بازدید 8710

انتقاد سلیمی نمین از خطیب جمعه تهران

کد خبر: ۸۵۵۷۷۰
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶ 29 November 2018

درپی بخشی از اظهارات آیت ا... احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه گذشته تهران درباره مقاله روزنامه ایران، عباس سلیمی‌نمین، مدیر دفتر مطالعات وتدوین تاریخ ایران خواستار عذرخواهی خطیب جمعه و اصلاح این بخش از اظهاراتش شد و امام جمعه موقت تهران نیز دراین باره توضیحاتی منتشر کرد.

به گزارش روزنامه خراسان، جمعه گذشته آیت ا... احمد خاتمی در بخشی از نماز جمعه تهران گفته بود: «در یکی از روزنامه‌ها که از بودجه بیت‌المال تغذیه می‌کند، آمده که "شراب‌های قلابی بلای جان مردم شده، به همین دلیل باید خرید و فروش شراب، آزاد شود"، بنده به هیئت نظارت بر مطبوعات می‌گویم که "شما باید رصد و برخورد کنید، نه این که من در خطبه‌ها بگویم"...». در پی این موضع، روزنامه ایران درباره مطلبی که 27 آبان به قلم عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب با عنوان «دوربرگردان فرهنگی» نگارش شده بود توضیح داد و تاکید کرد که عباس عبدی در این یادداشت، نظر یک فرد را مطرح و آن را رد کرده است. همچنین خبرگزاری تسنیم نیز درباره این موضوع نوشت: «تسنیم روز جمعه گمانه‌زنی درباره مخاطب صحبت‌های امام جمعه تهران کرده بود که اعلام می‌کنیم برداشت صورت گرفته از یادداشت عباس عبدی با عنوان "دوربرگردان فرهنگی" در روزنامه ایران، دقیق نبوده و با محتوای مطلب آقای عبدی همخوانی ندارد.با بررسی بیشتر این مطلب معلوم شد که نظر آقای عبدی در دفاع از نظر فرد یاد شده نیست بلکه در ادامه، اظهارات فرد یادشده را "دوربرگردان فرهنگی" می‌داند...به‌همین دلیل مطلب روز گذشته از خروجی تسنیم برداشته شد.»

دراین باره به گزارش جماران، سلیمی نمین فعال سیاسی اصولگرا و پژوهشگر تاریخ، در یادداشتی نوشت: «...آقای عباس عبدی آن چه را در خطبه نماز جمعه ادعا شده مطرح نساخته، بلکه به عکس، درصدد تخطئه و رد آن بر آمده است؛به عبارت دیگر ،نویسنده مقاله ابتدا دیدگاه عرضه شده توسط آقای فاضل میبدی را (البته بدون ذکر نام) نقل کرده وسپس به نقد آن پرداخته است.گرد آورندگان مطلب برای جناب خطیب ،صرفاً طرح موضوع مورد مخالفت قرار گرفته را در یادداشت خوانده، اما متأسفانه خود را بی نیاز از پیگیری ادامه مطلب یعنی بخش ردیه آن دیده اند...متأسفانه ظاهراً به دلیل کثرت اشتغالات ،از این مهم یعنی پایبندی به یک منطق ساده وابتدایی درقضاوت، غفلت شده وسه جفای فاحش- یکی به نویسنده مطلب ودیگری به جریده مورد اشاره ودر نهایت به نمازگزاران عزیز-صورت گرفته است.آن چه در این زمینه حائز اهمیت است چگونگی اصلاح خطاست وگرنه هیچ کس نمی تواند خود را مصون از خطا بپندارد. باید دید آیا خطیب محترم آمادگی دارد که طی یادداشتی کوتاه از نویسنده ومنتشر کننده مطلب عذرخواهی کرده و در نوبت بعدی پذیرش مسئولیت اقامه نمازجمعه،آن چه را به غلط به مؤمنین ومؤمنات عرضه داشته است، اصلاح کند؟یکی از شاخص های مهم در ارزیابی شخصیت های سیاسی داشتن شجاعت اعتراف به خطاست.»

توضیحات سید احمد خاتمی

دراین باره سید احمد خاتمی توضیحی درباره خطبه اخیرش درخصوص مصرف مشروبات الکلی در ایران ارائه کرد. به گزارش تسنیم در این توضیح آمده است: «این جانب در خطبه نماز جمعه به نقد این نظریه مبنی بر این که (برای مقابله با مشروبات الکلی تقلبی باید مثل گذشته آن ها را آزاد گذاشت و از راه های دیگر مقابله کرد)، پرداختم و اسمی از کسی نبردم. بر اساس آموزه های دینی، "گفته" یعنی (ما قال) را نقد کرده ام و همچنان این نظریه را مورد نقد می دانم، هر کس که آن را گفته است...نگرانی من، اباحه گری در محرمات الهی است که زمینه ساز گناه می شود. در نگاه بنده این نظریه ها اگر نهادینه شود آسیب به اسلامیت می زند که مبنای نظام اسلامی است. بر این اساس این «نظریه» مورد نقد است، نه این و آن.گرچه منتقدان محترم بعضا هتاکی کرده و سخنانی به ناروا گفته اند، من به این توضیح اکتفا می کنم و چیزی به آن نمی افزایم. از خداوند متعال توفیق سِداد در قول برای خود و منتقدان محترم خواستارم.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار