بازدید 13773

نقد تندروی‌های پس از انقلاب

سیدعلیرضا بهشتی
کد خبر: ۸۵۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 25 November 2018

امروز که به یاد میلاد پیامبر رحمت و رأفت و پیشوای راستی و راستگویی به جشن و سرور ایستاده‌ایم، جا دارد به کارنامه خود به عنوان مدعیان پیروی از آن راهنمایان خوشبختی بشر نیک بنگریم و مدعای خود در تبعیت از آن چراغ‌های هدایت را به بوته نقد بسپاریم.

انقلاب اسلامی ما در سال ۱۳۵۷، با همه خطاهای کوچک و بزرگی که می‌شد مرتکب نشویم و شدیم، به اعتراف صاحبنظران تاریخ و جامعه‌شناسان انقلاب، مسالمت‌آمیزترین انقلاب تاریخ معاصر بود. ما به پیروی از الگوی نهضت سراسر افتخار آخرین فرستاده خدا و خوشه‌چینی از مکتب پیشوایان پس از او و همنشینان پاکش، بر طومار بیش از بیست و پنج سده خودکامگی مهر پایان نهادیم به امید آن که پس از آن روزگار تلخ، روزهایی چون شکر آید.

امروز، روز رحمت است و نیاز مبرم ما به گفت‌وگوی ملی

در آن روزها فارغ از مذهب و دین و مسلکی که هر یک بدان دل بسته بودیم در کنار یکدیگر ایستادیم، کینه‌های گذشته را از دل شستیم و برای آینده‌ای روشن‌تر دست همکاری و همیاری فشردیم. هیچ قشری و صنفی و حزبی و قومی ادعای آن را نداشت که عبور از پل پیروزی را به تنهایی به انجام رسانده است و به قدر خویش کوشیدیم کاری پیامبرانه کنیم. یادمان بود که به وقت فتح مکه که پیشقراولان سپاهش فریاد «امروز، روز انتقام است» را سر دادند تا تاوان آن همه جفا و ناجوانمردی که در حق خود و خانواده و اموالشان رفته بود بازستانند، آن راهبر فرزانه ندا داد که «امروز، روز رحمت و بخشش است».

صدافسوس که از همان روزهای نخست تکه‌ابرهای نسیان در آسمان‌ پیروزی‌مان پیدا شد و به تدریج فراموش کردیم برای چه آمده‌ایم. تا کار به جایی کشید که خشونت‌ورزی، حتی گاهی به نام مهرورزی، به جای تعامل نشست و برکشیدن کینه‌‌های دیروز جای بذرافشانی امیدهای فردا را گرفت. جاری ساختن سیل تهمت و افترا به سوی یکدیگر را مباح دانستیم و یادمان رفت که آمده‌ایم سفره‌های تهی مردمان رنج‌کشیده را پر کنیم و به جای آن که تهیدستان قربانی ظلم و فساد که انسانیتشان را چپاولگران مال و ناموس به یغما برده بودند، بر سر سفره انقلاب بنشانیم، به یکدیگر تنه زدیم تا مبادا دیگری زودتر و بیش‌تر از ما نصیبش گردد.

مردم را نه به عنوان غایتی در خود، که به مثابه ابزاری برای دستیابی به مقصود خود نگریستیم و آن شد که نباید می‌شد. امروز و در هنگامه‌ای که بدخواهان این آب و خاک عرصه را بر مردمان نجیب این مرز و بوم تنگ کرده‌اند، انسجام ملی و وحدت درونی ما اهمیتش از تلاش برای وحدت در میان برادران و خواهران مسلمانمان در سراسر دنیا کمتر نیست. سرمایه اجتماعی، اصلی‌ترین و اساسی‌ترین پشتوانه ما در عبور از برهه خطرناکی است که در آن قرار گرفته‌ایم؛ بسیار گرانبهاتر از هر سلاح جنگی، سرمایه مالی، و حتی توانایی در ایفای دیپلماسی فعال.

از همین روست که ضرورت شکل‌گیری یک گفت وگوی ملی که در آن همه ایرانیان بنا به منزلت برابری که در شهروندی با یکدیگر دارند (همه شهروندانی درجه یک هستیم) مشارکت فعال داشته باشند یک ضرورت انکارناپذیر است. به ‌جای آن که با فرو ریختن آتشبار تهمت و افترا و دشنام بر سر یکدیگر بر تلخکامی‌های مردم‌مان بیفزایم، زمان آن فرا رسیده که خاضعانه بپذیریم که ایران از آن همه ایرانیان است، که فرایندهای تصمیم‌گیری کلان بدون به رسمیت شناختن تنوع و تعدد الگوهای زیستی و لحاظ کردن سازوکارهای خرد همگانی راه به جایی نمی‌برد، که پاسداری از منافع بلندمدت ملی و نه دفاع لجوجانه از منافع گروهی، قشری، صنفی، محلی و حزبی ماست که ثبات و اقتدار را به کشور بازخواهد گرداند، که در عرصه سیاست حقانیت این یا آن عقیده و مسلک و مرام اساس موضوعیت ندارد و مبنای حکومت تکیه بر اجماع همپوش میان گفتمان‌های به لحاظ اخلاقی معقول است، که محو مناسبات ظالمانه و تبعیض‌آلود و تلاش برای شکل‌گیری نظام همکاری عادلانه میان همه شهروندان نیازی بنیادین و فوری است، که عذرخواهی رسمی از همه نارواهایی که در گذشته بر افراد و گروه‌ها رفته و کوشش برای جبران آن و التیام زخم‌های بر جای مانده از گذشته با سلوک پیامبران و از جمله آخرین پیام‌آور رحمت و رأفت سازگار است.

من به سهم خود تنها و تنها از همه آنهایی که عرق دین خواهی یا شور انقلابی‌گری‌شان آنها را وامی‌دارد، وجود «دیگری» برنتابند و چنان کنند که سخنش در هیاهوی دشنام‌ها شنیده نشود فروتنانه دعوت می‌کنم به اندکی تأمل و درنگ در راه طی شده. مبادا ما داعیه‌داران پیروی از آیین محمدی نه دعوت‌کنندگان به کلمه توحید و توحید در کلمه، که آتش‌افروزان شعله‌هایی باشیم که ملک و مملکت در آن بسوزد و خاکسترش را گردباد تاریخ به هیچستان ببرد.

والسلام علی من اتبع الهدی.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
بهتر است فکر اساسی برای وضیعت اقتصادی و تحریم بکنید. الان صادرات نفت ایران به یک سوم نیمه اول سال 97 رسیده و ان یک میلیون بشکه هم بدلیل تحریم بانکی و تخفیف و تبدیل پول به ارز محلی و ارزان شدن قیمت نفت در دنیا و خرید جنس در برابر نفت و... حداقل نصف ارزش نیمه اول سال را دارد. یعنی درامد نفتی ایران در نیمه دوم حداکثر یک ششم یا یک پنجم اردبیهشت است. ار انطرف کلیه واردات ماشین و لوازم خانگی قطع شده و میزان صادرات مواد فلزی و پتروشیمی هم به میزان زیادی محدود خواهد شد. اینها یعنی دولت علاوه بر کاهش دارمد نفتی کاهش بسیار شدیدی در سایر درامد ها مانند گمرک و عوارض بازرکانی و... خواهد داشت که کسر بودجه دولت را به رکوردهای تاریخی خواهد رساند و هیچ راهی جز چاپ پول و افزایش قیمت ارز نمی مانه. به هر حال شاید بشود چند ماهی را سر کرد ولی با هر ماه تاخیر مدیریت بر گشت اقتصاد مشکل دار و مشکلات بسیار عمیق تر خواهد شد.
آقای بهشتی
بعنوان یک مسلمان و شیعه به برخی ندانم کاری های برخی مسئولان در اوایل انقلاب و پس از آن انتقاداتی وارد میدانم که مهمترین آن تفکر حذف اقلیت های دینی و پیروان آنان توسط محاکم قضایی با حکم های غلط و ناقصشان است.
بهترین حکومتها هرگز به ملتهایشان چیزی را تحمیل نمیکنند
اقای بهشتی امروز روز مرور اشتباهات است. در سال انقلاب ایران 90 درصد مردم چین زیر خط فقر بودند ولی حالا فقط 4 درصد مردم چین زیر خط فقر هستند. در ایران در سال انقلاب 40 درصد مردم ایران زیر خط فقر بودند ولی حالا متاسفانه 60 درصد مردم ایران زیر خط فقر هستند. این کارکرد ما هست. در هیچ کشوری در دنیا چنین کارکرد وحشتناک و ضعیفی را شاهد نبودیم. با گفتن اینکه تحریم بودیم و... نمی توان از زیر بار مسئولیت شانه خالی کرد. این ورقه اعمال ماست و نشان می دهد بسیار بسیار اشتباه رفتار و عمل کردیم ولی باز بر اشتباه خود مسر هستیم چون اشتباه بزرگتری داریم و ان این است که حاضر به قبول اشتباه نیستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
متاسفانه شما خیلی در دروغگویی بی پروا هستید. هم ان 40 در صد و هم این 60 در صد را از خودتان در اورده اید بی هیچ مدرکی
جنا بهشتی اعتماد مردم را به غارت بردن . دین و اموال و ناموس که بماند . اعتماد که از بین رفت که رفته است دیگر هرگز نمیتوان به اصلاح هم حتی امیدوار بود .
امروز زندگی مسئولین و فرزندانشان و ارائه شعارهایی که تنها هزینه ملت رنجدیده را زیاد کرده و میکند تنها موج ناامیدی و تنفر را در کشور تولید و تشدید کرده است . دیگر خیلی دیر است
اسلام علیک یا روح اله


خدا رحمت کند امام راحل مان را


داشتم صبحت های بهشت زهرا شو گوش میکردم
که ناخواسته در این روز عید اشک از چشهام جاری شد


چی خواستیم و چی شد


جوانان رو دریابیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
مردم حق انتخاب دولت را دارند
شاید باز گشت به این سخنرانی اشتباه نباشد
یعنی رفراندم
دلت خوشه ، این تندروها بگذارند تو این کشور گفتگوی ملی صورت بگیره ؟! ۷ ساله دارند با شانتاژ و فشار جلوی رفع حصر رو میگیرن و علنا تهدید به قتل و استخر فرح میکنند ؟؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
تا امثال شما گوش به دهن چنین افرادی هستید وضع مملکت همینه ما به نوسازی احتیاج داریم
گفتگوی ملی ؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!
گفتگو با کارگرانی که ماهها حقوق نگرفته اند را قبول ندارید ولی از گفتگوی ملی حرف میزنید ؟؟؟؟؟؟

طوری حرف میزنید که انگار حکومت به خودی خود بوجود آمده و نیازی به کارگر و زحمات کارگران ندارد !!!!

مردم همه گروهها را تحریم کرده اند

اگر قرار باشه گفتگویی اتفاق بیفته بین گروهها و احزاب و بدون حضور ملت خواهد بود که در نهایت بخاطر عدم حضور مردم همه گفتگوها محکوم به شکست هستند.

کار از این حرفها گذشته
حمله به عابربانک و سطل اشغال در سال ۸۸ ، تندروی نبود؟!! هر جا باختید ، شروع به جر زنی کردید..اینها تندروی نیست؟!
هر کی مخالف اقایونه ، میشه تندرو !!!
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
تندروی یعنی یه کاری بکنی و دیگران هزینه کار تو رو بدن دقیقا کاری که شما تندرو ها با این مملکت کردید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
اونا تندرو بودن شما هم تندرو هستین،از این نظر فرقی با هم ندارین
علیرضا کاظمی از شیراز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
بله جانم تندروی بود اما خسارت آن مادی و محدود بود.

حمله به سفارت آمریکا و عربستان چی برادر من؟ چقدر هزینه برای ما داشت. کلان را رها کرده اید و خرد را گرفته اید؟ اگر آن یک باشد این از هزار بیش است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
وقتی به شعور یک ملت توهین بشه ملت از حقش دفاع میکنه ، وقتی بهت بگن خش و خاشاک انتظار داری بهش بگن دمت گرم ؟! خودت میدونی چه انتخاباتی برگزار شد
اصلاح طلبان تو حزب اعتماد ملی ، نتونستین با هم چند دقیقه گفتمان کنن د و بر سر پست دبیر کلی حزب ، دست به یقه شدند...اونوقت نسخه گفتگوی ملی می پییچن!! خخخ
مگه ندیدید افراطیون تا اخوندی رو از وزارت برکنار نکنتدو و نجفی رو از شهرداری دست بردار نبودند ، و روزی نیست که کیهان به کسی برچسب فتنه گر و منافق و عمله استکبار و بهایی و.... به منتقدین نچسبونه ، اگه عربستان بک قاشقچی رو ترور کرد کیهان روزی نیست که دست به ترور شخصیت افراد نرنه ، به قول معروف من از بحر حسین در اضطرابم تو از عباس میگویی برایم ؟!
چه جالب!!!!فتنه گران باز رحال سوار کردن کلک هستند!!!همانطور که مولایمان سیدعلی فرمود تا توبه نکنید دوستی با شما که یار دشمن هستید بی معنی است!!!!
خیلی دیر شده.

حنای احزاب و گروههای سیاسی دیگه هیچ رنگی نداره.

مردم را خیلی رنجاندید

هرجا کم آوردید دست در جیب ملت کردید

هرجا اشتباه کردید مردم را مقصر دانستید

رییس جمهور بارها و بارها مصاحبه کرد ولی دریغ از شنیدن فقط یکبار عذرخواهی از ملت بخاطر اشتباهاتش
بدتر از همه اینکه مردم را مقصر بازی های سیاسی و اقتصادی اخیر دانست !!!!

دیر شده
میفهمی ؟ دیر شده. خیلی دیر شده
حرفهایتان به درد سفره های خالی مردم نمیخورند.
با آیینه صحبت کنید . مردم دوستتان ندارند. خراب کردید.
بسم الله
من بعنوان یک شهروند که حق برابر با شما دارم از اینکه کاندیدای مورد نظرم بر خلاف میل من پس از پیروزی در انتخابات شما را خس و خاشاک نامید خاضعانه عذرخواهی میکنم.
حال فروتنانه از شما می‌خواهم که بخاطر تهمت تقلبی که بدون سند بر جمهوری اسلامی، دولت منتخب مردم دانشگاه و حوزه و کوچه و بازار که حق برابر با هم دارند و رهبر من روا داشتید عذرخواهی کنید تا دود شعله هایی که به پا داشتید فرو نشیند. باور کنید که عذرخواهی اصلا کار سختی نیست.
«بیایید گفتگو را از همین جا آغاز کنیم» من سهم خود را ادا کردم پس اگر گفتگو با من را در شان خود میدانید حالا نوبت شماست.
بسم الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
اقای بهشتی کاشکی ذره ای از رویه شهید مظلوم بهشتی را داشتی کاشکی اون کجا و شما اقازاده ها کجا
بنام خدا
جناب اقای بهشتی شما که اینهمه فهیم و خوش سخن هستید سال ۸۸قلمتان شکسسته بودکه در مذمت اشوب و قانون شکنی مطلبی را بنوبسید که اگر امثال شما هم صدا با قانون شکننان نبود اینهمه هزینه برای مملکت و وحدت احزاب و تشکلها و سوء استفاده دشمنان قسم خوره مملکت ایجاد نمی شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
احسنت.اونجا و اون موقع این جور حرف زدن به نفعشون نبود
امروز روز رحمت است ولی ملت شجاع ما خیانت و فتنه های دشمن شادکن برخی اشخاصها را فراموش نمیکند. باید تمام عواملهای فتنه دادگاهی و اعدام شوند تا با کشوری سالم یکدست و هم دل بیشتر از همیشه پیشرفت کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
منظورت از يکدست چیست مگر در این کشور فقط پیروان
یک دین و آیین زندگی می کنند
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
مخلص کلامش اینه هرکی با ما همفکر نیست اعدام
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
من بعنوان عضو ملت هرگز با تفکر شما یکدست نخواهم شد،مگر اینکه من رو هم اعدام کنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
درورد بر شما، و در تکمیل آن، مگر پیروان یک تفکر یا جناح زندگی می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
تکبیر
من هم مواقفم همه مردمو اعدام کنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
منظورشون پاک دست هست.یک دست از نظر سلامت و پاکی و گرنه تفاوت دیدگاه همیشه وجود داره
با سلام خدمت برادر عزیز جناب آقای بهشتی؛خوب است همیشه از خود شروع کنیم با نقد خود ؛ نقد دیروز چراغ راه امروز و آینده است. خوب فرزند مرحوم آقای بهشتی از نقش آن مرحوم در حذف رقبای سیاسی و به انحصار درآوردن سیستم حکومتی و خاموش کردن صداهای کارشناسانه ای که در اعتراض به قانون قصاص تنها منتقدینی مشفق بودند نیز بنگارند. خوب است بنویسند که پایۀ بسیاری از رفتارهای امروز توسط بنیان گزاران آن روز که مرحوم بهشتی یکی از اصلی ترین آنان بود بنویسند
بازهم فرصت سوزی شد.
بی خیال بابا فکر کردی ملت حالا بیکارن به یاد یکی تو یک روز گفتگوی ملی راه بندازن . خیلی پرتی از مرحله . شما ها انگار تو هپروت هستین . از بطن جامعه بی خبرین ... می خوام گفتگوی ملی نکنین که حالا بهانه و مناسبت لازم داشته باشین
واقعا تندروی بسیار مذمومه منتهی نفرمودید انحراف و کند روی و زاویه گرفتن و رانت و اشرافی گری چقدر به این میهن زیان زده؟
این اقا در ۴۰ سال گذشته کجا تشریف داشتن؟ بهشتی فقط یکی بوده یکی هم خواهد ماند , بهشتی که حضرت امام در رابطه با فرمود بهشتی یک ملت بود برای این این ملت ما, والسلام. حالا عکس قحط بود این عکس سیاه سوخته رو گذاشتید , در ضمن تابناک بدان اگه بنا باشد افرادی را بیاری و افاضاتشان را مطرح کنی , بدان که خواننده اولین سوالش همان است که در ابتدای این نظر نوشتم. و اینکه علیرضا خان محض خدا هیچ مگو بگذار نام پدر برای همیشه در قلبهای این ملت بماند. و خدشه ای به ان وارد نشود.
دوصدرحمت برآن تربت پاک باد.
آقای بهشتی این وضع محصول دیروز و امروز نیست که این گلایه پاستوریزه شما تأثیری بر آن داشته باشد امروز بنحو کاملا اتفاقی به سندی برخوردم از برگزاری یک کنگره علمی در اواخر پهلوی دوم چیزی که توجهم را جلب کرد لیست سخنرانان بود که به جز یک نفر از هیچکدام نام و نشانی نبود یا کنج عزلت یا گوشه غربت ویا زیر خاک سرد نگاهی به متن چاپی سخنرانی این بازمانده خاص انداختم در یک موضوع علمی لیکن با ادبیات همین امروز وحتی با چاشنی تعصبی بیشتر از
امروز. این شخص اکنون پس از طی انواع پست های سیاسی و اجرای مسولیتی بزرگ علمی فرهنگی دارد ناخودآگاه جریانات سخنرانی شما در دانشگاه اصفهان رو به یادم آورد که اولین در نوع خود نبود و آخرین هم نیست
سلام
خوش انصاف، انوقتی که خیابان ها را آتش زدید وقت گفتگو
نبود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
تو که راست میگی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
هیزم کش اتش شماها بودین ؟!
تابی جون در صورت صلاحدید این نوشته منو درج بفرمایید.
عزیزم گفتگوی ملی زمانی امکان پذیر است که ما به عقاید همه احترام گذاشته و با این احترام جامعه را بسوی گفتگوی ملی پیش ببریم نه با توهین و تحقیر.ببینید در این کشور کثیرالمله که اقوام زیادی اعم از تورک و عرب و بلوچ غیره زندگی میکنند و حق دارند طبق بند چهار کنوانسیون حقوق بشر سازمان ملل و اصل 15 قانون اساسی کشور به زبان مادری خود تحصیل کنند و به زبان خود رسانه داشته باشند در حالی که این حق سالها و سالهاست که از طرف دولت مرکزی منع شده و توهین به ملل مختلف در این کشور نهادینه شده و حتی خودتان هم میدانید به ما تورکها لفظ من درآوردی آذری هم میدهند که این کلمه مجعول برای هیچ تورکی شناخته شده نیست.ببینید برادران و خواهران عزیز تا زمانی که من تورک احساس کنم در این کشور بعنوان شهروند درجه دو یا second class citizen به حساب می آیم و به بنده بجرم تورک بودن با دید دیگه نگاه میشود باید به گفتگوی ملی با دید شک و تردید فراوان نگاه کنم و با توجه به این که هنوز بحث طرح گفتگوی ملی از طرف مسولان به جدیت دنبال نمیشود لذا این طرح برای جامعه ما کمی زود است.
یکمی هم ازاعمال واتفار همفکران خود درسال 88می گفتی که نتیجه اش شده حالا
افسوس هزاران افسوس چه فرصتهاازدست رفت .
آقای بهشتی! گفتگو با کدام منطق؟!
سال88کاندیدایتان را پیروز قطعی انتخابات می دانستید و بدون توجه به نتیجه آرای صندوق ها، ابطال انتخابات یا اعلام پیروزی خودتان را می خواستید و 8 ماه کشور را به آشوب کشیدید.دشمنان ایران را خوشحال کردید. تلاش دوستانتان برای سقوط نظام آشکار بود.اکنون گفتگوی ملی با شماها معنی دارد؟! اخیرا یکی از همراهانتان گفت رای صندوق ها درست بود فقط 8میلیون رای به آن اضافه کردند تا فلان شخص پیروز شود.با اینکه رییس دفتر دولت مورد علاقه تان رسما در دادگاه گفت«تقلب»رمز براندازی نظام بوده است رفیق شما امروز هم به راحتی می گوید8میلیون رای در جمع آراء اضافه کردند! گفتگو با کدام منطق؟!
اگر مرحوم پدرتان را که حاضر به گفتگو با بازرگان نبود و لیبرال ها را بر نمی تافت، نقد کردی، آنگاه باور میکنم که اهل گفتگو هستی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۴
کاملا اشتباه است. بازرگان و مطهری و بهشتی و دیگران همه عضو شورای انقلاب بودند و ابدا جمله "حاضر به گفتگو نبود" یا جملات مشابه ان هیچ رنگی از واقعیت را ندارد
گفتگوی ملی؟ کی با کی؟ مشخص کنید
ملت که با هم مشکل ندارند! اتفاقا از اول انقلاب تا الان، مردم اینقدر متحد یک حرف نمی زدند! همه الان میگن مشکل وضع اقتصادی ایه که کارگزار و اصلاحطلب ایجاد کرده! اینو با کار حل میکنن نه با گفتگو! برید با رییس جمهور صحبت کنید که کار کنن تا گفتگویی در راستای منافع ملی داشته باشی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
اینجور که شما حساب کردین ظاهرا تنها گروهی که در مشکل اقتصادی هیچگونه نقشی نداشته مهرورزی و پایداری بوده
یاد سال 91 و 92 افتادم که وقتی پول مفت ته کشید آقای احمدی نژاد دیگه زیاد هارت و پورت نمیکردن و فقط میگفتن بهار می آید
ضمنا یاد دکتر کوچک زاده افتادم که موقع رای اعتماد به کابینه دهم وقتی یک نفر با یکی از وزیرا مخالفت کرد ایشون فرمود حاجی شوما نماینده فلان هزار نفر [بخوانید فلان کیلو] مردم شهر خودتی ولی آقا محمود ما نماینده فلان میلیون [بخوانید فلاااان کیلو] مردمه
آخرش هم دوستان با تکفیر بقیه و ندیدن عیب خود کاری کردن که اون لیست 30 نفره تهران از دم رای بیاره و 4 تا نماینده نسبتا درست حسابی مثل آقای توکلی و مصباحی از مجلس شوت بشن بیرون
خیلی حیف شد به نظرم اگه آقا مهرداد بذرپاش رئیس جمهور میشد الان همه چی حل بود
گفتگو کیلو چنده بابا. به من چه که گفتگو می کنین یا نمی کنین. من 30 سالمه با لیسانس از دانشگاه دولتی ، کابینت سازی هم به من کار نمی دن. گفتگوی شما واسه من کار و زندگی و زن و ازدواج میشه؟!
بعضی کامنت ها بوی منافقین یعنی سلف همونایی که آیت الله دکتر بهشتی را به شهادت رساندند, تابناک عزیز مراقب باش بلندگوی این منافقان نشوی, در ضمن اگه کیهان مطلبی یا نظری راجع به فرد یا اشخاص یا راجع به یک مرکز یا جایی عنوان می نماید همیشه به استناد مدرک و سند می باشد و الله بختکی راجع به اشخاص مطلب نمی زنه مثلا اگه کیهان میگه احسان الله یار شاطر که چندی پیش در خارج از کشور فوت شد, بهایی بوده خوب بهایی بوده بنده به شخصه بررسی کردم و سندش هم موجوده احسان الله یار شاطر فردی بهایی بوده پدرش هم همینطور و کلمه الله هم که به اسمش اضافه کردن به همین منظور بوده . وقتی روزنامه ایران که دولتی است و تعدادی روزنامه های خاص میان هم کلمه الله رو از اسمش بر می دارن هم سنش رو سه سال کمتر بیان می کنند و دست آخر او را هنرمند فرهیخته ای که در خارج فوت شده میعرفی می کنند خوب عده ای بیخبر , مطلب کیهان را در رابطه احسان الله را اتهام زنی به وی تصور می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
فرمایش شما متین ولی به نظر بنده عیب کیهان اینه که خیلی وقتا مثل صدا و سیما کور خود و بینای دیگران هست
کوچکترین ایراد دشمن رو میبره زیر میکروسکوپ ولی به رفقا که میرسه همه چی گل و بلبله و از آب و هوای ونزوئلا گزارش میده
در حالیکه عزیزان من هر کی از خودش انتقاد نکنه فاتحش خونده میشه چنانکه دیدیم متاسفانه فاتحه خونده شد
دوستان خیلی سختم بود ولی حال کردین چقدر مودبانه نوشتم؟ امیدوارم الگویی بشه برای گفتگوی ملی خخخ
بخش زیادی از آنچه امروز دچارش هستیم، نتیجه مستقیم و غیرمستقیم همان تندرویهاست. اخراج بسیاری از نیروهای صالح و درست از جمله معلمان و استادان دانشگاه در اوایل انقلاب به بهانه های واهی، رواج کنکاش در زندگی خصوصی مردم، تحمیل سبک جدیدی از زندگی شعاری و غیرجذاب به مردم از نوع پوشش و مدل مو گرفته تا موسیقی که گوش میدادند و کتابی که میخواندند و... بسیاری را از صحنه کار و تلاش کشور خارج کرد و بسیاری دیگر را نیز به مهاجرت ناخواسته واداشت. و جالب اینجاست که آن پاکسازیها با هدف به وجود آوردن ایرانی سالم و آباد انجام می گرفت!
همه حرف خوب میزنن اما کی خوبه این وسط
خب حالا که چی؟... این شد نون و آب؟؟!!
تا زمانی که نخواهیم نمی شود .
گفتگو با کی؟
با ما؟
ما را که آدم به حساب نمی آورید!
یا خودتان با هم دیگر؟
خوب این را می توانستید از طریق تلفن با مخالفین و موافقین خودتان مطرح کنید رسانه ای هم نمی کردید.
اووه نه سرکاریه فهمیدم!
آره ما هنوز هم ساده ایم هر چیزی را که بخواهید می توانید به ما بقبولانید.
نمونش انتخابات متعدد شما شو بازی می کنید ما هم تماشا می کنیم.
بله حق با شماست آقای بهشتی!!!
بهتره به جای حل مشکلات اونی که بهش میگن جهان اسلام مشکلات این مردم رو بر طرف کرد چون تو مواقع سخت این مردم بودن و هستن که به داد خودشون رسیدن و جهان به اصطلاح اسلام سکوت کرد یا طرف دشمن رو گرفت نمی‌دونم حماقت تا کجا ادامه داره این کشور داره به نابودی کشیده میشه
همه ما دركشتى به اسم ايران ايستاده ايم حال اگروهى مستقل از اينكه با چه زبانى صحبت ميكنندويا باورمند چه دينى هستند درحال سوراخ كردن كشتى با شند وظيفه بقيه درمقابل اينها چيست شما ميفرماييد با براندازان ودشمنان وجودى ايران كه درهمه جا هستند بايد چكار كرد اكثرشان هم مامور هستند هم معذور چطور ميشود يك كشورومردمش ا فداى اينها كرد كدام بزرگ اين حرف را زده
برخی افراد تندرو در حال تخریب تمام سرمایه های اجتماعی هستند. آیا در دوران پیامبر و امام علی، مردم برای خوردن و خوابیدن و نفس کشیدن از ایشان اجازه میگرفتند؟ بگذارید مردم با دین و مذهب و آیین خود، راحت زندگی کنند! هر کس را در قبر خود با اعمال خود میگذارند!!!
چقدر همه شما شعار های قشنگ می دهید .من یکی کشته ومرده شعارهایتان هستم .................همه انها که نوشتند و یا نظر دادند .................اگر هرکدام مردید عمل بیاورید ...........مملکت شعاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان