بازدید 13904

زندگی پلاستیکی ایرانی‌ها

کد خبر: ۸۶۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ 16 December 2018

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران گفت: تغییر الگوی مصرف و نگرش افراد به مصرف تولیدات سبز در راستای حفظ محیط زیست، یکی از محورهای مهمی است که باید به آن توجه شود.

به گزارش ایسنا، ابوالحسن حسینی با بیان اینکه انسان از آغاز پیدایش تا به حال همیشه در این فکر بوده که بر طبیعت غلبه کند اما بروز برخی از مشکلات مانند محدودیت منابع طبیعی و آلودگی محیط زیست در سال های اخیر منجر به تجدید تفکر انسان‌ها شده است، اظهار کرد: در دهه اخیر روند توجه به محیط زیست افزایش پیدا کرده و به عنوان پدیده مهم در جهان مطرح شده است.

وی تصریح کرد: با پیشرفت تکنولوژی میزان تولید و مصرف محصولات در سراسر جهان افزایش یافته و افزایش مصرف، پیامدهای مختلفی مانند گرم شدن ناگهانی زمین و تغییرات تدریجی آب و هوا را به دنبال داشته است. این تغییرات ناشی از افزایش تولید و مصرف بوده و تا زمانی که این روند افزایشی وجود داشته باشد، آلودگی در کنار آن مشاهده می‌شود اما قطعا آلودگی را می‌توان، کنترل و در اندازه قابل قبول نگه داشت.

حسینی با اشاره به اینکه آسیب به محیط زیست عواقب نامطلوبی را برای انسان هایی که روی زمین زندگی می‌کنند، دارد، گفت: نقش تعیین کننده جنبش خرید سبز و توجه مصرف کنندگان به خرید این محصولات می‌تواند به محیط زیست آسیب کمتری برساند.

وی خاطرنشان کرد: براساس آمار و ارقام در ایران، سالانه بیش از ۵۷۰ هزار تن زباله‌های پلاستیکی، تولید و در طبیعت رها می‌شود و ۳۰۰ سال زمان می‌برد تا این زباله‌ها تجزیه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با بیان اینکه کشورهای در حال توسعه می‌توانند باعث تخریب محیط زیست در حوزه مصرف باشند، افزود: ایران به عنوان کشور در حال توسعه اقدام جدی در حوزه تولید و مصرف در راستای حفظ محیط زیست انجام نداده و با وجود اینکه اقدامات زیادی از سوی سازمان های مردم نهاد، دولت ها و کسب و کارها صورت گرفته اما فقط میزان علاقه افراد را به محیط زندگی بیشتر کرده اما روندی افزایشی در خرید محصولات سبز و توجه به جنبش سبز برای حفظ محیط زیست دیده نشد.

حسینی خاطرنشان کرد: توجه به خرید محصول سبز در حفظ محیط زیست اهمیت بالایی دارد، خاطرنشان کرد: شرکت های تولیدی، دولت و مصرف کننده سه راس یک مثلث بوده که باید در حوزه خرید و محصول سبز پیشقدم باشند.

عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه نقش دولت و شرکت‌های تولیدی در تولید محصول و ایجاد یک جنبش سبز بیشتر است، گفت: تولید محصول سبز یکی از محورهای حفظ محیط زیست بوده اما کافی نیست، زمانی می‌توان مدعی برداشتن گامی در راستای حفظ محیط زیست شد که مصرف کنندگان محصولات سبز را خریداری و استفاده کنند.

وی با بیان اینکه در ایران نگرانی‌ها در مورد حفظ محیط زیست و مصرف محصول سبز وجود دارد، تصریح کرد: امروزه علاقه‌ای که مصرف کننده به محصولات سبز نشان داده‌اند در حفظ محیط زیست مشاهده می‌شود. استفاده از مصرف کالاهای تجدیدپذیر باید در الگوی مصرف قرار گیرد و باید شرکت‌های تولیدی با همراه شدن با جنبش‌هایی که در حفظ محیط زیست فعالیت می کنند علاقه به موضوع داشته و به سمت تولید سبز بروند، مصرف کنندگان نیز از خرید محصولات با ظروف تجدید ناپذیر خودداری کنند و خرید محصولاتی مانند لامپ‌های کم مصرف و شوینده‌هایی که حاوی مواد بازگشتی به طبیعت است، در برنامه خود قرار دهند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۱۵
متوجه شدین خانم مسن در عکس اول دنبال چه چیزی روی زمین میگرده؟
.
.
.
.
.
دنبال جوانیش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
قندک فضای مجازی زیاد چرخ میزنیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
خمیده پشت از آن گشتند پیران جهاندیده
که اندر خاک می جویند ایام جوانی را
کارگر ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
سحرگه ، براهی یکی پیر دیده ام/ بسوی خاک خم گشته از ناتوانی / بدو گفتم چه گم کرده ایی اندراین
.خاک/ بگفتا جوانی جوانی جوانی
برای هیچ چیز برنامه و الگویی نداریم چه برسه به پلاستیک
خدا خودش به ما مردم رحم کنه
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
خود همین ما مردم داریم از پلاستیک استفاده میکنیم اونوقت خدا بیاد به داد ما برسه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
در روایت نبوی می خوانیم که إِنَّمَا یَرْحَمُ‏ اللَّهُ‏ مِنْ عِبَادِهِ الرُّحَمَاءَ (1) خداوند از میان بندگانش فقط به رحماء و افراد مهربان، رحم می کند.
تا چیزی بهتر از پلاستیک جایگزین نشه هیچ کسی به قوانین رعایت حفظ محیط زیست توجه نمی کنه‏، مردمی که هزارجور دغدغه معیشتی دارن وقت فکر کردن به مسائل مدنی و زیست محیطی رو ندارن، لذا بایدبا این جامعه درگیر و فراری از فعالیت های مدنی به صورت غیرمستقیم و غیرارادی پیش رفت
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
برای خرید های روزانه و برای خرید نان می توان از کیسه های پارچه ای که بسیار در دسترس مردم قرار دارد استفاده کرد.هم اکنون در آلمان از این کیسه ها که چندین بار می توان از آن استفاده نمود و بازگشت پذیر به چرخه طبیعت نیز هست استفاده می شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۵
دوست عزیز همراه داشتن ۲تا کیسه پارچه ای، از این تبلیغاتی‌ها که معمولا مجانی هم بدست میاد جای زیادی را اشغال نمی کنه و از طرفی عمر بالایی هم داره.
اگر پول کیسه پلاستیکی را بگیرند خیلی ها برای معیشتشون هم که شده با خودشون زنیبل میارن
2
تغییر الگوی مصرف؟
کدام مصرف؟ مصرف چه چیزی؟
در آینده ی کوتاه از گرسنگی تلف خواهیم شد.
تا اونجایی که ممکنه پلاستیک کم مصرف کنیم به جاش از پارچه ، پاکت کاغذی و ...
در مناطقی که کارخانه بازیافت وجود دارد پلاستیک های دور ریخته شده ارزش مالی پیدا میکنند و عده ای با جمع اوری ضایعات پلاستیکی هم شهر و طبیعت را از شر مواد پلاستیکی راحت میکنند و هم خود صاحب درامد میشوند
بهترین راهکاری که از چندسال قبل به ذهن بنده رسیده است ،اینکه از یک پلاستیک چندین بار میتوان استفاده کرد.و همیشه قبل از رفتن به خرید از قبل چند کیسه پلاستیک را همیشه آماده داریم و نهایتا بعنوان کیسه زباله برای سطل های کوچک و یا کیسه زباله داخل ماشین(حلقه یک دسته آن داخل دنده) استفاده میکنیم.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر