بازدید 13187
گزارش میدانی از واحدهای اقامتی غیرمجاز در روستاهای شاندیز

زیرپوست ویلاهای غیرمجاز ساعتی

کد خبر: ۸۶۱۸۸۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱ 19 December 2018

کافی است یکی دو کیلومتری از شهر ییلاقی شاندیز بگذری و سری به روستاهای اطراف بزنی. در ابتدای بسیاری از جاده های این روستاها چشمت به تابلوهایی می افتد که از در و دیوار و ستون های برق آویزان اند. تابلوهایی با عنوان"ویلای اجاره ای" بدون نام و نشان که فقط شماره های تلفن همراه زیر آن درج شده است.حتی در داخل روستاها نیز بنگاه های املاک نیز به وفور تبلیغات اجاره ویلا را بر در و دیوار چسبانده اند وفقط بنگاه داران از نشانی و مشخصات این ویلاها باخبرند.

به گزارش روزنامه خراسان، وقتی با گروه های بازرسی مشترک میراث فرهنگی و اداره اماکن به مقصد روستاهای ابراهیم آباد، گراخک، ابرده بالا و سفلی و ییلاقات ابرده همراه شدیم چهره روستاها را دیدیم که تا چشم کار می کند در دل آن ها ویلا سر برآورده است. ویلاهایی بزرگ با سقف های شیروانی رنگارنگ و معماری جورواجور که فصل مشترک همه آن ها درهای بزرگ ماشین رو و دیوار بلند است. نشانی چند خیابان روستای ابراهیم آباد را برای بازرسی و اخطار ویلاهای غیر مجاز داده بودند اما مگر یکی دو ویلاست!

مالکان اغلب ویلاها در مواجهه با ماموران اداره اماکن نیروی انتظامی طرقبه شاندیز و بازرسانی که از اداره میراث فرهنگی مشهد در طرح مذکور حضور داشتند اذعان می کردند که ویلاها محل زندگی خود و خانواده های شان است. حتی وقتی مقابل در یکی از ویلاهایی قرار گرفتیم که گزارش موثق از اجاره آن به مسافران در دست بود برخی از اهالی روستا می گفتند اصلا در روستای ما کسی ویلا اجاره نمی دهد. این همه در حالی بود که هنگامی که به چند بنگاه به عنوان مشتری مراجعه کردیم مرد بنگاه دار می گفت انواع و اقسام ویلاها با قیمت های متفاوت دارم از شبی ۵۰ و 100 و 200 هزار تومان و بیشتر با امکانات مختلف دارم. جالب این جاست که پول که بدهی به راحتی مجوز اقامت از مالک ویلا می گیری!

از ابراهیم آباد به سمت روستای گراخک هم که می رویم وضعیت همین گونه است. ویلا و باغ هایی که درون آن ها ویلاهایی شیک و دنج روییده اند و دوباره تابلوهای اجاره ویلا به چشم می خورد و بنگاه دارانی که در انتظار مشتری نشسته اند. برخی از ویلاهایی که نشانی مکان نسبی آن ها داده شده بود در کوچه هایی واقع شده بودند که فقط پیاده یا با الاغ می شد به مقصد رسید. ویلاهایی که اغلب وقتی زنگ را به صدا در می آوردی کسی پاسخ گو نبود و فقط باید برای ورود به ویلا به عنوان مشتری ابتدا با مالک آن مذاکره می کردی و پس از توافق بر سر قیمت وارد آن می شدی یا این که بنگاه دار تورا برای اجاره به مالک ویلا معرفی می کرد و می‌توانستی درون ویلا را ببینی.

این بدان معناست که اغلب ویلادارها خود در مکان دیگری سکونت دارند و فقط در صورت هماهنگی و توافق با مسافر خود را به ویلا می رسانند و در را به رویت می گشایند. در کنار رودخانه ابرده تابلوی بزرگی بر سردر ورودی یک واحد اقامتی نصب شده است. حسینی بازرس میراث فرهنگی می گوید: این از واحدهای غیر مجاز است. هتل آپارتمان، هیچ شباهتی نه به هتل دارد نه به آپارتمان.داخل می‌شویم هر چه صدا می زنیم کسی جواب گو نیست تا این که مرد میان سالی پس از چند دقیقه از یک اتاق بیرون می آید. هرچه از او سوال می کنیم جواب درستی نمی دهد.خبری از قسمت پذیرش و سیستم رایانه ای پذیرش و این طور حرف ها نیست.پنجره ها بدون حفاظ و توری است.سیم های برق از روی نرده های آهنی عبور داده شده اند و از قسمت بالکن اتاق ها به هم راه دارند.

این ها موارد نقصی است که به قول بازرسان رعایت نشده است. این واحد اقامتی بدون پروانه و در دو طبقه است، نگاهی به طبقه بالا می اندازم، موکت های رنگ و رو رفته پله ها و راهروی باریکی که در چند اتاق به آن باز می شود، وضعیت بهداشت آن هم تعریفی ندارد. با مالک آن که تماس می گیرم در برابر سوالاتم این گونه پاسخ می دهد:«درحال انجام امور مربوط به دریافت پروانه هستم. اتاق ساعتی هم ساعتی 10، 20 هزار تومان اجاره می دهیم. اتاق ها هم از 50-40 تا 100 هزارتومان اجاره می‌دهیم. در اتاق ها فقط حمام وجود دارد، در اتاق های بزرگ تر جایی برای پخت و پز وجود دارد اما ساکنان اتاق های کوچک باید طبقه پایین بیایند و از یک آشپزخانه مشترک استفاده کنند، اگر مسافران غذا خواسته باشند از رستوران های اطراف برای شان تهیه می‌کنیم. نواقص موجود را قبول دارم و قول می دهم آن ها را بر طرف کنم.»

فک پلمب غیرقانونی واحد غیر مجاز

بازرس میراث فرهنگی مارا به واحد اقامتی غیر مجاز دیگری در سمت راست رودخانه می برد و می گوید: 20روز قبل آن را پلمب کرده ایم اما اکنون همه پلمب ها را به طور غیر قانونی باز کرده اند.این واحد اقامتی مجتمع سه طبقه ای است که بر بلندای یک تپه دارای چشم اندازی زیبا واقع شده است طبقه پایین مغازه و پارکینگ است و طبقه دوم انباری و آشپزخانه اما در طبقه سوم 10-12 اتاق وجود دارد که یک بالکن به طرف خیابان است و بالکن دیگر به سمت تپه و لابه لای درختان و مجاورت جوی آب .چشم انداز بسیار زیبایی نقش بسته و هر اتاق دو در دارد یعنی به هر طرف بالکن یک در باز می شود.متعجبم از این که هیچ یک از درها ازبیرون دستگیره ندارد و همه دستگیره درها از بیرون شکسته شده است.آثار فک پلمب ها روی در هر اتاق مشهود است.ارتفاع بالکن سمت خیابان تا جاده آسفالت حدود 20 متری می‌شود اگر چه دور بالکن نرده کشی شده است اما در صورتی که یک کودک از اتاقی بیرون بیاید به راحتی از بین نرده ها رد می شود و به پایین سقوط می کند. حسینی بازرس میراث فرهنگی همه موارد ذکر شده را جزو نقایص جدی این واحد ذکر کرد و گفت:بالکن ها نباید به هم راه داشته باشد،اتاق ها نباید دو در ورودی و خروجی داشته باشد. امنیت ساختمان اصلا رعایت نشده است. به علاوه این که سیستم و اتاق پذیرش برای کنترل ورود و خروج مسافر وجود ندارد.

مالک این واحد اقامتی جوانی است که می‌گوید پلمب ها را کارگرم باز کرده که او را اخراج کرده ام.او دیگر نقایصی را که ذکر شد می پذیرد و قول می دهد برای دریافت مجوز اقدام کند. دکتر احمد زاده مدیر میراث فرهنگی شهرستان طرقبه شاندیز درباره طرح برخورد با واحدهای اقامتی غیر مجاز به خراسان رضوی گفت: واحدهای اقامتی فاقد مجوز به دلیل رعایت نکردن مسائل بهداشتی، انتظامی و امنیتی بستر مناسبی برای بروز مشکلات متعدد بوده بنابراین سامان دهی این گونه واحدها از برنامه های اصلی اداره میراث فرهنگی شهرستان است.

وی افزود: مالکان واحدهای اقامتی برای فعالیت قانونی بایدبه اداره میراث فرهنگی شهرستان مراجعه و برای تشکیل پرونده و دریافت مجوز اقدام کنند.احمدزاده درباره طرح سامان دهی و برخورد با واحدهای اقامتی غیر مجاز هم گفت:در این طرح بازرسان از واحدهای اقامتی محور شاندیز،کلاته ابراهیم، ابرده بالا،ییلاق ابرده پایین،ییلاق زشک و برخی روستاها نظیر ابراهیم آباد و گراخک بازدید کردند که به تعدادی از این واحدها اخطار پلمب 10روزه داده شد و برای هفت فقره فک پلمب غیر قانونی نیز پرونده تشکیل شد. ضمن این که تعداد زیادی بنرهای تبلیغاتی اجاره ویلا و سوییت نیز شناسایی و مستندات مربوطه تهیه شد تا با عاملان این گونه تبلیغات برخورد قانونی شود.وی بیان کرد: در این طرح حدود ۲۰۰ واحد اقامتی فاقد مجوز شناسایی شد که ابتدا اخطار 10روزه برای مراجعه به اداره میراث فرهنگی و تشکیل پرونده برای مالکان آن ها صادر شد تا به منظور دریافت مجوز اقدام کنند که در صورت مراجعه نکردن مالکان این واحد ها،ملک آن ها از طریق اداره اماکن نیروی انتظامی پلمب خواهد شد.

وی درباره برخورد با عاملان فک پلمب واحدهای اقامتی غیر مجاز هم اظهار کرد: در صورتی که مالک واحد اقامتی اقدام به فک پلمب غیر قانونی کند برای انجام مراحل قانونی و برخورد قضایی به دادسرا معرفی می شود.وی گفت: کلیه مالکانی که قصد اجاره ملک خود به گردشگران را دارند باید به اداره میراث فرهنگی مراجعه کنند تا برای انجام امور اداری و دریافت پروانه بهره برداری گردشگری، خانه مسافر یا اقامتگاه بوم گردی اقدام کنند.

در زمینه طرح سامان دهی و برخورد با واحدهای اقامتی غیر مجاز،ذوقی رئیس اداره اماکن طرقبه شاندیز گفت: بسیاری از واحدهای اقامتی و ویلاهای غیر مجاز که بر اساس طرح مذکور باید با آن ها برخورد قانونی می شد فاقد آدرس و مشخصات دقیق بودند که به همین دلیل نمی توان به آن ها اخطار داد یا پلمب شان کرد چون ممکن است فردی ادعا کند این واحد منزل و ملک شخصی وی است و اگر بر اثر این اقدام مشکلی برای کسی یا خانواده اش پیش بیاید ما باید پاسخ گو باشیم چرا که حتی ممکن است مدعی شوند که ورود به عنف کرده ایم.

وی در جلسه سامان دهی واحدهای اقامتی طرقبه شاندیز اضافه کرد:آدرس و مشخصات دقیق این گونه واحدها باید در درجه اول از طریق میراث فرهنگی یا مجمع امور صنفی به اداره اماکن داده شود تا با آن ها برخورد قانونی شود.در زمینه تابلوهای تبلیغاتی اجاره ویلا و تبلیغاتی که از سوی بنگاه داران برای اجاره ویلا به صورت یک شبه و غیره صورت می گیرد نیز بیک یزدی رئیس صمت طرقبه شاندیز گفت:هیچ منع قانونی برای مشاورین املاک در این زمینه وجود ندارد و بنگاه های املاک می توانند اطلاعات حوزه کاری خود و حتی اجاره ویلای یک شبه را به صورت بنر تبلیغ کنند.

اما سرهنگ یوسفی جانشین فرماندهی انتظامی طرقبه شاندیز در واکنش به این اظهارات گفت:اگر در این قبیل ویلاها که به افرادی به صورت یک شبه و ... اجاره داده می شود جرم و مفسده ای رخ دهد چه کسی بایدپاسخ گو باشد؟وی افزود:در اماکن عمومی واحدهای نظارتی قادر به نظارت هستند ولی در ویلاهای شخصی چنین نظارت هایی نمی توان کرد ودر این زمینه باید جلوی این گونه تبلیغات گرفته شود.

ادامه گزارش حاکی است،فرماندار طرقبه شاندیز هم خواستار برچیده شدن چنین تبلیغاتی از شهرستان شد و اظهار کرد این موضوع باید در شورای پیشگیری از جرم مطرح و مصوب شود . نمکیان رئیس مجمع امورصنفی طرقبه شاندیز هم قول داد که این اتحادیه به منظور برچیده شدن تبلیغات ویلای اجاره ای غیر مجاز با میراث فرهنگی همکاری کند.درهمین زمینه دکتر شهسوار معاون شهردار شاندیز هم گفت:دستور جمع آوری چنین تبلیغاتی صادر و تابلوهای اجاره ویلا از شهر شاندیز جمع آوری شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر