بازدید 2432
۱

دانشجویان افغانستانی را از حق تحصیل دانشگاهی محروم نکنید

کد خبر: ۸۵۲۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۹ 17 November 2018

بسیج دانشجویی پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم نوشت: شهریه دانشجویان افغان به ریال دریافت شود تا آن‌ها نیز مانند دیگر دانشجویان این مرز و بوم حق تحصیل داشته باشند.

به گزارش دانشجو، بسیج دانشجویی پردیس هنر‌های زیبا دانشگاه تهران در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم نوشت: شهریه دانشجویان افغان به ریال دریافت شود تا آن‌ها نیز مانند دیگر دانشجویان این مرز و بوم حق تحصیل داشته باشند.
متن این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
عرض سلام و احترام

دانشجویان پردیس هنر‌های زیبای دانشگاه تهران در آبان ماه سال ۱۳۹۵ توفیق میزبانی و تشییع پیکر یکی از همکلاسی‌های قدیمی خود را پیدا کردند که در جبهه‌های نبرد سوریه به شهادت رسیده بود. شهید مصطفی کریمی از رزمندگان تیپ فاطمیون و ازدانشجویان افغان دانشکده هنر‌ها بود. همانطورکه مطلع هستید با توجه به همزبانی و نزدیکی فرهنگی دو کشورِ ایران و افغانستان و از طرفی مشکلات عدیده کشور افغانستان (جنگ داخلی، اشغال نظامی و ...) تعداد این دست دانشجویان در دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران کم نیست و این دانشجویان قشر بزرگی از دانشجویان مشغول به تحصیل در ایران را تشکیل می‌دهند.

مسلم است که بهبود وضعیت مهاجران و دانشجویان افغان از مطالبات همیشگی ما دانشجویان ایرانی بوده است. ضمنا خانواده و دوستان شهید مصطفی کریمی نیز در مراسم تشییع جنازه ایشان مشکلات دانشجو‌های افغانی برای زندگی و تحصیل در ایران را مطرح و مطالبه کردند. با توجه به وضعیت فرهنگی کشورمان در برخورد اجتماعی با مهاجران، روشن است که اتباع و دانشجویان افغان وضعیت مناسبی از لحاظ نگاه اجتماعی ندارند و این امر همواره از مهمترین مشکلات این افراد برای زندگی در ایران بوده است.

اما در کنار این معضل فرهنگی، مشکلات دیگری نیز گریبانگیر این دانشجویان است. از جمله این که حتی اگر متولد ایران هم باشند اتباع خارجی محسوب می‌شوند و باید برای تحصیل خود در دانشگاه‌های دولتی هزینه پرداخت کنند (برابر هشتاد درصد دانشجویان شبانه)، از طرفی این هزینه پرداختی نه به ارز رایج کشور که به دلار اخذ میشود و این مساله با توجه به اینکه درآمد این افراد به ریال بوده به خودی خود مشکلی بزرگ است. از طرفی نوسانات دلار و پایین آمدن ارزش پول کشورمان این مشکل را دوچندان کرده‌است و شهریه دانشجویان افغان بعد از تغییر وضعیت نرخ ارز تقریبا ۵ برابر شده، تا حدی که منجر به ترک تحصیل تعدادی از این دانشجویان گردیده است.

با توجه به نکات مطرح شده و این که بسیاری از دانشجویان مذکور قصد اقامت دائم در ایران و خدمت به مردم این کشور را دارند و یا از خانواده‌هایی هستند که در دهه ۶۰ و پس از آن به دلیل علاقه به انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) به کشور ما مهاجرت کردند و سال‌های متمادی علی‌رغم مشکلات متعدد در ایران زندگی کرده‌اند، فلذا از وزیر محترم علوم تقاضا می‌شود تدبیری برای تسهیل تحصیل دانشجویان افغانی به ویژه دانشجویانی که متولد ایران بوده‌اند اندیشیده شود و با آنان مانند دانشجویان ایرانی برخورد شود و یا این که شهریه از آنان به ریال دریافت شود تا آن‌ها نیز مانند دیگر دانشجویان این مرز و بوم حق تحصیل داشته باشند و به دلیل این مشکلات از داشتن آینده روشن محروم نشوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مرد حسابی دانشجویان مملکت خودمون با تحصیل در دانشگاه اینده روشن ندارن... اینها چطور میخوان داشته باشن..
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار