بازدید 22881

مخدر دانشجویی جدید، نسخه سیستم برای دانشجو!

ابوذر صفره*
کد خبر: ۸۵۸۸۸۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲ 09 December 2018
مخدر دانشجویی جدید همزمان با روز دانشجو رونمایی شد، اما این مخدر برخلاف نمونه‌های دیگر آن نسخه سیستم برای دانشجو است.

ترکیبات آن ساده است؛ جشن روز دانشجو به همراه گروه طنز کمی هم گروه دلقکبازها و به مقدار لازم بادکردن بادکنک!

مجری ده نفر را از میان دانشجویان در سالن به روی جایگاه میخواند، به هرکدام یک بادکنک می‌دهد و می‌گوید هرکدام بیشتر باد کردید جایزه دارید.

بله! این است حکایت نفس‌های خفته دانشجویان امروز ما که باید در بادکنک فرو برود؛ جای دیگر ظاهراً کمی خطرناک است.

چندسالی است که ایام روز دانشجو توسط  برخی از تشکلهای دانشجویی در کشور فضای متفاوتی به خود گرفته است به طوری که غالباً از ارائه یک محتوی سیاسی، اجتماعی و علمی تهی شده است و به جای آن با این توجیه که دانشجوها به شادی و نشاط نیاز دارند، متاسفانه یک فضای سخیف از طنز و شعر و دلقک‌‌بازی گرفته که توسط گروه‌های نمایشی دست‌چندم اجرا می‌شود تا مسابقه باد کردن بادکنک‌ها،کمیت و کیفیت برنامه‌های این ایام را تشکیل می‌دهد.

مسئولین فرهنگی دانشگاه‌ها هم که غالباً سواد کارفرهنگی ندارند و به همین خاطر توان تأمین فضای با نشاط صحیح در دانشگاه را ندارند، بهترین مخدر برای دانشجویان افسرده و کم‌رمق خود را دعوت از گروه‍های طنز و دلقک‍باز بیرون دانشگاه برای آنها می‌دانند تا شاید لختی از این خمودگی دربیایند و بازدهی علمی‌شان بالاتر برود!
اما از طرفی مصاحبه‌های پرطمطراق فعالین دانشجویی به مناسبت ۱۶ آذر را که می‌بینیم تماماً ترسیم هر روزه آرمان‌های جنبش دانشجویی است؛ آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، استکبارستیزی، استقامت تا پای جان و...

واقعیت امر آنست که امروزه جریان دانشجویی در کشور کم و بیش دچار استحاله سیستماتیک شده است و از هویت خود که همان جنبش بودن است، فاصله گرفته است.

این جریان در کشور از دهه ۸۰ به بعد یک سیر نزولی در تبدیل هویت خود از جنبش به بدنه حکومت را طی کرده است و در معدود مواردی می توان تعریف جنبش را برایش به کار برد.

درهمین بازه زمانی که تغییر هویت صورت می‌گیرد، جایگاه و وظیفه خود را گم می‌کند.

عواملی در این تغییر هویت اثر‌گذار هستند:

۱- وجود یک اراده قوی خارج از دانشگاه جهت کانالیزه کردن کنش‌های دانشجویی.
این را بگذاریم در کنار مجموعه اندیشه‌های مقام معظم رهبری که اثرگذاری جریان دانشجویی را در آزادی کامل آن در فهم سیاسی، تحلیل مسائل کشور، رصد مشکلات و...می‌دانند و فرمودند: ویژگی جریان دانشجویی باید اینگونه باشد که فهم خود از مسائل را مطرح کند اما چناچه متوجه اشتباه خود شد از دوربرگردان‌های موجود راه خود را عوض کند.

۲- نگاه ابزاری دوطرفه بین فعالین دانشجویی و مسئولین حکومتی

۳- فقدان نظام آموزشی متناسب با حل مسائل کشور از مجرای ایدئولوژیک انقلاب اسلامی
با توجه به عوامل ذکرشده می‌توان پی برد که هیچ جریانی به‌غیر از خود جریان دانشجویی نمی‌تواند جلوی این استحاله را بگیرد تا دیگر در سالروز غرق به خون شدن آن سه آذر اهورایی کارناوال جشن و دلقک‌بازی راه نیفتد.
«إن الله لایغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بأنفسهم...»

* دبیرسیاسی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علم وصنعت
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر