بازدید 19314

مغز بزرگ‌تر نشانه باهوش‌تر بودن است؟

کد خبر: ۸۵۶۸۴۶
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹ 03 December 2018

براساس یک مطالعه جدید، مغز بزرگ‌تر می‌تواند در واقع شما را باهوش‌تر کند، اما قطعا تاثیر قابل توجهی ندارد، بلکه فاکتورهای دیگر تاثیرگذار هستند.

به گزارش ایسنا و به نقل از ساینس، محققان دانشگاه پنسیلوانیا با همکاری محققانی از دانشگاه "وریج"(Vrije) آمستردام، به یک سوال قدیمی پرداختند که آیا بزرگتر بودن یک مغز به این معناست که یک فرد هوشمندتر است؟

این سوال 200 سال است که در دنیای علم مطرح می‌شود و ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است، اما تاکنون پاسخ روشنی به آن داده نشده است. این تیم تحقیق ممکن است این ارتباط را روشن کرده باشد.

شاید شما یک مغز بزرگ یا یک سر بزرگ داشته باشید و از آن به عنوان یک افتخار صحبت کنید که بتوانید هوش و توانایی بالای خود را برجسته کنید.

در نهایت امروز به این سوال پاسخ خواهیم داد که آیا واقعا بین اندازه مغز و میزان هوشمندی فرد رابطه‌ای وجود دارد یا خیر.

محققان با استفاده از یک دستگاه قدرتمند ام‌آرآی(MRI)، مغز بیش از 13 هزار 600 نفر را اندازه گرفتند و به بررسی عملکرد شناختی و عملکرد آموزشی آنها پرداختند.

مانند سایر مطالعات کوچکتر، به نظر می‌رسید رابطه مثبتی بین اندازه مغز شرکت کنندگان در مطالعه و هوش آنها وجود دارد، اما این اختلاف سطح هوش، ناچیز بود.

اندازه مغز یک تصویر کامل از هوش فرد ارائه نمی‌دهد. همانطور که توسط "گیدئون نیو" استاد دانشگاه پنسیلوانیا توضیح داده شد: به طور متوسط، فردی با مغز بزرگ‌تر، نسبت به یک فرد با اندازه مغز کوچک‌تر، در آزمون‌های شناختی بهتر عمل می‌کند.

وی افزود: اما اندازه مغز تنها بخش کوچکی از این پازل است که تنها حدود 2 درصد از تغییرات در عملکرد هوش افراد را توضیح می‌دهد که در دستاوردهای تحصیلی اثر کوچکی است. به طوری که 100 سانتی‌متر مربع افزایش اندازه مغز نهایتا می‌تواند طول مدت تحصیل ​​افراد را به طور متوسط کمتر از پنج ماه افزایش دهد.

به طور خلاصه، گیدئون می‌گوید که اندازه مغز تنها می‌تواند نشانگر 2 درصد هوش کمتر یا بیشتر باشد، در حالی که 98 درصد باقی‌مانده متاثر از عوامل دیگر است.

عوامل بی‌شماری از جمله جنسیت، سن، قد، وضعیت اجتماعی، وضعیت اقتصادی و غیره وجود دارد که همگی در این موضوع تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال، افرادی که قد بلندتری دارند، دارای عملکرد شناختی بالاتری هستند.

این مطالعه تایید می‌کند که عملکرد شناختی و اندازه مغز عامل تعیین کننده‌ای نیستند. بنابراین اگر اعتقاد دارید که مغز بزرگی دارید، با در نظر گرفتن این تحقیق خواهید دانست که چیزهای بسیار دیگری هم وجود دارند که می‌تواند به هوش شما مرتبط باشند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر