بازدید 1723

درخواست برای نظارت امنیتی بر اتحادیه ترکی-اسلامی آلمان

شماری از سیاستمداران آلمان و نمایندگان برخی از احزاب سیاسی این کشور به فعالیت‌های اتحادیه ترکی-اسلامی در امور مذهبی (دی‌تیب) با دیده تردید می‌نگرند و همین موضوع باعث شده که این دسته از سیاستمداران از وزارت کشور آلمان بخواهند تا بر فعالیت‌های این اتحادیه نظارت کند.
کد خبر: ۸۵۸۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۱ 09 December 2018

شماری از سیاستمداران آلمان و نمایندگان برخی از احزاب سیاسی این کشور به فعالیت‌های اتحادیه ترکی-اسلامی در امور مذهبی (دی‌تیب) با دیده تردید می‌نگرند و همین موضوع باعث شده که این دسته از سیاستمداران از وزارت کشور آلمان بخواهند تا بر فعالیت‌های این اتحادیه نظارت کند.

به گزارش ایسنا، اتحادیه ترکی-اسلامی بر فعالیت ۹۰۰ مسجد در آلمان نظارت دارد. گستره فعالیت این اتحادیه اما تنها به امور مذهبی محدود نمی‌شود. برخی این اتحادیه را بلندگوی تبلیغاتی و ارگان جاسوسی اردوغان در آلمان می‌دانند.

شماری از سیاستمداران آلمان و نمایندگان برخی از احزاب سیاسی این کشور به فعالیت‌های اتحادیه ترکی-اسلامی در امور مذهبی (دی‌تیب) با دیده تردید می‌نگرند. همین موضوع باعث شده که این دسته از سیاستمداران از وزارت کشور آلمان بخواهند تا بر فعالیت‌های این اتحادیه نظارت کند. موضوع بر سر سازگار بودن فعالیت این اتحادیه با قانون اساسی آلمان است.

روزنامه آلمانی ولت ام زونتاگ امروز (یک‌شنبه) از عقب‌نشینی وزارت کشور آلمان در رابطه با نظارت امنیتی بر فعالیت‌های این اتحادیه خبر داده است. به عبارت دیگر، وزارت کشور آلمان نظارت امنیتی بر فعالیت‌های این اتحادیه را در شرایط کنونی الزامی نمی‌بیند.

این روزنامه این موضوع را نشانه چرخش در رویکرد وزارت کشور آلمان در قبال اتحادیه ترکی-اسلامی ارزیابی کرده است.

دویچه وله گزارش داد، مسئولان وزارت کشور آلمان تصمیم گرفته‌اند در برخورد خود با اتحادیه یاد شده سیاست محتاطانه‌تری در پیش بگیرند. این در حالی است که سازمان اطلاعات آلمان در سال جاری فعالیت‌های مراکز این اتحادیه را موضوعی درخور بررسی و تحقیق ارزیابی کرده بود و حتی از نظارت امنیتی بر فعالیت‌های این اتحادیه سخن در بین بود.

هورست زهوفر، وزیر کشور آلمان که عضو حزب سوسیال مسیحی است، در ارتباط با تغییر رویکرد این وزارتخانه درباره فعالیت‌های اتحادیه یاد شده گفته است که موضوعات بس عاجل‌تری در برابر این وزارتخانه قرار دارد.

گفته می‌شود که هرگاه اتهام جاسوسی این اتحادیه مطرح باشد، آنگاه نظارت امنیتی بر فعالیت‌های این اتحادیه می‌تواند مطرح شود. بسیاری از مخالفان اردوغان بارها درباره فعالیت‌های جاسوسی اعضای این اتحادیه در آلمان گزارش داده‌اند.

اتهام جاسوسی و خبرچینی درباره مخالفان دولت اردوغان در ترکیه از زمان کودتای نافرجام ژوئیه ۲۰۱۶ شدت یافت.

اکثر واحدهای ایالتی سازمان اطلاعات آلمان با نظارت امنیتی بر فعالیت‌های اتحادیه ترکی-اسلامی مخالفت کرده‌اند. به باور آن‌ها، اعضای این اتحادیه را ناسیونالیست‌های ترک تشکیل می‌دهند، نه بنیادگرایان مذهبی.

این در حالی است که انتقادها به فعالیت‌های برخی اعضای این اتحادیه در آلمان شدت گرفته است. این انتقادها از جمله متوجه فعالیت‌های اعضای این اتحادیه علیه طرفداران جنبش گولن است. افزون بر آن، فعالیت‌های مراکز وابسته به این اتحادیه در ارتباط با کردهای ساکن آلمان نیز به این انتقادها موضوعیت بیشتری بخشیده است.

امامان جماعت ۹۰۰ مسجدی که در حیطه نظارت اتحادیه ترکی-اسلامی فعالیت می‌کنند، مستقیما توسط مرکز مذهبی و دولتی «دیانت» در آنکارا انتخاب و به آلمان اعزام می‌شوند. همین موضوع، از ارتباط بین این اتحادیه و دولت اردوغان در ترکیه نشان دارد.

بر اساس اظهارات سخنگوی وزارت کشور آلمان، تصمیم نهایی درباره رویکرد دولت آلمان در قبال این اتحادیه هنوز اتخاذ نشده است. این در حالی است که میشائل فریزر، از کارشناسان سیاست داخلی آلمان از حزب سوسیال مسیحی بر این باور است که فعالیت‌‌های مراکز وابسته به این اتحادیه مشکوک است و باید توسط سازمان امنیت آلمان با دقت کنترل و نظارت شود.

میشائل فریزر از جمله به تبلیغات رادیکال و گرایش‌های سلفی‌گری در بین امامان جماعت وابسته به این اتحادیه اشاره کرده است. این در حالی است که برخی دیگر از سیاستمداران آلمان نگاه دیگری به فعالیت‌های این اتحادیه دارند.

به عنوان نمونه بوریس پیستوریوس، وزیر داخلی ایالت نیدرزاکسن آلمان از حزب سوسیال دموکرات بر این باور است که حفظ کانال‌های دیالوگ و گفت‌وگو با این اتحادیه برای آلمان بسیار مهم است. به باور او، طرح نظارت امنیتی فعالیت‌های این اتحادیه نمی‌تواند کمکی برای گسترش گفت‌وگو و دیالوگ با اعضای این اتحادیه باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار