بازدید 1975

آینده مبهم روابط آمریکا و عربستان در سایه قتل خاشقجی

شکاف کنگره با کاخ سفید بر سر عربستان در هفته‌های اخیر افزایش یافته و سوال‌های دشواری درباره آینده روابط آمریکا و عربستان به وجود آورده است.
کد خبر: ۸۵۸۹۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۸ 09 December 2018

شکاف کنگره با کاخ سفید بر سر عربستان در هفته‌های اخیر افزایش یافته و سوال‌های دشواری درباره آینده روابط آمریکا و عربستان به وجود آورده است.

به‌ گزارش تابناک، به نقل از پایگاه هیل، در هفته‌های اخیر جایگاه عربستان در کنگره آمریکا شدیدا تنزل یافته و سنای آمریکا در آستانه دادن یک پاسخ محکم بر سر مناقشه‌های مربوط به عربستان هم به دولت دونالد ترامپ و هم به حکومت پادشاهی عربستان است.

با این حال دولت دونالد ترامپ همچنان روابط با عربستان را برای طرح‌های عمده خود در خاورمیانه به ویژه‌ مهار ایران ارزشمند می‌داند. برخی سناتورها گفته‌اند که عربستان اهمیت بیش از حدی برای مقابله با ایران  دارد حتی اگر که آنها بخواهند از مجازات عربستان در ارتباط با قتل جمال خاشقجی حمایت کنند.

این تنش‌ها به این معنی است که قطع کامل ارتباط آمریکا با عربستان بعید به نظر می‌رسد. با این حال ترامپ احتمالا در آینده برای همکاری با ریاض با دشواری بیشتری مواجه خواهد شد.

جرارد فیر استاین، معاون ارشد رییس انستیتو خاورمیانه و سفیر سابق آمریکا در یمن، گفت‌: از نظر من به احتمال زیاد عربستانی‌ها سرخورده شوند و ما نیز سرخورده شویم، اما همچنان همکاری و هماهنگی بین دو طرف در زمینه مسائل سودمند برای هر دوی آنها ادامه‌ یابد و به ‌این‌ ترتیب کمی سردی در روابط وجود خواهد داشت.

انتظار می‌رود چند روز دیگر سنای آمریکا بر سر قطعنامه‌ای که باعث خارج شدن نظامیان آمریکایی از حوزه جنگ یمن یا تاثیرگذاری در این جنگ می‌شود، رای گیری انجام دهد.

این قطعنامه حمایت آمریکا از به اصطلاح ائتلاف تحت رهبری عربستان در جنگ داخلی یمن را هدف قرار داده و احتمال تصویبش افزایش یافته است، چون سناتورها از مناقشه قتل جمال خاشقجی، خبرنگار منتقد حکومت عربستان و پاسخ دولت ترامپ به آن ناخرسند هستند.

چند روز پیش سناتورهای شرکت کننده در یک جلسه محرمانه سازمان سیا متقاعد شده بودند که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در این قتل دست داشته است.

حامیان این قطعنامه اطمینان دارند از ۵۱ رای لازم برای تصویب آن برخوردار خواهند بود هر چند که یکسری موانع رویه‌ای وجود دارد.

بعید است این قطعنامه تبدیل به قانون شود. مجلس نمایندگان آمریکا که در هفته‌ بعد نشستی مربوط به خود بر سر عربستان خواهد داشت، متعهد به این که این لایحه را در سال جاری میلادی به جلو ببرد، نبوده و ترامپ هم تهدید به وتوی آن کرده است.

فیراستاین اظهار کرد: حتی رسیدن به همین نقطه فعلی هم کاملا چشمگیر است.

او تاکید کرد : عربستانی‌ها سال‌های زیادی است که مشکلات مربوط به روابط عمومی در واشنگتن داشته‌اند.

اولین نشانه بزرگ تضعیف بزرگ جایگاه عربستان در آمریکا مربوط به سال ۲۰۱۶ بود زمانی که کنگره قانونی را تصویب کرده و به خانواده‌های قربانیان حملات یازده سپتامبر اجازه شکایت از عربستان را داد و این قانون به رغم لابی گری شدید علیه آن تصویب شد.

در طی چند سال گذشته دیدگاه‌های قانون گذاران آمریکایی بر سر عربستان با جنگ داخلی یمن تیره‌تر شد، چرا که حملات هوایی ائتلاف عربستان عامل کشتار هزاران غیر نظامی در یمن بود. با افزایش تعداد غیر نظامیان کشته شده در این جنگ تعداد قانون گذاران آمریکایی خشمگین از عربستان نیز افزایش یافت.

اما حادثه‌ای  که تعداد زیادی از این قانونگذاران را مقابل عربستان قرار داد، قتل خاشقجی بود.

سناتور لیندسی گراهام، بعد از جلسه اخیر سیا، گفت‌: روابط ما با عربستان ارزش نجات دادن را دارد اما نه به هر قیمتی آن هم در حالی که این ولیعهد روی کار است.

باب کورکر، رییس کمیته‌ روابط خارجی سنا هم اظهار کرد: سعودی‌ها دارند متوجه می‌شوند که احتمالا کنگره را برای مدت چند سال از دست خواهند داد.

با این حال مقامات آمریکایی همچنان بر اهمیتی که روابط آمریکا با عربستان دارد تاکید می‌کنند. اخیرا ژنرال‌های ارشد آمریکایی بر این اهمیت در حوزه روابط دفاعی صحه گذاشتند و ژنرال کنت مکنزی، فرمانده معرفی شده برای فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به سنا گفت‌ که معتقد است "قابلیت ما برای پیشبرد و مشارکت در مذاکرات صلح یمن نیازمند حفظ ارتباط ما با عربستان و امارات متحد عربی است."

ژنرال جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک آمریکا نیز بر وجود روابط قدرتمند تاریخی بین آمریکا و عربستان ، تاکید کرد.

او اظهار کرد: ما به صورت تاریخی روابط نظامی قدرتمند با عربستان داشته‌ایم و "این یک حقیقت تاریخی است که عربستان سعودی در امنیت و ثبات خاورمیانه مشارکت مهمی داشته"، بنابراین ما با این ذهنیت به روابط نظامی خود نگاه می‌کنیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار