بازدید 22270
مشق شب دانش آموزان حذف نشده؛

حاشیه‌نگاری بر دیدار مدیران گاج و قلمچی با آیت الله سبحانی

در ساعات اخیر، خبری به صدر اخبار مورد توجه کاربران فضای مجازی رسیده و توجه‌ها را به خود جلب کرده که از دیدار یکی از مراجع تقلید با انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور بیرون آمده است؛ خبری با عنوان انتقاد شدید آیت الله جعفر سبحانی از حذف مشق شب در مدارس!
کد خبر: ۸۶۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۸ 14 December 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد ندارد
اظهارنظر یک مرجع تقلید درباره حذف مشق شب دانش آموزان، موضوعی نیست که کاربران پرشمار فضای مجازی ساده از کنار آن عبور کنند، به ویژه اگر این اظهار نظر از نوع انتقاد شدید باشد.

به گزارش «تابناک»؛ در ساعات اخیر، خبری به صدر اخبار مورد توجه کاربران فضای مجازی رسیده و توجه‌ها را به خود جلب کرده که از دیدار یکی از مراجع تقلید با انجمن فرهنگی ناشران آموزشی کشور بیرون آمده است؛ خبری با عنوان انتقاد شدید آیت الله جعفر سبحانی از حذف مشق شب در مدارس!

خبری که در شرح آن آمده، مدیران گاج و قلمچی و برخی دیگر از ناشران آموزشی به دیدار این مرجع رفته‌اند و ایشان در این دیدار تأکید کرده: «اینکه امروز برخی مدارس و اساتید از تکلیف دادن به شاگرد و دانش آموز خودداری می‌کنند، بسیار کار غلطی است که باید اصلاح شود؛ رمز پیروزی مردان بزرگ همین است که در معرض مشکلات قرار گیرند تا پرورش یابند.»

آیت الله سبحانی با بیان اینکه تجربه به بشر ثابت کرده که رسیدن به مقام بالا با زحمت میسر می‌شود، افزوده: «سال‌ها تجربه نشان داده، بچه‌ها پس از برگشت از مدرسه باید مشغول کار و مرور درس شوند. نباید بچه‌ها را ننر بار آورد؛ با این شیوه بچه‌ها به جایی نمی‌رسند، بلکه باید تکلیف داشته باشند و مغزشان کار کند.»

انتقاداتی صریح و تند که در نهایت به ارائه این رهنمود از زبان این مرجع تقلید منجر شده است: «این شیوه و حذف تکلیف خلاف قرآن، حدیث و سیره بزرگان و علماست و امیدوارم وزیر آموزش و پرورش از این نظر برگردد؛ همان شیوه سابق خوب بود.»

سخنانی که هنوز مورد تأیید دفتر ایشان قرار نگرفته و البته مردود هم خوانده نشده است؛ اما بازتاب وسیعی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته و واکنش‌های مختلفی را زمینه ساز شده است؛ واکنش‌هایی از جنس شگفتی، طرح سؤال و ابهام و از همه این‌ها مهم‌تر، یادآوری تجارب جهانی در این خصوص.

اینکه مدت هاست مشق شب در جهان منسوخ شده و مدارس به سمت و سویی رفته‌اند که تمام شبانه روز دانش آموزان را اشغال نکنند و سهمی هم برای حضور دانش آموزان در جمع خانواده و همسالان و از این‌ها مهم تر، بازی و شادی کودکان در نظر بگیرند. نکات مهمی که در نظام‌های آموزشی مدارس در گذشته مد نظر قرار نمی‌گرفتند و آسیب‌هایی به دنبال داشتند.

آسیب‌هایی که نه فقط در این نظام آموزشی، که در برخی شیوه‌های رفتاری نیز به اثبات رسیده و موجب بروز تغییراتی شده است؛ مثل یافته‌های جدید علمی که نشان می‌دهد، الزاما سخت گیری نکردن به معنای افت و تربیت نشدن کودکان نیست و نتیجه سختگیری و اعمال فشار بر دانش آموزان مثبت نخواهد بود.

نکاتی بر خلاف آنچه از زبان آیت الله سبحانی بیان و بر اساس آن نتیجه گیری شده که باید آموزش و پرورش به شیوه قدیم بازگردد و مشق شب را احیا کند. اما مگر مشق شب حذف شده و دانش آموزان بعد از ساعات درسی به حال خود رها می‌شوند؟

این پرسش شاید کلیدی‌ترین بخش ماجراست که مغفول مانده و درباره‌اش سخن گفته نشده است؛ پرسشی که بر خلاف آنچه تصور می‌شود، پاسخش منفی است. هرچند وزیر وعده داده که می‌خواهند مشق شب را حذف کنند و این طرح تا حدودی به صورت پایلوت در برخی مدارس به اجرا درآمده، اما مشق شب حذف نشده است.

این را می‌شود با پرسش از والدین دانش آموزان دریافت که حتما تأیید خواهند کرد که دانش آموزان بر خلاف قدیم دست‌ورزی ندارند و مشقشان کاسته شده، اما همچنان موظف به حفظ اشعار کتاب هستند، باید در منزل تمرین بنویسند و حل کنند، رونویسی از دروس و دیکته خانگی دارند و با انبوه امتحانات هفتگی و ماهانه مواجهند.

این در حالی است که در نتیجه تغییرات به وجود آمده در نظام آموزشی مدارس، سهم والدین در آموزش به دانش آموزان بسیار افزایش یافته و اگر دانش آموزی از والدین با سواد محروم باشد، تأثیر و نتیجه آن را در وضعیت تحصیلی وی به وضوح می‌توان دید. اشکالی که اگر قرار به رفع آن باشد، باید آموزش به دانش آموزان را در مدارس تکمیل‌تر کرد که معنی آن، همان حذف مشق شب است.

همان اتفاقی که وزیر و مسئولان آموزش و پرورش وعده اجرای آن را داده‌اند، اما ظاهرا مدیران انتشارات آموزشی با آن مخالفند و تلاش دارند با اقداماتی از جمله مراجعه به علمای قم، زمینه ساز بازگشت اوضاع به روال قبل شوند؛ همان هایی که به آیت الله سبحانی گفته‌اند که مشق شب حذف شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
من دیگه حرفی ندارم
به جای پول خواری توسط این دوگروه که جای امور آموزشی در آموزش و پرورش را مختل کردن بپردازید به خود بدنه آموزش و پرورش
به جای پول خواری توسط این دوگروه که جای امور آموزشی در آموزش و پرورش را مختل کردن بپردازید به خود بدنه آموزش و پرورش
هدف گاج و قلمچی مسلما از این دیدار منافع شخصی است.
دو غدۀ سرطانی آموزش و پرورش برای تطهیر خودشون این جلسه رو ترتیب داده اند .
سلام من یک معلم هستم واز اینکه افراد زیادی که تخصصی در زمینه آموزش و پرورش ندارند درباره مسایل آن اظهار نظر می کنند واقعا متاسفم بگذارید آموزش و پرورش دست خود ما معلمها باشد آقای سبحانی بهتراست در حوزه خودش کارش را درست انجام دهد نیازی به نظر امثال ایشان نداریم.
جالبه که هر کی برای خودش داره برای آموزش و پرورش خط میده.
متاسفم
مهمتر از تعیین تکلیف دانش آموزان باید مشخص شود مرجع تصمیم سازی ها در هر زمینه کیست و حد و حدود نظر و تعیین تکلیف آقای سبحانی و دیگران چقدر است ؟
حضرت آیت الله سبحان درست می فرماید متاسفانه هر دو جریان سیاسی چپ و راست هر مرحله که قدرت دستشان است برای رای آوردن برایِ دور بعد، رفتارهای رای جمع کنی انجام می دهند در حالی که باید به فکر تولید و اشتغالزایی باشند
توو کدوم حدیث و آیه گفته شده بچه ها مشق شب داشته باشن؟
چرا روحانیون خود را محق میدونن که تو تمام امور دخالت کنند ؟
من معتقدم نظام آموزشی ما دهه هاست به شدت بی ثبات و استرس آور برای وادین هست
با کمال احترام برای مراجع تقلید؛ در صورت صحیح بودن این اخبار، یه سوال دارم و اون اینکه چرا در مباحثی که در حیطه تخصص ایشان نیست اظهار نظر میفرمایند؟
ظاهرا مدیران قلم چی و گاج و ... به نفع خودشان دارند کار میکنند
آقایان گاج و قلمچی چقدر از این موضوع ناراحت هستند
واقعا اینها با چه رویی پاشده اند رفته اند پیش مراجع؟
مهمترین نکته این است که چطور ایشان یک موضوع در حیطه علم تجربی را که قابل اثبات یا نفی است و نفی و اثبات آن هیچ بار ارزشی ندارد، به قران نسبت داده و به این ترتیب آن را دینی کرده است.
خیلی جالبه
امروزه مبحث آموزش در جهان پیشرفت زیادی داشته و کسانی که در این زمینه صاحب نظرند سالها در این رشته تحقیق و مطالعه و بررسی می کنند.
آموزش یک علم و یک رشته دانشگاهی هست
هر کسی نباید در هر کاری نظر بدهد
من هفتاد سالم هنوز وحشت مشق شب را فراموش نمکنم بخصوص تکالیف ایام عید نوروز که تمام خوشی تعطیلات عید بر باد میرفت البته من هچوقت تکالیف عید را انجام نمی دادم وتنبیه انرا می پذیرفتم.تابناک جان این پیام را بنویس
گاج و قلمچی
بچه ها را افسرده و پدر مادر ها را شرمنده و بی پول و خودشان را میلیاردر کرده اند
من کاری به تجربه جهانی و تجربه ایران و این حرفا ندارم
ولی اینکه بگیم مشق شب حذف نشده دروغه!
احتمالا در آینده کیف هم از مدارس حذف می شود و مدارس بدون کیف وکتاب خواهیم داشت و تکالیف دیجیتال و تنها در مدرسه انجام می شود.همانطور که دربعضی از کشورهای پیشرفته هم اکنون در حال اجراست.مهم کسب مهارت و حل مسئله و در نهایت خلاق بودن فرد است نه محفوظات .
من از هلند مینویسم و بچه مدرسه ای دارم. و به شدت موافق مشق و تکلیف مدرسه هستم. چون بچه ها وقتشون رو با یوتیوب پر میکنند. الان ممکنه بعضی ها افاضه کنند که والدین باید مانع بشند ولی واقعیتش اینیکه چنین چیزی امکان داره بچه ها کاملا در سیطره فضای مجازی هستند پس بهتره سرشون با درس گرم باشه.
اصلا این قلمچی و گاج چطوری ابر تریلیاردر شدند؟
چرا باید برای تکلیف مشق شب بچه هایمان افراد غیر متخصص نظر بدهند؟ چرا نظرات متخصصان جامعه شناسی و آموزشی نباید ملاک باشد؟ از اینها مهمتر چرا از والدین همه پرسی انجام نمی گیرد؟
تمام وقت شون بچه ها در بعضی از کشورها در مدرسه هستند .تمام وقتشان .
دقيقا مطلب درستى بود يه انتقاد هم اينكه لطفا جناب آيت الله سبحانى توضيح بدهند حذف مشق شب چرا بر خلاف قرآن هست؟!
پس از سی و سه سال تدریس در همه مقاطع فهمیدم که هیچ موسسه شرکت یا بنگاهی با رویکرد انتفاعی نمیتواند دغدغه تعلیم و تربیت داشته باشد .
تاریخ در مورد ما چه قضاوتی خواهد کرد؟!
به نظرم هرکسی بهتره تو فضای تخصصی خودش نظر بده
سهام قلمچی و گاج چنده میخواستم بدونم
اگر اقای قلمچی و گاج بدنبال پول وشهرت نیستند برن دنبال تاسیس دانشگاه های کاربردی که بدرد صنعت و پیشرفت ایران بخوره نه اینکه تالیف کتابهای تستی و رقابتی...
بزرگانی چون دکتر حسابی /دکتر قریب و...
مگر با گاج و قلمچی به چنین تخصصی دست پیدا کردن
این دو بزرگوار فقط دارن از اب گل الود ماهی میگیرن وبس.
آخه کجای قران و حدیث اومده که مشق شب واجبه...
وافعا متاسفم
هدف من از مدرسه فرستادن فرزندانم اینه که در جمع همسالانشون بازی کنند و تجربه کسب کنند و کار آموزش و تربیت بچه هام رو به هیچ کس نمیسپارم.
سلام .فرزند دختر ۸ساله بنده در طول روز ۷ساعت در مدرسه حضور دارد و بعد از مدرسه نیز به همراه مادرش به مدت ۳ساعت تکالیف مدرسه را انجام میدهند .فرزند بنده اگر بخواهد یک باشگاه ورزش برود و یا یک زبان دوم یادبگیرد اصلا وقت نمی کند.تمام زندگی اش شده مدرسه و تکالیف مدرسه
عجب
حالا ایشان چرا فتوی دادند؟
اصلا من برام سواله که مراجع اگر ماهم بریم پیششون مارا میپذیرند یا خیرررر؟
از وقتی وزیر آموزش و پرورش به مدارس اعلام کرده باید آزمون های قلمچی وگاج و فلان حذف بشه این مراکز آموزشی از لحاظ مالی خیلی ضرر کردند ٫اونا نگران مشق شب دانش آموزان نیستن ٫ نگران جیب خودشان هستن
با امدن دکتر حکیم زاده به معاونت آموزش و پرورش ایشان مهمترین رسالت خود را مبارزه با مافیای کنکور و کتارب های کمک درسی گذاشت و چندین بار سلطان کنکور تلاش کردند از نفوذ خود استفاده و ایشان را برکنار نمایند اما این معاون علمی و استاد دانشگاه تهران بدون توجه به نفوذ مافیای های کتاب های کمک درسی آستعدادهای درخشان و مدارش پولی توانسته است تغییر عمده ای را در آموزش ابتدایی کشور دهد اما مافیا قسم خورده است این فرد را بر خواهد داشت ببینیم عدالت پیروز می شود و یا سلطان های کتاب های کمک درسی
با سلام
جناب آقای آیت الله سبحانی نشان دادند که در مسائل فرهنگی مداقه میکنند وباید از ایشان تشکر کرد .
ازینکه بچه ها نباید ننر بار بیان و تکلیف به اندازه مناسب باید بهشون داده بشه که حداقل سواد رو داشته باشن حرفی نیس اما اساسا فکر کنم حضرت اقا نه سیمای میلی نگاه می کنند که بدونن گاج و قلمچی چی چیه و نه از مافیای کنکور خبر داشتن این حرفا رو زدن.
متاسفم
86 کامنت هیچ وقت منتشر نمی شه
یه نفر به من بی سوادبگه طبق کدوم آیه قرآن حذف تکلیف شب بچه ها اشکال داره ؟؟
از یک منظر تا زیرساخت های آموزشی در سیستم فربه و کند آموزش و پرورش مملکت فراهم نشه حذف مشق شب جز ایجاد خلاء در فواصل کلاس های مدرسه و افت یادگیری محصلین نتیجه ای نخواهد داشت
من خودم دبیرم تو مقطع دوره اول
مشق شب به کل یه روش غلطه. بچه وقتی میره تو خونه باید استراحت کنه و تفریح کنه. صبح تا ظهر بچه رو میگیریم. بعدشم همش استرس امتحان و تست و کارنامه و کنکور و ...
واقعا زبانم قاصره از بیان احساسم
تاسف، تاسف، تاسف....
عجبا عحبا
جالب که 103 نظر دارین که به نظر خودتون غیر قابل انتشار نیست ولی بازم جرات نمیکنید انتشار بدید
نظام آموزشی باید فزرندان این سرزمین را به سمت توسعه اجتماعی ببرند تا با خلاقیت ، ریسک پذیری ، انتقاد پذیری آشنا بشوند نه اینکه به دانش آموز تحمیل مشق بشود و هیچ تاثیری در مسیر موفقیت و توسعه نداشته باشد .
قلم چی و گاج از توابین نیستند؟
سلام واقعا ادم متحیر میشه
برای اینکه مشق شب حذف شود، نخست باید مطالب آموزشی غیر ضروری و حفظ اشعار حذف شود،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر