بازدید 1744

هدف اصلی اعتراضات "جلیقه زردها" ماکرون است

هفته چهارم اعتراضات "جلیقه زردها" روز شنبه همراه با نام آشنای گاز اشک ‌آور و شعارها برگزار شد اما اکنون بیشتر علنی شده است که هدف اصلی این اعتراضات چیست: امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه.
کد خبر: ۸۵۸۹۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۷ 09 December 2018

هفته چهارم اعتراضات "جلیقه زردها" روز شنبه همراه با نام آشنای گاز اشک ‌آور و شعارها برگزار شد اما اکنون بیشتر علنی شده است که هدف اصلی این اعتراضات چیست: امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه.

به گزارش ایسنا، روزنامه‌ واشنگتن پست در گزارشی نوشت: امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه در حال حاضر با بزرگترین آزمایش دوران ریاست جمهوری‌اش مواجه است چراکه میزان محبوبیتش به کمترین حد خود رسیده است.

جمعیت حاضر در خیابان‌ها در روز شنبه کمتر از تعداد معترضان در هفته‌های گذشته بود اما این بار تمرکز معترضان بیشتر بر ماکرون و تصویر نخبه گرایی وی بود که شکاف‌های عمیقی را در فرانسه ایجاد کرده است.  

شعار "ماکرون استعفا!" روز شنبه‌ توسط معترضان در شانزه‌لیزه شنیده می‌شد. معترضان ماکرون را به عنوان رئیس جمهوری ثروتمندان توصیف می‌کنند که گروه‌های اقلیت و تحت فشار در سراسر کشور را نادیده می‌گیرد.

همچنین برخی در میان معترضان حضور داشتند که در گذشته از کمپین  ماکرون در سال ۲۰۱۷ حمایت کردند اما در حال‌ حاضر آنها می‌گویند که احساس می‌کنند به خاطر اقدامات ماکرون و تلاش برای حفاظت از منافع نخبه گرایان در دولت وی به آنها خیانت شده است.

در بلژیک همسایه فرانسه نیز اعتراضات ضد دولتی توسط معترضان روز شنبه با همان پوشش "جلیقه زردها " برگزار شد. این اعتراضات نیز پلیس ضد شورش درگیر شدند. اعتراضاتی که در نزدیکی مقر اتحادیه اروپا برگزار شد. بیش از ۴۰۰ نفر در این اعتراضات بازداشت شدند.

چند روز گذشته در پاریس اعتراضات به سطح جدیدی از خشونت‌ها رسید که از زمان اعتراضات دانشجویی در سال ۱۹۶۸ اتفاق نیفتاده بود. معترضان شیشه‌های مغازه را در سراسر پایتخت شکستند و آسیب‌هایی به بناهای تاریخی از جمله به طاق نصرت، سمبل جمهوری فرانسه وارد کردند.

روز شنبه پلیس دسترسی معترضان به بناهای تاریخی در بالای شانزه‌لیزه برای جلوگیری از تکرار حوادث چند روز پیش را مسدود کرد. معترضان چند روز گذشته بخش‌هایی از معماری بناهای تاریخی را تخریب کرده و گرافیتی‌های بدخطی روی سنگ‌ بناهای تاریخی نوشتند.

دولت فرانسه ۸۹ هزار پلیس برای این اعتراضات گسیل کرد که ۸۰۰۰۰ نفر از آنها مامور گشت زنی در پاریس بودند. این‌بار اعتراضات شانزه‌لیزه با سطح جدیدی از خشونت‌ها همانند گذشته همراه نبود. با این حال بارها پلیس ضد شورش از گاز اشک آور برای پراکنده کردن جمعیت معترضان استفاده کرد و آنها مجبور شدند که به مناطق دیگر بروند.

به‌ هر حال باز هم میزان بازداشت‌ها  ‌بالا بود. اداره پلیس پاریس عصر روز اعتراضات اعلام کرد که ۶۷۰ نفر بازداشت شده‌اند. تاکنون در کل بیش از ۱۳۸۰ نفر در سراسر فرانسه بازداشت شده‌اند.

جنبش "جلیقه زردها" نشان دهنده خشم امنیت و ریشه‌دار اجتماعی است که بیشتر مرتبط با اقدامات و رفتارهای ماکرون می‌شود. بسیاری از معترضان سفیدپوست هستند و از استان‌هایی می‌آیند که نسبت به افزایش مالیات سوخت نگرانی‌هایی دارند و رفتار ماکرون را غیردوستانه می‌دانند.

علی‌رغم آمریکا، فرانسه برای شهروندانش خدمات گسترده‌ای را ارائه کرده است اما درآمد متوسط در این کشور نزدیک به ۲۳هزار و ۳۵۰ دلار است. گاهی این مقدار کم و زیاد می‌شود. سیستم بهداشتی و درمانی کشور به طور گسترده در این کشور رایگان است.

در مقابل درآمد متوسط هر شخصی در آمریکا تا حدودی بالاتر از فرانسه است. ماکرون بارها نسبت به دغدغه‌ اقتصادی مردم بی‌احساس و بی‌اعتنا رفتار کرده است. یکی از اولین دستورات او در حوزه تجارت در مورد مالیات و شیب تند آن بوده است.

در مقابل برخی از بازسازی‌های او در حوزه قوانین کارگران روند استخدام آنها را آسان کرد اما باز هم روند بیکاری در فرانسه بالا است. 

سورین فوشه ۴۳ ساله به همراه پسر ۱۰ ساله‌اش در شانزه‌لیزه در مقابل یک مغازه لوئیز ویتون، ایستاده است. برخی از کیف‌های زنانه این برند معروف که در داخل چیده شده است هنوز دیده می‌شوند. پلیس به همه جا گاز اشک آور می‌زند و او به پسرش کمک می‌کند که از ماسک‌های گاز استفاده کند.

او می‌گوید: ما هنوز نتایج مورد نظر خود را نگرفته‌ایم. او و همسرش از شهر بروتاین، ۲۰۰۰ یورو هر ماه برای حمایت از یک خانواده‌ پنج نفره دریافت می‌کنند. این شهروند فرانسوی گفت: هر دو  شغل داریم اما نیاز است که دست کم ۵۵ ساعت هر هفته‌ کار کنیم.

او به عنوان یک دستیار پزشکی در خانه یک سالمند کار می‌کند. 

این شهروند با تاکید بر اینکه ۵۰۰  کیلومتر از شهری در غرب فرانسه آمده است، گفت‌: من ۴۳ سال سن دارم و این تنها دو بار در زندگی‌ام است که به پاریس آمده‌ام. من می‌خواهم اینجا باشم.

زمانی که از او سوال می‌شود که آیا نسبت به ایمنی پسرش نگران نیست، می‌گوید: اگر وضعیت بدتر شود او را از اینجا دور خواهم کرد.

برای کورین لتوندور ۵۵ ساله، ماکرون به عنوان بانکدار پیشین سرمایه‌گذاری به زندگی بسیاری از کارگران در بسیاری از زمان‌های مختلف توهین کرده است.

وی گفت‌: او تنها به دنبال منافع ثروتمندان است و انسان‌های با سطح درآمد پایین هیچ کاری انجام نمی‌دهد. او رئیس جمهوری نیست که بخواهد برای ما کاری انجام دهد.

او اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۷ به مارین لوپن، کاندیدای راست افراطی رای داده است و دوباره این کار را خواهد کرد.

کاترین ون میکل ۶۶ ساله، بازنشسته اعلام کرد: او بسیار مفتخر بود که در سال ۲۰۱۷ به ماکرون رای داد اما در حال‌ حاضر احساس می‌کند که فریب خورده است. اکنون خشم واقعی نسبت به ماکرون دارد. من هرگز چنین رئیس جمهوری ندیده بودم.

اعتراضات جلیقه زردها بلافاصله پس از شروع با اعتراضات بزرگ دیگری که در اکتبر و نوامبر ۲۰۰۵ اتفاق افتاده بود، مقایسه شد. بسیاری از شهروندان فرانسوی از آفریقای شمالی و دیگر کشورهای آفریقایی به دلیل رفتارهای ظالمانه پلیس در پاریس و بیشتر در حومه آن به خیابان‌ها آمدند. اگر چه این اعتراضات در مرکز پاریس نبود اما این اعتراضات بسیار خشونت آمیزتر، بازداشت‌ها بیشتر و واکنش دولت قوی‌تر بود و حتی وضعیت فوق‌العاده‌ اعلام شد.

رقیه جیالو، فیلمساز و یکی از فعالان فرانسوی در حوزه برابری جنسیتی و نژادی، گفت‌: در سال ۲۰۰۵ نیز اعتراضات برگزار شد اما در واقع هیچ کسی اهمیتی نداد. من فکر می‌کنم مردم مقیم حومه احساس می‌کنند که شنیده نمی‌شوند. به همین دلیل بدین شکل اعتراضات می‌کنند.

 با این حال جنبش "عدالت برای آداما" که بعد از مرگ آداما ترائوره سیاه پوست ۲۴ ساله که توسط پلیس کشته شد، روز شنبه به  اعتراضات "جلیقه زردها" پیوست.

نزدیک به ۲۹۰ هزار نفر در اولین هفته‌ اعتراضات در ماه گذشته میلادی تظاهرات کردند و کمتر از نیمی از این عدد در چند روز گذشته در خیابان بودند و روز شنبه تعداد شرکت کنندگان در اعتراضات بسیار کمتر بود.  

با این حال وزارت کشور اعلام کرد که نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر روز گذشته در سراسر فرانسه اعتراضات کردند و نزدیک به ۱۰ هزار نفر در پاریس تظاهرات کرده‌اند.

هنوز تصاویر درگیری‌های خشونت آمیز توجه بالای جهان را به خود جلب نکرده است. رئیس جمهوری آمریکا در پیامی در توییتر روز یکشنبه‌ تنها نوشت: اعتراضات و ناآرامی‌ها در سراسر فرانسه است.

او مدعی است که این اعتراضات نشان دهنده پاسخ جهان علیه اقدام تغییرات آب و هوایی است اما اعتراضات دیگری روز شنبه با عنوان راهپیمایی برای آب و هوا برگزار شد و برخی از اعضای جلیقه زردها نیز در آن حضور داشتند. در این اعتراضات نزدیک به ۲۵ هزار نفر حضور داشتند که حدودا بیش از سه برابر رقم اعتراضات روز شنبه جلیقه زردها در پاریس بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل