بازدید 2615

کاهش هزینه‌های سلامت خانواده‌های محروم توسط بنیاد علوی

کد خبر: ۸۵۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 11 November 2018

به دنبال افزایش روز افزون هزینه‌های سلامت و درمان که در سال‌های اخیر و بر اساس آمار و ارقام موجود چیزی حدود 10 درصد از هزینه‌های یک خانواده را به خود اختصاص داده است، بسیاری از خانواده‌های مستضعف به ویژه در مناطق محروم با مشکلات فراوانی رو به رو شده‌اند؛ مشکلاتی که حتی در سایه اجرایی شدن طرح تحول سلامت نیز کاهش نیافته و سبب شده تا برخی نهادهای غیر دولتی نیز به این مسئله ورود کنند.

به گزارش ایلنا، هر چند در دهه‌های گذشته هزینه های بهداشت و درمان بخش اندکی از هزینه‌های کلی خانواده های ایرانی را به خود اختصاص می‌داد، اما امروزه به واسطه افزایش قابل تأمل هزینه‌ها و نیز افزایش مراجعات مردمی به بیمارستان ها این هزینه‌ها افزایش قابل توجهی داشته است.

بررسی ها نشان می‌دهد که سهم هزینه های سلامت و درمان در سبد هزینه های یک خانواده ایرانی از دهه 60 تا کنون همواره رو به فزونی بوده و در حالی که در دهه 60 این رقم معادل 5 درصد برآورد می شده است، اما در دهه 90 شمسی تا 10 درصد افزایش یافته است.

اگرچه این واقعیت برای بسیاری از خانواده متمکن و حتی متوسط جامعه قابل تحمل و مدیریت است، اما از آنسو جمع زیادی از خانواده و اقشار مستضعف در اقصی نقاط کشور زندگی می کنند که توان پرداخت چنین هزینه هایی را ندارند.

هر چند دولت ها در طول سال و دهه های اخیر با درک این مهم، تلاش های فراوانی برای کاهش هزینه های درمانی و بهداشتی خانواده های مستضعف را در دستور کار خود قرار دادند و در این چارچوب طرح هایی مثل بیمه سلامت، بیمه روستائیان و عشایر و... را اجرایی کردند، اما هیچکدام از طرح های مورد اشاره آنچنان که باید و شاید با نتیجه رضایت بخش همراه نبوده است.

بر همین اساس و در سال های گذشته بنیاد علوی، در راستای عمل به رسالت های عام‌المنفعه خود به موضوع بهداشت و درمان و خدمات رسانی به اقشار ضعیف در این حوزه ورود جدی کرده و با هزینه کردن میلیاردها ریال اعتبار، گام موثری را در این رابطه برداشته است.

کمک به دولت و دیگر نهادهای اجرایی در نهایی کردن پروژه های بیمارستانی بزرگ در نقاط مختلف کشور مثل بیمارستان مراوه تپه در استان گلستان و بیمارستان یازهرای دزفول و ابوذر اهواز در استان خوزستان از جمله این طرح هاست.

مشارکت در احداث و تکمیل پروژه های بیمارستانی بزرگ البته همه فعالیت های بنیاد علوی در حوزه بهداشتی و درمانی نیست و این مجموعه با همکاری وزارت بهداشت در سال های اخیر عملیات احداث 40 مرکز سلامت شبانه روزی درجه یک را در مناطق محروم 28 استان کشور آغاز کرده است؛ مراکز سلامتی که با هزینه بنیاد علوی به دو دستگاه آمبولانس نیز مجهز خواهند شد تا تعامل سریع و مطلوب تری را میان بیماران با مراکز درمانی استان ها فراهم کنند.

احداث 25 مورد از این مراکز که عملیات احداثشان با اعتباری بالغ بر 1000 میلیارد ریال در جریان است تا کنون نهایی شده و برای بهره برداری مناسب به وزارت بهداشت و درمان تحویل داده شده است و مابقی نیز تا انتهای سال جاری تحویل داده خواهند شد.

بر این اساس پیش بینی می شود که در سایه ورود جدی بنیاد علوی به موضوع ساخت و ساز و تجهیز مراکز درمانی و سلامتی کشور به ویژه در مناطق محروم و تعامل قابل قبولی که میان این نهاد غیر دولتی و وزارت بهداشت و درمان به وجود آمده است، در سال های آینده شاهد خدمات ماندگاری در عرصه بهداشت و درمان مناطق محروم باشیم که قطعاً یکی از خروجی های آن کاهش هزینه های درمانی و سلامتی خانواده های نیازمند و ساکن در مناطق محروم کشور باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر