بازدید 10221
تحلیل متخصصان مسائل آب درباره برنامه دولت برای اجرای انتقال آب خزر به سمنان؛ 

کرمی: طرح‌های بزرگ انتقال آب حیات تمدنی ایران را تهدید می‌کند/ آخانی: مسئولان آتش به اختیار به جان محیط زیست افتاده اند، امیدوارم سرعقل بیایند/ فهمی: چرا برای توسعه صنایع آب بر به سمت کردستان نمی‌رویم؟

پروژه انتقال آب خزر به سمنان علی رغم همه نگرانی‌های زیست محیطی و اقتصادی که در مورد مکانیزم اجرای آن وجود دارد، هنوز از دستور کار دولت خارج نشده است و تا نهایی شدن فرایند اجرا فاصله‌ای ندارد؛ موضوع بسیار مهمی که در سخنان دیروز رئیس جمهور در استان سمنان نیز مشاهده شد و گویا شخص اول اجرایی کشور نیز به صورت جدی پیگیر اجرایی شدن این طرح است.
کد خبر: ۸۵۷۶۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۰ 05 December 2018

پروژه انتقال آب خزر به سمنان علی رغم همه نگرانی‌های زیست محیطی و اقتصادی که در مورد مکانیزم اجرای آن وجود دارد، هنوز از دستور کار دولت خارج نشده است و تا نهایی شدن فرایند اجرا فاصله‌ای ندارد؛ موضوع بسیار مهمی که در سخنان دیروز رئیس جمهور در استان سمنان نیز مشاهده شد و گویا شخص اول اجرایی کشور نیز جدا پیگیر اجرایی شدن این طرح است.

به گزارش «تابناک»؛ پروژه انتقال آب خزر به سمنان در حالی در دستور کار دولت دوازدهم قرار گرفته و شواهد از نهایی شدن مطالعات آن حکایت می‌کند که در میان دوستداران و متخصصان محیط زیست و توسعه پایدار ایران نگرانی‌های فراوانی در این رابطه وجود دارد؛ نگرانی‌هایی که بر پایه استدلال‌های علمی و منطقی بنا شده و کمتر مدیر و سیاستمداری توان پاسخگوی اصولی به آن را دارد.

بر پایه حقایق و نظریات کارشناسی فراوانی که در رد کارشناسی و ضروری بودن طرح انتقال آب خزر به سمنان مورد تأکید قرار دارد، شاید بتوان موضوع ضرورت پیگیری توسعه مناطق جغرافیایی کشور بر اساس توانمندی‌های محلی را مهم‌ترین عامل به شمار آورد؛ موضوع بسیار مهمی که الگوی نامتوازن توسعه کشور در شرایط کنونی به خوبی آن را نشان می‌دهد.

با همه این موارد، هنوز مقامات ارشد اجرایی کشور بر این باورند که برای توسعه مناطق مختلف کشور، راهکاری جز اجرایی کردن پروژه‌های بزرگی چون انتقال آب خزر وجود ندارد؛ موضوعی که در سخنان روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور کشور نیز نهفته است.

روحانی دیروز و در سخنانی که در جمع مردم شهرستان شاهرود داشت، بر موضوع انتقال آب خزر به سمنان تأکید کرد و در این باره گفت: ما نیاز داریم آب را از حاشیه به مرکز کشور بیاوریم، بخشی از نیاز‌های آبی را باید از آب‌های جنوب، خلیج فارس و دریای عمان و برخی از نیازهای‌مان را از دریای خزر تأمین کنیم.

روحانی: مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان از نظر دولت حل شده است

وی با تأکید بر اینکه نخواهیم گذاشت مردم استان‌های دیگر به زحمت بیفتند و محیط ‌زیست در استان دیگر به ‌خطر بیفتد، ادامه داد: در شورای عالی آب و دولت جلسات مختلفی داشتیم و برای مقدمات سفر استان با وزرا و محیط ‌زیست بحث کردیم؛ مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان از نظر دولت همه مسائلش حل شده است.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: از قبل مشکلاتی در این زمینه بود که پیش‌بینی‌های لازم را ما انجام دادیم تا هم مردم این استان از آب مورد نیاز به ‌ویژه برای آشامیدن، صنعت و کشاورزی برخوردار شوند و هم از لحاظ محیط‌ زیست ضربه‌ای به منطقه و استان‌های دیگر وارد نشود. از فردا صبح اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت ایران از جمله استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد در یک مدت بسیار کوتاه، تمام مجوز‌های لازم را در اختیار بگذارد و کار مطالعاتی این امر نیز انجام گرفته است.

این گفته‌های رئیس جمهوری که سابق بر این نیز از سوی دیگر مقامات استانی و کشوری شنیده شده بود، در حالی است که کارشناسان و متخصصان مسائل آب در این باره نظر دیگری دارند.

ناصر کرمی، استاد دانشگاه برگن نروژ در این باره به «تابناک»، گفت: مشکل اصلی مدیران اجرایی ایران در پیگیری طرح و پروژه‌های انتقال آب، مسأله رویکرد است که کمتر به آن توجه می‌شود و مورد نقد قرار می‌گیرد. بحران آب ایران را باید برآمده از عدم تناسب میان الگوی مصرف و توانمندی‌های اکولوژیک مناطق مختلف کشور دانست که در همه این سال‌ها دنبال شده است. این رویه مثل شرایط فردی است که ماهیانه ۳ میلیون تومان حقوق دریافتی دارد، اما ۵ میلیون تومان هزینه می‌کند، مشخص است که چنین فردی در ادامه زندگی با مشکلات بسیاری رو به رو خواهد شد.

کرمی: طرح‌های بزرگ انتقال آب حیات تمدنی ایران را تهدید می‌کند/ آخانی: امیدوارم دولت و مشاورانش سرعقل بیایند/ فهمی: چرا برای توسعه صنایع آب به سمت مناطقی، چون کردستان نمی‌رویم؟


کرمی افزود: باید در مناطق مختلف ایران برنامه جامعی برای ایجاد تناسب میان توسعه و توانمندی‌های محیطی در دستور کار قرار بگیرد. به راستی در شرایط کنونی و در استانی مثل سمنان به چه میزان این نکته مهم مورد توجه بوده است؟
 
 پول بی حساب و کتاب نفت دولتمردان ایرانی را غره کرده است

این متخصص مسائل محیط زیستی اضافه کرد: اگر در دهه‌های گذشته، پول بی حساب و کتاب نفت دولتمردان ایرانی را غره نمی‌کرد و ایشان فرصت گرایش به سمت توسعه به ضابطه را پیدا نمی‌کردند، اکنون بسیاری از مشکلات زیست محیطی و کاهش منابع آبی که در کشور رخ داده است، به وقوع نمی‌پیوست.
 
هیچ توجیهی برای پیگیری پروژه‌های آبی خسارت بار نمی‌توان پیدا کرد

وی گفت: سی یا چهل سال پیش و در شرایطی که هنوز نشانه‌های خشکسالی و بحران آب ایران جدی بروز نیافته بود، تا حدودی می‌شد به مسئولان اجرایی کشور حق داد که بحران آب ایران را جدی نگیرند و به سمت توسعه نامتوازن کشور بروند، اما اکنون که نشانه‌های بسیار خطرناکی از بحران آب در ایران دیده می‌شود، هیچ توجیهی برای پیگیری پروژه‌های آبی خسارت بار نمی‌توان پیدا کرد، چون طرح‌های بزرگ انتقال آب حیات تمدنی ایران را به صورت جدی تهدید می‌کند.

کرمی: در مورد طرح انتقال آب خزر به سمنان، واقعیت این است که استان سمنان در مقایسه با بسیاری از استان‌های دیگر ایران، استان کم آبی نیست. مناطقی از این استان که جمعیت بیشتری در آن ساکن است و کشاورزی رواج دارد، منطبق بر لبه باریکی متصل به رشته کوه البرز است که به میزان کافی منابع آبی دارد و در صورت استقرار یک مدیریت صحیح، امکان کنترل بحران در این منطقه وجود دارد.

استاد دانشگاه برگن نروژ اضافه کرد: با این حال اجرای طرح انتقال آب از خزر به سمنان به معنای این است که مدیران اجرایی کشور می‌خواهند با اجرای چنین پروژه‌هایی به سمت توسعه سمنان ـ چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعتی ـ بروند که این یعنی افزایش جمعیت در این استان و افزایش بی رویه از ظرفیت‌های محیطی.

او تأکید کرد: این درست نیست که چون دو رئیس جمهور سابق و کنونی کشور سمنانی هستند، چشم خود را بر روی مشکلات زیست محیطی سایر استان‌ها ببندند و با هدف توسعه افسار گسیخته سمنان به سمت اجرای پروژه سنگینی، چون انتقال آب خزر بروند. این اقدام مثل کشیدن یک چک بلامحل است که روزی سر رسید آن فرا خواهد رسید و به دلیل نبود پشتوانه به بحران جدی بدل خواهد شد.

 
منطقه سیستان نباید به خاطر نداشتن رئیس جمهور از توسعه عقب بماند
 

کرمی افزود: در شرایط کنونی که کشور با مشکلات اقتصادی شدید روبه روست و منابع مالی دولت محدود است، مسئولان باید به سمت منطقی تری پروژه‌های خود را تعریف و دنبال کنند. بسیاری از مناطق کشور مثل مناطق شمالی استان سیستان و بلوچستان را می‌توان با هزینه‌های به مراتب کمتر از بحران‌های زیست محیطی خارج کرد و نباید شرایط به گونه‌ای باشد که مناطقی، چون سیستان بخاطر نداشتن رئیس جمهور از فرایند توسعه و حل مشکلات دور بمانند.

این متخصص مسائل آب در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: در مجموع به نظر من پروژه انتقال آب خزر پروژه بدی است و حتی برای استان سمنان نیز منفعت خاصی ندارد. من حتی اگر یک سمنانی هم بودم از اجرایی شدن چنین پروژه‌ای خوشحال نمی‌شدم، چون می‌دانم که در آینده این منطقه را با مشکلات فراوانی رو به رو خواهد کرد.

 
رئیس جمهور همه دوست داران و فعالان محیط زیستی را نا امید کرد

در همین رابطه، حسین آخانی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: متأسفانه روز گذشته رئیس جمهور همه دوستداران و فعالان محیط زیستی را نا امید کرد و در یک شوک عمیق فرو بردند. در ماه‌های اخیر که آقای کلانتری به ریاست سازمان محیط زیست منصوب شد، شاهد مجموعه‌ای از اقدامات ضد محیط زیستی هستیم که اشغال جزیر آشوراده در استان گلستان تنها یکی از نمونه‌های آن است.

آخانی افزود: در مورد پروژه‌هایی مثل انتقال آب خزر، بار‌ها کارشناسان و متخصصان سخن گفته اند و همه به اتفاق اجرایی شدن چنین پروژه‌هایی را برای محیط زیست زیانبار می‌دانند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در مورد طرح انتقال آب خزر به سمنان، موضوعاتی مثل شیرین کردن آب دریا، انتقال پرهزینه آن از ارتفاعات البرز و نیز تخریبی که در مسیر انتقال به وقوع می‌پیوندد؛ از جمله نگرانی‌هایی است که نمی‌توان نسبت به آن‌ها بی توجه بود.

کرمی: طرح‌های بزرگ انتقال آب حیات تمدنی ایران را تهدید می‌کند/ آخانی: امیدوارم دولت و مشاورانش سرعقل بیایند/ فهمی: چرا برای توسعه صنایع آب به سمت مناطقی، چون کردستان نمی‌رویم؟

وی تصریح کرد: اگر منطقه‌ای از کشور را قرار است که توسعه بدهیم، این توسعه باید منطبق با توانمندی‌های همان منطقه و مبتنی بر طرح‌های آمایش سرزمینی باشد. سئوال اساسی این است که وقتی بسیاری از مناطق فلات مرکزی کشور با بحران کم آبی رو به هستند، چه ضرورتی دارد که به سمت توسعه صنایع آب بر در این مناطق برویم؟

استاد دانشکده علوم پایه افزود: مبدأ و مسیر انتقال آب خزر منطقه‌ای است که به واسطه شرایط جغرافیایی شمال ایران دارای بیشترین پوشش گیاهی و حیات جانوری است و اجرای چنین پروژه بزرگی قطعاً به این مناطق خسارت سنگینی وارد می‌کند.

وی گفت: اگر آب دریا را بخواهند در مبدا شیرین کنیم، به دلیل حجم زیاد آب انتقالی قطعاً با مشکل پساب نمک آن رو به رو خواهیم بود که بر محیط زیست منطقه اثر منفی خواهد گذاشت و اگر بخواهند آب انتقالی را در مقصد شیرین کنند نیز بحث ترکیدگی احتمالی لوله انتقال آب در مسیر و نیز پساب‌های نمکی که در مقصد می‌ماند، نگرانی ایجاد می‌کند.
 
امیدوارم دولت، مشاوران دولت و رئیس سازمان محیط زیست که آتش به اختیار به جان محیط زیست افتاده اند، سر عقل بیایند

آخانی در پایان یادآور شد: در مجموع من امیدوارم دولت، مشاوران دولت و رئیس سازمان محیط زیست که آتش به اختیار به جان محیط زیست افتاده اند، سر عقل بیایند و دست از اقدامات ضد محیط زیستی خود بردارند. اگر هم آن‌ها بنایی برای اصلاح ندارند، امیدوارم نمایندگان مجلس متوجه به این تهدید‌ها بشوند و جلوی این گونه اقدامات را بگیرند.

دکتر هدایت الله فهمی، معاون مدیـر کل دفتر بـرنـامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو نیز در این باره گفت: اصل مدیریت منابع ایران باید بر اساس توسعه پایدار و مبتنی بر توانمندی‌های جغرافیایی کشور باشد. با این حال می‌توان پروژه‌های انتقال آب پر هزینه را تنها برای مصرف آب شرب برای مردمی که با مشکل تأمین آب شرب رو به رو هستند، به هر قمیتی انجام داد.

فهمی افزود: مردم استان سیستان و بلوچستان اکنون با بحران شدید در تأمین آب شرب رو به رو هستند که برای حل مشکل آن‌ها، چاره‌ای جز انتقال آب حتی پر هزینه از دریای عمان نداریم. این انتقال آب هم مشروط بر آن است که مدیریت داخلی انجام شده باشد و دیگر راه‌های انتقال آب ممکن نباشد.

این متخصص مسائل آب تأکید کرد: در این بین، یک موضوع هم که نباید نسبت به آن بی توجه بود این است که در حال حاضر کشور‌های عربی تا میزان ۹۷ درصد از منابع آب دریا برداشت می‌کنند و این رقم برای کشور ما تقریباً ۲ درصد است. اگر روزی در عرصه بین الملل و حقوق دریا‌ها قانونی برای مبتنی بر حقابه‌های دریایی ایجاد شود، قطعاً برداشت‌های قبلی کشور‌ها در قانون لحاظ خواهد شد و آنجا ما متضرر خواهیم شد.
کرمی: طرح‌های بزرگ انتقال آب حیات تمدنی ایران را تهدید می‌کند/ آخانی: امیدوارم دولت و مشاورانش سرعقل بیایند/ فهمی: چرا برای توسعه صنایع آب به سمت مناطقی، چون کردستان نمی‌رویم؟
موضوع حقابه سازی از آب دریا را نباید نادیده بگیریم

وی گفت: بر این اساس من عقیده دارم که موضوع حقابه سازی از آب دریا را ما نباید نادیده بگیریم و باید به آن توجه کافی داشته باشیم.

فهمی اضافه کرد: در فرایند انتقال آب دریا باید موضوعاتی نظیر ارزیابی‌های زیست محیطی، ارزیابی‌های اجتماعی ـ فرهنگی، ارزیابی‌های اقتصادی و توسعه پایدار مد نظر باشد و اقدامات این حوزه بدون توجه به این مسأله دنبال نشود.

این مقام دولتی ادامه داد: همان طور که گفتم بر اساس اسناد بالادستی دولت و وزارت نیرو موظف هستند، تنها در حوزه تأمین آب شرب آن هم با رعایت اصول مشخص اقدام به انتقال آب کنند و در دیگر حوزه‌ها نظیر صنعت و کشاورزی اگر هم طرحی نیاز به اجرا دارد، باید بخش خصوصی به آن ورود کند.
 
چرا برای توسعه صنایع آب بر در ایران به سمت استان کردستان نمی‌رویم؟

فهمی در بخش پایانی سخنان خود گفت: با توجه به اینکه بحث انتقال آب خزر به سمنان با هدف توسعه صنعت و کشاورزی در دستور کار قرار گرفته است، موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، این است که چرا برای توسعه صنایع آب بر در ایران به سمت مناطقی که توانمندی‌های آبی داخلی دارند مثل استان کردستان نمی‌رویم؟ نباید هر استان از اهرم‌های قدرت خود برای توسعه بی ضابطه استفاده کند.

بر اساس همه گفته‌هایی که مورد اشاره قرار گرفت و از زبان سه تن از متخصصان مسائل آب و محیط زیست ایران از نظر گذشت، اکنون مقامات دولتی کشور و به ویژه رئیس جمهور در صدد اجرای پروژه‌ای هستند که نه تنها با واقعیت‌های جغرافیایی کشور منطبق نیست، بلکه کارشناسان نیز اعتقادی بر مفید بودن آن به حال کشور ندارند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۸۹
پیش از انقلاب ،یکی از شعرای شعر نو ، گفته بود ؟
باید که کویر میزبان خزر شود ؟ ،،،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
دولت فقط در کویر ایران سرمایه گزاری می کند تمام سرمایه گزاریهای دولتی که قبلا در شمال ایران انجام شد فروخته می شود زمینهای کنار دریا فروخته می شوند مگر مازندران و گیلان و گلستان جز ایران نیستند که فقط تصمیمات دولت باید گریبانگیر ما باشد
مهندس برق نیروگاه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
بنظرم بهترین کار تولید برق توسط توربین های بادی در سیستان و شیرین سازی آب دریای عمان در همان جا و انتقال آب شیرین شده به نواحی مرکزی می باشد...
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
انگار که هرکسی رییس جمهور میشه اول از همه به فکر منافع هم شهریهای خودش میشه!!!خاتمی که رییس جمهور شد بدون ظابطه آب زاینده رود را به اسم شرب برای فولاد سازیولاستیک سازیو....به یزد انتقال داد و حالا آقای روحانی میخاد آب خزر را شیرین کند و برای هم استانی
هایش ببرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
شما زیاد جدی نگیر همین کویر هممون را بدبخت کرده ولی خودمون خبر نداریم
بفرمایید وقتی سهم ۵۰ درصدی خزر حاتم بخشی می شد این اساتید بزرگوار کجا بودند
روحانی واقعا اوج بی خردی دولت خود را نشان داد.در این زمانه بحران آبی که باید تمرکز بر کاهش مصرف آب و حتی پایان دادن به کشاورزی آبی و مدیریت صحیح منابع آب موجود باشد. طرحهای توسعه ای صنعتی و کشاورزی و وارد کردن هزینه سنگین بر کل ملت جهت انتقال آب خزر برای همشهریانش و نابودی طبیعت زیبای شمال با چه منطقی قابل توجیه است. این سیاستهای دیوانه وار داره ما رو به نابودی تمدنی مانند مایاها می بره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
سرانه تولید میوه در جهان 80 کیلو و درایران 200 کیلو است یعنی بقیه کشورها علم تولید میوه را ندارند و فقط ما داریم یا اینکه باید یک حساب کتابی در کار باشد با این بحران آبی که با آن روبرو هستیم
خوب که آتش به اختیار ها جنگل ها را بسوزانند و نه هستی و وجود این ملت تاریخی را..
و نمایندگان ناتوان مازندران
پاسخ ها
ناشناش -
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
وگیلان و گلستان
طرحهای انتقال آب باعث افزایش جمعیت در مقصد میشه و ده سال بعد شما مجبوری یک طرح انتقال آب دیگه اجرا کنی اصولا این طرح های انتقال آب باعث نابودی کشاورزی و صنعت اقتصادی در استان های مبدا و آبی کشور داره میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
موضنوع اینه انتقال آب از کجا ، بجزء نوار شمالی کشور بقیه مناطق با بحران آب روبرو هستند
آقای روحانی همان پیش بینی هایی که در مورد دریاچه ارومیه می گفتند همان حرفها را تکرار می کنید اصلا شما در تیم خود کارشناس ندارید که پیش بینی کند.
در حالیکه بانکها و نهادهای عمومی در جهل سال گذشته در استانهای شمالی سرمایه گزاری نکردند و مردم شمال تورم ناشی از پروژه های بزرگ در مناطق کویری را تحمل کردند نباید اکنون این چنین مورد حمله قرار گیرند در صورت انتقال آب خزر به سمنان همان بلا و ریزگردی که بر مردم خوزستان در اثر انتقال آب کارون آمد همان بلا بر گلستان و مازندران و گیلان هم نازل می شود دولت باید منادی وحدت ملی باشد اما دیدگاههای مسولین کشور که اکثرا از استانهای کویری بودند بقیه مردم را به ستوه آورده است
شور شدن آب دریا باعث کاهش تبخیر و کاهش ابرزایی دریا می شود علاوه بر آن چرا باید آب با هزینه های همگفت از شمال کشور به کویر منتقل شود اگر قرار است فعالیتی انجام شود که نیاز به آب دارد چرا در کنار ساحل خلیج فارس انجام نمی شود تمام کشورهای دنیا از مزیت حمل و نقل ارزان و... هزاران مزیت دیگر دریاهای آزاد استفاده می
بی تدبیری و بی اطلاع حرف زدن از سوی هر شخصیتی مذموم است. تا چه زمانی مردم باید هزینه بی تدبیری ها، مدیریت ناکارآمد، و ... را پرداخت نمایند؟
تنها ناحیه سبز باقیمانده در ایران همین شماله که اون هم به همت روحانی قرار تخریب میشه.
چرا باید در استان خشکی مثل سمنان به قیمت نابودی شمال کشاورزی انجام شود ؟ چرا از روشهای بهینه آبیاری در اونجا استفاده نمی شود . چرا همان هزینه را صرف روشهای مختلف کشاورزی در شمال نمی شود که قطعا بازدهی بیشتر هم خواهد داشت . آیا چون روحانی سمنانی است اینکار انجام‌میشود
به نظر من یک درگیری و تنش زیادی سر این موضوع با مردم شمال اتفاق خواهد افتاد مثل اصفهان .‌اما با ابعاد. بسیار وسیعتر .
یکی باید بگه فهمیدن این موضوع سخت نیست که اب های کردستان خیلی وقته استان های دیگه رفتن سمتش!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
منظور اینه که صنایع آب مصرف کن چرا نباید در استان کردستان که از آب کافی برخوردار است تاسیس شود.؛
به ترتیب معنی دار طرحهای بزرگ آبرسانی و توسعه دقت فرمایید:
انتقال آب به استان کرمان و رفسنجان
انتقال آب به استان یزد
وانتقال آب به سمنان!
اگر آمار سرمایه گذاری ها و بودجه های هزینه شده را نیز بررسی کنید همین ترتیب را مشاهده میکنید!
خدایا زلزله۶۰ریشتری
ازنظر دولت ،ایران یعنی سرخه سمنان واینکه تمام درآمد کشور هزینه روستای سرخه سمنان (روستای روحانی هستش) تعجب نکنید .جای تعجب است شمالی کشور آب ندارند به آنها آب نمی دهند آن وقت از شمال کشور به سرخه سمنان آب انتقال میدهند.
جوری آب های استانهای شمالی رو از سرشاخه به بهانه وجود مواد اولیه ولی کمبود آب تو سمنان و استانها دیگه بردن که انگار این زمین مازندران آب نمیخواد انگار این گردشگری مازندران بخاطر وجود آب نبود که بوجود اومده . هزاران بار گفتن بردن آب به یه منطقه دیگه باعث پیشرفت میشه ، پیشرفت کار میاره کار جمعیت میبره ، دوباره این جمعیت آب میخواد این یعنی چی یعنی نابودی . بهش میگن دور باطل پیشرفت . بهترین کار تو صنایع ایران نه بردن مواد اولیه کنار آب های آزاد بلکه استفاده چند ده باره از آب هست اینهمه انرژی رایگان خورشیدی تو سمنان هست . به قرآن سمنان پولدار ترین استان کشوره که با یه ذره آب میتونه ایران بسازه . منتهی الان همه میرن سمت انتقال آب زدن سد خشک کردن شهمیرزاد و سنگسر و کیاسر و ساری و قائمشهر و خطیر کوه و ... و بردن انتقال آب از سرچشمه و الانم دریای مازندران ... میدونی چرا ؟؟؟ چون تو پروژه های پیمانکاری میتونی سه برابر ارزش پروژه سود کنی . چه انتقال آب چه راه آهن چه جاده سازی و چه ایجاد آپلیکیشن های سفارشی اجتماعی و ... آخرش میشه پلی که با یه سیل میریزه میره . پیمانکاری هم پول رو برده کانادا داره . جناب رییس جمهور اگه طرفدارانت به شما رای دادن فقط بخاطر این بود که دیگه این قبیل ناکارامدیها توش نباشه . سکوت کنیم فقط راه دیگه ای هم نیست
همه کشورهای حوزه خلیج فارس از اب شیرین کن استفاده می کنند و مشکلی به وجود نیامده است.اب شیرین فقط جهت مصارف خانگی و نمک حاصله نیز در صنایع کاربرد دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
منطقی نیست ما با آبی که داریم بصورت ناکارامد کشاورزی کنیم بعد محصولات به قیمت ناچیز صادر می کنیم و بعد آب دریا را برای مصارف خانگی با روشی گران قیمت تصفیه کنیم این کار یک طنز است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
انها از اب دریاو اقیانوس استفاده میکنند نه دریچه بسته خزر . خزر همینطوری هم داره عقبنشینی میکنه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
بلایی که بر سر دریاچه ارال آمد در انتظار خزر است.؛
با انتقال آب خوزستان نابود شد خوزستانیها آواره و بیمار شدند اکنون نوبت مازندران و گیلان است
متاسفانه کشور ما در عمل هر کس از هر منطقه ای به قدرت برسه نگاهش بیشتر متوجه زادگاه و توابع خودشه امروز اقای روحانی اب رو به زادگاه خودش میخواد هدایت کنه دیروز اقایان هاشمی و خاتمی بخاطر زادگاه خودشون منابع ابی و اکوسیستم چند استان رو از بین بردن و امروز مردمان این استان ها درگیر بی ابی و بیکاری گسترده هستند و مردم چند استان رو به جون هم انداختن
شکم این همه آدم را چطور میخواهید سیر کنین .....اون موقعه نباید این همه بچه می اوردین .....آب عمان باید با تونل به طبس انتقال پیدا کنه .....در این حالت مسئله آب سمنان هم حل میشه....
معنای عدالت را هم فهمیدیم. به هر قیمتی شده باید آب شور شیرین شده و به کویر برود اما دریاچه اورمیه باید به بر طبق همین عدالت مدنظر خشک شود
چه نظرات دارن این دانشمندان و متفکران عزیز! خدایا یعنی واقعا نخبه قحطیه تو این مملکت که تریبون باید در اختیار چند نفر باشه؟ به قول استادمون خدایا بسه دیگه... خسته شدیم....
لوله را نترکانند
بابا شلوغ نکنید بگذارید همشری ها هم به نوایی برسند
این پروژه هر چند مضر باشه ولی خوبی اون اینه که مبدا اون زیانی نمیبینه. یعنی از دریا برداشت میشه و آب شوره. اما انتقال آب خوزستان و چهار محال و بختیاری به اصفهان از محل آب شیرین و قابل شرب و کشاورزیه که نه برای شرب هم وطنان اصفهانی ، بلکه واسه کشاورزی و صنعت برداشت میشه و مبدا این آب ، خود در تشنگی و بی آبی مفرط هست. انتقال اون مشکلات عدیده محیط زیست ببار آورده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
شما ناراحتی که نمیتونی با آب خوزستان در حاشیه کرخه و کارون برنج بکاری؟!!!!
چرا آقای روحانی با انتقال آب به اصفهان مخالفت میکند ولی برای هم شهریهایش آب شور را با آن هزینه هنگفت میخواهد شیرین کند .
تنها راه نجات آبهای شمال و جنوب کشور، سر کار اومدن رییس جمهوری از یکی از حوزه های آبی شمالی یا جنوبیه. تا حالا هرچی رییس جمهور بوده از نواحی بیابانی مرکزی ایران بوده که دنبال آباد کردن ولایت خودش به قیمت نابود کردن منابع آبی خدادادی دیگر نواحی بوده
درياى خزر خيلي بيشتر از اين خرفها اب دارد كه با دريا چه اروميه مقايسه شود، قيمت خوب ماجرا انجايت كه اولا اب اين دريا زيادى جلو امده و لازم ايت مقدارى عقب برود تا ساحل باز شود و دوما قيمت عميق ان سمت ايران است!
اين شرايط در هر كشور پيشرفته خشك ديگرى بود تا كنون مليونها متر مكعب اب برداشت كرده بودند

مقايسه اب درياى خزر با درياچه اروميه به مانند مقايسه يك ليوان اب است كه با مكيدن يك نى تمام ميشود در برابر يك استخر بزرگ كه مكيدن با نى تاثيرى در ان نخواهد داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۹
معلومه سمنانی هستی.!!
اگراب دزدى بد است كه بد هم است ازهرنوعش سد سازى كانال كشى چاه عميق و٠٠٠ويا درهراستان كه باشد بداست اگرماگاز ونفت داريم وبا گشاده دستى تمام مصرف ميكنيم درمورد اب وضع به اين گونه نيست وبايستى ميزان جمعيت هرشهر وابادى مثل گذشته محدود به ميزان ابى كه دارد باشد
آدم نمی دونه این حرفها از روی دلسوزی هست یا ....
کل کشور رو به کویر تبدیل کردید حالا نوبت کردستانه؟!!!
مسولین کشور دنبال تعلقات خود به زادگاههایشان هستند برای همین سیل ثروت به طرق اصفهان و یزد و کرمان و سمنان بوده است پولهای بدون پشتوانه ای که چاپ می شود و در این استانها هزینه می شود اما تاوان تورمش را گیلان و کردستان و مازنداران می دهئد
اگر ایران بخواد براس سهم بیست درصدیش از دریای خزر اهرم چانه زنی داشته باشه تنها راه اینه که خط لوله انتقال آب به دریای خزر رو بسازیم کامل تا اگر کشورهای مجاور به ناحق بخوان سهم ما رو کم کنن با انتقال آب خزر که مسلما خسارت زیست محیطی به بار میاره برای همه مجبور کنیم حرف ما رو قبول کنن...قانون قدرت و ابزارهاش مهمترین نکات راهبردی در دنیای امروزه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
سیستان وبلوجستان در وضعیت بدی قرار دارند که نیازمندی پیگیری جدی از طرف مسئولان است
من که مخالف دولت روحانی هستم.ولی این مخالفان دو کلمه حرف درست نزدند و نگفتن که پس مشکل کم ابی را چگونه حل کنند.سالهاست در خانه به اعضای خانواده مبگم اب کمتر مصرف کنید و شیر اب را کمتر باز کنید و... و هبچکدام گوش نمیکنند.ابنمخالفان فکر کنم از وارد کنندگان مواد غدایی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
در دنیا مشکل کم آبی چکونه حل میشود همه آن را بلدند مشکل اراده ، هزینه و مدیریت ان است در ارتباط با مصرف خانگی تا زمانی که قیمت آب پایین است در هیچ جای دنیا کسی صرفه جویی نمیکند
انتقال اب خزر کار بسیار خطرناکی است زیرا این کار باعث تشویق کشورهای همسایه در برداشت اب این دریاجه شده ودر مدت کوتاهی تبدیل به نمکزار دیگر شده و تنها منطقه سر سبز ایران بلوجستان دیگر می شود از سایت محترم تابناک تقاضا داریم تا دیر نشده موضوع را پیگیری فرمایید با نهایت احترام پایان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
خزر در سمت ایران حدود 1000 متر عمق دارد با وجود مسئولانی که داریم باز هم امکان خشک کردن آن نیست ولی باید در فکر صرفه جویی در مصرف آب بود
اکثر مدیران کشور متعلق به استانهای کویری کشور مثل یزد و اصفهان و قم وسمنان هستند پس طبیعی هست تمام منابع کشور صرف توسعه این استانها شود حتی به قیمت خشکاندن کارون و خزر و.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
منصفانه بنويس بيشترين ماليات کشور را بعد از تهران
استان اصفهان می دهد و در تخصيص اعتبار جزء استان های آخر است . علاوه بر اين آب زايندرود را به يزد و کرمان برده اند (حقابه کشاورزان) و زاينده رود
و گاو خونی هم خشک است.
متاسفانه مدیریت منطقه گرا و قبیله ای کشور را به ورطه خطرناکی کشانده.
اشکال نداره روسیه وبقیه نفت دریا خزررا میبرند .ما هم آب .شاید عمق آب کم شد ما هم تونستیم به نفت دریا خزر برسیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
عزیز جون فکر کنم تو هم میخای مجتمع فولاد سرخه راه بندازی مثل فولاد اردوان وسط کویر!!!!
چرا برای توسعه صنایع آب بر در ایران به سمت استان کردستان نمی‌رویم؟
کدوم یک از پروژه های ایران تنها براساس توجیهات فنی و اقتصادی اجرا شدن؟!!! که چنین توقعی دارین؟
داستان کشور ما همون مثال ساختن قایق های کوچک از کشتی بزرگ ایران است. هر کی زورش بیشتر باشه قایق می سازه واسه خودش.
من موافقم ولی نمک حاصل از تصفیه آب شور دریا رو چی کار میکنن آیا این نمک باقیمانده معضل نمی شود !؟؟؟؟؟
سلام. در این طرح باید از دریای عمان که به اقیانوس هند و آبهای نامحدود دسترسی دارد استفاده نمود تا در مسیر و زیر شاخه ها ،مناطق و کویر استانهای 1- سیستان و بلوچستان 2-کرمان 3- یزد4- خراسان جنوبی 5- اصفهان 6- سمنان تغذیه نماید .
رفسنجانی کرمانی، کرمان رو آباد کرد
خاتمی یزدی، یزد رو
احمدی نژاد و روحانی سمنانی، سمنان رو
اینجاست که باید گفت رییس جمهور خارجی وارد کنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
فکر خوبیه ما که ما که همه کالا از خارج وارد میکنیم اینهم روش
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۶
دمت گرم جانا سخن از زبان ما میگویی.
از بعد انقلاب مقامات بالا بین استانهای کویری تقسیم شد که نتیجه اش وضعیت فشل اقتصادی کنونی است
خرابی به دلیل عطش سیری ناپذیر استانهای کوبری با پشتیبانی مقامات ب نزدیک است
استانهایی که قبلا دچارمشکل آب بودن روصنعتی کردن وجمعیت روافزایش دادن وعلاوه براینکه صنعت هم نیاز به آب دارد .حالا میخواهند به هرقیمتی شده جمعیت وصنعت این استانهارو نگهدارن ویا بیشتر کنند که دردراز مدت هم این استانها وهم استانهایی که آب اونهاروتامین میکنند دچارمشکلات زیست محیطی میشوند
کردستان خودش در منجلاب خوشکسالی افتاده فقط آب خوردن داریم آن را هم از ما بگیرن
برای عده ای نان دارد
چرا برای انتقال آب به سیستان ،دریاچه ارومیه .....که در اولویت هستند کاری نمیکنن بعد بگید تبعیض وجود نداره
چرا برای انتقال آب به سیستان ،دریاچه ارومیه .....که در اولویت هستند کاری نمیکنن بعد بگید تبعیض وجود نداره
انتقال آب لرستان به خوزستان ممنون.
خوزستان از خود آب ندارد بلکه آب لرستان را چپاول می کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
آب ماله این استان ان استان نیست آب باید همان مسیری را طی کند که مسیر طبیعی آن است و تا آلان برای دستکاری این مسیر و انتقال آب بهای زیادی پرداخت شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
انتفال آب چپاول و نه مسیری که رودخانه هزاران سال طی کرده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
خوزستان توسط رودخانه ها ساخته شده انوقت چطور آب نداره
چه عیبی داره بهتره این طرح انجام بشه
اینهمه کشورهای دیگه اب شیرین میکنن و استفاده میبرن در ایران هم باید هرچه سریعتر اینکار رو بکنن
استان خوزستان بیشترین آب مصرفی بین استانها داره
آب چهارمحال ولرستان به اسم خودشان میبرند
چون دریای خزر بین 5 کشور مشترک است 4 کشور دیگر به این آسانیها اجازه نمیدهند ایران این کا رو بکنه
طرح احیا شبکه در یاچه ای فلات مرکزی ایران در فصل بارش
طرحی از سال 76 با پیشبینی بحران کم بارشی برای 15 سال بعد پیشنهاد شد ولی کو گوش شنوا و مدیر اجرای قوی و با جرعت در کشور .
انتقال آب باید توسط مجلس کلا ممنوع بشه تا خیال همه راخت شود که همان آبی که دارند مدیریت کنند
متاسفانه رئیس جمهورها متوجه نیستند باید منافع کلان ملی و نه همشهریان خود را ببینند. اشتباهات اقای خاتمی در توسعه غیر عادی یزد و الحاق طبس به ان و انتقال اب ازاصفهان عملا باعث یک فاجعه ملی شد ویا ایده اقای روحانی در رابطه با سمنان بمنزله اغاز بیابان شدن خزر در قرن بعدی خواهدبود.
متاسفانه رئیس جمهورها متوجه نیستند باید منافع کلان ملی و نه همشهریان خود را ببینند. اشتباهات اقای خاتمی در توسعه غیر عادی یزد و الحاق طبس به ان و انتقال اب ازاصفهان عملا باعث یک فاجعه ملی شد ویا ایده اقای روحانی در رابطه با سمنان بمنزله اغاز بیابان شدن خزر در قرن بعدی خواهدبود.
متاسفانه رئیس جمهورها متوجه نیستند باید منافع کلان ملی و نه همشهریان خود را ببینند. اشتباهات اقای خاتمی در توسعه غیر عادی یزد و الحاق طبس به ان و انتقال اب ازاصفهان عملا باعث یک فاجعه ملی شد ویا ایده اقای روحانی در رابطه با سمنان بمنزله اغاز بیابان شدن خزر در قرن بعدی خواهدبود.
متاسفانه رئیس جمهورها متوجه نیستند باید منافع کلان ملی و نه همشهریان خود را ببینند. اشتباهات اقای خاتمی در توسعه غیر عادی یزد و الحاق طبس به ان و انتقال اب ازاصفهان عملا باعث یک فاجعه ملی شد ویا ایده اقای روحانی در رابطه با سمنان بمنزله اغاز بیابان شدن خزر در قرن بعدی خواهدبود.
متاسفانه رئیس جمهورها متوجه نیستند باید منافع کلان ملی و نه همشهریان خود را ببینند. اشتباهات اقای خاتمی در توسعه غیر عادی یزد و الحاق طبس به ان و انتقال اب ازاصفهان عملا باعث یک فاجعه ملی شد ویا ایده اقای روحانی در رابطه با سمنان بمنزله اغاز بیابان شدن خزر در قرن بعدی خواهدبود.
متاسفانه رئیس جمهورها متوجه نیستند باید منافع کلان ملی و نه همشهریان خود را ببینند. اشتباهات اقای خاتمی در توسعه غیر عادی یزد و الحاق طبس به ان و انتقال اب ازاصفهان عملا باعث یک فاجعه ملی شد ویا ایده اقای روحانی در رابطه با سمنان بمنزله اغاز بیابان شدن خزر در قرن بعدی خواهدبود.
این طرح اگر درست اجرا شود عالیست
یه کار می کنید که روحانی از این به بعد بخشی از برنا مه هاش رو به لحجه سرخه ای بگه ها! انوقت وقتی می تونید کامنت بدید که سیل آب منتقل شده کویر رو وصل کرده به اقیانوس هند!
دولت باید خزر رابه عمان وصل کند
دولت اول از مردم شمال اجازه این کار را بگیرد بعد اقدام کند.
اولین شعار روحانی در اولین روز ریاست جمهوریش احیای دریاچه اورمیه بود .حالا شده احیای کویر کاش وصد کاش که ریس جمهور اهل اورمیه بود و نه اهل سمنان
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر