بازدید 4609
جغرافیای استانی تورم

هزینه خانوار کدام استان‌ها در آبان ماه کاهش یافت

آذربایجان شرقی گران‌ترین و همدان ارزان‌ترین استان‌ها در ماه گذشته بودند
کد خبر: ۸۵۶۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 02 December 2018

با گذشت 10 روز از انتشار آمار اولیه نرخ تورم آبان ماه توسط مراجع آماری همچنان گزارش‌های تکمیلی و تحلیل‌های پیرامون این شاخص مهم منتشر می‌شود. در ادامه این گزارش‌ها، روز گذشته مرکزآمار ایران جغرافیای استانی نرخ تورم در آبان ماه را اعلام کرد که براساس آن به‌طور عمده استان‌های کمتر برخوردار تورم بیشتری نسبت به سایر استان‌ها داشته‌اند.

به گزارش روزنامه ایران، براساس اعلام مرکز آمار ایران شاخص قیمت کل یا تورم برای خانوارهای شهری کشور در آبان ماه امسال ١٤٧,٣ بوده که نسبت به ماه قبل ٢.٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل ٣٤.٥ درصد است که نسبت به ماه قبل (٣٢.٤ درصد) ٢.١ واحد درصد افزایش داشته است. همچنین نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ نیز به ١٥.٦ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (١٣,٤ درصد) ٢.٢ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

پیشتازان تورم ماهانه

درحالی که درآبان ماه امسال نرخ تورم ماهانه برای کل کشور 2.6 درصد بوده است، این نرخ برای استان‌های مختلف از 1.4 تا 4.3 درصد در نوسان بوده است. طبق اطلاعات ارائه شده ازسوی مرکز آمار دراین ماه استان آذربایجان شرقی با 4.3 درصد بالاترین رشد تورم در این ماه را داشته است. پس از این استان، کهگیلویه و بویراحمد با 4 درصد، کردستان با 3.7 درصد و خراسان شمالی با 3.6 درصد رتبه‌های دوم تا چهارم بالاترین تورم ماهانه را داشته‌اند. در آبان استان‌های یزد و خراسان جنوبی نیز مشترکاً رتبه پنجم را دراختیار داشته‌اند.

اما در سوی دیگر استان‌هایی هستند که کمترین نرخ تورم ماهانه را به نام خود ثبت کرده‌اند که از نرخ تورم کل کشور کمتر بوده است. براین اساس استان همدان با نرخ 1.4 درصد درمیان 31 استان کمترین رشد تورم را داشته است. استان‌های گیلان با 1.5 درصد، قزوین با 1.6 درصد، مازندران با 1.7 درصد و خوزستان با 1.9 درصد نیز به ترتیب پس از همدان کمترین تورم ماهانه را تجربه کرده‌اند. دراین میان نرخ تورم ماهانه استان تهران نیز2.8 درصد بوده که 2 دهم درصد بالاتر از تورماهانه کل بوده است.

هزینه غذا در کدام استان بالاتر رفته است

درکنار نرخ تورم ماهانه، میزان تغییرات شاخص قیمت مصرف کننده مواد خوراکی و آشامیدنی جغرافیای تورم را در استان‌های مختلف بهتر به نمایش می‌گذارد. در آبان ماه نرخ تورم کل مواد خوراکی 4.1 درصد بوده است و درمیان استان‌ها بالاترین نرخ 6.2 درصد و کمترین نرخ یک درصد ثبت شده است.

دراین ماه استان کهگیلویه و بویراحمد با 6.2 درصد رشد در هزینه‌های خوراکی در صدر جدول تورم ماهانه این بخش قرار گرفته است پس از آن هرمزگان قرار دارد که تورم 5.4 درصدی را تجربه کرده است. همچنین نام استان‌های کردستان با 5.1 درصد و تهران و اردبیل با 5 درصد درلیست بالاترین دارندگان نرخ تورم ماهانه خوراکی دیده می‌شود.

در بخش استان‌هایی که کمترین نرخ تورم ماهانه خوراکی را داشته‌اند نیز در ابتدا نام قزوین دیده می‌شود که تورم آن یک درصد رشد داشته است. در رتبه دوم نیز استان‌های خوزستان و همدان با 2.1 درصد، در رتبه سوم گیلان با 2.8 درصد و در رتبه چهارم سه استان مازندران، لرستان و ایلام به صورت مشترک تورم 3.2درصدی داشته‌اند.

کمترین و بیشترین تورم سالانه

در آبان ماه نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان ماه امسال برای کل کشور 15.6 درصد بوده است که بررسی جداول مرکز آمار ایران نشان می‌دهد استان لرستان با 19.4 درصد بیشترین و استان کرمان با 12.2 درصد کمترین نرخ تورم را در دوازده ماهه منتهی به آبان ماه تجربه کردند. پس از استان‌های لرستان و کرمان که بیشترین و کمترین نرخ تورم آبان ماه را داشتند، همدان با 18.6 درصد و یزد با 13.2 به ترتیب بیشترین و کمترین نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آبان را به خود اختصاص دادند. نرخ تورم دوازده ماهه تهران، پایتخت کشور در این دوره 17.7 درصد است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان‌ها در آبان ماه هفت درصد است که نسبت به ماه قبل یک واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

تورم نقطه به نقطه

درصد تغییرشاخص کل نسبت به ماه مشابه پارسال (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 34.9 درصد بود. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه در استان لرستان (41.2 درصد) و کمترین آن در استان کرمان (28.8 درصد) ثبت شد؛ یعنی خانوارهای ساکن استان لرستان به‌طور متوسط 6.3 درصد بیشتر و خانوارهای ساکن استان کرمان به‌طور متوسط 6.1 درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به آبان ماه پارسال برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کردند. نرخ تورم دوازده ماه منتهی به آبان ماه ١٣٩٧ برای خانوارهای استان تهران هم به عدد 37 درصد رسید.

تورم خوراکی استان‌ها

طبق اعلام مرکز آمار، نرخ تورم دوازده ماهه اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات کل کشور 20.6 درصد است که بیشترین نرخ تورم در این بخش مربوط به استان چهارمحال و بختیاری (23.6 درصد) و کمترین آن کهگیلویه و بویراحمد (16.8 درصد) است.

نرخ تورم این بخش نسبت به ماه مشابه سال قبل یعنی تورم نقطه به نقطه نیز از 43 تا 59 درصد برای استان‌ها متفاوت بوده است. در آبان ماه تورم نقطه‌ای برای کل کشور 50.3 درصد اعلام شده است که این رقم برای استان هرمزگان به عنوان بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای 59.5 درصد بوده است. پس از هرمزگان ، بوشهر و چهارمحال و بختیاری نیز به ترتیب با 59 و 57.4 درصد رتبه دوم و سوم بالاترین تورم این بخش را داشته‌اند. درانتهای جدول تورم نقطه‌ای مواد خوراکی پایین‌ترین نرخ با 43.1 درصد به مازندران تعلق دارد. پس از آن سمنان با 43.4 درصد و قزوین با 44.9 درصد قرار داشته‌اند. دراین ماه نرخ تورم نقطه‌ای استان تهران نیز 47.7 درصد بوده که 2.6 درصد کمتر از تورم کل بوده است.

همچنین براساس این گزارش نرخ تورم 12 ماهه اقلام غیرخوراکی و خدمات کل کشور 13.6 درصد است. کرمان با 8.8 درصد کمترین و لرستان با 17.7 درصد بیشترین نرخ تورم در این بخش را به خود اختصاص داده‌اند.

رب گوجه و موز شاگرد اول‌های تورم

علاوه بر استان‌های پیشتاز تورم مرکز آمار ایران در گزارشی جداگانه مواد خوراکی با بالاترین نرخ تورم را معرفی کرده است.

براساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل (آبان ١٣٩٦) مربوط به اقلام «رب گوجه فرنگی» با ٢٤٤,٤ درصد افزایش و پس از آن «موز» با ١٦٥.٧ درصد افزایش و «سیب درختی زرد» با ١٠٣.٦ درصد افزایش است.

بر اساس نتایج به دست آمده در آبان ماه ١٣٩٧، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به ماه گذشته، مربوط به «خیار» با ٣٣.٨ درصد افزایش، «شیرپاستوریزه» با ١٢,١ درصد افزایش و «موز» با ٧.٥ درصد افزایش بوده است. در این ماه «پرتقال محصول داخل» ٢٧,٠ درصد و «سیب زمینی» ١٦.١ درصد نسبت به ماه قبل کاهش قیمت داشته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر