بازدید 24356

سیتروئنC3 محصول‌جدیدسایپا چگونه خودرویی است

کد خبر: ۸۵۷۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۱ 03 December 2018

امضای قرارداد برجام و پایان یافتن تحریم های بین المللی، برای شرکت های خودروسازی فرانسوی که سهم بالایی از بازار ایران داشتند و سودآوری بالای این بازار، انگیزش خاصی را در آنان ایجاد می نمود، به واسطه یک فرصت قلمداد می شد تا به هر صورت که ممکن است، وارد این بازار شوند . در طی سالهایی که اروپایی ها به واسطه تحریم ها بازار ایران را ترک گفته بودند، کراس اوورها و هاچ بک های مجهز به پلاستیک اضافه چینی، به راحتی در بازار خودرو ایران جولان می دادند و این امر برای فرانسوی ها، که خود را یک خودروساز با سابقه در سطح جهان می دانند، به هیچ وجه قابل پذیرش نبود.

نتیجه این روند فرانسوی، عقد قرار داد دو بخش مختلف گروه پژو سیتروئن با ایران خودرو و سایپا بود، که به رغم خوش بینی های اولیه، به دلیل تعلل زیاد طرف های ایرانی در عملیاتی ساختن پروژه و بازگشت تحریم های خودروسازی، در نهایت همکاری فرانسوی ها و ایرانی ها ناکام ماند و دست مشتریان ایرانی، همچنان به محصولات روز دنیا نمی رسد. سهم سایپا از این قرارداد ناکام، مونتاژ و عرضه سیتروئن C3 بود که پس از لغو همکاری فرانسوی ها، به یک دردسر پیچیده برای این شرکت تبدیل شده و مسایل مطرح در مورد قیمت گذاری آن، همچنان به روال قبلی باقی هستند.

اما گذشته از حاشیه ها، سیتروئن یک خودروساز نوآور است و مدل های به یاد ماندنی زیادی را از این خودروساز در طی سالها شاهد بوده ایم. در نسل فعلی محصولات سیتروئن، از ضربه گیرهای بزرگ و مشکی رنگ در نمای جانبی خودرو استفاده می شود که در حقیقت بالشتک هایی پر از هوا هستند و وظیفه اصلی آنها، حفظ بدنه خودرو از هر گونه گزند و آسیب در تصادفات شهری است. در خودروهای امروزی دیگر جایی برای زه در نظر گرفته نمی شود و سیتروئن با ارایه این ویژگی، متمایز بودن خود را به راحتی به رخ دیگران می کشد.

به صورت کلی، سیتروئن C3 را می توان هاچ بکی فوق سریع برای سلیقه های متفاوت دانست که به واسطه طراحی خاص و استفاده حداکثری از ابعاد پلتفرم، می تواند نگاه ها را به خود جلب نماید. هم چنین بر خلاف بسیاری از محصولات مونتاژی که با حذف بسیاری از آپشن ها و امکانات ضروری به بازار می آیند، سیتروئن C3 از ابتدا با هدف حفظ تمامی آپشن ها به خط تولید رفت، هر چند مشخص نیست تا زمان تحویل به مشتری، چه پیش آید. اما به هر صورت، روند سایپا در حذف برخی امکانات ساده از روی خودروها را در سیتروئن C3 نیز شاهد هستیم که از آن جمله می توان به جایگزینی صندلی های پارچه ای با چرمی، تنظیم دستی صندلی ها به جای تنظیم برقی و نبود سانروف و دستگیرهای سقفی اشاره کرد.

سیتروئن C3 موجود در ایران، قدرتمندترین نسخه تولیدی در جهان محسوب می شود که متاسفانه تولید آن در وضعیت فعلی، ادامه نخواهد یافت. این سیتروئن به یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو مجهز است که توان تولید 163 اسب بخار قدرت را دارد و با برخی محصولات دی اس و پژو به اشتراک گذاشته شده است. با توجه به وزن پایین و حجم بسیار کم سیتروئن C3 ، می توان به راحتی ادعا کرد که شاهد یک هاچ بک فوق سریع از سیتروئن خواهیم بود. به لطف گیربکس شش سرعته ضریب کوتاه با شتاب صفر تا صد کمتر از 9 ثانیه قابل دسترسی است که برای مشتریان ایرانی، فراتر از نیازهای روزانه به حساب می آید. خودروهای فرانسوی معمولا با تاکید بر سواری نرم ساخته می شوند و سیتروئن C3 نیز سواری نرم و بدون کوبشی دارد که به خصوص برای جاده های پر دست انداز ایران، یک مزیت محسوب می شود. البته مانند بسیاری از خودروهای فرانسوی دیگر، حس دریافتی راننده از عملکرد فرمان چندان دقیق و واقعی نیست و از این رو می توان گفت که فرمان اندکی گنگ و بی حس عمل می کند.

در زمان معرفی اولیه این خودرو و برگزاری تست ها توسط خبرنگاران، قیمت خودرو به صورت تخمینی برای سیتروئن C3 رقمی بین 120 تا 130 میلیون تومان عنوان می شد که اکنون این رقم به 200 میلیون تومان رسیده و به هیچ عنوان با خودروی ارزانی طرف نیستیم و بیشتر اقشار جامعه، قادر به خرید آن نخواهند بود. رقیب اصلی سیتروئن C3 در این محدوده قیمتی را خودروهایی همچون چری تیگو5 ، جک S5 و بی وای دی S6 تشکیل می دهند. از دیگر خودروساز بزرگ یعنی ایران خودرو نیز محصول مشابه پژو 2008 و کراس اوور چینی هایما S7 در این رقابت حضور دارند که به طور معمول با ارایه یک سایز بزرگتر، که مد نظر بسیاری از خریدارانی است که چنین بودجه ای را صرف خرید خودرو می کنند، می توانند عرصه رقابت را بر سیتروئن C3 تنگ کنند. هر چند سیتروئن C3 به واسطه مشخصاتی که دارد، یک گزینه هیجان انگیز برای عاشقان خودرو و خانواده های کم جمعیت محسوب می شود که بیشتر از وجه پرداختی، حتی در زمان فعلی، برای خریدار آورده خواهد داشت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر