دوم اینکه مسائل روز و مستحدثه را همه بدانند و پاسخ شبهاتی که از سوی وهابیت و غیر وهابیت مطرح می شود را بدانند.این مرجع تقلید در توصیه سوم از حوزویان خواست که زی طلبگی و حوزوی را فراموش نکنند و تاکید کرد: در خانه ها، مسافرتها و در همه چیز زی طلبگی را فراموش نکرده و بهانه دست دشمن ندهید.

خط قرمزی که وجود ندارد

این رویه «حسن رحیم پور ازغدی» عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ارتباط با موضوع حوزه علمیه، روحانیت و نیازهایی که در ارتباط با این دو بخش کم تر در جامعه از آن سخن گفته شده، موضوعی است که خیلی طی این سال ها ورودی به آن نشده و شاید برای همین خیلی ها آن را «خط قرمز»ی فرض کرده اند که نباید در خصوص آن سخن گفت و نوشت، اما انتقادات رحیم پور و پاسخ هایی که برخی مراجع و اساتید حوزه به این مسائل داده اند، نشان می دهد که این مسأاله شاید از سوی برخی خط قرمزی خود ساخته است و فضا برای ورود به این بخش و پاسخ گرفتن از آن فراهم است.

همان طور که «سید محمد حسینی» یکی از فعالان سیاسی اصولگرا در ارتباط با مسائلی که از سوی حسن رحیم پور ازغدی پیرامون ضعف های کشور، جامعه و حوزه بیان شده، گفته به نظر می رسد که مسئولان کشور باید سعه صدر و تحمل خود را در مقابل طرح مسائل انتقادی افزایش بدهند و توقع نداشته باشند که در خطبه‌های نماز جمعه یا در سخنان قبل از خطبه‌ها، برخی افراد فقط از آن‌ها تعریف و تمجید کنند، بلکه نظریات انتقادی حتماً باید شفاف مطرح شود.»

به نظر می رسد تریبون نماز جمعه، یکی از بهترین رسانه هایی است که می توان حرف های مهم را در آن بیان کرد. حرف هایی که در صورت تطابق با نیاز جامعه به آنچه لازم است گفته شود، مخاطب بسیاری دارد و می تواند جامعه را بیش از پیش به این تریبون دینی و سیاسی نزدیک کند. بیان سخن از این تریبون مقدس، ولو اینکه نقد‌هایی صریح و به نظر برخی‌ها تند هم در آن مطرح شود، باید مورد استقبال قرار گیرد، چون این مباحث متناسب با نیاز جامعه می تواند به بهبود وضعیت کشور بینجامد؛ هرچند اگر پاسخی هم در قبال انتقادات مطروحه وجود داشته باشد، می توان از همین تریبون به آن پرداخت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۴۱
انتشار یافته: ۱۰۵
نگاه کن ترخدا هر دو طرف مسلمان و معتقد به نظام و..... بازم نتونستن به رابطه متعارف و نرمال برسن!

از برکات چیه این بی ظرفیتی ها؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
اصل موضوع جبهه گرفتن جریان حاکم اصول گرا ( جامعه روحانیت و جامعه مدرسین با محوریت آیت الله یزدی ) و پایداریها( آیت الله مصباح و ازغدی) در مقابل امثال آیت الله شبیری و آیت الله جوادی و سایر حوزویان غیر همسوست ، و الا رحیم پور همان ازغدی قبلی است که خودشم تحصیل کرده حوزه است و هیچ راه حل جدیدی ندارد ، اینها همه نمایشی است در جهت تضعیف نیمچه طرفداران دولت
اصلاح طلب واقعی رحیم پور ازغدی است که صحبت از اصلاح نظام بانکی ، نظام اداری ، حوزوی ، و امثالهم میکند..
بدون شواف و ژست..
اصلاح طلبان « تکراری» که فقط اصلاحات رو خلاصه کردن تو کنسرت و « بزن و برقص» ..
رسانه های ضد انقلاب هم حامی همین اصلاح طلبی
« تکراری» هستند که ملت رو عقب مونده نگه میداره ...نه اصلاح طلبی از جنس ازغدی.. که باعث پیشرفته..
پاسخ ها
کمانگیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
به اینگونه کنش و واکنش میگن سوپاپ اطمینان نه چیز دیگه ای.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
اگر منظور شما اصلاح طلب حکومتی است من هم نظر شما را دارم.
پیشرفت را هم نمی دانم شما در چی می دانی؟
ولی نشاط مردم و امکان معاش آبرومند و ادبیات آزاداندیشانه مولفه های آزادی و پیشرفت جوامع است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
این حرف چه ربطی به اصلاح طلبان دارد . . ازعدی دارد به حوزه ها میگوید بیایید در بحث اقتصاد و راوبط بین الملل و حقوق نطر بدید . در صورتی برای هر کاری حتی نطر اول قدرت دوم مسولیت و سوم اختیار لازم هست ایشان فراموش کردند که قبلا مراجعی نظر خودشان و انتقادات خودشان و حتی ادله فقهی خودشان را عنوان کردند چی شدند . حتی در همین اواخر هاشمی چند تا نظر از باب تجربه سیاسی گفتند چکارش کردند . هر چی جلو تر میرویم شرایط پیچیده تر میشود علت های زیادی دار د
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
بعله ایشون در همه زمینه ها فوق تخصص دارن
مانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
درود بر این شیرمرد روشنفکر
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
آقا مانی روشنفکر کیلویی چنده ، تو بگو تندرو . این آقا از همون پایداری های تندرو هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
در جواب ناشناس ۱۷:۵۷
البته فوق تخصص ندارند بلکه تریبون دارند
حوزویان با توجه به امکانات ارتباطی فراوانی که در اختیار دارند در کوچکترین موضوعات ریز ودرشت دخالت و اظهار نظر می کنند و بکسی هم پاسخگو نیستن ولی کافیست یکی از آنها انقاد بحق کند با چنان حجومی مواجع خواهد شد که تا بحال ندید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
لایک
هنگامی که یک استاد درس خارج حوزه می گوید ششماه است یک سوال از قوه قضائیه آمده و من فرصت پاسخ نداشته ام.
یکی از طلاب می پرسد مگر این درس ها برای حل همین مشکلات قضایی نیست. چرا یک هفته درس را تعطیل نمی کنید و پاسخ نمی دهید.
پاسخ می دهد : نه اینها برای اجرا در کشور نیست. وقتی آقا امام زمان بیاید اجرایی می شود....
یعنی برخی از این اساتید دارند برای زمان جاری نه بلکه برای عصر امام زمان فقه می نویسند....

آیا این فقه سکولار نیست؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
فقه سکولار که چه عرض کنم، نعوذبالله شاید دخالت در ...
مگه اشکال داره از حوزه انتقاد بشه؟؟
حوزه ومراجع خط قرمزماست کسی حق نداره انتقادوایرادبگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
اینطور که شما گفتید نعوذ بالله حوزویان را جزو معصومین به حساب اوردهاید.انها هم مردم عادی هستند که به جای دروس علمی به حوزه رفتهاند و با اوضاع اقتصادی فجیع اموروز انتقادات جدی به حوزه و علما وارد است .زیرا حکومت در دست این طبقه قرار دارد
امل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
این نظرشماست که تقلید کورکانه میکنید وخط قرمزی وجود ندارد معصوم نیستند وچرا نباید انتقاد کنند؟ متاسفم برای شما وامثال شما که مضردین هستید یعنی بااین روش ازدین بجز سینه زدن و دهن بستن ادراکی ندارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
ولی ما از بزرگانمون شنیدیم در آخرالزمان منتظر انحراف مراجع هم باشید! درضمن ایشون به کسی اهانت نکرده و اتفاقا حیات حوزه در قبول این انتقادات هست
پیشنهاد می کنم کتاب تاریخ فلسفه غرب برتراند راسل را بخوانید متوجه خواهید شد که چه سرنوشتی در انتظار حوزه ها هست
سالهاست که حوزه مسیرش رو از مردم جدا کرده
حوزه ای که برای مشکلات دنیوی مردم راهکار ارائه نده و صرفا مسائل اخروی رو متذکر بشه فقط بدرد بعد از مرگ میخوره
جناب ازغدی درست میگن چرا در مسایل اقتصادی، فرهنگی و ... هیچ صدای انتقاد جدی شنیده نمیشه جز اینکه دچار رکود فکری و خمودگی شده?! زمانی بود که حوزه منتقد اصلی دولت و حکومت بود حالا که حکومت جابجا شده دیگه وظیفه انتقاد ندارند!?
مردم دین گریز اولین نتیجه رفتار افراد متدین هستند. ببینید با دین چکار کردید که ملت مخصوصا جوانان دین گریز شدن. یه سری به نماز جماعت های مساجد بزنید تا آثار زحماتتون رو ببینید!
یادم زمانی رو که عموم مردم در نماز جماعت مساجد تجدید دیدار میکردند ولی الان مساجد منتهی میشه به مراسم ختم و ولاغیر.
کمی هم حوزه از اون چندتا مسجد دور و برش فاصله بگیره تا واقعیت جامعه رو درک کنه
انتقاد دوستان رو با دلیل جواب بدن نه با اتهام به دورغ گویی
مردم بهترین قاضی هستند
مردمی که بیشترین فساد، اختلاس، دروغ گویی، رشوه ، سوئ مدیریت رو در کشور مدعی اسلامی میبینند هیچ وقت حقیقت اسلام رو درک نخواهند کرد
بخودتون بیاد حوزوی ها
طبقات اجتماعی در زمان اردشیر بابکان ( اردشیر اول) به پنج دسته تقسیم می‌شد.
1- موبدان (روحانیون) که اقتدارمندترین طبقات در جامعه بودند که به آن‌ها «اسروان» (asavan) می‌گفتند.
2- «ارتیشتاران » (artishtaran) جنگجویان و طبقات نظامی ارتش
3- دبیران «دبیهران» (dibheran) که اعضا ادارت بودند.
4- «واستریوشان» (vasteryoshan) یا کشاورزان و زارعین
5- هوتخشان (hutukhshan) پیشه وران، بازرگانان و کاسبان
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
این طبقه بندی ابتدایی و قدیمی را فعلا هم داریم. با این فرق که طبقه اول معصوم و قابل انتقاد نیستند و طبقه دوم را هم کسی جرات ندارد زیر سوال ببرد .
طبقه سوم و چهارم هم جزء انسان شهروند حساب نمی شوند...!
ارغندی درست گفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
ازغندی خودش از تند رو هایی است که هیچ اعتقادی به حکومت مردم ندارد.البته الان هم مردم حاکم نیستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
درور بر ازغدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
این حجم از دلخوری و موضع گیری در برابر انتقاد خود گواه درستی سخنان ازغندی هست
متاسفانه برخی افراد خود رو مادون بشریت می دونند و قائل به هیچ نقدی نیستند. اثرات این رویه رو هم در جامعه مشاهده می کنیم.
آقای ازغدی حرف اشتباهی نزده اون خواستار تعالی و نقش پذیری حقیقی دین شده و به واقع بیان می کنه نقش اصلی دین که همانا جامعه سازی است مغفول مانده است.
همان گونه که جامعه در زمینه اقتصادی نیاز به رفورم و تغییرات پایه ای دارد در چارچوب حوزه نیز این امر باید انجام شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
شاید دین در زمینه علم اقتصاد مدرن امروزی پاسخگو نباشد به زور که نمی توان از دل ان قوانین مطابق با علم روز اقتصاد دنیا در اورد.بهتر است به جای این فرافکنی ها به دولت های موفق مانند المان نگاه کنیم و اقتصاد این نوع کشور ها را الگو قرار دهیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
ماورای بشریت صحیح است
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
ماورا نه مادون
مگر این جماعت معصوم هستند؟ آنها هم همانند دیگر مردم عبادت خدا می کنند ارتزاق می کنند. و باید همانند مردم در جامعه اثر گذار باشند تولید کنند اختراع کنند اکتشاف کنند کار کنند عبادت هم کنندو...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
دقیقا درست گفتی.ولی از برخورد این جماعت با منتدقین چنین استنباط می شود که اینان خود را معصوم می پندارند
تمام جوامع مدرن و قدرتمند و پیشرفته برای بازسازی و بروز رسانی و اصلاح خود از تمام منتقدین خود استقبال میکنند و با برگزاری جلسات توضیح و مباحثه و مذاکره و مناظره خود را بالاتر میکشند و آینده خود را تضمین میکنند .
ولی متاسفانه حوزه های ما با قدمتی چند صد ساله از هرگونه انتقاد و دانستن مشکلات خود فرار میکنند و برعکس اجازه انتقاد از خود را در نطفه خفه میکنند .
قطعا نسل فعلی با دسترسی به اطلاعات گسترده و دنیای بدون مرز و انفجار اخبار از هر نوعش را نمی توانید با روش های قدیمی و خسته کننده راضی کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
احسنت
این رحیم پورازغدی رو باید دهنشو طلا گرفت.روشنفکر به معنای کلمه هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
اگه ایشون روشنفکره بقیه باید دست جمعی خودکشی کنند....
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
منظور شما از روشنفکر شاید لامپ قورت داده باشد .حرف های این آقا را علی شریعتی 40 سال پیش زد بهش گفتند خائن ولی این آقا پشتش گرمه داره میکوبه کجا به صخره بخوره زمان زیادی باقی نمانده .
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
دقیقا، تو ایران روشنفکری اشتباه تعبیر شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
گلی با روکش طلا بگیر
سلام علیکم
ممنون از تبیین بسیار شیوا و رسای بحث . ممکن است بنده در مورد برخی نظرات جناب رحیم پور ازغدی انتقاد داشته باشم ، ولی انصافا" سخنان اخیر ایشان کاملا" دلسوزانه و بجا و منطقی بود . زعمای محترم حوزه اتفاقا" باید از این سخنان که از زبان یک دوست معتقد بیان میشود استقبال کنند و با سعه صدر پاسخ منطقی و با ذکر مصادیق بدهند ، تا جلوی زبان هرزه و هتاک دشمن گرفته شود . ضمن اینکه همه میبینند و میدانند که وضعیت تعامل امروز حوزه با جامعه و چالاکی لازم برای پاسخگویی به مسائل جدید ، مطلوب نیست . یعنی یک جای کار می لنگد . حال اگر سخنان جناب ازغدی را درست نمی دانند ، خود حوزویان ارجمند دست به کار شده و نقاط سست ارتباط با جامعه و نیازهای روز را یافته و ترمیم کنند تا خدای نکرده ب
ه نقاط گسست تبدیل نشود و سربازان و مرزبانان فقه شیعه در قبال فرمانده معظم حوزه ها( ولی عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف) خدا نخواسته سرافکنده نشوند.
بزرگترین پاسخی که می توان به مخالفان انتقاد از حوزه داد (که خود نیز بزرگترین انتقاد است) اینکه «ای حوزویان، طی چهار دهه گذشته چند نفر همچون شهید مطهری، شهید بهشتی و شهید مفتح تحویل دادید؟ » حالا تربیت شخصی همچون مرحوم علامه طباطبایی، پیشکش!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
زدی تو خال.
به نظرم سخنان رحیم پور ازغدی بر علیه حوزه نبوده است بلکه ایشان میگوید حوزه باید به مسائل و مشکلات روز مردم و جامعه هم بپردازد و فقط درگیر ظواهر دین نشود و به اصل عدالت که اساس حکومت اسلامی است، همت بیشتری بگمارد و همانطور که در طول تاریخ، روحانیت ملجا و پناه مردم بوده هنوز هم در برابر ظلم هایی که از طریق مسئولین بی توجه به شان جمهوری اسلامی صورت میگیرد، بی تفاوت نباشند و نگذارند رهبری شخصا وارد شوند. ایشان چون کمی صریح هستند به برخی از بزرگان حوزه برخورده ولی این صحبتها اصلا متوجه روحانیت مبارز و مراجع عزیز نبوده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
شما اول برو تحقیق کن آن مراجعی و آن افراد حوزوی که به عملکردها ی بعد از انقلاب ایراد گرفتند چی شدند سرنوشت انها چی شد باز هم میگویم ازعدی خیلی زرنگ تشریف دارند میگوید پولی که میگیرید خروجیش دو چیز هست یا باید تولید نظریه کنید یا هر نطری که ما در اجرای سیاست خارجی و داحلی و اقتصاد بکار گرفتیم چیزی نگویید . هر سیاستی که در طول هفته اتخاذ کردیم برای مردم تصریح کنید . اول بفرما آلان خاتمی و موسوی و کروبی و منتظری چی گفته بودند چی شد رو راست باشید
این که کجای حرفهای رحیم پور درست است و کجایش نادرست یک مسأله است اما از آن مهمتر آبشخور این حرفها واین جبهه گیری هاست آیا او ماموریت دارد بگوید آهای کسانی که در این سیاه چادر آرامش دارید توجه کنید که به اندازه سهمتان از این سایه اکنون که بادها از هر سو میورزند به میدان بیاید واگر نمیتوانید تیرک چادر باشید از تیرکها محافظت کنید والا اصل حرف چیز تازه ای نیست با این تفاوت که اگر در زمان دیگر از دهانی دیگر خارج میشد خونش بر هر مسلمانی حلال بود
بهترين راه براى طرفين اينه كه اگه ميخوان حتى كمى با حقيقت فاصلشون رو كم كنن ، همين انتقادات و نظرات مردم رو بخونند.
مردم خيلى راستگو و خالصند
قدر اجماع حرفاشونو بدونين
من به عنوان یه جانباز وزجر کشیده انقاب صحبت های اقای پورازغدی در نماز جمعه تهران را گوش کردم همه حرفاش مستند ودرست بود چراباید به یه عده بر بخوره با قیل وقال وشامورتی بازی یه عده میخوان این حرفا شنیده نشه واقعا جای شهید مطهری وشهید بهشتی خالیاگهاون بزرگوارا در میون ما بودن قطعا موضع درستی میگرفته و حرفای اقای پور ازغدی رو تائید میکردن .ولی یه عده سیاست باز ونون به نرخ روز خور این حرفا که برخواسته از مکتب علوی هست چون که نونشون رو آجر میکنه ضدش موضع میگیرن
آقای رحیم پورازغدی ازشما متشکرم.
هرکس حوزه را انتقاد کند باید و باید اعدام شود تا اصلاح شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
اوه اوه حاجی ترمز دستی رو بکش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
به عنوان طنز پذیرفتم
جای تعجب هستش بعد چهل سال حوزه حتی مشکل اجتماعی ازدواج رو هم نتوانسته حل کنه!
این اقایان خداییش یه امار بدند چند نفر دختر و پسر جوون رو از محل وجوهات شرعی نه از جیب مبارک به خانه بخت فرستاندند؟
اینکه حوزه مقابل استبداد بوده اصلا صحت ندارد، ممکنه تعدادی از افراد با لباس روحانی علیه استبداد اقداماتی داشتند ولی هزاران برابر انان از مردم عادی و ازاد مردان علیه استبداد قیام کردند و جان خود رو فدای مردم و آزادی کردند
کی این حوزه علیه ربای حاکم بر اقتصاد و معاش مردم اعلامیه داد و به صراحت نه در درد دل درس خارج ربا را حرام و فعالیت ربوی بانکها را غیر شرعی اعلام کرد؟
اگه تارگی ها هم بعضی از اقایان در درس خارج خود سیستم را ربوی نامیده اند برای عقب نماندن از مردم بوده چون هیچ اقدام عملی صورت ندادن!
ضمنا در حوزه اجتهاد معنی ندارد، حضرت علی علیه السلام فرمودند دین قیاسی نيست لذا اجتهاد به معنی ارایه نظر در رابطه با مواردی که در قبل نبوده و در دین توسط خدا و یا معصوم حکمی اعلام نشده، فقط با سوال از معصوم میتوان نظر داد مانند حرمت تنباکو توسط میرزای شیرازی که بعد از حکم امام عصر توسط ایشون اعلام شد، در غیر اینصورت بدعت است، وظیفه فقیه تطبیق مسایل با احکام قبلی است نه صدور حکم بدون سابقه
من خودم طرفدار روحانیت هستم.
ولی واقعا پور ازغدی درست میگه. اینها باید یه سر بزنن به بیرون از حوزه تا ببینند چه خبره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
کجا زندگی می کنی؟ این طبقه که در تمام ادارات و امور مملکت مستقیم حضور دارندنمیدانم منظورت کجاست
این آقای ازغدی چون خودی محسوب می شه و از کسانیه که اصولگرایان خیلی روش حساب می کنند، اجازه انتقاد هم داره. ولی اگه بقیه کارشناس ها و مردم هم اجازه انتقاد از روحانیت و حوزوی ها رو داشته باشند، اونوقت خواهید دید که ماهیت انتقادها چقدر عوض خواهد شد.
مگر اینکه یکی از داخل خود حوزه این حوزویان عزیز را از خواب بیدار کند. چون دانشگاههیان 40 سال تلاش کردند تا حوزیان عزیز را با وظایف روزشان آشنا کنند ولی همواره با تهمت های چون روشنفکری و غربگرایی و..... از سوی آنان روبرو شدند. خدا را شکر که فردی مث آقای رحیم پور
دورود خدا ورسول گرامیش به استاد رحیم پور ازغدی احسن
این آقای پور ازغدی غنیمتیه، اگه این انتقادها رو غیرخودی ها، مثلاً اصلاح طلبان واقعی می کردند، سر و کارشون با کرام الکاتبین بود. ولی چون ایشون انتقاد کرده، خب سعی می کنند، پاسخ بدن. در هر صورت همین که باب این مسائل باز بشه، نعمتی برای همه است!
جالب است نه شما و نه دیگران اشاره نمی‌کنید ایشان خودش تحصیلات حوزوی در حد عالی و درس خارج داشته است. تحصیلات رسمی ایشان همان تحصیلات حوزوی است هر چند به دلایل شخصی عمامه بر سر نگذاشته‌اند و عبا به تن نمی‌کنند. پس اولا انتقادات ایشان با علم است نه بدون علم. ثانیا سوابق شخصی و خانوادگی ایشان در دفاع از نظام و اسلام هم اظهر من الشمس است و هیچ وصله‌ ضد دینی و ضد نظامی به ایشان نمی‌چسبد. پس باید به انتقادات ایشان گوش داد چون هم حسن فعلی دارد و هم فاعلی.
اكثر آسيب هاي فعلي ريشه در تئوريهاي اشتباه دارد كه متاسفانه حتي قانوني و
نهادينه شده است مي شود بر اين مسير تعصب ورزيد اما بيشترين آسيب را نهايتا خود حوزه مي بيند
اصلاح طلبي در يك كشور انقلابي با پارادايم هاي منسوخ عقلاني
يك فرايند است نه يك حزب
لذا خواهيم ديد به اصطلاح اصولگرايان ( كه آنهم به نظر من فرايند است نه حزب ) روز به روز بيشتر در اين فرايند ورود خواهند كرد

چون اصلاح طلبي خود يك اصل است و اصولگراي باهوش روزي به اصلاح خود خواهد پرداخت
با مشت محکم میزند این ملت بر دهن دشمن روحانیت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
تند نرو.با این اوضاع نگران ر
این جناب رحیم پور ازغدی دقیقا چه تحصیلاتی دارند؟ در کدام دانشگاه یا حوزه تحصیل کردن؟ میشه یکی توضیح بده لطفا
یادم رفت بگویم که تابناک بشدت طرفدار رحیم پور ازغدی است ازش چه دیده الله و اعلم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
مگر باید حتما دانشگاه یا حوزه رفته باشد.پیامبر بزرگوار اسلام امی بوده ولی جهانی را تغییر داده است
تعیین حکم شرعی موضوعات نیازمند شناخت موضوع است باید برای حزویان درس موضوع شناسی گذاشت
واقعا آقای ازغدی درست میگه. وقتی حضرات در کوچکترین مسائل مثل کنسرت خیابانی و .... دخالت و اظهار نظر میکنند چرا در این شرایط به مشکلات اقتصادی و... ریشه ای بر خورد نمی کنند و بفکر چاده نیستند. تا یکی هم ازشان انتقاد میکنه فریاد وای اسلاما سر میدند.
رحیم پور انسان با اطلاع و دلسوز وشجاع است وبه هیچ وجه قصد بی احترامی به حوزه را ندارد حوزه نباید از سخنان منتقدان دلسوز بر اشفته شود در کشوری که می گویند نقد امام و پیامبر ازاد است انتقاد از حوزه چرا اشکال دارد؟
تفاوت اصلی حوزه های قدیم و حوزه های بعد از انقلاب در تامین محل بودجه آنها است. از حوزه ای که با بودجه عمومی اداره می شود نباید انتظار داشت پویا باشد. بهتر است بودجه حوزه ها قطع شود. در این صورت هر کسی وارد حوزه نخواهد شد. در قدیم افرادی وارد حوزه می شدند که دلشان نگران دین و جامعه . اما الان این طور نیست
اساسا فقه مربوط به ۱۴۰۰ سال قبله و برای دنیای امروز چیز خاصی ارایه نمیکنه الان مثلاً در فقه چه چیزی مربوط به دانش اقتصاد امروز وجود داره ؟ معضل اصلی ارتباط دادن دو چیز کاملا نامربوطه . این حرف ها فقط دهن پرکنه الان اقتصاد یکی از پیچیده ترین علوم دنیاست و آدم متخصص خودش رو میطلبه و همینطور سایر علوم روز .
پاسخ ها
آریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
زنده باد جان کلام رو گفتی حوزه قبل از انقلاب مستقل بود که میتونست مطاللبه گری و نقد کنه
روحانیت باید همانند سایر مردم کار کنند حضرت علی در نخلستان ها ، کشاورزی میکرد در جامعه کنونی تعداد معدودی از روحانیون کار میکنند زندگی ائمه را مطالعه کنید فرهنگ کار چه جایگاهی دارد ، آیا پیامبر کار نمیکرد الگوی ما پیامبر ان و آئمه اطهار میباشد اقای مکارم و نوری همدانی نگاهی نیز به وضعیت جامعه داشته باشند
حوزه باید از آقای ازغدی تشکر و قدر دانی کند تا نقص بزرگ حوزه را بیان کرده
در مجموع همه سیستم ها باید نقد شود تا ارتقا پیدا کنن. کسی هم که نقد می شود می تواند پاسخ دهد یا توضیح دهد. پس به نظرم اتفاق بدی در کل نه از نظر نقد حوزه و نه پاسخ علما نیفتاده است.
در همه جای دنیا همیشه بخاطر اینکه پیشرفت حاصل بشه نقد و انتقاد می کنن.چرا به آقایان مراجع تقلید برخورده که از حوزه انتقاد شده.اون هم به جا؟
به نظر من نباید این قشر خود را تافته جدا بافته از جامعه بدانند. آنها باید. سربازی بروند کارهای تخصصی مثل برق. مکانیک. کشاورزی پزشکی. وحتی کارگری ساده و..را در جامعه انجام. بدهند ضمن اینکه همانند دیگر مردم به امور عبادی هم بپردازندواین امور باعث محبوبیت آنها در بین مردم می شود.
ايا بودجه هايي كه دولت براي هزينه حوزه ها ميدهد حاصلش براي جامعه چيست ؟
باسلام
فرمایشات استاد به حق و بجا است چطور این ایت الله هایی که از ایشان انتقاد میکنن در همه کارهای حکومتی اختیار داری میکنن و اکثر مسئولین برای تایید به دیدار اینها میرون وقتی موقع جوابگویی شد میگن ما هیچ مسئولیتی نداریم تمامی کارهای مسئولین مملکتی از نظر مردم به پای حوزه نوشته میشه پس حوزه باید بیدار و بروز باشه
بار انقلاب اکنون افتاده دوش سپاه، نیروی انتظامی. حوزه متاسفانه مشغول .... می باشند. من با روحانیون زیادی دوست هستم هیچ کدام از اینها دارای یک نظم اجتماعی در کارهایشان نیستند فکر کنم از نوع سیستم حوزه می باشد.
مراجع تقلید ربا را در بانک ها و بیمه ها تشخیص نمی دهند.
حال این ضعف حوزه و مراجع نیست؟
مردم و کشور به خاطر ربا بیچاره شده اند اما مراجع هیچ عکس العمل و فتوا و حکمی نمی دهند. ما عقل داریم و کتاب الهی را دادیم و این را می فهمیم که بیمه و بانکهای ما ربوی است. حالا باید ساکت بشیم و کورکورانه از مراجع تقلید کنیم.
خدای متعال قرآن و پیامبر را فقط برای مراجع تقلید آورده است؟
این حرفا را دیگران گفتند آقای پورازغدی به آنان حمله کردند خدا را شکر که روشن شدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
.دقیقا فقط به زرنگی ازغدی نبودند.
با تشکر از تابناک که در این فضای خفقان رسانه ای که حتی بسیاری از رسانه های به ظاهر داعیه دار ازادی بیان دست به سانسور می زنند به درستی به موضوعی به روز می پردازد و نظرات کاربران را منتشر می کند.
اظهارات آقای رحیم پور ازغدی کاملا درست بود علی الخصوص در خصوص برخی از مراجع محترم. وقتی شهید والامقام بهشتی می فرماید مذموم تر از ظلم و ظالم کسی است که در برابر ظلم سکوت می کند و مورد ظلم قرار می گیرد آدم یاد این روزهای کشور می افتد که هیچ صدایی از هیچ یک از مراجع که برای دفاع از هم لباسان خود بیانیه و نامه می دهند در خصوص کارگران مظلوم هفت تپه و فولاد، تعطیلی صنایع و بیکار شدن کارگران، معلمین ستم کشیده، دانش آموزان سوخته و پرپر شده، توهین مسئولین به شخصیت و شعور مردم مانند مورد اخیر نماینده سراوان و دهها مشکل و گرفتاری جوانان کمترین موضعی نمی گیرند آیا این مراجع محترم و روحانیون بلند پایه مسئولیت اجتماعی خود را قبول دارند یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۹
روحانیت آگاه و مبارز در طول تاریخ پناه مظلومان و یاور ستمدیدگان بوده اگر اینگونه باشند که خوشبختانه در بینشان هستند از این ظلم ستیزان همواره محبوب مردم خواهند ماند.
بنده پیشنهاد میکنم در صورت امکان بین جناب پورازغدی که از هر لحاظ باسواد و با معلومات هستندو بزرگان حوزه، مناظره برگزار بشه.
بالاخره باید بحث و نقد ا ز یه جا شروع بشه و چه بهتر که توسط اقای ازغدی باشه و ادامه بحث ها بصورت تخصص ی در حوزه ادامه پیدا کنه و تکلیف یک سری مسائل مثل موسیقی روشن بشه
هنوز تلویزیون جرات نداره الات موسیقی را نشون بده چه اشکال داره تکلیف این موضوع اساسی حل بشه و امثال این
علما بزرگوارند ولی اگر در روایت دقتی کنیم معصوم میفرماید با فوت یک عالم آسیبی به اسلام وارد میشود که چنین و چنان است بنظر من این خود یک ملاک برای شناسایی عالم از غیر عالم است. یعنی با خودم فکر میکنم امام راحل وقتی فوت کردند چنان آسیبی به جامعه وارد شد که جبران نشدنی است در مورد رهبری هم وقتی منصفانه فکر کنیم همینطور است ولی برخی این آقایون اصلا محلی از اعراب ندارند و هیچ تاثیری تو جامعه ندارند که بود و نبودشان تاثیری بذاره
سلام.حقیقتا به نظر من آقای پور ازغدی قبلا حرف های تندتری هم زده بود ولی این دفعه در نماز جمعه حرف هاش زد.واقعیت اینست اگر کسی ناراحت نمیشه ، فاصله حوزه با این همه مبلغ و پیشینه با مردم خیلی خیلی زیاد شده و برای اکثر مسایل بخصوص برای جوانان جواب قابل پذیرشی ندارند.برای مثال وقتی آقای مکارم اعلام کردن گرفتن یارانه حرام است اکثریت مردم که حوزویان و طلاب بخشی از همین مردم هستند اعلام موافقت یارانه کردند.آیا به معنی فاصله زیاد حوزه و مردم نیست.واردات بی رویه ، تولید داخلی را به سخره کشید.برای کارت ملی .کارت گواهینامه.کارت پایان خدمت. اوراق اسناد ملی.برنج.گوشت برزیلی .پوشک بچه .و.......از خارج وارد شوند.و در کوتاهترین زمان زندگی مردم تحت شعاع قرار گیرند.مواد مخدر زندگی بعضی از مردم نابود کرده.تصادفات جاده ای بیداد مکنند.بیکاری ،بالا رفتن سن ازدواج،روحیه اشرافیگری و اسراف بعضی از مدیران.راهکار برای نقدینگی جامعه.و مسایل از این قبیل باید حوزه بصورت شفاف و قاطع نظرش را اعلام کند.
بنام خدا و با سلام
بنده سالها مقالات و سخنرانیهای اقای ازغدی را دنبال میکردم وهم سالهاست که بریده شدم از انجاییکه بنظر نامبرده تبدیل شدند به تربیون دولتها
پشتوانه صحبتهای آقای ازغدی ریشه در اندیشه دکتر علی شریعتی دارد. مضمون اندیشه شریعتی این بود که "دینی که پاسخگوی معضلات اینجهانی انسانها نیست نمیتواند پاسخگوی مسائل آنجهانی آنها باشد." اکثریت اعضای بلند پایه حوزه علمیه امروز بدرستی دریافته اند که موضوع دین آموزش اخلاق و آداب مناسب برای جامعه است و باید سیاست و اقتصاد را به دولتمدران و حکومت واگذار کنند چرا که در صورت حمایت آنها و از سوی دیگر شکست سیاستمداران در حل معضلات اجتماعی (سیاسی - اقتصادی) مطمئنا دین نیز آسیب خواهد دید. البته اقلیتی از آنها با این یافته مخالفند و عدم حمایت حوزه از سیاستمدران حکومتی را در جهت تضعیف نظام دینی میدانند.
آقای آزادی بخوبی آگاه هستند که قادر به پاسخگوئی به مسائل روز نیستند چون این روحانیت به امور فقهی تسلط دارند ولیکن از فلسفه، جامعه شناسی، اقتصاد، سیاست و مسائل بین المللی بهره ای نبرده اند چون در این زمینه آموزش ندیده اند و اغلب مطالعات فردی هم ندارند. علم بر مسائل روز نیاز به دانش از مسائل در عرصه های دارد. کسی که نه مطالعه فردی در این زمینه ها دارد و طی دوره طلبگی چنین آموزشی دیده نمیتوان توقع داشت در درس خارجاز فقه بتواند در عرصه های مختلف صاحب نظر باشد.
این مسایل را آقای آزغدی بخوبی میداند. پس چرا هر چند مدت بر طبل آن میکوبد.. ایشان خواهان روحانیتی هست که در مورد مسائل روز همان نظری را بیان کند که آقای ازغدی تائید می‌کند.
آقای سروش هم مذهب را از دیدگاه جدیدی که بر امور جاری تکیه دارد مطرح می‌کند. ولیکن اقای ازغدی با نظرات ایشان موافق هستند؟ اگر روی صحبت آقای ازغدی آیات مکارم شیرازی و نوری همدانی پس باید پذیرفت که ایشان با نظرات آقایان موافق هستند. پس کدام آیات مورد نظر ایشان هست؟ اندسته از آیات که موافق حضور دین در سیاست نیستند اصولا از ابراز نظر خوداری می‌کنند و تنها به امور دینی و فقهی می پردازند و بنابراین نقشی در تحولات سیاسی ندارند و اغلب فاقد بلند گو می‌باشد. پس ایندسته از آیات نیز نمیتوانند روی صحبت آقای ازغدی باشند. بنابراین تنها آن گروهی از روحانیت که مخالف طیف فکری ایشان هستند می‌تواند روی صحبت آقای ازغدی باشد. صواب خواهد داشت اگر ایشان صریح و شفاف این مسئله را روشن بکنند.
بنام خدا و با سلام
بنده سالها سخنرانیها و مقالات جناب ازغدی را مطالعه می کردم.بعدها از ایشان جز ترببونی برای دولتها و قوا چیزی ندیدم لذا تجدید نظر کردم ودیدم طرف اصلی جامعه و مطالبات معوق ماندهشان را نادیده انگاشته اند
اما پس از مدتها دیدم جنابشان حرفهای را مطرح کرده اندکه سالها ازان دور بودند یا حداقل ما چیزی متوجه نشدیم بهر حال یک جهش مثبتی بود برای کسیکه ساعات زیادی از صدا و سیمای ملی مان صحبت کرده بودند و دستاوردی نداشتند حتما الان خواهند دید مطالبات مردم به همچین تریبونی احتیاج نداشت و بهترین تریبون برای شان حلقوم مظلومین جامعه است .و از انجایکه خودشان تحصیلات حوزوی هم داشته اند بحق بیشترین تاثیرگذاری را هم از نقد حوزه خواهند داشت .بنده هیچ گاه نخواندم و نشنیدم که یک حوزوی تحلیل صحیحی از بانک و بانکداری که اندکی در ان تحصص دارم ،ارایه داده باشند و جزء اتهام زنی و انتقاد به ربوی بودن فعالیت بانکی چیزی برای بیان نداشتند چون احتمالا یکی از وابستگان و یا نزدیکانشان دیون معوقی در بانکی داشته اند .البته انتقادات فراوانی بر فعالیتهای بانکی وارد می باشد.اما نه به دلایل مطروحه تو سط غیر متخصصین .انشا الله این فتح البابی باشد در رویه نگاه حوزه بطور تخصصی تر به مسایل مهم و اساسی و مورد نیاز مردم و جامعه .
سالهاست این نقد ها به حوزه وارده ولی فرد دلسوزی نیست که اینها رو بیان کنه یکی مثل برادر ازغدی که انتقاد میکنه جلوش وای می ایستند کسی که هم خودش هم پدرش در حوزه پرورش یافتند و دلسوز حوزه های علمیه هستند
از اعماق وجود دوستت داریم ازغدی
سلام دوستان مطالب و نظرات شما بجا و محترم.صرف نظر از نام سحنران و اینکه جزو کدام جناح و حزب است باید عرض کنم که نماز جمعخ سنگر دفاع از حکومت و نظام و منویات رهبر حکومت و نظام است.اینکه گفته تریبون نماز جمعه باید پاسخگویی مسوولان به مردم باشد امری واضح و روشن است.چون خود نماز جمعه ساختارش سیاسی و روشنگری برای مردم ایران و جهان است.پس برای رفع ابهامات و مشکلات باید مسوولان از این تریبون به مردم گزارش دهند و به مردم امیدواری دهند که ای مردم مسلمان تابع نظام و رهبر اسلام ما این خدمات را به شما دادیم و میدهیم ک شما هم دلتان به این جمهوری اسلامی گرم باشد.هر مسوول به فراخور مسوولیت خود حال دینی باشد کارشناسان و علمای دین وخواه سیاسی و نظانی و اقتصادی و یا خواه خدماتی.چراباید از این مطالب ناراحت شد.علما و مراجع و حوزه هن باید برای این امر اعلام آمادگی ک خودرا برای پاسخگویی به شبهات بروز رسانی کنند.باید در مقابل انتقاد سعه صدر و داشت و آماده روشنگری بود.
برید ببینید امام چطوری زندگی میکرد .امام کی و کجا با بنز میرفت جایی ...
بحث بر سر اینست که حوزه از امور جزئی به امور اساسی بپردازد
یعنی استفاده حد اکثرث از توش وتوان علمی وتحقیقاتی حوزه جهت رسیدن به مدل اسلامی در همه زمینه ها
سوء تفاهمی پیش آمده وشاید مطالب درست منتقل نشده به هر حال مسئله درون حوزوی است وباید هم انجام شود
به اصطلاح می گویند بحث طلبگی است و حتما سر انجام خوبی دارد
در این میان عده ای که نه به اسلام ونه به انقلاب اعتقاد دارند وارد معرکه شده اند
حوزه باید نقد شود تا رشد پیدا کند دشمنان اسلام بدانند نمی توانند از این نمد کلاهی برای خودشان درست کنند
در همین کامنت ها چند نفر مجتهد پیدا شده. کسانی که نه حوزه را می شناسند و نه با دروس حوزوی آشنایی دارند به خود حق داده اند ابراز نظر کنند. تو خود حدیث مفصل بخوان...
استاد ازغدی خود یک حوزوی است و بسیاری از گفتار ایشان دلسوزانه است در عین حال، راه کار ارائه داده است امید است حوزویان محترم جدی بگیرند.
خدا بر هر قومی حجت را تمام میکند مردم از عده ای انتظار دارند که در سختیها کمکشان کنند روز قیامت از امانتی که خدا به انها داده سئوال پرسیده می شود
این گفتمان ها برای حوزه مفید است، کمترین آن این است که مردم به نسبت قبل از روند حوزه متوجه تر میشوند. پاسخ دادن ها حوزه را پویا و فعال میکند
در دنیای امروز همه با هم برابرند وکسی حق ندارد خودرا برتر از دیگران بداند ........هیچ خط قرمزی نباید وجود داشته باشد..........حرمت دین ومعصومین باید حفظ شود
سلام آقای پورازغدی حوزه را نسبت به اشرافیگری و تبدیل به پاپ شدن هشدار داده اند. الان روحانیت به سمت زندگی لاکچری، خونه دارای سونا و جکوزی، موبایل چند میلیونی و ... سوق داده شده است. اینچنین روحانیتی نمیتواند منشا پویایی و حل مشکلات جامعه باشد. دشمن با نفوذ فرهنگ اشرافیگری بین حوزویان آنها را در حال دور کردن از مردم کرده است.
مردم اول انقلاب چرا به سمت روحانیت رفتند به خاطر اینکه ان ها هیچ چیز را برای خودشان نمی خواستند ولی این خوی بتدرج عوض شد وبدنبال مادیات دویدند
کاری به خط سیاسی آقای ازغدی ندارم ولی آنچه گفته اتفاقا باعث رشد جدی حوزه خواهد شد.
سوال اینجاست وقتی قرار است کارشناسان اقتصادی و بانکی، بانکداری بدون ربا را پایه ریزی کنند کتاب کدام مرجع میتوانند چارچوب کاملی را از اقتصاد اسلامی بدون ربا تعریف کرده باشد تا اینها از آن استفاده کنند چرا حوزه کارشناسان رده بالا در این زمینه ها ندارد ،چرا خیلی دیگر از مسائل که در چارچوب طهارت و غسل و نماز و روزه نمیگنجد در رساله ها دیده نمیشود و یا اگر دیده میشود در حد چند صفحه بیشتر نیست.اقتصاد با تمام گستردگی اش باید در چند صفحه خلاصه شود ؟حقوق همینطور و ...
به هر حال اگر این خلاء ها را حوزه بپذیرد و اقدام به رفع آن نماید مسلما رشد چشمگیری را شاهد خواهد بود.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان