بازدید 22811
وقتی مسئولان میراث به جای مرمت، بانی تخریب می‌شوند؛

هجوم «سوسک‌های آتشین بال» به یکی از آثار ثبت جهانی کشورمان!

به فاصله شش سال و چند ماه از ثبت جهانی «برج قابوس» در زمره میراث‌های جهانی یونسکو، اخباری از این اثر بی نظیر به گوش می‌رسد که به شدت نگران کننده است؛ آنقدر نگران کننده که اگر به داد این بلندترین برج آجری جهان نرسند، بیم فرو ریختن آن می‌رود.
کد خبر: ۸۵۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ 18 November 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد نداردمگر می‌شود سوسک‌ها بتوانند یک بنای هزارساله را تخریب کنند، آنقدر که بیم فرو ریختنش برود؟ اگر شما هم به مانند مرمت کنندگان این اثر، بروز چنین اتفاقی را غیرممکن می‌دانید، بد نیست چند دقیقه از وقتتان را صرف خواندن این مطلب کنید.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله شش سال و چند ماه از ثبت جهانی «برج قابوس» [شهرستان گنبد کاووس-استان گلستان] در زمره میراث‌های جهانی یونسکو، اخباری از این اثر بی نظیر به گوش می‌رسد که به شدت نگران کننده است؛ آنقدر نگران کننده که اگر به داد این بلندترین برج آجری جهان نرسند، بیم فرو ریختن آن می‌رود.

خطری که نه ناشی از مسائل جاری در نگهداری این دست سازه‌های خشتی، که ظاهرا بر اثر بازسازی نادرست این سازه متوجه آن شده است. خطری از نوع زیستی و ناشی از لانه گزینی نوعی حشره در قسمت‌های پایینی این برج ۵۵ متری که می‌تواند ادامه آن منجر به آسیب به پایه سازه شده و سرانجام تخریب آن را موجب شود.

صحبت درباره حشره‌ای است که «بال آتشین» یا «آتشین» (Firebug) نام دارد و گاه به سبب شباهتش با کفشدوزک، با آن اشتباه گرفته می‌شود؛ حشره‌ای که از رطوبت قسمت پایه برج استقبال می‌کند و آن گونه که منتقدان گفته‌اند، استفاده از نوع خاصی موم و چوپ پنبه برای عایق کاری پایه برج نسبت به رطوبت در سال‌های اخیر، موجب جذبش به این سازه جهانی شده است.

وضعیتی که علیرضا صادقی امیری، سخنگو و عضو هیأت رئیسه شورای هماهنگی تشکل‌های سه‌گانه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور در تشریحش به «صدای میراث» می‌گوید: حدود دو سال پیش پروژه دفع نم برج قابوس اجرا شد که هدف از آن، جلوگیری از نفوذ رطوبت سطحی و صعودی در این بنای ثبت جهانی شده ایران بود؛ اما متأسفانه نه تنها کانال‌های دفع نم نتوانست به خوبی عمل کند که به دلیل نوع آجر‌ها و استفاده از موم و چوب‌پنبه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنای برج قابوس، ده‌ها هزار سوسک بال آتشین به دلیل جذب رطوبت در چوب پنبه‌ها به این بنا حمله برده و با جویدن چوب پنبه‌ها به درون بنای برج قابوس نفوذ کرده‌اند.

این فعال میراث فرهنگی و دبیر انجمن جوانان سپید پارس همچنین با اعلام این که سوسک‌های بال آتشین در سراسر بنای برج قابوس لانه کرده‌اند می‌افزاید: یکی از آسیب‌های جدی که سوسک‌ها می‌توانند به بنای برج قابوس وارد کنند ایجاد کلونی بین پوسته‌های ملات و خوردن چوب‌ها و کاه موجود در مصالح بناست که موجب سست شدن مصالح به کار رفته در برج قابوس می‌شود.

به گفته او، چوب‌های به کار رفته در مدخل دایره‌ای بنا ـ که با هدف حفاظت از کف آجری داخل بنا استفاده شده است ـ احتمالا آفت‌کشی نشده و سوسک‌های بال آتشین نتیجه تخمگذاری پیشتر در چوب‌ها بوده و این چوب‌ها نه تنها عاملی برای حفاظت از آجر‌های کف بنا نیست که تبدیل به معضلی برای برج قابوس شده است.

البته این اشکال، تنها گوشه‌ای از آسیبی است که به برج قابوس در اثر این بازسازی های اخیر وارد آمده، چون به گفته این کارشناس، کف چوبی طراحی و اجرا شده درون این سازه، عامل بروز ارتعاشات صوتی در سازه و همچنین ضربه زدن به آجر‌های زیرین برج نیز شده است که هر دو می‌توانند در درازمدت به این بنای کهن سال آسیب بزنند؛ آسیب‌هایی که البته در قیاس با بلای سوسک‌های آتشین بال کوچک به نظر می‌رسند.

حشراتی که پیش از این خبری از آن‌ها در این سازه نبود و حالا آنقدر پرتعداد به میل گنبد هجوم آورده‌اند که ظاهرا قصد ریشه کنی آن را دارند؛ ریشه کنی برجی که به نظر می‌رسید با ثبت جهانی، از بلایای ریز و درشتی که بر سرش آمده، دور خواهد شد، اما حالا مشخص شده که تنها نوع بلایایی که با آن‌ها دست به گریبان است، تغییر کرده؛ تغییری از جنس خزه زدایی از سقف و دیواره میل و ابتلایش به سوسک‌های مخرب!

 
تعداد بازدید : 1787
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۳
اگر واقعا و یه تشخیص کارشناسان باستانشناسی و حشره شناسی این حشره باعث ایجاد خسارت به ساختمان پایه برج شده است می توان آن را کنترل نمود. باید قسمت پایه برج با پلاستیک ایزوله و عایق شود و سپس با استفاده از تزریق گاز متیل بروماید به زیر پوشش پلاستیکی تمامی حشرات از بین خواهند رفت. البته این کار باید توسط کارشناسان مجوز دار و دوره دیده و دارای مجوز از وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد.
اسم این حشره ها چرچر هست و از خانواده اسکرپیونید ها یعنی عقرب ها هستند که بسیار حشرات خونخوار و خطرناکی هستند.در تاریکی شب وقتی که یک شخص در خواب مورد حمله یکی از این حشرات قرار بگیره،چرچر منطقه ای از بدن قربانی را که غالباً در ناحیه گردن می باشد بصورت سه نقطه نیش زده و سپس این نقطه ها را بصورت یک مثلث با ایجاد زخم های ریز نیش زده و تمام این مثلث را با نیش های خود به صورت وحشتناکی زخم کرده و خون قربانی را می مکد.
با یه سم پاشی نسلشون رو منقرض کنید...
شما به اونا میگید کفشدوزک؟؟؟؟

توی فیلم رو میگم
البته سِن درسته نه سوسک.
موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، متخصصین خوبی در زمینه این حشرات دارند.
این برج هزار سال سر پا بوده ولی الان هزار تا عیب پیدا کرد و به بهانه های مختلف براش بودجه میگیرن و هزینه میکنن. چند سال داربست براش گذاشتن تا علفهای هرز بالای برج رو از بین ببرن ولی یک سال بعد دوباره علف سبز شد.هر دوسه سال یا دیوار اطراف برج رو برمیدارن و دویاره میسازن یا نرده ها رو عوض میکنن یا موزاییک ها رو . واین داستان همچنان ادامه داره.این سوسکها بومی این منطقه نیستن و ما تا حالا ندیده بودیم. لای آجر ها هم خالی نبوده و یک ملات مخصوص از سفیده تخم مرغ داشته.
ایرادی نداره اینجا هم بلاخره باید یک جور نابود میشد دیگه..
سمت ما از این سوسک ها زیاده..
شدیدا تولید مثل میکنن و البته توی طبیعت هستند و وارد زندگی آدمها نمیشن.. یعنی جایی که آدم زندگی کنه..
من بچه گنبد کاوسم و از دیدن این خبر خیلی متاثر شدم.
نگهداری بناهای تاریخی نیاز به صرف هزینه داره ولی چون در حال حاضر کشور ما ازین بناها درآمدی نداره در نتیجه هزینه ای هم نمی شه برای نگهداریشون.
متاسفانه اگر فرو بریزه هم برای مسئولهای ما مهم نیست
این حشره ای که در عکسها مشاهده می شود سوسک نیست و ساس است. قطعات دهانی جونده ندارد و از شیره گیاهی تغذیه می کند!!!! کدوم حشره شناسی این رو تشخیص داده؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
دقیقا. اصلا خطرناک نیست.
تار و مار . سوسک کش قهرمان . اتک حشره کش تک
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر