بازدید 12691
بررسی تغییر رفتار «حسن روحانی» در سفرهای استانی؛

رئیس‌جمهور از سخنان و رفتار پوپولیستی خوشش آمده/ کرامت مردم را فراموش کردید؟!

از همه مهمتر اینکه دست کم در چهار سال اول دولت روحانی، لحن سخنان رئیس جمهور در اجتماع های مردمی، کمتر میل به بیان و انجام رفتارهای پوپولیستی داشت، اما در سفرهای دور دولت دوازدهم، گویا رئیس جمهور رویه قبلی خود را کنار گذاشته و میل به بیان سخنان و انجام رفتارهای پوپولیستی پیدا کرده که آخرین آن را می توان در جریان سفر «حسن روحانی» به استان محل زادگاهش دید.
کد خبر: ۸۵۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱ 06 December 2018

محمود احمدی نژاد در پایان عمر هشت ساله دولت های نهم و دهم، حدود 107 سفر استانی در کارنامه دولتش به ثبت رساند؛ موضوعی که نشان می داد او و دولتش در دوره هشت ساله ای که مدیریت عالی اجرایی کشور را بر عهده داشتند، بیش از سه بار به همه استان های کشور سرکشی کرده اند؛ سفرهایی که بنا به گفته مقامات دولت روحانی 211 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی نیمه تمام روی دست کشور گذاشته است.

به گزارش «تابناک»؛ در سال 86 و پس از آنکه انتقادات برخی سیاسیون به انجام سفرهای استانی از سوی دولت نهم را شاهد بودیم، رهبر انقلاب از حضور مسئولان در بین مردم و آشنایی آنان با مشکلات در نقاط مختلف کشور دفاع کردند. ایشان در سال 86 و در دیدار با اعضای هیأت دولت، استانداران و مدیران اجرایی سراسر کشور با اشاره به سفرهای استانی رئیس جمهور و هیأت دولت، این اقدام را بسیار برجسته، لازم و خوب ارزیابی کردند و افزودند: انسان تعجب می کند از برخی افراد که چگونه چنین اقدام خوب و ارزشمندی را زیر سؤال می برند، در حالی که با سفرهای استانی، دولت از نزدیک با حقایق و مشکلات نقاط مختلف کشور آشنا می شود.

نظر رهبری درباره سفرهای استانی

رهبر انقلاب با تأکید بر لزوم اجرای دقیق مصوبات سفرهای استانی تصریح کردند: مسئولان اجرایی اعم از استانداران، فرمانداران و مدیران بخش های گوناگون باید اجرای مصوبات را به طور جدی پیگیری کنند و اگر دولت در جایی احساس کند برخی مصوبات اجرا شدنی نیست، به صراحت به مردم اعلام کند و دلایل آن بیان شود تا امید مردم به صداقت، پشتکار و توانایی مسئولان متزلزل نشود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سیزدهم دی ماه 86 نیز به سفرهای استانی در دولت نهم اشاره کرده و اظهار داشتند: «وقتى انسان می‌رود به یک شهرى، می رود به یک استانى، مى‌نشیند با یک مردمى، مى‌نشیند با یک مجموعه‌ى جوانى، مى‌بیند گزارش ها با آنچه واقعیت است، تفاوت هایى دارد. انسان آنچه مى‌بیند و می شنود، از گزارش خیلى باارزش‌تر است. این کار را امروز دولت دارد می کند. به همه جاى کشور سفر می‌کنند.»

سفرهایی که 211 هزار میلیارد تومان تعهد ایجاد کرد

در پیش گرفته شدن این رویه که از سوی دولت های نهم و دهم که از اغاز تا پایان با تفاوت هایی مواجه شد، در نهایت به برپایی 107 سفر استانی انجامید؛ هرچند بسیاری اعتقاد داشتند که رفتار رئیس دولت های نهم و دهم در جریان این سفرها پوپولیستی بوده و مصوبات بی پشتوانه ای که 211 هزار میلیارد تومان روی دست دولت بعدی خرج گذاشته، این مسأله را تأیید می کند.

رئیس‌جمهور از سخنان و رفتار پوپولیستی خوشش آمده/ کرامت مردم را فراموش کردید؟!

در جریان انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، موضوع سفرهای استانی، یکی از مسائلی بود که کاندیداها در مورد آن به اظهار نظر پرداختند؛ هرچند قریب به اتفاق آنها به رغم اعتقاد به اصل موضوع لزوم حضور مسئولان و دولتمردان در بین مردم و سرکشی آنان به نقاط مختلف کشور به منظور آشنایی با مشکلات، بر این عقیده بودند که باید تفاوت هایی در نحوه انجام این سفرها صورت بگیرد تا آن را از حالت پوپولیستی خارج کند.

مقامات دولت روحانی درباره سفرهای استانی مورد نظرشان چه می گفتند؟

پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مقامات مسئول دولت روحانی در ارتباط با انجام سفرهای استانی نظیر «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی وقت رئیس جمهور، «محمد رضا صادق» مشاور رسانه ای سابق رئیس جمهور و همچنین «محمد باقر نوبخت» سخنگوی وقت دولت تأکید داشتند که سفرهای استانی در دولت روحانی هم ادامه خواهد یافت؛ اما قطعا تغییراتی در شکل انجام این سفرها و همچنین موضوع تصویب مصوبات خواهیم بود تا مشکلات ناشی از سفرهای استانی در دولت قبل را شاهد نباشیم.

اولین سخنان «حسن روحانی» پس از رسیدن به مقام ریاست جمهوری در ارتباط با سفرهای استانی برمی گردد به زمان گزارش دهی صد روزه از عملکرد دولت تدبیر و امید که او سخنان قابل تأملی در خصوص سفرهای استانی گفت. روحانی درباره سفرهای استانی در دولت احمدی نژاد گفت، «در این هشت سال در سفرهای استانی میزان تعهدات 211 هزار میلیارد تومان است».

وی یادآور شد: «از این تعهدات تنها 32 درصد محقق شده و 68 درصد برای دولت بعدی مانده است. رئیس دولت یازدهم تأکید کرد «اگر کشور با سطح درآمد دولت احمدی نژاد پیش برود، شانزده سال دیگر زمان برای عمل به تعهدات ایجاد شده در سفرها نیاز است؛ اگر با همین پول و درآمد کشور طی هشت سال گذشته ادامه دهیم، شانزده سال دیگر عمل به این تعهدات طول خواهد کشید.»

پس از آن بود که «محمد شریعتمداری» معاون اجرایی وقت رئیس جمهور، آشکارا از تغییر رویکرد و شیوه برگزاری سفرهای استانی دولت تدبیر و امید سخن گفت و تأکید کرد: «سفرهای استانی قرار است به لحاظ شکلی و ماهوی تغییرات اساسی نسبت به ادوار گذشته و سفرهای رؤسای جمهوری گذشته داشته باشد.»

وی درباره نقش کابینه در این سفرها نیز تصریح کرد: «در این سفرها قرار نیست که هیأت دولت و وزیران جایگزین مقامات محلی شوند و به جای آنان تصمیم‌گیری کنند. همچنین در این سفرها برنامه ریزی برای استقبال از رئیس جمهور و هیأت وزیران صورت نمی‌گیرد.»

شریعتمداری عنوان کرد: «در این سفرها وعده های نشدنی که برای مسئولان محلی تعهد ایجاد کند داده نمی شود، بنابراین برنامه ریزی گسترده ای برای انجام سفرها صورت گرفته که نهایت بهره وری و نتیجه مطلوب را داشته باشد. در این سفرها برنامه ریزی برای دیدارهای مردمی که منجر به ارائه صدها هزار نامه غیرقابل پیگیری شود که تعهدات دست و پاگیر برای مسئولان محلی ایجاد کند، انجام نشده است و موضوعات کلان در دستور کار قرار می گیرد.»

رفتار روحانی میل به پوپولیست شدن دارد

هم اکنون پنج سال از آغاز به کار دولت تدبیر و امید می گذرد و همچنان سفرهای استانی پابرجاست. درست است که تفاوت هایی در نحوه انجام این سفرها را شاهد هستیم و به ویژه در سفرهای اول روحانی و اعضای دولتش شدیدا پرهیز و مراقب می کردند تا مبادا اقدام و رفتاری انجام بدهند که یادآور رفتارها و کارهای احمدی نژاد و همراهانش در این سفرها باشد، گویا به مرور این روند و رویه به دست فراموشی سپرده شده است.

هرچند دیگر شاهد مصوبات فله ای و زیاد در جریان سفرهای استانی نیستیم، باز هم مصوباتی تصویب می شود. بهتر بود به جای تصویب مصوبه جدید، دولت تمام تمرکزش را بر تکمیل مصوباتی که بنا به گفته روحانی اتمام آن دست کم شانزده سال طول خواهد کشید، می گذاشتند تا هرچه زودتر شاهد جمع شدن بساط پروژه های نیمه تمام و نصفه کاره در کشور باشیم.

هرچند دولت بنایی بر گرفتن نامه از مردم ندارد، مردم به تصور اینکه با نامه نگاری شاید مشکلشان حل بشود، همچنان نامه هایی را در سفرهای استانی می نویسند و تلاش می کنند، آن را به دست مقامات دولتی برسانند؛ اما متأسفانه با اینکه گفته شده بود برای حفظ کرامت مردم دیگر شاهد مراسم استقبال از رئیس جمهور و تعطیلی مدارس و ادارات نخواهیم بود، در سفرهای استانی اخیر دولت و به برکت شبکه های اجتماعی فراخوان ها و دستورهای دولتی را در این زمینه شاهد هستیم.

از همه مهمتر اینکه دست کم در چهار سال اول دولت روحانی، لحن سخنان رئیس جمهور در اجتماع های مردمی کمتر میل به بیان و انجام رفتارهای پوپولیستی داشت، در سفرهای دور دولت دوازدهم، گویا رئیس جمهور رویه قبلی خود را کنار گذاشته و میل به بیان سخنان و انجام رفتارهای پوپولیستی پیدا کرده است که آخرین آن را می توان در جریان سفر «حسن روحانی» به استان محل زادگاهش دید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۳۱
هنوز در فکر جوک تعریف کردنش هستم خودش بیشتر از ملت میخندید زنوناون از سمنان دوتا رئیس جمهور داشتیم هیچکدوم بلد نبودند جوک تعریف کنند فقط به ریش همه خندیدند
مشی سیاسی است که اگر برایشان کاری نمیکنی لبشون را خندان کن
درود بر احمدی نژاد و یارانش ...
حسن روحانی چرا بورس قرمز شده و تدبیری نداری؟
لااقل یک مورد از رفتارها پوپولیستی را بعنوان نمونه ذکر میکردید .تمام متن اصرار دارد که رفتار رییس جمهور پوپولیستی بوده ولی نمونه ای ذکر نشده.!!!
ضمنا در کشوری که مردمش تحت فشار سخت ترین مشکلات اقتصادی هستند و دست رییس جمهور هم کاملا خالیست،رییس جمهور چطور باید مردم را راضی و جذب خودش کند ؟
جز با وعده وعید و به قول شما رفتار و گفتار پوپولیستی ؟ به هر حال این هم یکی از راه هاییست که برای عبور از چنین دوره هایی ،مشاورین روسای جمهور پیشنهاد و روسای جمهور به اجرا میگذارند و اسمش را میگذارند سیاست. !!! مردم هم تا بخواهند سر در بیاورند ،چشم باز میکنند میبینند رییس جمهور بعدی هم انتخاب شده است.
پاسخ ها
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
پس کجا رفت اون همه قول؟
مثلا قرار بود آنچنان رونقی ایجاد بشه که مردم به 45 هزار تومن نیاز نداشته باشند (قول خودشون رو عرض می کنم) ضمنا تو این مشکلات شدید اقتصادی به خودشون و اطرافیانشون که سخت نمیگذره. ماشالله اکثرا میلیاردرن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
عکس گویا هست باز نیاز به نمونه اوردن هست ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
زمانی پشت تریبونها می گفتند که من فلان میکنم و ای حرف ها چطور دستش از این همه دروغ خالی نبود
رییس جمهورِ پولدارها
پاسخ ها
پویا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
رای مردم بوده جناب. به هر حال مردم خودشون انتخاب کردند و باید تاوانشم پس بدن
متاسفانه مسئولین محترم زندگی خودشان را می کنند و مایل نیستند به فکر بدبخت و بیچارگی مردم باشند و جلوی مردم با نیشخند و لبخند وانمود می کنند که هیچ خبری نیست.
روحانی اصلا معلوم نیست فازش چیه کسی که مقامش یادش میره میاد جوک میگه دیگه تکلیفش روشنه.متاسفم برای کسانی که میرن استقبال امثال اینها.
هر چی نباشه پوپولیستی از پول و پله نیستی بهتره!
این رفتارها را احمدی نژاد شروع کرد و گویا همچنان ادامه داره
این اقا که هر چی از احمدی نژاد می دید محکومش می کرد حالا چی شده بعد از شش سال و اندی ریاست داره رفتارهای احمدی نژادی از خودش نشون میده !!!! برام سواله ایا احمدی نژاد کار اشتباهی انجام میداد یا روحانی این بین یکی از اینها چهره نفاق دارن
8 سال یکی پوپولیسم خالی بود . همش تیتر میزدی حال یادت امده بدل گرفتی ؟ انقدر ماله نکش تابناک . فرقی با فالس نیوز نداری .
ایشان متوجه شده اند در این کشور رفتارهای پوپولیستی مسئولان مورد استقبال مردم قرار میگیرد چون مردم همین را میخواهند.
روحانی متاوزاز5سال است که باوعده های دروغ و اظهارات تکراری بیهوده با رای ونظر ملت ایران بازی میکند و با عملکرد اقتصادی شکستخورده قرون وسطای کمر80درصد ملت ایران بخصوص بازنشستگان وکارمندان وکارگران را خرد نموده و آنان رادرنزد خانواده هایشان شرمنده نموده ومکتاسفانه باتکراروعده های کذب واظهارات پوچ نمک برزخم 80درصد ملت میپاشد
روحانی درسال 92 درحالیکه عضوشورای امنیت ملی بود اعتراف نمود قدرت خرید کارمندان آنقدرضعیف شده که درمدت 10روز حقوق تمام میشود حال که تورم بالای 100درصد داریم وتنها 10درصد به حقوق کارمندان وبازنشستگان افزوده شده چرا نمیگوید 80درصد کارمندان وبازنشستگان را زیر فشاراقتصادی له نمود آیا فقط دغدغه حقوق خو.دش راداشت که بادریافت حقوق کلان دیگر اعتراض نمیکند بعنوان فردیکه دودوره به روحانی رای دادم نه تنها ازرای دادن به ایشان پشیمان هستم بلکه معتقدم روحانی باعملکرد ناکارآمد وبی کفایت حتی یک درصد هم دربین 24میلیون رای دهنده پایگاه ندازر
نوبخت رییس برنامه وبودجه دولت روحانی بدروغ مدعی میشود که افزایش حقوق ها برمبنای افزایش تورم انجام میگیرد درحالیکه تورم درسال جاری بالای صددرصد بوده تنها 10درصد به حقوق کارمندان وبازنشستگان افزوده شده ویا در سال بعد که تورم بیش از 40درصد داریم حضرات برسرملت منت میگذارند وتنها 20درصد به حقوق افزوده خواهدشد باید ازروحانی سونوبخت سوال کنیم کارمکندان وبازنشستگان چگونه این فاصله را جبران نمایند دزدی کنند ویا ازگرسنگی بمیرند
درهیچ دوره ای اینقدر بازنشستگان وکارگران وکارمندان زیر فشاراقتصادی به ذلت وخفت وخواری کشیده نشده بودند روحانی ازخودش نام نیکی باقی نگذاشت
یادش بخیر. همین کاربران منتقد سایت تابناک پارسال خودشونو کشتن تا این آقا رای بیاره. حالا همه شدن منتقد. ما که اینا رو میگفتیم. یعنی نمی دونستین که این آقا رئیس جمهوره پولداراس؟ نمی دونستین که این آقا تنها هنرش انداختن مشکلات گردن دولت قبل بود؟ نمی دونستین که ایشون همش میگه (ما باید) (ما باید) (ما باید) و اصلا درک نمی کنه که مخاطب این بایدها خودشه؟ خودتون رای دادین عزیزان.
از تابناک این تحلیل مفرضانه بعیید بود. تا دیروز همین دوستان شما میگفتند چرا روحانی از نگاه بالا با مردم رفتار میکند؟ چرا خاکی نیست؟ چرا با مردم نمیجوشد؟
ضمنا شما هم اگر به وطنتان بروید طبیعتا باز زبان وادبیتات همشهریانتان سخن میگویید حتی اگر ریس جمهور باشید...
هر دو از خاک پاک سمنان سر بر اوردند ، هر دو متوجه شدند که حرف زدن ارزون ترین چیزه
همه مردم که اینها نیستند که در این مراسم میبینید انکسی به ناحق در گرفتاری است و به زمین و زمان ناسزا میگویید جز مردم همین سرزمین است متأسفانه همه را نشان نمیدهند. به نظرم یک عمدی در این رفتارهای پوپولیسمی میبینم که قابل بیان نیست باید اون حس ششم به شما کمک کند.
ممنون از اون 20 در صد افزایش حقوق . لطف فرمودی . دست کردی توی جیب مردم و سه قسمت از پول بی زبان هر ایرانی رو خوردند اونوقت با این 20 در صد افزایش حقوق همه چیز درست می شه ؟ ارزش حقوق یک میلیونی شده سیصد تومان یعنی هر ماه داری ششصد تومان از پول اون کارگر بدبخت می دزدی . ارزش حقوق کارمند دو میلیونی شده ششصد تومان یعنی هر ماه داری یک میلیون و چارصد هزار تومان از حقوقش برمی دارید و الی آخر . پس اندازهای ناچیز مردم هم که دیگه بحثش جداست . سه قسمت از پس اندازها و دارایی های ناچیز مردم رو هم که یه جا بلعیدید . حالا می خواید 20 در صد به مردم کمک کنید ؟ آخه د خیال می کنید مردم هم مثل شما هستند و لابد با این 20 در صد افزایش دیگه می گند چه خوب همه چیز گل و بلبل شد ! حقوق یه میلیونی ها که ارزش واقعی حقوقشون شده سیصد با اون 20 در صد افزایش می شه سیصد و شصت هزار تومان . حقوق دو میلیونی ها که ارزش واقعیش شده ششصد با اون 20 در صد اقزایش می شه یک میلیون دویست هزار تومان . بابا رو رو برم ! حقوقهای مردم رو با اون افزایش کذایی تبدیلش کردید به سیصد و شصت هزار تومان که کفاف 5 روز رو هم نمی ده بعد در نهایت وقاحت می گید با افزایش 20 در صدی کمک می کنیم به حقوق بگیرها که مشکل معیشت پیدا نکنند . د . یعنی واقعا نمی دونی اوضاع چه ریختیه ؟ یه کارگر چطوری با حقوقی که ارزش واقعیش شده سیصد تومان زندگی کنه ؟ بابا اینا لشکر گرسنگانند
یه پیشنهاد دارم حالا که رییس جمهور ها نمیتونن یا نمیخان کاری کنن که باعث شاد شدن مردم بشه ، یه کمدین رییس جمهور بشه بره به سفرهای استانی، جوک بگه تا مردم شاد بشن.
اياروزبروز مردم از وزير ووكيل ومسولين دور تر ميشود؟چرا ؟پرشدن جيب انها وخالي شدن جيب مردم
یادمان نرود در زمان محمود هم چرخ اقتصاد می چرخید هم چرخ هسته ای.ولی تیم روحانی چرخیدن چرخ هسته ای را مانع جرخیدن چرخ اقتصاد می دانست و با برجام چرخ هسته ای را پنچر کرد ولی چرخ اقتصاد از زمان محمود بسیار بسیار کندتر می چرخد
من هم اگر جای روحانی بودم به پوپولیسم مایل میشدم
وقتی با این همه مشکلات و سوء مدیریت ها و کم توجهی ها، با این استقبال مردم مواجه می شود و با یک شوخی یا حرف پوپولیستی با صوت و کف مردم مواجه می شود، روحانی که هیچ؛ اگر ابوذر هم بود به پوپولیسم متمایل میشد
به جای اینکه سندیکا و حوزه های صنفی را تقویت کنند تا صدای مردم درست شنیده شود و درست و رسا به گوش مسئولین برسد و آنها در مقام پاسخ باشند، شوخی می کنند و حرف پوپولیستی می زنند و عده کثیری هم سوت و کف می زنند!!
روحانی روشن و با سوادی مثل ریاست جمهور که اینطوری باشه حرف مردم درسته.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس