بازدید 13164
درددل یک معلول جسمی حرکتی گیلانی با «تابناک»؛

تا مسئولان بخواهند خانه ما را بسازند، قیامت شده است/ وعده‌هایی که مدیرکل بهزیستی به ما داد، روی زمین ماند

در دورانی که مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی بسیاری از شهروندان جامعه به ویژه قشر ضعیف و نیازمند را با دشواری‌های فراوانی رو به رو کرده، شرایط برای خانواده‌هایی که عضو معلول دارند، به مراتب بدتر است؛ مثل یکی از خانواده‌های دارای دو عضو معلول در روستای طولارود شهرستان تالش که بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز بسیاری از نیاز‌های اساسی آن‌ها روی زمین مانده و محقق نشده است.
کد خبر: ۸۵۲۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸ 19 November 2018

در دورانی که مشکلات اقتصادی و افزایش هزینه‌های زندگی بسیاری از شهروندان جامعه به ویژه قشر ضعیف و نیازمند را با دشواری‌های فراوانی رو به رو کرده، شرایط برای خانواده‌هایی که عضو معلول دارند، به مراتب بدتر است؛ مثل یکی از خانواده‌های دارای دو عضو معلول در روستای طولارود شهرستان تالش که بررسی‌ها نشان می‌دهد هنوز بسیاری از نیاز‌های اساسی آن‌ها روی زمین مانده و محقق نشده است.

به گزارش «تابناک»؛ اسماعیل بشیری ۳۶ ساله و فیروزه بشیری ۴۲ ساله خواهر و برادری با معلولیت شدید جسمی و حرکتی هستند که در روستای طولارود بالا، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تالش در استان گیلان زندگی می‌کنند؛ خواهر و برادری معلول که به واسطه معلولیت و نیز مشکلات اقتصادی موجود با سختی‌های فراوانی مواجهند و مدعی هستند کمتر از آنچه نیاز است، مورد توجه مسئولان قرار دارند.

این دو عضو معلول خانواده سه نفره بشیری، نزدیک به هشت سال است، پدر خود را از دست داده اند و اکنون در کنار مادر سالخورده شان زندگی می‌کنند؛ مادری که خود نیز به واسطه کهولت سن و مشکلات جسمانی ناشی از آن نیاز به کمک‌های مالی و درمانی دارد؛ اما با همه این شرایط از هیچ کوششی برای نگهداری از فرزندانش دریغ نمی‌کند.

نداشتن شغل پایدار و درآمد کافی و مسکن شخصی و نبود استاندارد و مشکلات دیگری از این دست را باید از جمله مهم‌ترین دغدغه‌ها و مسائلی دانست که اکنون این دو شهروند تالشی با آن درگیرند و زندگی را برای آن‌ها سخت‌تر کرده است.

از قرار معلوم و بر اساس اطلاعات موجود، خانه‌ای که این خانواده در آن ساکن هستند، اجاره‌ای است و استاندارد‌های لازم برای سکونت دو فرد معلول جسمی حرکتی را نیز نداد؛ هر چند در سال و ماه‌های اخیر، مسئولان دولتی و دیگر نهاد‌های حمایتی مثل اداره کل بهزیستی استان گیلان اقدامات قابل توجهی برای حل بخشی از مشکلات این خانواده ترتیب داده اند، هنوز مشکلات بزرگی پیش روی آن‌هاست که حل نشدنشان اسماعیل و فیروزه را آزار می‌دهد.

زمستان سال گذشته صدا و سیمای مرکز گیلان گزارشی در مورد وضعیت زندگی این خانواده معلول تهیه و منتشر کرد که در آن شماری از خواسته و مشکلات این دو شهروند معلول تالشی و نیز شیوه کسب درآمد آن‌ها توصیف شده بود؛ گزارشی که از آرزوی قلبی فیروزه برای سفر به مشهد مقدس و کربلای معلی حکایت داشت و نیز نشان می‌داد که اسماعیل از محل فروش کارت شارژ و فیروزه از محل بافت لباس و عروسک‌های بافتنی کسب درآمد می‌کنند.

در گزارشی که به آن اشاره شد و مشروح آن را در ادامه می‌بینید، فیروزه تأکید می‌کند به دلیل آب و هوای بارانی و مشکلات جسمانی برادارش نیاز دارند تا کیوسکی برای اسماعیل ساخته شود تا بتواند به آسانی نسبت به فروش دست ساز‌های خواهر و نیز کارت شارژ اقدام کند.

آن‌ها همچنین بزرگ‌ترین نیاز خود را داشتن پرستار دائمی دانستند که حضورش می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید فایده باشد.

 
تعداد بازدید : 1218

اکنون پس از نزدیک یک سال از انتشار گزارش مورد اشاره، پیگیری‌های «تابناک»، نشان می‌دهد، تعدادی از مشکلات آن‌ها حل شده و تعدادی نیز هنوز حل نشده است.

اسماعیل بشیری، شهروند معلول روستای طولارود بالا در همین رابطه به «تابناک» گفت: من و خواهرم به دلیل مشکلات جسمانی و حرکتی که از زمان تولد به آن دچاریم، نیاز به کمک‌هایی داریم که از سوی نهاد‌های حمایتی مثل بهزیستی تأمین می‌شود. مسئولان سازمان بهزیستی و سایر نهاد‌ها فقط و فقط وعده می‌دهند و اقدام قاطعی که بتواند مشکل ما را حل کند، انجام نمی‌دهند.

بشیری با اشاره به اینکه امروز هم برای پیگیری مکاتبات اداری ساخت مسکن به اداره بهزیستی رفته، افزود: من با اوضاع نامناسب جسمی تعداد زیادی کاغذ و پرونده دارم که هر بار یکی از کارمندان دولتی من را به اداره دیگر پاس می‌دهند و واقعاً خسته شده ام از این همه دوندگی و دستورهایی که برای حل مشکل مسکن ما صادر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امیدی به ساخت مسکن وعده شده در دورانی که زنده هستم ندارم، به حالت کنایه و طنز به خبرنگار «تابناک»، گفت: امروز به یکی از کارمندان شهرستان تالش گفتم تا مسئولان بخواهند خانه ما را بسازند، قیامت شده است.

بشیری با تأکید بر اینکه در شرایط کنونی بزرگ‌ترین دغدغه وی و خواهرش، ساخته شدن یک مسکن استاندارد و مجهز برای آنهاست، اضافه کرد: بزرگ‌ترین آرزوی من این است که همه کاغذ و پرونده‌هایی که به من داده اند و پیگیری کار‌های اداری آن از توان من خارج است، روزی به خانه تبدیل شوند و ما بتوانیم ادامه عمر را در آن زندگی کنیم.

این شهروند معلول تالشی در مورد کسب و کار و محل درآمد خود و خانواده اش نیز گفت: ماهیانه ۵۳ هزار تومان از بهزیستی مستمری می‌گیریم و ۴۵ هزار تومان نیز برای ما یارانه واریز می‌شود که برای مخارج ما بسیار ناچیز است.

وی افزود: خواهرم بافتنی‌های عروسکی می‌بافد که فروش این بافتنی‌ها با من است، اما درآمد چندانی از این محل برای ما ایجاد نمی‌شود. از سویی نیز من به فروش کارت شارژ مشغولم که به دلیل الکترونیکی شدن بسیاری از خدمات پرداخت، مشتری‌های من به شدت کاهش یافته است.

بشیری با تأکید بر اینکه هنوز وعده ساخت کیوسک فروش برای من عملیاتی نشده است، اضافه کرد: مدیر کل بهزیستی استان چند مدت پیش به ما سر زد، در آن دیدار مسئولان شهرستانی اجازه صحبت به من ندادند، ولی آقای مدیر کل گفت: همه درخواست‌های این‌ها را عملیاتی کنید. از وقتی مدیرکل رفت، وعده‌هایی هم که به ما داد روی زمین مانده است.


این شهروند تالشی در پایان با اشاره به اینکه فروردین امسال و با کمک نهاد‌های خیریه به همراه خواهرش به مشهد مقدس و کربلای معلی مشرف شده اند، افزود: موضوع حضور پرستار در محل زندگی ما نیز حل شده است و اکنون یک پرستار روزانه از سوی بهزیستی برای رسیدگی به امور ما در خانه مان حاضر می‌شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۶
اشک تو چشام جمع شد ولی چه میشه کرد ؟
اللهم عجل لولیک الفرج
آقا بیا که خیلی بهت نیاز داریم
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
کاش همه همینو میفهمیدن که برای داشتن حکومتی عالی نیاز به یک معصوم هست و باید برای فرجش دعا کرد و تلاش رو بیشتر کرد
آیا باید این هموطنان عزیز در لبنان ، عراق، سوریه ، یمن ، فلسطین و ....... زندگی میکردند تا مسئولان سریعتر به مشکل آنها رسیدگی کنند ؟
آیا همه مسئولانی که فرزندانشان در آمریکا و انگلیس اقامت دارند نباید از خدا خجالت بکشند !!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
میشه یه نمونه نشون بدی که به یه معلول در فلسطین یا یمن ایران خونه داده؟ چرا رو هوا حرف میزنین؟
ببخشید چرا فقط از معلولها میگویید من دیابت دارم هیچ داروخونه ای بهم انسولین نمیده دو روز انیولین نزنم بیهوش میشم. این در حالی هست که هر روز تلویزیون میگه ما کمبود دارو نداریم لطفا مسئولان رسیدگی کنند.
خدا از تقصیرات پدر و مادرتان نگذره که مسبب مشکلات امروز شما آنها هستند.

من خودم تا زمانی که نتونم یک زندگی در حد علی دایی داشته باشم هیچ وقت به خودم اجازه نمیدم زندگی یک موجود بیگناه را تباه کنم. بیش از 90 درصد کودکانی که در ایران مولد میشوند هیچ آینده ای ندارند.

همه مجرمین و افراد شکست خورده در زندگی و همه دیکتاتورهای تاریخ از خانواده های فقیر وارد جوامع خود میشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
درحدعلی دایی؟ تو اگاهی نداری نمیدونی نباید هرجایی نمک بریزی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۹
خدا به تو یکم عقل بده به من هم یکم پول که کمک اینا بکنم واقعا برات متاسفم برو سرگذشت اونایی که از هیچ به قله های ثروت و شهرت رسیدن رو بخون تا بفهمی اینده هرکسی دست خودشه نه پدر مادرش. اگه اراده داشته باشی میتونی به همه چی برسی منتها 90 درصد ایرانی ها تنبل هستن و دنبال لقمه اماده میگردن
بازهم بگید تحریم هستیم !!
بی لیاقتی برخی مسئولان نیاز به هیچ سند و مدرکی جهت اثبات ناکارآمد بودنشان ندارد. مسئولان بی عرضه را اخراجشان کنید
واقعا خجالت کشیدم و شرمنده شدم که بعنوان یک انسان نمیتوانم کاری برای این دو انسان بزرگ و توانا ولی نیازمند که متاسفانه بخاطر ناکارامدی سیستم حکومتی کشور در زجر و رنج هستند .
چرا بفکر این انسانهای گرفتار که نهایت تلاششان را هم میکنند نیستید ؟
خدا حتما جواب این سوء مدیریت و هدر دادن ثروت کشور را به مدیران نالایق کشور خواهد داد و انزمان روز بزرگی خواهد بود .
بنده خدا به چه کساییم دل بسته! کسایی که بهشون میگن مسئول!! از مسئول چه انتظاری داری؟؟؟
هميشه همين بوده عده اي فقط به دنبال رانت و انحصار و حسابهاي ارزي و زندگي لاکچري خودشان هستند يعني خانه مردم را به ويرانه تبديل کردن-همين است مردم به مسئولان و دولتمردان اعتقاد و اعتماد ندارند و در مواقع ضروري از جمله سيل و زلزله و غيره به سراغ سيلبريتي ها مي روند يا مي خواهند خودشان کمک کنند چون ديده اند دريافت کنندگان کمک اجناس گرانبها را خودشان مي فروشند يا مبالغ نقدي را قسمت مي کنند بدون اينکه به کمک شوندگان توجهي شود
نگران نباشید مثل قول اقای ترکی ریس سازمان برنامه تهران است که الان چهار سال است بمن قول می ده ولی ؟/.............اینها همین هستن ؟/!1
بيچاره ها وقتي وزير دولت بگوييد من افتخار مي كنم يك خانه هم در مسكن مهر براي مردم افتتاح نكردم ديگر حساب بايد به دستتان بياييد
خدايا كمك كن به فكر هم نوع مون باشيم،
کشوری که بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان، بیشترین منابع طبیعی، بهترین موقعیت جغرافیایی را دارد وقتی درگیر فقر است، یعنی مسئولین کارامد نیستند !
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار