بازدید 9620
عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت وگو با «تابناک»؛

دایره فقر در حال گسترش است و روز به روز افراد بیشتری به آن دچار می‌شوند/ حاصل همه ی ریاضت‌های گذشته طلب ریاضتی حتی بیشتر شد/ بسته حمایتی، سوپاپ هم نیست، چه برسد به راهکار حل مشکل

عربستانی: برای سوژه درگیر با بحران اقتصادی این سؤال پیش می‌آید، چه شد که به اینجا رسیدیم؟ این دست تنگی و تحقیر تحمیلی برای چیست و چه کسی مقصر آن است؟ سال‌ها طلب ایثار و ازخودگذشتگی باید امروز به نتیجه بنشیند و ثمره آن به صورت گشودگی و رفاه مشهود شود، ولی وقتی حاصل همه ی ریاضت‌های گذشته طلب ریاضتی حتی بیشتر شد، سؤال مهمی در برابر سوژه قرار می‌گیرد...
کد خبر: ۸۵۹۹۹۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 12 December 2018
دایره فقر در حال گسترش است و روز به روز افراد بیشتری به آن دچار می‌شوند/ حاصل همه ی ریاضت‌های گذشته طلب ریاضتی حتی بیشتر شد/ بسته حمایتی سوپاپ هم نیست چه برسد به راهکار حل مشکلافزایش افسارگسیخته قیمت‌ها که در بسیاری موارد از هیچ قانون و روال مشخصی تبعیت نمی‌کند، امان بسیاری از شهروندان به ویژه قشر مستضعف و حقوق بگیر جامعه را بریده و مشکلات اقتصادی ایشان را افزایش داده است؛ مشکلاتی که گویا متولیان امر چندان به آن توجه نمی‌کنند، ولی بررسی‌ها نشان می‌دهد، پیامد‌های ویرانگرشان به مراتب از پیامد‌های اقتصادی خطرناک‌تر است.

به گزارش «تابناک»؛ جدا از درصد کوچکی از جمعیت کشور که در پی افزایش قیمت‌ها فشار اقتصادی و معیشتی قابل ذکری را احساس نکرده و نمی‌کنند، بخش عمده‌ای از شهروندان ایرانی به واسطه مشکلات اقتصادی پیش آمده در تنگنا قرار گرفته اند و شرایط معیشتی آن‌ها تعریفی ندارد؛ وضعیتی که در کنار بحران‌های اقتصادی به خسارات اجتماعی نیز دامن خواهد زد و در صورت عدم اقدام جدی مسئولان، پیامد‌های نگران کننده‌ای به همراه خواهد داشت.

افزایش قیمت کالا و خدمات به ویژه در شرایطی که حقوق و مزایای بسیاری از شهروندان جامعه مثل کارگران و قشر‌های حقوق بگیر افزایشی نداشته، اکنون مشکلات فراوانی را در بعد اجتماعی رقم زده که به نظر می‌رسد مسئولان اجرایی کشور در طرح و برنامه‌های اجرایی خود نسبت به آن‌ها حساسیت قابل ذکری ندارند.

این روز‌ها کمتر کسی را می‌توان یافت که در خرید کالا و خدمات از بازار متوجه کاهش قدرت خرید خود نشود و در پاره‌ای موارد، قدرت خرید خود را از دست نداده باشد؛ شهروندانی که مشخص نیست در این وضعیت خاص در چه احوالی هستند و نسبت به آینده خود و خانواده خود چگونه می‌اندیشند.

بی شک استمرار این شرایط می‌تواند پیامد‌های اجتماعی نگران کننده ای ـ چون ناآرامی‌های اجتماعی مثل آنچه در مورد تعداد زیادی از کارگران شرکت‌های اقتصادی کشور دیدیم ـ افسردگی شهروندان و نیز افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی را به همراه داشته باشد.

دکتر مهرداد عربستانی، جامعه شناس و عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در همین رابطه به «تابناک»، گفت: گمان نمی‌کنم این موضوع اصولاً محل تردید باشد که افزایش جهشی هزینه‌های زندگی و ثبات درآمد، به خصوص درآمد حقوق بگیران، به گونه‌ای بوده است که امروزه غالب مردم فقر را به عینه در قدرت خرید و در محتویات سفره شان احساس می‌کنند، به طوری که زندگی کرامت مندانه برای بسیاری از حوزه امکان خارج می‌شود و احساس تحقیر و گیرافتادگی بر بسیاری تحمیل شده است.

عربستانی افزود: نمی‌خواهم مرثیه سرایی کنم، ولی امروز، به نسبت گذشته، کم نیستند سرپرست‌های خانواری که احساس شرمندگی جلوی خانواده را تجربه می‌کنند و وفور زنان و مردان میانسال تا کهنسال که با تن رنجور در سرما و شرایط سخت فیزیکی به دستفروشی کالا‌های خرد و کم سرمایه مبادرت می‌کنند. اصولاً واقعیت این وضعیت را به صورت ما می‌کوبد. دایره فقر امروز در حال گسترش است و روز به روز افراد بیشتری را در بر می گیرد.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: برای سوژه درگیر با بحران اقتصادی این پرسش پیش می‌آید، چه شد که به اینجا رسیدیم؟ این دست تنگی و تحقیر تحمیلی برای چیست و چه کسی مقصر آن است؟ باید سال‌ها طلب ایثار و از خودگذشتگی امروز به نتیجه بنشیند و ثمره آن به صورت گشودگی و رفاه مشهود شود، ولی وقتی حاصل همه ریاضت‌های گذشته طلب ریاضتی حتی بیشتر شد، سؤال مهمی در برابر سوژه قرار می‌گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در پاسخ به پرسش خبرنگار «تابناک»، در مورد پیامد‌های اجتماعی بحران اقتصادی پیش آمده تصریح کرد: در بحران اقتصادی این چنینی که ما درگیر آن هستیم، بی اعتمادی اجتماعی می‌تواند مهم‌ترین پیامد باشد. پیش بینی ناپذیری آینده، افت ارزش دارایی و درآمد و خلاصه احساس ناامنی اقتصادی و اجتماعی، می‌تواند اعتماد نسبت دیگر مردم و نهاد‌های اجتماعی را کاهش دهد که به نوبه خود لطمه بزرگی به مبانی مقوم زندگی اجتماعی است.

وی در ادامه همین پرسش گفت: به عبارت دیگر در چنین حالتی به طور طبیعی و به خاطر صیانت نقس حیات اجتماعی به نفع فردیت بیگانه از جامعه، منقبض می‌شود. به خصوص درکشور ما که شرایط اقتصادی تابعی مستقیم از تصمیمات حکومت و سیاست هستند، این بی اعتمادی شامل نها‌دهای حکومتی نیز می‌شود. البته این فقط معضل معیشتی نیست که بی اعتمادی را افزایش می‌دهد. در واقع معضل معیشتی و اقتصادی یکی از نشانه‌های مجموعه نشانگانی است که به بی اعتمادی دامن می‌زنند. نشانگان دیگر، درکی است که سوژه ایرانی از وجود اقتصاد رانتی و نابرابری و فساد، و نیز عدم صداقت اخلاقی برخی اشغال کنندگان جایگاه‌های قدرتمند دارد.

عربستانی در ادامه سخنان خود و در پاسخ به این که آیا پیامد‌های اجتماعی بحران اقتصادی پیش آمده قابل حل است یا خیر، ادامه داد: نمی‌توان گفت که اصولاً قابل جبران نیست، ولی بازگرداندن اعتماد مخدوش شده، یا همان اعتماد سازی، به خصوص که بی اعتمادی به امری مزمن تبدیل شده باشد، فرآیند ساده و سر راستی نخواهد بود. بگذریم که چه بسا اصلاً ممکن نباشد.

استاد دانشکده علوم اجتماعی تأکید کرد: موضوع را از بعد دیگری هم می‌توان دید. از بعد انسانی و فردی هر دوره‌ای از چرخه زندگی، مثلاً کودکی، نوجوانی، جوانی، تأهل، دوره فعالیت کاری، والدگری در دوره‌های مختلف فرزند پروری، و بازنشستگی، اقتضائات خاص خودشان را دارند که محدود به آن دوره زمانی مشخص است. مثلاً اگر دوران نوجوانی و جهش رشد تغذیه مناسب نباشد، آثار آن تا پایان زندگی می‌ماند. اگر در جوانی آموزش مناسب مقدور نشود، احتمال ارتقای اجتماعی برای تمام عمر تحت تأثیر قرار می‌گیرد و به همین ترتیب هر یک از مراحل چرخه زندگی اقتضائات خود و محدودیت زمانی خود را دارند.

عربستانی در همین رابطه افزود: پس وقتی به خاطر شرایط محیطی و اقتصادی بخشی از این چرخه مخدوش شود، مثلاً تغذیه در زمان رشد نامناسب بشود، آموزش در دوران نوجوانی و جوانی به خوبی صورت نگیرد و امکان اشتغال در زمان مناسب شکل نگیرد، تبعات آن بر کل مراحل دیگر زندگی سایه می‌اندازد و جبران آن در کل زندگی ممکن نخواهد بود. این نقیصه‌ای است که عملاً و واقعاً بر حیات بدنی و روانی انسانی تأثیر می‌گذارد. تنگی و سختی معیشت در یک دوره، می‌تواند بالقوه زندگی چند نسل را مخدوش کند.

استاد دانشگاه تهران در مورد تصور خود از استمرار چنین شرایطی ادامه داد: من نمی‌توانم برای آینده هیچ پیش بینی مشخصی داشته باشم، شاید غرق شدن در نا امیدی و خمود، شاید اعتراض و شورش مانند آنچه در اعتراضات کارگری و کارمندی اخیر دیده می‌شود، شاید هم باز کردن دریچه‌های اطمینان (همان سوپاپ) برای تخلیه هیجانی و کاهش فشار که استراتژی آشنایی است و عملاً باعث می‌شود که وضعیت تا مدت نامعلومی به صورت کج دار و مریز ادامه یابد.

وی در مورد راهکار دولت مبنی بر توزیع بسته‌های حمایتی برای کاهش فشار اقتصادی به قشرهای ضعیف نیز گفت: بسته‌های حمایتی ۲۰۰ هزار تومانی حتی سوپاپ هم نیست، چه برسد به اینکه راهکاری برای کاهش مشکلات اقتصادی باشد. شاید اصولاً به دلیل تحقیرآمیز بودنشان و یادآوری فلاکت، باعث نتایج معکوس هم بشوند.

مشروح این گفت وگو را اینجا بخوانید.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۸
نمیدونم چرا هیچ کس این هشدارهارو جدی نمی گیره. دلار داره میاد پایین ولی همه چیز داره گرونتر میشه. این یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
علی برکه ا...
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دلار چنده؟حدود ۱۱.تقریبا ۳ برابر قدیم.موز پارسال ۶ تومن بود(نه ۳ تومن اون کانال اعلام ارز)الان ۱۲ تومنه.گوشت گاو ۳۰ بود شده ۶۰.بعضی اجناس هم بیشتر رشد کردن مثلا ۴ برابر.اونها باید ارزون بشن.اگر چیزی هنوز ۳ برابر پارسال نشده بدونید گرونتر میشه.تعجب از گرون شدن مرغ و گوشت و شیر نکنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
برادر عزیز, اگر تا حالا جواب سوال خودت را پیدا نکرده ای, مطمئن باش که تا آخر عمر هم به جواب آن پی نخواهی برد چون پاسخش خیلی واضح و روشن است
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
این یعنی این ملت ایران هنوز کشش و جا واسه فشار و تورم را دارند حالا حالاها باید بکشن
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
واقعا چطوری مسولین میتوانند در چشم مردم نگاه کنند و با افتخار از جشن های افتخار آفرین صحبت کنند ؟؟
آراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اگر مملکت توجه و کنترل وجودداشت چنین نمی شد. مگر در کل دنیا فقط یک کشور داریم و آن هم ایران است؟ کشویر های پیشرفته را بنگرید که چگونه متخصصین خودرا دارد و رفع بحران می کنند و این هم از ما که به جای استفاده از چنین کارشناسانی، فقط نشست های کارشناسی "سیاسی" داریم
!!
ناشاس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
این بازی خود دولت است
فشار خرج و برج دولت و دستگاه های عریض و طویل آن همیشه بر دوش مردم بوده و در شرایط تحریمی بیشتر هم شده
اقای همتی فرقی با سیف ندارد. اقای سیف 220 تن دخایر طلا و سکه ملت ایران را به قیمت 1400 بین انهایی که رانت اطلاعاتی و مالی بانکهای خصوصی را داشتند تقیسم کرد و انها حالا دارند ان را با قیمتهای 3 میلیون و چهار میلیونی می فروشند و حالا اقای همتی دارد ذخایر دلاری باقیمانده کشور را تقسیم می کند. اگر سیاست اقای سیف جواب داد حتما سیاست اقای همتی هم جواب خواهد داد. البته برخی دوستان خواهند گفت پس چاره و راه حل چیست؟ راه حل خیلی ساده است. قبول واقعیت بازار. یک تیم اقتصادی دلسوز و پاکدست باید قادر باشد ثروت ملی مردم ایران یعنی همان نفت و گاز و ذخایر دلاری و طلا و بنزین و سوخت را به قیمت بالا ولی واقعی حالا هر اندازه می خواهد باشد. اصلا بیست هزار تومن در اقتصاد بفروشد و منابع ان را به صورت علمی در پشتیبانی از منافع اقشار نیازمند همان ملت هزینه کند. به عنوان نمونه همه رانندگان شرکت واحد یا مسافر کش ها از حقوق پایین در رنجند. ولی قیمت بلیط شرکت واحد در ایران پایینترین در دنیا هم هست. این معنا ندارد به غیر از پرت سرمایه و عدم بهینه شدن مصرف. اگر نرخ بلیط و کرایه واقعی شود و مانند دنیا شود حقوق ان راننده هم به نرخ دنیا می شود. همه اقتصاد باید همین شود. البته شایسته سالاری می خواهد. اگر هم گفته شود این اقتصاد بازار ازاد است و جواب نداده. به این دلیل ساده است که هیچ دولتی تا اخر پای کار نبوده و شجاعت اجرای این برنامه را تا پایان نداشته و در وسط راه متوقف کرده که خسارت ان خیلی بیشتر از عدم شروع ان است. اگر هم گفته شود در شرایط تحریم نمی شود خوب باید دید کدام برای ایران اولویت دارد. ادامه وضیعت اقتصادی ملت به این شکل یا ادامه سیاستهایی که به تحریم اقتصادی و شرایط ویژه و حساس خارجی منجر شده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دوست عزیز بخش اول صحبت های شما درست. اما در بخش دوم بشدت دچار اشتباه هستید. چه کسانی در ایران سوار اتوبوس می شوند؟ قطعاً کم درآمدترین قشر جامعه. اگر برای افزایش حقوق راننده پیشنهاد افزایش کرایه را می کنید پس باید پیشنهادی هم برای افزایش حقوق دیگر اقشار جامعه به ویژه کسانی که دارای حقوق حداقلی هستند داشته باشید. اگر حقوق این قشر افزایش یابد مجدداً عده ای با این خیال که درآمد مردم بیشتر شده قیمت اجناس را افزایش خواهند داد و مجدداً در همان نقطه صفر مرزی خواهیم بود. عزیزجان مشکل اصلی در سیاست است که متاسفانه مسئولین گوش بدهکاری ندارند و می خواهند با اصلاح شاخ و برگها (تغییر رئیس بانک مرکزی و امثالهم) فعلاً مردم را سر گرم کنند و نتیجه آن چیزی جز گسترش روز افزون فقر مردم ایران نیست.
ناشناس
| Russian Federation |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
اجرای سیاست مورد نظر شما یعنی خودکشی اقتصادی و سیاسی و اجتماعی ... آزادسازی قیمتی در ایران اصلا قابل تحمل نیست. تنها راه حل اصلاح سیاست پولی و مهار غول نقدینگی است و البته در کنارش اصلاح سیاست خارجی که مجددا باید بازتعریف شود. باز تعریفی از منافع ملی و منافعی غیر از آن
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دوستان عزیز توجه نفرمودند:

1- قیمت کرایه اتوبوس فقط به عنوان نمونه کوچک اشاره شد. و اشاره شد که این برنامه باید در همه اقتصاد و برای همه بخشها اجرا بشه تا همه و حتی همان قشر فقیر هم بتوانند از ان منتفع شوند و بتوانند از درامد افزایش یافته خود بصورت بهینیه استفاده کند.که البته خودش نیاز به یک گروه خبره و پاکدست و بسیار علمی و با برنامه دارد. به عنوان نمونه صنعت خودرو ایران باید خصوصی به معنی واقعی شود تا مجبور بشود رقابت با خودرو وارداتی با تعرفه 30 درصد پیشرفت کند و اگر نمی تواند بسته شود و...

2- ان دوستی هم که فرموده خودکشی و غیر ممکن است . دقیقا همین دید را داریم که حاضر هستیم شرایط کنونی حفظ شود ولی هزینه سنگینی برای چند سال ندهیم تا بلکه برای یکبار و همیشه و برای نسلهای اینده کشور و اقتصاد ان سالم شود. اگر همه کشورهای دنیا مانند چین و ترکیه و مالزی و اندونزی و ویتنام و اخیرا حتی هند و پاکستان تصور می کردند که این اقدامات خودکشی و غیر ممکن است در همان فقر چند صد ساله خود باقی مانده بودند. ولی به هر حال این دوست عزیز هم درست گفته. با این مدیریت و با این دانشی که دارند شاید حتی شروع به اقدام به این تغییرات خودکشی باشد ولی اینجور اداره کردن هم خودکشی تدریجی بار دهها سال است که شاهد بودیم و اگر ادامه دهیم نسلهای بعد از ما هم شاهد خواهند بود.
درود بر شما.کاش گوش شنوایی برای دلسوزان واقعی وجود داشته باشد
شرکت دولتی نفت چین هم کاملا از پارس جنوبی خارج شد.مقام چینی گفته است:«رابطه با آمریکا برای چین از هر چیز دیگری مهم‌تر است.! پس حتما تصور کردید که به خاطر 7 میلیارد دلار صادرات به ایران چین حاضر است صادرات 600 میلیارد دلاری خود را به امریکا از دست بدهد. اگر می بینید که چین توانسته 30 سال رشد دو رقمی داشته باشد و تورم زیر دو درصد و میزان فقر مردم 1.4 میلیارد نفری چین از 90 درصد به زیر 4 درصد کاهش یافته به خاطر این است که با واقعیت دنیا روبرو شدند و ان را انجوری که هست پذیرفتند نه ان جوری که اروز و امال انها دوست داره باشه. انها قبول کردند تا قدرت جهانی نشدند در برابر امریکا و غرب سکوت استراتژیک و همزیستی داشته باشند و وقتی به اندازه کافی خود را قوی کردند شروع به پیگیری ارمانها کنند. روسیه هم که دیدیم از روزی که تحریم نفت ایران کلید خورد تولید و صادرات خود را 600 هزار بشکه افزایش داد. همه دنبال منافع واقعی خود هستند ولی ما منافع خود را در عوض نکردن حرف خود می دانیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
صحیح است
آراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
مرسی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
هدف گذاری تحریم توسط غربی ها از اساس غیر منطقی و غلط بود اول بخاطر ظرفیت های داخلی و منطقه ایی ایران ، چین روسیه ترکیه هند و... ارتباط سیاسی اقتصادی طبیعی و ضروری را به خاطر ینگه دنیا ول نمیکنند دوم بخاطر تجارب و تخصص مدیران مستقل که پیشرفت را در نظر و عمل به جهانیان نشان دادند . سوم منش سطه گران با کشور وملت ایران چه زمانی که نوکران آن‌ها بر سر کار بودند و چه حالا یکی بوده واین قضیه در روح و روان ها نشسته است و حیات دارد
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
هدف گذاری تحریم توسط غربی ها از اساس غیر منطقی و غلط بود اول بخاطر ظرفیت های داخلی و منطقه ایی ایران ، چین روسیه ترکیه هند و... ارتباط سیاسی اقتصادی طبیعی و ضروری را به خاطر ینگه دنیا ول نمیکنند دوم بخاطر تجارب و تخصص مدیران نظام مستقل که پیشرفت را در نظر و عمل به جهانیان نشان دادند . سوم منش سطه گران با کشور وملت ایران چه زمانی که نوکران آن‌ها بر سر کار بودند
بنظر میرسه این استاد دانشگاه نام فامیل خود رو عوض کنه....بقیه حرفهایش مثل فامیلی اش تلخ و تاسف آور است.
پاسخ ها
وحید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
و تاسف آورتر نظر از همه این نظر توست که اولا نژادپرستانه است دوما شعور حکم می کند که انسانی را
خاطر یک ویژگی که در انتخاب آن نقش نداتشته تمسخر نکنیم. سوما ببین چی میگه نه اینکه کیه.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
عاقلان دانند
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
خیلی متاسفم برای افرادی مثل شما که اینقدر نژاد پرست هستید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
حرف حق تلخه
دولت باز هم به همان سیاست تبلیغی تورم تک رقمی روی اورده و همه هست و نیست ملت ایران را دارد توی بازار می ریزد که بگوید من داردم خوب اداره می کنم. ولی قطعا امکان ندارد که از نظر اقتصادی مانند همان سیاست تک رقمی کردن ساختگی تورم برای همیشه ادامه داد. ولی کسی مسئولیت قبول نمی کند و مانند مشاور پیشین اقتصادی و وزیر پیشین اقتصاد و ... همه از مسئولیت فرار خواهند کرد. در این بین فقط انهایی دارند سود می برند که سرمایه ریالی خود یا بانکهای خصوصی را تحت عنوان وام دارند تبدیل به دلار ارزان قیمت می کنند و در چند هفته و ماه اینده که دولت هیچ راهی نداردنخواهد داشت به غیر از قبول واقعیت اقتصادی و در رفتن دوباره فنر دلار ان را با سود بیسیار بالا خواهند فروخت. دوستانی هم خواهند گفت حتما ما دلار داریم که اینجور صجبت می کنیم. خوب اگر داشته باشیم هم منتظر ان روز باقی می مانیم. اگر در کشوری که رشد اقتصادی ان تقریبا صفر است بشود مانند وزیر اقتصاد دور اول اقای روحانی سود 25 درصد بانکی داد حتما هم در همان کشور از نظر دوستان امکان دارد وفتی درامد اصلی ارزی دولت به یک پنجم رسیده با شعبده بازی تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید نرخ ارز 50 درصد کاهش بیاید! اقتصاد ایران تا بوده از این سیاستهای پوپولیستی دولتها که مردم ساده هم باور می کنند ضربه خورده. دولت چین 40 سال است که رشد اقتصادی دو رقمی دارد و تورم زیر دو درصد دارد ولی هنوز ارزش پول ملی خود را نمی تواند افزایش دهد ولی دوستان در ایران انتظار دارند با یک سخنرانی و ممنوع کردن و... قدرت پول ملی ایران بشود مانند ژاپن و المان!

وقتی سیاست اقتصادی می تواند شرایط دائمی و با ثبات داشته باشد که لوازم ان سیاست دایمی و با ثبات باشد. حالا شما می توانید خود به این سوال خود پاسخ دهید که وقتی در نیمه دوم امسال صادرات نفت و معیانات نفتی و فراورده های نفتی و فولاد و پتروشیمی و... کاهش شدید داشته. وقتی سیستم بانکداری کاملا تحریم شده. هیچ تغییر و اصلاحی در بانکهای خصوصی و در نتیجه میزان سرعت انتشار نقدینگی صورت نگرفته و... چگونه ایک سیاست اقتصادی تثبیت و تقویت پول ملی می تواند دایمی و بلند مدت باشد؟!
پاسخ ها
آراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
هر کاری لیاقت می خواهد.
مرسی
دیگه مشکل همه حل شد با واریز ۲۰۰ هزار دیگه هیچ مشکلی نداریم خدا را شکر که با ۲۰۰ تومان خرج یکسالمان حل شد. هم ماشین میخریم هم رب گوجه ۲۰ هزارتومانی و هم گوشت ۶۰ هزاری هوراااااا هم با هم جشن میگیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
باورتون میشه تا همین چند سال پیش با ۲۰ هزار تومان میتونستی یک سکه طلا بخری ولی الان یک قوطی رب گوجه فرنگی و واقعا مسولین خبر دارند که با اقتصاد خانواده ایرانی نجیب آبرو دار چه کردند ؟
خدا رحم کنه با گرانی بنزین باز همه چیز گرون میشه.اونوقت آب رو باید ریخت اونجایی که احمدینژاد گفت.
بنده مخالف این قبیل اخبار کذب هستم و گسترش فقر نداریم لطفا سیاه نمایی نکنید و آب به آسیاب دشمن نریزند. به فضل پروردگار تا چند ماه دیگر ما آنچنان رشد اقتصادی بکنیم و چنان اشتغال آفرینی بشود که خود آمریکاییها درخواست کنند برای کار بیایند اینجا و همه دنیا التماس روابط تجاری کند.
تا چند ماه دیگر دلار هم 1150 تا 1157تومن میشود.
ما صنعت خودرو خودکفایی داریم. موشک سازی اول جهانیم. پهباد داریم. به فضا ماهواره انداختیم. در پزشکی اول جهانیم. هر سال میلیاردها مقاله علمی داریم. پس ما در همه چی بزودی اول میشویم. این مختصر گرانی ها هم بخاطر چند دلال بود که اعدامشون کرد. الان کره پاستوریزه 50 گرمی بنده 1سال است که 2300تومن میخرم پس تورم نیست. شارج ایرانسل بعداز اینهمه سال هنوز 2000تومن مونده پس گرانی نداریم خداروشکر
پاسخ ها
پاشا کا وان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
شوقی میکنی آقا نعمت یا واقعا به قول بعضی ۴درصدی هستی . بنده خدا دارم از بیگوشتی کور میشیم فقر ویتامین گرفتیم تا حالا قناعت کردیم ازین به بعد چکار کنیم به خدا دست کمی از مردم مظلوم یمن نداریم . ایران روگنج است گنج.میدونی با این همه سرمایه حق ما اینجوری نیست که حقوق ۲ میلیون باشد ولی هزینه انرژی در ماه ۵۰۰ تومان باشد لباس و خوراکیدیگه واویلا ست واویلا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
بنده هم مخالف تو هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
تو خوب نمیشی نعمت جان
دیگه هرچی دوست داری بگو
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۱
دقیقا همینطوره که نمیفرمایید
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
جزو کدوم نهاد غیر مردمی هستی؟
خدا به داد مردم برسه عید نزدیکه چه پدرهایی که شرمنده زن و بچه میشن
نهادهای فرهنگی و غیر پاسخگو پدر کشور را در آوردند.
اگر فاصله بیست ساله تبدیل آلمان از کشوری ویران و درهم شکسته در پایان جنگ جهانی اول به یک ابرقدرت واقعی در آغاز جنگ جهانی دوم را در نظر بگیریم، متوجه میشویم که سی سالی که مقامات و مسئولین ما از زمان پایان جنگ تحمیلی تا امروز برای تبدیل ایران به کشوری قدرتمند و صنعتی داشته اند، فرصت بسیار بسیار بسیار زیادی بوده است. آن هم در شرایطی که برخلاف آلمان، از نعمت دارا بودن ذخایر عظیم نفت و گاز نیز بهره مند بوده ایم. ضمن اینکه همین مسئله نیز شرم آور است که بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب، هنوز تنها کالای به درد بخور ما که بر اقتصاد کشور تاثیرگذار است، همان نفت است!!! البته تصمیمات مسئولین برای تقویت اقتصاد کشور و سازمان دهی نظام مالیاتی و صرفه جویی در انرژی و... قابل تقدیر است، اما به نظر میرسد یک مقدار برای چنین کارهایی دیر شده است.
آیت‌الله میرعمادی امام‌جمعه خرم‌آباد جلسه ستاد تنظیم بازار لرستان را در اعتراض به گرانی‌ها، وضعیت بازار و کم‌کاری مدیران، ترک کرد.
ايران نبايدمادام العمردراين وضع بسرببردمسولين عقلايي فكركنندپايه هاي مملكت مردم هستند اگرآنهاراازدست بدهيدمعنا ومفهومي نخواهيدداشت
تنها راه حل تعامل با دنیاست چیزی که در این سالها هیچ به آن توجه نشد و همچنان نمیشود.مردم میدونند،ولی مسئولانمان خیر!!!!
چرا نظارت نیست
ما ملت غیور و پر صبر کمکهای نقدی مان را تقدیم دولت دوست و برادر سوریه میکنیم تا انشاله ایشان جذب کمکهای مالی دشمن عربستان اشغالی در اینده نشود.
باترفندهای زور چپانی و نیرنگ ودروغ شرایطی فراهم کرده اند که طبقه حقوق بگیر درسراشیبی فقر بیشتر قرارگرفته ! بسته های حمایتی که درحقیقت جعبه ای خالی است و بعد از شش ماه چه کنم چه کنم توضیع میشود جز ایجاد تفرقه میان مردم اثری ندارد ! افزایش های پلکانی هم به معنی آن است که عده ای بایستی با سرعت بیشتری به سمت فقر حرکت کنند و جامعه حقوق بگیر درنهایت همگی حداقل بگیر خواهند شد ! و ترس از آینده اینچنینی عامل فساد و رشوه گیری
هر آدم عاقلی میفهمه که ادامه این شرایط، آینده تاریکی رو به همراه خواهد داشت، حالا چرا دولتمردان ما خودشون رو به خواب زدن، معلوم نیست.
پاسخ ها
خخخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
آفرین
آخه کی باید مشکلات مردم را حل کنه
اونی که حقوق صد میلیونی و پاداشهای آنچنانی میگیره کجا درد مردم را میفهمه
خورد و خوراک که هیچ
من پشت بام خانه ام داره عین سماخ پالون ازش آب میچکه تو زندگیمون
و نمیتوانم آن را تعمیر کنم چون بودجه اش را ندارم
آهااااااااااای صداما میشنوید
شما که با اضافه حقوقتون در کشورهای دیگه دارین سرمایه گذاری میکنید
صدای مردم را میشنوید
چرا حقیقت را به مردم نمی گوئید بجای دایره فقره بهتر نیست بگوئید دایره فساد و دایره فحشا که هر دو نتیجه عملکرد دولت و مدیران دولتی است . مدیران دارند خون مردم را می خورند .یک مدیر دولتی جدایی حقوق و مزایای بالای 50میلیون تومانی تمامی بستگان دور و نزدیک خود را هم در اداره مربوطه مشغول بکار کرده واز مزایای خوبی هم بهرمند هستند. آقا در شرکت ساخت وتوسعه زیر بناهای حمل ونقل کشور (وابسته به وزارت راه وشهرسازی)بازرسی بند گزارش خودش آورده است .چرا کسی که در اداره حضور نداشته حقوق پرداخت کردید؟ باید بگویم شاید دهها نفر دیگر در همین شرکت ودیگر ادارات دولتی هستند(فقط اسامی افراد هست) که بدون اینکه حضور فیزیکی داشته باشند حقوق های آنچنانی به آنها پرداخت میشود و کسی سالی یکبار هم نمی پرسد چرا؟
وقتی که مدیران دولتی مثل آقای حسینی ذیحساب وزارت راه وشهرسازی از خودش چندی خانه دارد و همه آنهارا اجاره داده و جالب اینجاست که خودش از خانه سازمانی استفاده می کند . درد مردم این اجحاف هاست این ظلم هاست این بخوربخورهاست که کشور را دارد فلج می کند نه تحریم های آمریکا
قائده کلی. وعادلانه. حکم میکند. که. همه. در برابر قانون. مساوی. هستند. وبه تعبیر دیگری. دولت. ومجلس. باید. هرچه. زود تر. قانون. تبعیض. امیز. بوده. وامتیازات. خاصی. به. قشری. از جامعه. داده. حذف. کنند!!!
پاسخ ها
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
بخد خانواده ش...ا ناراحت میشن
آقای عربستانی ازگسترش دایره فقر گفتید یک حقیقت تاریخی رو بگویم ما اصالتا ازعشایرکوچ روهستیم یعنی تابستانها به دره لار میرویم ودرفصل پائیز بره های نر را به قصابخانه میبریم ومیدانید که 15 عضو حیوانات حلال گوشت حرام است
والله وضع مردم خوب وتوپ است.
چطور تورم در کشورهایی مانند عراق و افغانستان کمتر از یک درصد است ولی در اینجا در عرض۶ماه قیمت ها حداقل۴برابر افزایش یافته اند؟مسئولین بهتر است این سوال را از خود بپرستد زیرا انها برای ملتی بزرگ تصمیم می گیرد و همه چیز طبق خواست مسئولین اجرامی شود
سر چشمه شاید گرفتن به بیل / چو پر شد ، نشاید گرفتن به پیل .
مثل روز روشن است که عده ای خائن نفوذی دارند تیشه به ریشه انقلاب و اعتقادات مردم ایران می زنند ، همانهایی که اگر سر و صدایی بلند بشه با اولین پرواز به سوی آمریکا و کانادا و اروپا فرار می کنند و با پولهایی که از بیت المال غارت
کرده اند
در حسرت یک روز خوش روز رو شب می کنیم.افراد تخصص ندارند.سواد درست و حسابی ندارند.مدیریت ندارند.فامیلی بازی.باند بازی.خط وخط بازی.دوست وآشنا سالاری به جای شایسته سالاری بیداد می کند.راه حل های یک روزه و هفتگی و کوتاه مدت .مقطعی برای مشکلات پیچیده اعمال می کنند.خلاصه هیچی سر جاش نیست.بلبشو و هرج ومرج .مسؤولیت ها در دایره بسته ای متشکل از هزار نفر دست به دست می شود..و نتیجه همین است که می بینیم.ایرانی در سطل آشغال رستوران به دنبال غذا س.هزاران نفر زندانی.میلیونها پرونده قضایی.میلیونها کودک باز مانده از تحصیل.ومیلیونها اعتیاد.طلاق....این وضعیت تا کی می خواد ادامه پیدا کند.
آنقدر کلاف سردرگم است که معلوم نیست مسئول کیست و این. سوالات را چه کسی باید جواب دهد
کسانی که با مبلغ 200هزار تومان سبد کالا می حواهند این همه گرانی وافسار کسیختگی ارزاق را جبران کنند یا خود نمی دانند یا مردم را ابله فرض نموده اند ،بسیاری از صروریات زندگی روزمره باچند برابر قیمت در بازار عرضه میگردد ،مرغ وگوشت ولبنیات وسایر اقلام خوراکی که از صروریات سلامتی خانوارهاست ادر سفرهها کمیاب شده ،نرخها توسط سردسته صنوف واتحادیه ها چند برابر گذشته افزایش یافته هیچ نظارتی نیست مرغ 6هزارتومانی به 12 هزار تومان رسیده باز تعاونی مرغداران دادوفریاد زیان سر داده درصورتیکه با همان بهای قبلی خانواده وخودمرغدار از زندگی کاملا مرفع باماشین های اخرین سیستم روز از مواهب بهره مند بودن ولی امروز از عدم اگهی .بی توجهی دولت مردان سواستفاده نموده وقیمت مرغ را چند برابر کرده اند ،درسایر اقلام اوضاع از این هم وخیم تر مردم عادی دور اقلامی مانند مغز گردو ،اجیل وسایر اقلام غیر ضرور را مدتهاست خط قرمز کشیده اند
در این چند ماه اخیر دولت چنان ویرانیی در مملکت ایجاد کرد و سرمایه مردم را که سالها پس انداز کرده بودند بی ارزش کرد که مملکت ما از کشورهای در حال جنگی چون افغانستان و عراق عقب مانده تر شد و جیب دولت پر شد و دونفر را ظاهرا به جرم فساد اعدام کردند و صدقه ای نیز به نام بسته حمایتی به مردم دادند و حق این مسوولین محاکمه و عزل و اشد محازات بود و مردم فقط فقیر وفقیرتر شدند
اگر مسئولین به خواست مردم توجه نکنند زیاد زیاد هم تلاش کنند نمی توانند همین قیمت های نجومی را ۱سال کنترل کنند.کاملا مشخص است کاهش قیمت دلار به روش علمی اقتصادی نیست.زیرا هیچ تاثیری در معیشت مردم ندارد
با سلام دولت با اقزلیش نرخ دلار و توضیع ان در بازار همه بدهی های خود را اعم از زلزله زدگان کرمانشاه ورشکستگی موسسات و ....با هزینه مردم پرداخت کرد و الان نیز هدف از کاهش نرخ دلار اماده سازی برای افزایش حقوق سال اینده است که حداقل افزایش داده شود
مجددا حوالی تیر ماه دلار افزایش پیدا خواهد مرد
پاسخ ها
آشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
موافقم
بدا به حال ملت
بخاطر تعطیلی کارخانه ها تعداد زیادی بیکار شدن که متاسفانه بسیاری از آنها مجبور به دزدی از منازل شدن الان امنیت از بین رفته آمار دزدی بشدت بالا رفته
کشور معلق معلق است
#داستان_خاورمیانه : ۴٠ سال پیش خاورمیانه آنقدر ثروتمند بود که مورد حسرت همه کشورهای جهان بود
عربستان ۱۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت.
عراق ۴۰ میلیارد.
ایران ۶۰ میلیارد دلار
با ارزش دلار آن زمان...
در یک شعبده بازی دلاری یک ساله، پول مردمی که در بانک ها سپرده گذاری شده بود از جیب آنها خارج شده و به جیب وام گیرندگانی که اصطلاحا تولید کننده نامیده می شدند ریخته شد.
ضرر عقب افتاده گی در برداشت از میادین پارس جنوبی روزی ۳۰۰ میلیون دلار است.
دایره روز به روز بزرگتر میشه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان