بازدید 17593
حسین عبده تبریزی در گفت وگو با «تابناک اقتصادی»؛

چرا در اقتصاد ایران، نقدینگی به جای تولید و بازار سهام، به سمت طلا، زمین و ارز می‌رود؟

مدتی است غول نقدینگی با تغییر چهره از شبه پول به پول بیدار و همین باعث شده است تا با سرازیر شدن این پول به بازار‌های مختلف، اوضاع این بازار‌ها بر هم بریزد و این موضوع به رشد نرخ تورم دامن بزند. یکی از بازار‌های مناسب برای ورود نقدینگی به آن، بازار سهام و بورس است؛ اما آیا واقعا راهکاری برای هدایت این نقدینگی به سمت بازار سهام و بورس وجود دارد؟
کد خبر: ۸۵۷۹۸۵
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۹ 07 December 2018
چرا در اقتصاد ایران نقدینگی به جای تولید و بازار سهام، به سمت طلا، زمین و ارز می‌رود؟مدتی است غول نقدینگی با تغییر چهره از شبه پول به پول بیدار و همین باعث شده است تا با سرازیر شدن این پول به بازار‌های مختلف، اوضاع این بازار‌ها بر هم بریزد و این موضوع به رشد نرخ تورم دامن بزند. یکی از بازار‌های مناسب برای ورود نقدینگی به آن، بازار سهام و بورس است؛ اما آیا واقعا راهکاری برای هدایت این نقدینگی به سمت بازار سهام و بورس وجود دارد؟
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد، با تصمیم شورای پول و اعتبار، مبنی بر کاهش نرخ سود بانکی و متعاقب آن ابلاغ این تصمیم توسط بانک مرکزی به کلیه بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری در شهریور ماه سال گذشته، عملاً پول‌های بسیاری از بند سپرده‌های بانکی رها شدند و به بازار‌های مختلف هجوم آوردند. تغییر شکل نقدینگی از شبه پول به پول و افزایش سهم پول از نقدینگی، باعث شد تا غول نقدینگی به گونه‌ای بیدار شود و موضوعی که در چند سال گذشته کارشناسان اقتصادی همواره هشدار آن را می‌دادند، اتفاق بیفتد.
 

هجوم پول‌های رها شده از بند بانک‌ها به بازار‌های مختلف، اوضاع این بازار‌ها را بر هم ریخت و این موضوع به رشد نرخ تورم دامن زد. با رشد نرخ تورم، بسیاری از مسئولین و کارشناسان، از لزوم هدایت این نقدینگی به بازار‌های مولدی چون بازار سهام و بورس سخن گفتند؛ پرسشی که در این بین مطرح می‌شود، این که درست است که ورود نقدینگی به بازار سهام و بورس می‌تواند اثرات مثبتی برای اقتصاد کشور داشته باشد، آیا برای هدایت این نقدینگی به سمت بازار سهام و بورس راهکاری وجود دارد؟

حسین عبده تبریزی، عضو شورای عالی بورس در پاسخ به این پرسش خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: هنگامی که نقدینگی خلق می‌شود به سمت یک دارایی می‌رود و به یک دارایی تبدیل می‌شود. وقتی این نقدینگی به یک دارایی تبدیل شد، تغییر جهت دادن این نقدینگی کار آسانی نیست. یعنی کسی که نقدینگی خود را در طلا یا ارز سرمایه گذاری نموده است، دیگر سخت است که به او بگوییم این دارایی خود را دوباره تبدیل به نقدینگی کرده و وارد بازار سهام کند. این موضوع هم به این دلیل است که شخصی که نقدینگی خود را مثلا به ارز یا طلا تبدیل کرده، برای این کار خود دلیل داشته است.

 
چرا در اقتصاد ایران نقدینگی به جای تولید و بازار سهام، به سمت طلا، زمین و ارز می‌رود؟

پرسش بهتر این است که بپرسیم چرا این شخص نقدینگی خود را به ارز، طلا، زمین یا ... وارد کرده و این نقدینگی را به سمت تولید یا بازار سهام نیاورده است؟ پاسخ این پرسش این است که یکسری مناسباتی در اقتصاد کشور ما وجود دارد که آن مناسبات باعث شده که این وضع پیش بیاید و فرد به جای سرمایه گذاری در حوزه‌های مولد، نقدینگی خود را به حوزه‌های غیرمولد وارد کند. ما باید آن مناسبات را اصلاح کنیم تا سرمایه گذاری‌ها به سمت دارایی‌های مولد حرکت کند؛ مثلا در همه جای دنیا، مردم عادی نقدینگی خود را یا در بازار پول وارد می‌کنند یا در بازار سرمایه. فرض هم بر این است، فردی که پول خود را در بانک سپرده گذاری می‌کند شخص دیگری می‌آید و آن پول را وام می‌گیرد و با آن وام یک ارزش‌هایی خلق می‌کند. حالا اگر یک نظام بانکی باشد که نتواند این کار را انجام ندهد و این چرخه را ایجاد کند، یعنی نتوانست پول جذب شده را به وام‌های مولد اختصاص دهد، فرد هرگز پول خود را به سمت بانک نخواهد برد.

یا مثال دیگر آنکه اگر در نظام بانکی مؤسسات مالی و اعتباری وجود داشت که پول را گرفتند و به مردم پس ندادند، این خود باعث می‌شود که مردم خود به خود دیگر به نظام بانکی اعتماد نکنند و پول خود را به سایر بازار‌ها وارد کنند. در مجموع می‌توان گفت، برای اینکه نقدینگی به سمت بازار‌های مولد حرکت کند، باید مناسبات غلط نظام اقتصادی کشورمان را اصلاح کنیم.

با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر در بورس شاهد رشد شاخص کل بودیم و به نوعی بورس رونق گرفته بود، به نظر شما این رونق بورس در ماه‌های اخیر چقدر واقعی بود؟ این پرسش به این دلیل است که یکباره شاخص کل بورس شروع به افت کرد و از دهم مهر ماه سال جاری و بعد از یک صعود فوق العاده و رسیدن به کانال ۱۹۵ هزار تقریبا روند نزولی در پیش گرفت و در این بین بسیاری از کسانی که پول خود را وارد این بازار کرده بودند، ضرر کردند.

اول باید گفت، افزایش قیمت را نمی‌توان رونق دانست. ببینید اگر در چند ماه اخیر هر روز قیمت سهام افزایش می‌یافت این بدان معنا نبود که ما هر روز در کارخانه هایمان نوآوری‌هایی داشتیم یا تولید در کارخانه هایمان رو به افزایش بود. بیشتر به این دلیل بود که قیمت دلار در حال افزایش بود و عمدتاً قیمت سهام شرکت‌هایی که به دلار وابسته بودند افزایش می‌یافت. به عنوان مثال، عمدتاً قیمت سهام شرکت‌های پتروشیمی، خودرویی، نفتی که به دلار وابسته بودند در حال افزایش بود و این نیز طبیعی بود، چون با افزایش دلار، دارایی‌های این شرکت‌ها در حال رشد بود. با کاهش دلار این روند برعکس شد و شاخص کل بورس نزولی شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۸
خیلی روشنه شما برای گرفتن یک مجوز برای شروع فعالیت حداقل 2 سال باید بدوید و استعلام های مختلف را بگیرید مثلا برای آبزی پروری قبلا صدور مجوز دست سازمان شیلات بود الان بر اساس قانون چند سالیه دست سازمان نطام مهندسی اگر خوش شانس باشید 1 تا 2 سال طول می کشئ تا بتوانید به پروانه تاسیس برسید و وقتی مجوز بدستتان می رسد که شرایط اقتصادی زیرو رو شده . ارزش پول به سرعت در حال کاهش که چه عرض کنم سقوط آزاد است ارزش پول ظرف تنها 6 ماه 300 درصد کم شد بعد حرف زدن از دلیل عدم سرمایه گذاری کمی جوک است . باید از رییس محترم ذولت پرسید وعده شده برای رونق اقتصادی چی شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
چون سرمایه گذاری دربورس ایران اشتباه غیرقابل جبرانی است
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
علت را در عدم ثبات دیدگاه و حمایت از تولید در دولتها نیز باید جستجو کرد که باعث عدم اعتماد مردم به بخش تولید شده است
ضمنا برخی از دولتها مشخصا برای کار و خدمت آمدند ولی تخلفاتی هم در آن صورت میگیرد مثل دولت محمود.
ولی ظاهرا برخی از دولتها کلا برای ریاست و کاسبی آمدند مثل دولت حسن.
آمریکا چون این موضوع را فهمیده است بهمین دلیل به دولت حسن بیشتر فشار میاورد تا بیشتر امتیاز بگیرد بدون دادن هیچ امتیازی.
لذا مشکل اصلی در داخل است نه تحریم آمریکا.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
من در اسفند سال ٩٥سهام ايرانخودرو در بورس ايران به قيمت ٣٠٠تومان خريدم امروز همان سهم ٢٧٠تومان است خوب به نظر شما اگر طلا خريده بودم بهتر نبود؟
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
اولا بحث گرفتن موافقت ها و وام است و مهمتر از همه مواد اولیه است که تهیه کردن آنها سخت وصادرات سخت کشور های دیگر تحویلتان نمی گیرند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
من خودم مبلغ کلانی از پس انداز و وام بانکی را در سال 92 وارد بورس کردم ولی در عرض 10 ماه کل پولم هیچ شد و 4 سال نیز اقساط بانکی و سود آن را پرداخت کردم
بنده با ۲۵ سال تجربه کسب و کار به حرف بزرگان پی بردم و فهمیدم حق با آنها بوده ؛
هیچوقت هبچ کسب و کاری به اندازه مِلک و طلا ارزش و سوددهی ندارد .

ضمنا ملک را نباید در هرجایی و هر شکلی خرید ولی طلا را به هر شکلی و در هر شهری میتوان خرید.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
مشکل ما فرم اقتصاد ماست ،از جیب خوری "فروش نفت و خرید نیاز هایمان می باشد.
در نتیجه کسی بفکر تولید نیست و پس انداز هم به زمین و طلا و دلار تبدیل میشوند
و تا بحال موفق بوده است ،ولی اکنون با تحریم ها به عدم تعادل می رسیم .
مشکل هم با دور زدن تحریم ها و تولید بازار های غیر عرفی کاملا حل نخواهد شد
تنها راه برنامه ریزی برای اقتصاد مستقل و تولید داخلی است.
که همه آنرا میدانند ولی فقط در حرف و شعار ونه در عمل!
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
اون بزرگان حرفشون رو زمانی زدن که همه چی دولتی بود
اگه کشوری بخواد خصوصی اداره بشه و بازم شما بخواید به حرف بزرگان گوش بدید وضع میشه مثل الان که بیکاری زیاده و کارخونه ها تعطیل

بترسید از روزی که بیکاران لقمه رو از دهنتون بیرون بکشن
علی اصغر افشار زاده:
اگر این طرح سرا پا طرح و
جنجال انتخاباتی صرفنظر
از خوب و بد آن اجرایی شود
بهتراست که آنانی که یا خودرو ندارند یا اضافه خواهند آورد .
بجای پرسه زدن درب پمب
بنزین ها و فروش آن به زیر قیمت ، حال که قرار است
کارت های عابر بانک هم نقش کارت سوخت را بازی
کنند ترتیبی اتخاذ شود که
اینگونه افراد از طریق همان
بانک قادر به دریافت وجه
بنزین خود شود که فواید
زیادی خواهد داشت از جمله
یک .. حرمت و شان افراد رعایت خواهد شد.
دو .. مجبور نخواهد شد ارزان تر بفروشد .
سه .. کمکی به معیشت مستقیم افراد با این شق
تسهیل در یافت آن خواهد
شد .
آقایان و خانمها
همیشه همین بوده ، هست و خواهد بود
طلا و ملک
والسلام
بقیه ول معطلند. مخصوصا دلار که هم جعلی توش زیاده و هم سیاسی میشه

اگر هم به سلطان سکه تبدیل شدید نگران نباشید. کسی فیلم اعدامتان را باور نخواهد کرد.

علت همه توضیحات فوق ، فساد شدید اقتصادی و اقتصاد ضعیف دولتی است که موجب از بین رفتن امنیت اقتصادی شده است.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
شما کاملا درست تشخیص دادید!
ولی این حالت با تمام شدن نفت وگازو...که بیت المال مردم است دیگر جواب نخواهد داد.
برای آیندگان هم باید چیزی بجا گذاشت!
و آنهم استقلال اقتصادی با همین ثروت ملی است!
یعنی اقتصاد مقاومتی ولی نه به این شگل که. بطرف واردات از چین و هند و روسیه برویم برای مخالفت با غرب،بلکه صنایع مادر باید عمومی و در دست دولت باشد و بخش تولیدات داخلی و خصوصی حمایت دولتی بیابند ، اگر لازم دارد اما شفاف.
یعنی بودجه را مناسب تولید داخلی تنظیم باید کرد
ایشون چیز جدیدی نفرمودند. وضع جوریه که هر بچه ای هم اینا رو میدونه !
وقتی پول و سکه در بازار سود دارد نباید آنها را خرید تا دشمن شاد نشود. یک زمانی مسکن مهر بود ولی الان هیچ مسکن نیست. من به احمدی نجاد رای دادم و هزار بار دیگر هم بیاید رای میدهم. ما باید مواضع امریکا را آتش بزنیم تا نابود شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
آقا نعمت بیا پایین!
ناشناس
| Netherlands |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
قرصاتو بخور یک کم هم هوای آزاد حالت بهتر میشه
برخی علتها :
فساد اقتصادی و رانت
عدم حمایت دولت از تولید
واردات بی رویه
سیاست خارجی ضعیف
اقتصاد خانوادگی و واگذاری های درون خانواده
احیای نظام فئودالی و خانسالاری
عدم تامین امنیت اقتصادی
سود بالای بانکی و دلال بازی آنان
......
....
..
و از همه مهمتر ، آمار و ارقام دروغ توسط دولت .
در ایران فقط یک علم جواب میده که اونم علم پزشکیه
بقیه علوم از جمله علم اقتصاد را میتوان بارها خرید و فروخت.
اقتصاد کیلو چنده وقتیکه دلال و رانت وجود داره ؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
اقتصاد ایران،از علم تبعیت نمیکند
بلکه قمار ،همگانی است
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
کی به علم اقتصاد عمل شده اونوقت؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
بهمین دلیل هم فقط مدرک پزشکی ایران در غرب اعتبار دارد!
تولید کننده مغز ..... نخورده که اینهمه زحمت و پول هدر بده در آخر دلالان کالای تولید شده اش را با یک سوم قیمت و با حمایت قاطع و صددرصدی دولت از چین و پاکستان و هند وارد کنند !!

چرا وقتی واردات هست و دولت هم حمایت میکنه باید به سمت تولید رفت ؟
آیا دولت همان اندازه که به فکر دلالان و رانتخواران و واردکنندگان است به فکر تولید کنندگان نیز هست ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
احسنت
نه دولت بفکر نیست ، تولیدکننده یک موجود خسته و درمانده از دست سیستم معیوب هست
یه موضوعی همیشه ازش غافل موندن یا از روی قصد کم رنگش میکنن
مساله نبود شرکت های تعاونی هست که واقعا محصول رو از اعضاش جمع کنه و به دست مصرف کننده برسونه

اینطوری اون پولی که میره جیب دلال ، میره جیب تولید کننده

یه بنده خدایی میگفت فساد سیستماتیک شده بیراه نمیگه
وقتی یه پزشک یک میلیارد در ماه درامد داشته باشه و مالیاتی هم نده خوب پولشو یا میکنه طلا و ارز یا میره تو ترکیه خونه میخره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
اخرش عقده درامد وپرستیژ پزشکان تورومیکشه !
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
عزیز
سرمایه دار چه پزشک باشه چه بازاری
سرمایه ش رو در جایی میخوابونه که تضمین سود داشته باشه
این تقصیر پزشک نیست که درامدش یک میلیارده و میخواد از سرمایه ش محافظت کنه !
حکومت و سیستم مالی وظیفه ش اینه که سرمایه رو بسمت کارافرینی هدایت کنه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
رئیس جمهور ایالات متحده اندازه پزشکان پردرآمد ایران حقوق نداره... سالی ۳۰۰ هزار دلار درآمد واسه پزشکان متخصص و فوق تخصص کف درآمد حساب میشه
خیلی دلیل داره
شما نه کارخانه بلکه یک کار ساده بخوای شروع کنی متوجه میشی از بروکراسی های شدید اداری تا قاچاق کالا تا تا تا ولی مردم هم متاسفانه زیاد اهل زحمت کشیدن نیستند به جز عده ای کم
به هر حال باید موسسات دولتی برای نیاز سنجی های کشور و هدایت نقدینگی به سمت تولید نیازها و همچنین کمک به صنایع ایجاد شود. تا همه مثل دهه 70 هجوم نبرن به سمت تولید پفک و چیپس و کیک
چرا باید سرمایه ها به سمت تولید و یا حمایت از ان برود ؟!!! بقول اخوندی چقدر هم که به تولید کننده در این کشور که هر کسی مطابق با میل خودش ویا جو عمل می کند بها داده می شود ! همین چند ماه پیش چند نفر از تولید کنندگان را بی ابرو کردند که احتکار می کنید هیچکس از خودش نپرسید تولید یک روز کارخانه پوشک سازی چندتاست که یک انبار سه هزار تایی کشف کردن مصداق احتکار دانستندیا محصولات دیگر ! کسی از خودش نپرسید وقتی به ناگهان تقاضای چندین برابری برای اجناس از طرف مردم ایجاد شده چگونه ناگهانی سیستم توزیع باید خود را تطبیق می داد ! چرا باید پول بسمت تولید برود وقتی مسئولین بدون اطلاع از اقتصاد بعضی اوقات جرم اقتصادی را سلیقه ای تعریف می کنند و کاری به قانون مدون ندارند چگونه به سمت تولید برود وقتی رسانه های جناحی برای خراب کردن جناح رقیب به هر نحو شروع به تخریب همه چیز می کنند حتی تولید کننده گانی که در این شرایط بسیار بد ریسک کرده بجای خوشگذرانی عده ای را مشغول بکار کرده اند و از انطرف با برچسب مرفه بی درد یا ... برخورد می کنند تا در این مملکت کسانی که اطلاعی از اقتصاد و جذب سرمایه ندارند به صرف داشتن پست در اینکار دخالت می کنند میلی به سرمایه گزاری نخواهد بود
اصل موضوع اینست که اقتصاد ایران دچار دلال بازی شده و از تولید محور بودن به دلال محور بودن روی آورده و خروج آمریکا از برجام هم دلالی را دوچندان شدت بخشید.
دلیلش خیانت دولتها به بورس و سهام دارانش هست، من به عنوان کسی که توبورس تجربه ای هر چند اندک دارم، به خودم قول داده ام اگه دفعه دیگه همچین سیل خانمان بر اندازی (تورم) در حال شکل گیری بود، بدون کوچکترین تردیدی برم دلار و سکه بخرم. بدید نمودار سهام شرکت ها رو ببینید.
اونای که پارسال پولشان را به خودروسازان دادند( با دلار ۵ ه ت ) سرنوشت شان چی شد ؟‌‌خودروسازان با پولهای خریداران قطعات خودرو را وارد کردند و الان به بهانه های واهی و برچسب دلال به خریداران ، خودروهای اونها رو نمیدهند و طلب پول اضافه می کنند بطوری که اگر همان موقع از بازار خودرو را می خریدند نصف الان بود ! دو سال پیش موسسات چه بلائی سر مردم‌ آوردند ؟ که هنوز مردم برای پس گرفتن پول خود تو خیابانها هستند و چه فشاری و بدبختی دارن می کشن ؟ برای همین عاقلانه ترین‌کار اینه که پ ل را نزد خود نگاه داری و تحت هیچ شرایطی به دولت اعتماد نکنی تا خیال خودت هم راحت باشد . یکی از این راهها خریدهای فوری هر کالا، ملک ، طلا و ارز است .
ایشان جوابگوی شوک مسکن باشند که مشاور وزیر مسکن بودند.
تابناک جان جواب خیلی سادست
تولید مالیات داره
ولی طلا ارز خونه زمین ... مالیات نداره
دودوتا چهارتا
در مملکتی که تورم بالای ۱۵ درصد دارد،نرخ رشد نقدینگی ان ۶ برابر رشد اقتصادی است،مدیریت دولتی فاسد رانتی بی کفایت دارد و با همه دنیای پیشرفته به هر دلیل سر شاخ است صحبت کردن از کار مولد بیشتر یک جوک است.ما به خاطر سیستم فرهنگی خاصی که پیاده کرده ایم حتی نمی توانیم از مزیت توریستی کشور استفاده کنیم چیزهای دیگر پیشکش
واما دلیل دیگه
شما بخوای طلا بخری
کارت بانکیتا میزاری تو جیبت میری با سری سربلند میری طلا فروشی طلا میخری یا صرافی ارز میخری یا املاکی زمین میخری
و
تمام

امان از وقتی که بخوای یه کار تولیدی شروع کنی
با سری خمیده باید به هر اداره که فکرشو بکنی بری کاراتا درست کنی
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
درود بر تمثیل زیبای شما
وقتی با 80 درصد دنیا قطع رابطه هستیم واقعا طرف چه کاری میتونه انجام بده ؟ حتی تولید خوب هم نیازمند مواد اولیه با کیفیت بالا و بازارهایی برای صادرات هستش .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
فقط بحث ارتباط نیست
تجارت آزاد با دنیا نیاز به یکسری پیشنیاز ها داره
مثل سیستم مالی پاک
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
احسنت خوب گفتی
وقتی کارخانه های دولتی در دست دولت ناکارآمد هست و مدیران کارخانه ها صرفا بخاطر سر سپردگی و پاچه خاری و تعلق خاطر جناحی ونه بخاطر لیاقت کاردانی و شایستگی شان با حقوق نجومی بکار گرفته میشوند .
مشخصه که ان کارخانه سود آور نیست و سهامش هم با ریسک بالا ضرر میدهد .
چرا باید سرمایه خود را بخطر بیندازند ؟
در کشورهاییکه سیاست و اقتصاد در دست مدیران نالایق باشد همیشه نتیجه ورشکستگی تولید بوده و هست و خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
مدیرانمان خیلی هم لایق هستند ولی برای جیب خودشان
فرهنگ جمعی و با هم بودن را از دست داده ایم.
هر کسی فکر در آمد زیاد و از هر راهی وام گیری و نپرداختن و...میباشد.
بد طوری در منجلاب گیر کرده ایم!. !
ضرب المثلی است که میگویند:تازمانیکه (دستهاراازبستو درنیاورند)وضع بدترازاین خواهدشدوهمه میدانیم مثل کشورهای پیشرفته دنیاباید دولت الکترونیک بوجودآیدوهرشخصی بایک شناسه کلیه اموال ودرامدهها وهزینه های اودرکشوررهگیری شودومالیاتهانیزبدین طریق اخد گردد.
یادمون نرفته اقای عبده با توجیهات من دراوردی از عملکرد دولت همیشه دفاع میکردن .گناه شما مثلا کارشناسان کمتر از دولتمردان نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
دمت گرم خیلی خیلی خوب گفتی
چون مردم به شرکت های بورسی و قوانین اعتماد ندارند و از ریسک سیاسی می ترسند
علت اینکه نقدینگی در بازار سرمایه . بورس . بانک . .... جذب نمیشود اولین دلیل این هست ارزش اقتصادی هر کدام از بورس و بازار و طلا و مسکن و راه سازی و پل سازی و قیمت سوخت و کالاها و صنعت به صورت برابر و موازی حرکت نمیکنند یعنی وقتی در قسمتی بدون زحمت و عرق ریزی نفع بیشتری دار د پول در همان بخش هجوم میاورد . دوم با دادن یارانه به روند رشد نقدینگی بیشتر میشود و سوم اینکه حتما هر چه زودتر مردم تکلیف خکد را بدانند که آیا اقتصاد ایران باید خصوصی باشد یا تعاونی یا دولتی چون هر کدام از این تعاریف در منافع با متناقض عمل میکنند
برای اینکه دولتها تعهدی به تولید ندارند ، و در یک فضای بسته ،رانتی و فاسد ، با نابود کردن تولید ملی واقعی ، انحصار در صنایع بی کیفیت خودروسازی و باز کردن درهای کشور به سمت کالاهای بی کیفیت چینی و اجازه دادن به سقوط ارزش دلار کمر به نابودی تولید ایرانی بسته اند
سرمایه رو ببرن بازار سهام تا این شرکت های حقوقی پول مردم بدبخت رو با بالا پایین کردن غیر اصولی بخورن....برین از سهام دارا بپرسید....
اگر شما سهام شرکت تولیدی ای را بخرید و بعد این شرکت توسط مثلا بخش خصوصی(چون اینها بخش خصوصی واقعی و سرمایه گذار واقعی نیستند) خریداری و غارت شود و ارزش سهام آن به صفر برسد .باز هم اقدام به خرید سهام میکنید یا سکه میخرید که شب زیر سرتان بگذارید و بخوابید.و دست هیچ واسطه ای به آن نرسد ؟کافیست به سرنوشت شرکتهای واگذار شده نگاهی بیندازید !!
این فقط یکی از اشکالات بورس امروزیست.
سوال خوبیه که جوابش را باید از قشر مافیایی دلالان پرسید. از طرف دیگه چه تولیدی؟؟؟؟؟ تولیدی که با استارت پرداخت یارانه به فراموشی سپرده شد و با واردات بی رویه همون دلالان ارجمند از کشور دوست و همراه همیشگی چین دیگر به نابودی کشید اونهم بدون حمایت مسئولان و ارگانهای ذی ربط!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
با وجود خروج عده کثیری از متخصصان جوان از دانشگاه ها و فارغ التحصیل شدنشان که برای کار و ورود به بازار کار له له میزنند ولی از کار خبری نیست. چه باید کرد؟؟؟؟؟
چرا سند چشم انداز کشورهای پیشرفته ای مثل آلمان و ژاپن را مظالعه نمیکنید تا متوجه بشید چطور بعد از جنگ جهانی دوم با صرف چندین سال تبدیل به ابر قدرت در تولید شدن؟؟؟؟؟
چرا فقط شعار میدید و پای عمل که برسه خبری نیست؟؟؟؟؟
هزاران چرای دیگه هست که همچنان بی جوابه
جلوی بازارهای مسکن وزمین و اینجور کارها در کشورهای توسعه یافته گرفته می شود و نقدینگی به اجبار به سمت تولید می رود. چطور تصمیم گیرندگان اقتصادی این را متوجه نمی شوند.
کاری نداره که
سیستم کارآفرینی امریکا رو الگو قرار بدید
به عنوان کشوری که در زمینه کارآفرینی رتبه یک رو داره

اقای تبریزی عزیز بهتر از من میدونن ، تا وقتی که علم اقتصاد و سایر علوم مرتبط بدون کم و کسری اجرا نشه خبری از اصلاح نیست
بگذار واضح بگم
یک عده هستن که منفعتشون توی این سفته بازی ها و طلا و ارز هست
تا وقتی که سیستم مالی از درون تمیز نشه همین آش هست همین کاسه

اصلا فکر کردید چرا با fatf مخالفت میشه ؟ فقط کمی فکر کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
دقیقا سیستم آمریکایی در کار است ولی چرا جواب نمیدهد، چون زیر بنا ما کم دارد!
و فقط از با ارز و پول و کلک های سرمایه گزاری استفاده میشود ،یعنی نقاط منفی را داریم و نکات اصلی که زیر بنای اقتصادی است را نداریم!
مناسبات غلط نظام اقتصادی را به قیمت خون جوانان کشور تازه ایجاد کرده ایم، جناب عبده تبریزی! حالامگر مغز خر خورده ایم که اصلاحش کنیم؟!
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
جلو ضرر را هر کجا بگیری منفعت است.
ایخدا چه کسی داره مارو نصیحت می کنه روز شب داره پول هنگفت در میاره چندین شرکت و چند جا هم مشاور همیشه هم در اروپا و آمریک می کرده ؟
خریدطلاوارزیکنوع سرمایه گذاری است ولی خریدزمین وساخت مسکن علاوه برسرمایه گذاری بشدت باعث ایجاداشتغال میشودکه کاری تولیدی است البته درکشورمادرطی سالهای اخیرزیاد توجهی به این مقوله نشده درحالیکه درکشورهای پیشرفته ترساخت مسکن ورونق ساخت وسازازاولویتهای دولت است، ببینید همسایگان جنوبی ما،دوبی ابوظبی چه تبلیغاتی برای خرید مسکن درکشورشان میکنند ویاترکیه حتی کشورهای نه چندان پیشرفته که دردوران ماضی اگرکسی کلاهش می افتاد نمیرفت بردارد مثل گرجستان و....همینطور،،،ولی درکشورمابجای تشویق این صنعت وایجاداشتغال بیشترباهجمه قراردادن آن باعث میشویم کسی که سرمایه داردبروددرکشوری دیگرملک بخرد،واقعا یامتوجه نمیشویم یانمیخواهیم بدانیم که هرمسکنی ساخته شودموتورمحرکه چه مقدارکارتولیدی را میافتد وهیچ سنخیتی باخریدوفروش دلاروسکه طلاندارد.......
عدم ثبات در برنامه های دولتهای ایران و تفکر ضد تولید مسولان، نقدینگی دائما در بازارهای سوداگری می جرخد و هرکسی غیر از این رفتار کند محکوم به فناست
چون هیچکس با زحمت به جایی نمیرسه دلالی بهترین کاره،امسال یه بیست میلیون سرمایه داشتم که حاصل بیست سال جوانی وزجر وبدبختی خودم وخانوادم بود که با کارگری جمع کرده بودم رفتم تو کار کشاورزی وکاشت سیر با اجاره زمین وهزینه زیاد کل سرمایمو باختم الان سیر کیلویی هشتصد تومان کسی نمیخره،بخدا نه خواب داریم نه خوراک من وخانوادم آشفته وحیرانیم،اگه مثل بعضی از آشناهام سیگار میخریدم الان سرمایم حدود هشتاد نود تومن شده بود،فقط دلالی والسلام
قیمت پایین ارز باعث واردات بی رویه میشود و تولید داخل امکان رقابت ندارد
ما بخش خصوصی واقعی نداریم و نیمه دولتی هستند وجود مدیران ناشایست و ناکارامد یا باعث ورشکستگی کارخانه ها میشوند یا حداکثر کارخانه ها را به کارخانه های بدون سود تبدیل میکنند
چون شرکتهای بورس اگر بعد از یکسال صد ریال به هر سهم سود بدهند ، هزار ریال قیمت همان سهم کاهش می یابد!
دولت قانونمند نیست براحتی به نقدینگی اضافه میکند ، تصمیمات یک شبه و اشتباه میگیرد به نظر اقتصاددانها و علم اقتصاد بی توجه است
با اقدامات مختلف اقتصاد را دستکاری و از روال خود خارج میکنند بعد میگن فرمول های اقتصادی درست نیستند فرمولهای اقتصادی برای 200 تا کشور درست کار میکنند ولی این فرمولها به ما که میرسند درست کار نمیکنند
آخر برادر این شد سوال؟ تنها کسی که علت را نمیدانست خواجه حافظ بود که الان ده بیست سالی میشود که ایشان هم علت و حتی راه حل را میداند ولی حل این مشکل باعث انحلال خیلی ها میشود که زورشان زیاد است.
اقتصاد مملکت بی بند وبار است. تابع ضوابط خاصی نیست
مهمترین علت عدم کنترل نقدینگی نداشتن بازارهای متفاوت هست بازارایران به 5بازار تقسیم میشه 1خودرو2ملک وزمین 3طلاوارز4بورس 5سپرده بانکی .کشورهای دیگرباهدایت سرمایه ها به سمت بازارهای ازاد وصندوق های سرمایه گذاری درطلا نفت گاز وهزاران کالای دیگر سیل نقدینگی را کنترل میکنندوقتی کل سرمایه به 1000بازارتقسیم بشه دیگه شاهد دلالی وتورم احساسی نیستیم با 5 بازار همیشه تورم ومشکل نقدینگی داریم
خيلي ساده هست. در كشور هاي پيشرفته به دليل رونق صنايع و عدم وجود دلالي و فرار مالياتي بورس كه دماسنج اقتصاده اولين مركز سرمايه گذاري هست اما در جهان سوم و كشور ما كاملا عكس هست و دلالي پرسود ترين كسب و كاره و خواب سرمايه در ملك و طلا راحت ترين راه كسب سوده.
من و دوستانم یک شرکت تولید بتون راه اندازی کردیم به دلایلی این شرکت تعطیل شده اما هنوز اداره دارایی دست از سر ما بر نمی دارد من شخصا به تمامی اقوام خود اکیدا سفارش کردم اگر پول خود را دور بریزند بهتر هست تا اینکه بروند سراغ تولید .خود دولت میداند که عواملش در ادارات مختلف مانع اصلی تولید در کشور هستند صدها مافیای دولتی .....
قانون كار. اداره بيمه. اداره ماليات و ارگان هاي زيادي كه مانع توليد هستند مردم را ازتوليد بيزار ميكند قانون كار كاملا بر عليه توليد كننده است ماداميكه اين قانون اصلاح نشود كسي به طرف توليد نخواهد رفت
همین آقای اقتصاد دان از جمله کسانی بود که گفت با دادن یارانه میتوانیم شکاف و فاصله طبقاتی را از بین ببریم . بی زحمت کمی تحقیق کنید چون من پیگیر مسایل اقتصادی در تلویزیون بودم مناظره ایشان در صدا و سیما هست
دلیلش را از مسئولان بی عرضه و بی کفایت بپرسید
مگر ادمي مز خَر خورده با قوانين خانمانسوز دارايي(ماليات) و تامين اجتماعي به سمت توليد برود ؟؟؟!!! واقعا اين دو وزارت خانه دمار از روزگار كارفرمايان در مياورند!پس جواب ساده است بخاطر عملكرد اين دووزارتخانه است كه نقدينگي به سمت توليد نميرود.
مشاوره شما به حرف هایی که زده خودش اعتقادی نداره
تا وقتی دارایی و تامین اجتماعی و بهداشت و استاندارد و صنایع و شهرداری و ..... شریک تولید کننده باشند و هر لحظه بتوانند چوب لای چرخش بگذارند وضع همین است.اشتغال را نمیشه وارد کرد!!
تقريبأ تمام نكاتی که دوستان بهش اشاره کردند درسته و حتی دولت هم میدونه که باید خصوصی سازی بکنه ولی مثل نیشکر هفت تپه و فولاد خوزستان خریدار ناتوان از کار در آمد یا مثلأ باشگاههای استقلال و پرسپولیس را بعد از سالها نتونستد واگذار کنند. تا اینجا به نظر می آد آقای هاشمی تونسته وزارت درمان و آموزش پزشکی را خوب اداره کنه و بقیهٔ وزرا موفق نبودند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
اون هم جیب مردم رو خالی کرده !
در اقتصاد امروز با نقدینگی جزئی هیچ کار تولیدی قابل رقابت نمی توان ارائه داد تنها راه مشارکت افراد در امر تولید است اما اگر در بازار ایران در امری مشارکت کردید مطمئن باشید که متضرر خواهید شد چون هیچ نهادی از شما در مقابل شیادان و دزدان حمایت نخواهد کرد. نتیجه عدم اطمینان این شده که همه افراد برای سرمایه خود راه حل ارائه نمایند و تنها راه حل برای سرمایه های جزئی ملک، طلا و ارز است و به ضرر کشور است ولی چاره ای هم ندارند.
چون راحت تره .درایران کار بدون زحمت مد شده .از این اسان تر ....پولشویی .بهترین راه درامد شده .بدون اینکه از جایت بلند شوی و قدمی بزنی ..با یک تلفن .یک شبه میلیادر می شوی ...........................................نان اینجا .اب اینجا .چه بهتر اراین اینجا
چونکه تولیدی وجود ندارد تکنولژی وجود ندارد چه چیز را تولید کند پراید را که جان انسانها را براحتی بگیرد یا قطعات بنجلی که کار نکرده خراب میشوند یا...
برای چند سال بورس باید به کمک بانک ها سود برابر تورم را برای سرمایه گذاران تضمین کند(این تقریبا برابر سودی است که تولید کنندگان در ازای وام دریافتی از بانک ها به بانک ها پرداخت می کنند و بانک ها به سپرده گذاران) تا سرمایه گذاران بدون نگرانی به سرمایه گذاری بلند مدت در بورس گرایش پیدا کنند و برای چند سال سرمایه خوبی در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد
این چرا؟ پاسخش کاملا روشنه . وقتی که دولت ها در هر دوره 8 ساله دلار را 3 تا 4 برابر می کنند و به تبع آن زمین و طلا افزایش می یابد به نظر شما مردم برای حفظ سرمایه خود چه کار می کنند (راه حل دست دولت هاست که این پرسه تکراری غلط را ادامه ندهند)
عزيزان يکي جواب من روبده هرروزتوصداسيما اعلام ميکنن ماتوپزشکي چقدرپيشرفت کرديم توهوافضا چقدروتقريبا تمام علوم در رده 5تا10جهان خودمون رونشون ميديم چگونه است هنوزفن درست کردن پوشک بچه رونميدونيم و وابسته هستيم به نظرم ايناهمه شعاره ودليل علمي ومنطقي نداره گفتم شعاريادشعارنمازجمعه اين هفته تهران افتادم که نوشته بودن کساني که خواهان رابطه باآمريکا هستن خواب آن راهم نميبينن واقعا درسته چون اکثراونهادرآمريکا وغرب درحال سرمه گذاري وخوشگذراني با خانوادهاشون هستن وتنهامردم مظلوم وبدبخت بايدخواب آنراببينن
جواب این سئوال بسیار واضح و شفاف است و راه حل آن هم شفاف و واضح
با بی ارزش شدن پول ملی در مقابل ارز و طلا و ملک در مقابل سود اندک سرمایه گذاری در بورس و بانک چنین اتفاقی می افتد. راه حل آن این است که اولا با شفافیت درآمدها و جابجایی پول و اصلاح نظام مالیاتی ترتیبی اتخاذ شود که کسانی که صاحب بیش از 2 الی 3 ملک هستند برایش صرفه اقتصادی برای نگهداری آن نداشته باشد. دوم اینکه با توسعه فرهنگ و امکانات مناطق و یکنواخت کردن آنها کاری کرد که ارزش های ملک در نقاط مختلف تا حدودی یکسان شود. سوم اینکه با اصلاح نظام بورس و حمایت بیشتر از شرکت های بورسی با سازکار بیمه و ... اطمینان سرمایه گذاری را بالا برد
فرازی از کتاب "چرا ملت ها شکست می خورند" را با هم مرور می کنیم:
"... مشکل سیاستمدار عموما کمبود علم و دانش نیست. بلکه دوراهی حفظ قدرت سیاسی از طریق قربانی کردن منافع عمومی یا تامین منافع عمومی و از دست دادن تدریجی قدرت سیاسی است. این دوراهی سیاستمدار است که سرنوشت کشور را مشخص می کند.
دسترسی برابر به قدرت اقتصادی و فرصت های اجتماعی برای بهبود عملکرد اقتصادی مفید و حتی ضروری است، اما برای سیاستمدار خطرناک است، زیرا قدرت اقتصادی به تدریج به حوزه های دیگر سرایت خواهد کرد و قدرت سیاسی او را به خطر خواهد انداخت.
..سیاستمداران بر سر این دو راهی عموماً ترجیح میدهند که اقتصاد و سیاست را به گروهی معدود واگذار کنند، گروهی که حافظ منافع سیاسی آنها باشند. این مسیر همان اندک سالاری یا الیگارشی است.. "
امیدوارم منتشر کنید
اين بزرگوار با سابقه اي كه دارد 6 سال كار مسكن را تخريب و وزير مسكن را بيچاره كرد مشابه ايشان هم شهردار شده ايا وقت ان نرسيده كه هشيار باشيم اسوده بخوا بيد كه بيدار است
دلیلش روشنه چون درایران دلیلی نداره من سرمایه ام راجایی بخوابانم که ......ای آقاشماخودتون بهترمی دونیدکه مشکل ازکجاست اگریک میلیونیم درصداحتمال می دادم که اوضاع بهترمیشه می گفتم مشکل ازکجاست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل