بازدید 11613
علی اکبر کریمی در گفت وگو با «تابناک»؛

شوکی که به بازار ارز وارد شده، یک شبه برطرف نمی‌شود/ سوءمدیریت‌ها در بی ثباتی بازار تأثیر داشت

بیش از شش ماه است، بازارهای کشور ثبات لازم را ندارند و قیمت دلار روزانه تغییر پیدا می کند و بازارهای سرمایه به طبع بازار ارز و طلا در تلاطم است و همین بی ثباتی در بهای اجناس و مواد مصرفی روزمره مردم تأثیر گذاشته و زندگی بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده است.
کد خبر: ۸۵۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۷ 13 November 2018

شوکی که به بازار ارز وارد شده، یک شبه برطرف نمی‌شود/ سوءمدیریت‌ها در بی ثباتی بازار تأثیر داشتبیش از شش ماه است، بازارهای کشور ثبات لازم را ندارند و قیمت دلار روزانه تغییر پیدا می کند و بازارهای سرمایه به طبع بازار ارز و طلا در تلاطم است و همین بی ثباتی در بهای اجناس و مواد مصرفی روزمره مردم تأثیر گذاشته و زندگی بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده است.

به گزارش «تابناک»؛ بسیاری از کارشناسان، مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی را علت بروز نوسانات اخیر در بازار ارز و افزایش نرخ دلار عنوان می کنند و اعتقاد دارند اگر دولت در زمان افزایش قیمت ها مداخله درست انجام داده بود، تا کنون بحران ارز در کشور حل شده بود و بازار به ثبات می رسید.

علی اکبر کریمی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: اگر بخواهیم مختصر و مفید تحلیلی از اوضاع ارز در کشور ارائه دهیم، می توان عوامل مؤثر در بازار ارز را به سه دسته تقسیم کرد: یک دسته مربوط به مشکلات ساختاری اقتصاد ایران است؛ برای مثال زمانی که اقتصاد کشور وابسته به نفت است و نفت تحریم می شود، خود عاملی است برای کمبود ارز. البته ساختارها ایرادات دیگری هم دارد؛ اینکه ما تنها به یک ارز خاص مانند دلار وابسته هستیم نیز از عوامل مشکل ساز است.

وی گفت: ما از این داستان ها زیاد داریم؛ برای مثال تخصیص ارز در بودجه دولت هم از جمله این عوامل است. در بسیاری از کشورها هزینه های دولت از بخش های دیگری مانند مالیات تأمین می شود، اما درآمد دولت ما از نفت است که تخصیص و تبدیل آن به ریال باعث بروز مشکلات ساختاری در اقتصاد شده است.

اما در بخش دوم عوامل باید گفت: عامل دوم تأثیرگذار در سیستم اقتصادی کشور و بحران ارز ناشی از عوامل بیرونی و تحریم هاست که از بیرون کشور به ما وارد می شود و متأسفانه باید تمهیداتی برای آن اندیشیده می شد که نشده است. ما باید تصمیماتی می گرفتیم که کشور در شرایط بحرانی مقاوم شود، ولی این کار را نکرده ایم.

نایب رئیس مجلس افزود: بخشی از این بحران ها به دلیل تحریم های خارجی است. دشمنان ما تمام قوای خود را بسیج کرده اند که کشور را دچار مشکل کنند و هدف این ها نیز تبدیل جنگ اقتصادی به بستری برای ایجاد نارضایتی و بحران سازی در کشور است.

اما عامل سوم مربوط به تصمیمی است که مدیران اقتصادی دولت گرفته و یا می گیرند، که متأسفانه در این بخش هیچ تصمیم روشن و قطعی پیش روی ما نیست. در ماه های گذشته، تصمیماتی که تیم اقتصادی دولت گرفت، کاملا اشتباه بود؛ نرخ ارز 4200 تومان و آثاری که این تصمیم داشت و عدم پذیرش این تصمیم توسط تیم اقتصادی دولت برای چندین ماه خسارات بسیاری برای منابع کشور ایجاد کرد.
مشکلات دیگری که به دلیل همین تصمم گیری ها دامن کشور را گرفته، تقلب و سوءمدیریتی بود که در ثبت سفارش ها ایجاد و باعث شد قیمت ها یکباره در کشور با جهش بسیاری روبه رو شود.

وی در پایان یادآور شد: در ادامه این تصمیمات، بازار ثانویه ارز با فشاری که به دولت وارد شد، راه افتاد، ولی متأسفانه این تصمیم هم ناقص اجرا و همین باعث شد نتوانیم به نتایج کوتاه مدتی که می توانستیم از این بازار بگیریم، برسیم و همچنان چالش بین دولت و مجلس وجود دارد؛ البته اگر این نواقص رفع شود، می تواند اثربخش باشد. شوکی که به بازار ارز وارد شده، به گونه ای نیست که بشود یک شبه آن را رفع کرد. همچنین نمی شود با این سرعت قیمت ارز به قبل از گرانی ها بازگردد، ولی قطعا روش های علمی و اقتصادی موجود می تواند روند ناپایدار ارز را به ثبات برساند و از طرف دیگر، با یک شیب ملایم، شاهد کاهش نرخ ارز باشیم و با یک نکته منطقی قیمت ارز ثابت شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
دم مجلس و دولت گرم که بخاطر رفاه ملت یک شبه قیمت دلار رو با شیب تند بالا بردن و حالا هم برای رضایت بیشتر ملت دارن سعی میکن قیمت دلار رو با شیب ملایم طی چند ماه پایین بیارن . خسته نباشید .
شوک مصنوعی که توسط دولت برای پرداخت بدهی هایش از جیب مردم انجام شد
متاسفانه ملت ایران قربانی بی تدبیری وسو مدیریت دولت روحانی است نه ترامپ چراکه ازیک سال مانده به تحریمها تورم لجام گسیخته وبی سابقه شروع شد ودرتاریخ شروع تحریمها کمرملت خم گردید وگریبان ملت راگرفت
آقای کریمی این سه عامل و سود جویی های بعضی عوامل مخرب و برخی افراد همه درست . پس چطور آقای رییس جمهور در مجلس فرمودند اگر بخواهم دستور میدهم ارز به حالت قبل برگردد؟
اين نشان از بي لياقتي و بی عرضگي مسئولان است كه مردم را به دردسر انداختند.
چرا بايد اين تبعات را مردم تحمل كنند و مسئولان بدون هيچ مشكلي به كار خود ادامه دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
چون رای دادید و همینی که هست
به نقل از جناب وزیر!
مگر هدف را هنوز نمی دانی چی هست و جناب وزیر خارجه خیلی شیک پاسخ دادند و بالابردن نرخ دلار برای وا دادن به پیمان های خارجی
انگار مرغ همسایه غاز است و ارجحیت و دولتی ها مثلا می خواهند بگویند که هیچ کاره هستند برای این وادادگی و چند گیزیدگی از یک سوراخ!
مدیر کل بانک مرکزی!

بانک مرکزی سازمانی مستقل از دولت است و شما تحت فرمان خلاف اصول اقتصاد، کشور داری و مبانی بانک مرکزی نیستید بلکه باید قاطعانه از استقلال بانک مرکزی، اصول و مبانی اقتصادی که حاکم بر بانکهای مرکزی است دفاع بکنید !

جنابعالی مؤظف هستید از هر گونه تخلف، اختلاس، دزدی بویژه دزدی از قدرت خرید مردم در لوای افزایش نقدینگی به هر بهانه، دلیل یا حتی توجیه مقبول از نظر حاکمیت بشدت اجتناب و پیشگیری کنید و متخلفان را در هر پُست و مقامی که هستند به مراجع قضایی معرفی و گزارش وقایع را به قوه قضائیه و مردم ارائه دهید.

از چاپ اسکناس های مجعول و بی پایه تحت پوشش فریبنده "افزایش نقدینگی" قاطعانه و برای همیشه بپرهیزید زیرا بهتر از من می دانید که چاپ اسکناس بی پشتوانه اساسا سرقت تکنیکی و مزورانه از حساب مردم، حقوق مردم، جیب مردم و سفره مردم و در کوتاه سخن، سرقت از قدرت خرید مردم است.

لازم است برای جبران دزدی های انجام شده و برگشت قدرت خرید ذزدی شده در طول چهل سال گذشته و سایر جرمهای مرتبطه، همه اسکناس های مجعول و غیر اصولی در طول چهل سال پس از انقلاب در پوشش نام فریبنده و لطیفِ "افرایش نقدینگی" با سرعت مناسب از چرخه اقتصادی کشور خارج و معدوم گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
احسنت
این جمله را باید با طلا نوشت

از چاپ اسکناس های مجعول و بی پایه تحت پوشش فریبنده "افزایش نقدینگی" قاطعانه و برای همیشه بپرهیزید زیرا بهتر از من می دانید که چاپ اسکناس بی پشتوانه اساسا سرقت تکنیکی و مزورانه از حساب مردم، حقوق مردم، جیب مردم و سفره مردم و در کوتاه سخن، سرقت از قدرت خرید مردم است
تحریم ها ده درصد را هم نمی تواند دلار را اینطوری بالا ببرد
وقتی سالهاست مسئولین یکسره دارن اشتباه می کنن بعد انتظار داری مسائل دیگر از جمله گرانی ودلار به این راحتیها درست می شه ؟/زهی خیال باطل!!!!!..............
حرف های تکراری و عامیانه چاپ کردید.
همین فردا اگر بانک مرکزی و دولت تصمیم بگیرد از صبح تا ظهر با عرضه فراوان ارز دلار 5000 تومن می شود و لی نمی خواهند.زیرا همانطور که گفته شده دولت به تنها صرافی بزرگ ارز تبدیل شده که نمی خواهد از سود هنگفت دلار با قیمت بالا چشم پوشی کند.
کل اقتصاد کشور ونوع تصمیمات ان دست دولت است ومردم هم تابع تصمیمات ان دولت چرا مردم رل مقصر می کند؟؟؟؟

اقای دولت مردم چرا به تو قدرت داده اند؟؟؟؟


نتیجه اقتصاد چه خوب وچه بد به شما کارشناسان دولتی برمی گردد نه مردم کوچه وبازار!!!!!

حضرت یوسف و خلفای اربعه اسلام چگونه خدمت کردند؟ ایا میدانید؟
متاسفانه مدیران ما بجای اقدامات موثر به موقع نقش تحلیلگر خبری را بازی میکنند . کمیسیون اقتصادی مجلس باید به موقع به دولت برای اقدامات اشتباه تذکر میداد و فشار وارد میکرد.
نوش دارو بعد از مرگ سهراب؟
تو این چهل سال تو کدام زمینه مدیریت داشته اید.؟ هر جا نشانی از کارهای شما بوده بجای پیشرفت، کمبود و گرانی حاصل شده اگر کار بدست کاردان و تحصیل کرده ها بود.......
خدایا به داد این ملت برس از دست این بی لیاقت ها
بنده با توجه به مطالعاطی که در زمینه اقتصاد داشته و دارم و خواهد داشت مطمعنم بزودی دلار به قیمت 1560 الی1567 تومان می رسد. امروز یکی از کارهای مهمی که باید دولت و مسولین انجام دهد حفظ وحدت است و مردم باید با تحمل این اندک مشکلات اقتصادی و همراهی با مسولین خدمتگذار بتوانیم از این دوره به خوبی عبور کنیم و وارد رشد و شکووایی اقتصادی شویم. الان خود امریکا با بحران مالی شدید مواجه است. بی پناهان و خیابان خوابها سرتاسر امریکا را پر کرده. هر روز هم یک نفر مردم را به رگبار می بندد بی رحمانه.
پاسخ ها
مهدی امینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
واقعا شما با این تحلیلی که کردی باید از وجدان خجالت بکشی .یعنی نمیدونی که اینا همش زیر سر دولت هستم مردم قربانی دولتند؟! اونوقت میگی وحدت مسئولین و مردم! خود مسئولین عامل این بحران هستند کجای کاری!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
به نظرم قرص هات رو مرتب بخور که برای کشورهای دیگه هم تحلیل کنی
عوامل زیادی در بوجود امدن شرایط امروز دخیل بود
۱_ کنترل تصنعی نرخ ارز برای ۵ سال ،
۲_اظهارات غیر مسئولانه و احساسی بعضی از افراد که هیچ مسسولیتی رو در قبال اعمال و گفتارشان قبول نمیکنتد
۳_ احساس نا امنی اقتصادی از سوی مردم و ترس از ونزولایی شدن کشور
۴_ خروج ترامپ از برجام
پاسخ ها
علی
| Germany |
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۲
برادر اینکه پول چاپ کنیم و بعد ارز را تعدیل کنیم که راه حل نیست و چیزی به نام ثبات اقتصادی نخواهیم داشت نه چاپ پول نه افزایش حقوق نه یارانه عمومی نه تورم و نه تغییر نرخ ارز و نه سود بانکی مفت همه با هم است
عاشق نعمت شدم.
اگربه امید خدا دولت از نطام حکومتی حذف شود عامل تورم ونابسامانی کشور ازبین خواهد رفت و جلوی بسیاری از هزینه های غیرصروری گرفته میشود
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
همه ی بهانه ها رو اسم بردی، ولی مسئله ی اصلی و واقعی و ریشه ای که افزایش نقدینگی توسط بانک مرکزی توسط دولت بود رو نگفتی!!
خیلی جالبه ، طبق نطر مردم مسئولین با نقشه قبلی باعث بالا رفتن قیمت ارز(کاهش ارزش ریال) شدن ولی نمیدونم آقایون با چه رویی تکذیب میکنن و خودشنو زدن به نشنیدن .
میزان دلار نزد بانک مرکزی کم نیست اما دولت قصد ندارد ذخائر ارزی خودش رو برای کاهش قیمت دلار تزریق کنه . بازار به دلار نیاز داره و نه شعار . عرضه قطره چکانی فقط نمایش است و بس ! کشور طی چهل سال به دلار وابسته تر شد و بقول همتی اراده ای برای مهار نقدینگی در کشور وجود ندارد بنابراین نباید به مردم ادرس غلط بدیم و اتفاقا مردم هم مثل دولت باید با خرید دلار ارزش نقدینگی خودشون رو حفظ کنند .بقیه مطالب شعار است وبس. همتی هم قبلا گفته بود ذخائر ارزی ناموس ما هستند !!
تنها راه وادار کردن دولت به ارزان کردن نرخ ارز حمایت مجلس و دیگر احزاب و گروهها از ملت در اعتراض به نه به گرانی است و بس اعتراض به گرانی
سلام دوستان
فکر کنم دولت با افزایش نرخ ارز تونست بدهی هایش بده و خزانه خودش را پر کنه . البته به چه قیمتی . از جیب مردم ، بدهی موسسات مالی چرا ازجیب مردم باید پرداخت می شد.چرا از گیرنده کان تسهیلات خودشون نگرفتند . مگه اونا کیا بودند و ......
ارز هم اگه حسابی تزریق شه بدون وقفه قیمت میاد پایین . البته مردم تقصیر ندارن میترسن ریال به دلار تبدیل می کنن
تا وقتی حسابهای اشخاص کنترل نشه نمیتونیم از بورس بازی جلوگیری کنیم و تنها با این کار هست که ثروت باد اورده ازبین میره رشوه و فساد و قاچاق و همه خلافها از بین میره و ارز دیگه بالا نمیره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان